Vraag

• SardonicSmile
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-02 20:59
Sinds een tijdje klinkt iedereen op mijn tv (Samsung ue49mu6400) alsof ze een (lichtelijk) spraakgebrek hebben. Vooral de f- en de -s klanken zijn irritant.

Ik kan er verder online weinig over vinden, behalve speakers kapot. Dat zou het zeker kunnen zijn omdat het ook speelt als ik mijn laptop aan de tv hang.

Iemand hier ervaring mee? Kan ik iets aan de instellingen aanpassen? Zou een soundbar het probleem kunnen oplossen (dat is goedkoper dan een nieuwe tv).

Helaas erger ik me inmiddels behoorlijk aan het geluid, dus niks doen is niet echt een optie.

Alle reacties

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Heb je perongeluk een audio'enhancement' geactiveerd? Staat die perongeluk op iets als gaming of dynamic? Bij mijn model klinkt het geluid dan ook nergens naar...

• SardonicSmile
NESFreak schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:35:
Heb je perongeluk een audio'enhancement' geactiveerd? Staat die perongeluk op iets als gaming of dynamic? Bij mijn model klinkt het geluid dan ook nergens naar...
Hij heeft het bij alle audio standen.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:50
Heb je de TV al compleet teruggezet naar Factory Default?

Een soundbar zou een oplossing kunnen zijn als het een probleem in de speaker(s) van je TV is, maar zonder wat meer puzzelwerk is er geen garantie dat dit het oplost.

• SardonicSmile
Ik heb een reset gedaan en zojuist ook getest met een goedkope plafondlamp/speaker. Dan slist het ook…

Zal dan toch een keer een nieuwe tv moeten worden. :-(

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:42
Niet lullig bedoeld, maar horen anderen het ook ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• SardonicSmile
Jeroenzer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:30:
Niet lullig bedoeld, maar horen anderen het ook ?
:)

Happy single, en ga liever op bezoek dan dat ik bezoek ontvang…

Zal binnenkort een keer iemand uitnodigen om te komen luisteren.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20

pistole

Frutter

Heb je het ook als je een koptelefoon (bedraad of bluetooth) aansluit? Hoe ervaar je muziek?

Ik frut, dus ik epibreer

• SardonicSmile
pistole schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:59:
Heb je het ook als je een koptelefoon (bedraad of bluetooth) aansluit? Hoe ervaar je muziek?
Dat heb ik inderdaad nog niet getest. Vanavond aan de beurt!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:14
Als het ook met je laptop is kan de bron iig uitgesloten worden, bijv het KPN kastje (als je dat hebt).

Behalve audio"standen" (Rock, Cinema, etc) zitten er vaak in het hoofdmenu nog andere audio-opties verscholen. Maar als je hem al een factory reset hebt gegeven sluit het dat eigenlijk ook wel uit.

Wat je bedoelt met ik heb het met een goedkope plafondlamp/speaker getest ontgaat mij een beetje. Heeft de TV bluetooth? Probeer een bluetooth speaker danwel headsetje. Is het daar ook, dan is er toch wel wat heel geks aan de hand met de interne audioafhandeling van de TV.

• SardonicSmile
XelaRetak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:53:
Als het ook met je laptop is kan de bron iig uitgesloten worden, bijv het KPN kastje (als je dat hebt).

Behalve audio"standen" (Rock, Cinema, etc) zitten er vaak in het hoofdmenu nog andere audio-opties verscholen. Maar als je hem al een factory reset hebt gegeven sluit het dat eigenlijk ook wel uit.

Wat je bedoelt met ik heb het met een goedkope plafondlamp/speaker getest ontgaat mij een beetje. Heeft de TV bluetooth? Probeer een bluetooth speaker danwel headsetje. Is het daar ook, dan is er toch wel wat heel geks aan de hand met de interne audioafhandeling van de TV.
Mijn plafondlamp heeft inderdaad bluetooth, maar is wel een goedkoop ding, dus dat het geluid daaruit niet super is, is een gegeven. Ik heb wat betere bluetooth inears, die ga ik zo even testen.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38
Als het inderdaad de speakers zijn kan het ding openschroeven en die vervangen ook een simpele optie zijn.
Vaak is het vrij generiek spul of in ieder geval zijn er replacements beschikbaar.

Je hoeft echt niet meteen een nieuwe tv te kopen.

En een soundbar zoals je zelf al zei (of zelfs een simpele BT speaker als het echt moet) is ook altijd een optie. Zelfs een goedkoop ding klinkt al snel zo goed als de meeste ingebouwde tv speakers.

• SardonicSmile
KnoxNL schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:22:
Als het inderdaad de speakers zijn kan het ding openschroeven en die vervangen ook een simpele optie zijn.
Vaak is het vrij generiek spul of in ieder geval zijn er replacements beschikbaar.

Je hoeft echt niet meteen een nieuwe tv te kopen.

En een soundbar zoals je zelf al zei (of zelfs een simpele BT speaker als het echt moet) is ook altijd een optie. Zelfs een goedkoop ding klinkt al snel zo goed als de meeste ingebouwde tv speakers.
Ik ga echt mijn tv niet open schroeven. Ikea in elkaar zetten draai ik mn hand niet voor om, een laar gaten in een muur boren lukt ook nog wel, maar elektronica… daar begin ik niet aan. Misschien dat mn broer een keer wil kijken.

Maar ik heb net via m’n tablet een stukje van dezelfde aflevering (nr5) gekeken van Star Trek Starfleet Academy (ik heb geen enkel probleem met tienerdrama, de echte Trekkies zullen deze show vreselijk vinden) waarbij ik echt boutmaf werd van het slissen, en dat was via tablet ook…

Dus als iemand via cineb.gg even wil luisteren of ik gewoon gek aan het worden ben, of dat het inderdaad een slissende aflevering was?
Dat was voor mij echt een extreme irritatie, gewone tv is ook vervelend, maar die aflevering kon ik amper kijken door het geluid, niet door de slechte kwaliteit van de serie zelf.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hoor je het ook in andere situaties? Verlies van hoge frequenties kan ertoe leiden dan je s/z-klanken niet goed meer waarneemt.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:16
SardonicSmile schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Ik ga echt mijn tv niet open schroeven. Ikea in elkaar zetten draai ik mn hand niet voor om, een laar gaten in een muur boren lukt ook nog wel, maar elektronica… daar begin ik niet aan. Misschien dat mn broer een keer wil kijken.

Maar ik heb net via m’n tablet een stukje van dezelfde aflevering (nr5) gekeken van Star Trek Starfleet Academy (ik heb geen enkel probleem met tienerdrama, de echte Trekkies zullen deze show vreselijk vinden) waarbij ik echt boutmaf werd van het slissen, en dat was via tablet ook…

Dus als iemand via cineb.gg even wil luisteren of ik gewoon gek aan het worden ben, of dat het inderdaad een slissende aflevering was?
Dat was voor mij echt een extreme irritatie, gewone tv is ook vervelend, maar die aflevering kon ik amper kijken door het geluid, niet door de slechte kwaliteit van de serie zelf.
En als je op je tablet iets anders kijkt, hoor je het dan ook?

• SardonicSmile
hcQd schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:55:
Hoor je het ook in andere situaties? Verlies van hoge frequenties kan ertoe leiden dan je s/z-klanken niet goed meer waarneemt.
:| Ik heb sinds kort wel last van tinnitus als bijwerking van nieuwe medicatie… misschien heb ik wel andere bijwerkingen.

• SardonicSmile
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:01:
[...]

En als je op je tablet iets anders kijkt, hoor je het dan ook?
Ik heb een stukje van dezelfde aflevering van Eureka gekeken via streamen op m’n tablet en via de zojuist afgestofde en op tv aangesloten blu-ray speler. Ze hebben beide dezelfde afwijking.

Misschien moet ik meer vrezen voor m’n gehoor dan voor een slecht werkende tv. :S

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Even je topictitel iets duidelijker gemaakt

Your Friendly Neighborhood Moderator

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:14
SardonicSmile schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Ik heb een stukje van dezelfde aflevering van Eureka gekeken via streamen op m’n tablet en via de zojuist afgestofde en op tv aangesloten blu-ray speler. Ze hebben beide dezelfde afwijking.

Misschien moet ik meer vrezen voor m’n gehoor dan voor een slecht werkende tv. :S
100% geen technisch probleem.

Goed nieuws: je hoeft je TV niet open te schroeven.

Slecht nieuws: je moet naar de dokter.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:16
SardonicSmile schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Je weet nu helaas het antwoord.

• SardonicSmile
De aflevering van Starfleet Academy was een slissende versie, zelfs mijn semi dove moeder hoorde het.

Ik hoor mezelf inmiddels ook slissen, dat is weer nieuw.

Mijn oren zijn schoon en rustig van binnen aldus de huisarts (daar had ik gelukkig al een aantal weken geleden een afspraak bij ingepland). Medicatie die de tinnitus veroorzaakte ga ik stoppen in de hoop dat het weer wegtrekt en ook het slissen doet verdwijnen.

Als het slissen blijft dan ga ik een hoorwinkel opzoeken voor een gehoortest.

Had er zelf geheel niet bij stilgestaan dat het een lichamelijk probleem zou kunnen zijn ipv een technisch probleem. Dat gezegd hebbende, sluit ik niet uit dat m’n tv toch in enige mate voor mij storend geluid produceert. Voorlopig maar even rustig afwachten.

Wel bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1