Overweeg ICL (lens) behandeling maar twijfel, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• ressiv
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10-02 18:46
Momenteel ben ik (Man, 40) bezig met vooronderzoeken voor een eventuele ICL behandeling. Draag al sinds mn 10e lenzen en soms een bril voor een sterkte van -6,5/-7 en 0,75 cylinder. Het zou erg fijn zijn als ik de komende 20 jaar kan genieten van "scherpe ogen zonder gedoe". Ik heb het idee dat mijn lenzen ook steeds droger worden 's avonds en het stoort soms.

Uit vooronderzoeken is gebleken (volgens de oogarts) dat ik een goede kandidaat zou zijn voor ICL, minder voor laseren. Laseren heb ik al uitgesloten omdat de kans op reststerkte en droge ogen voor mij veel te groot is. Zichtkwaliteit zou sowieso minder zijn dan ICL.

Echter kom ik na veel inlezen er achter dat ICL vaak ook alles behalve soepel verloopt. De halo's en slecht zicht in het donker blijven vaak lang en soms permanent. Droge ogen komt ook voor. Grotere complicaties qua zicht komen ook vaker voor dan ik had verwacht en ik zit niet te wachten op meerdere operaties om iets te kunnen verhelpen wat gecreëerd is door de ICL behandeling. Het zou omkeerbaar moeten zijn, maar ik geloof niet dat je ogen zomaar weer helemaal de oude zijn na implantatie en verwijdering.

Ik ben er achter gekomen dat een grote pupilgrootte in het donker je kans op blijvende halo's vergroot. Laat ik nou net een pupilgrootte hebben van 7,3mm in het donker volgens de metingen, groter dan gemiddeld...

Ik ben dus nog aan het twijfelen tussen ICL en een andere nieuwe aanpassing en dat is permanent een bril en in het weekend daglenzen dragen.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In je titel vraag je om ervaringen, die kunnen positief en negatief zijn. Beide zullen geen garantie zijn voor de uitkomst bij jou.

Stel je gaat de procedure aan en je krijg halo's die niet meer weg gaan, kun je daarmee leven? Hoe groot is de kans dat het gebeurt? Wat als het goed gaat, hoe snel zie je dan weer goed? Het zijn afwegingen die je voor jezelf moet maken en daaruit vloeit een keuze.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• ressiv
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10-02 18:46
DaWizza schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:18:
In je titel vraag je om ervaringen, die kunnen positief en negatief zijn. Beide zullen geen garantie zijn voor de uitkomst bij jou.

Stel je gaat de procedure aan en je krijg halo's die niet meer weg gaan, kun je daarmee leven? Hoe groot is de kans dat het gebeurt? Wat als het goed gaat, hoe snel zie je dan weer goed? Het zijn afwegingen die je voor jezelf moet maken en daaruit vloeit een keuze.
Klopt! Maar heb er nu helemaal geen beeld van en je moet ergens op af gaan. Ik probeer een realistisch beeld te krijgen van de kans op na-effecten en of mensen er over het algemeen tevreden mee zijn. Dit is echt super lastig. Priveklinieken praten natuurlijk niet graag over negatieve effecten, dus je moet af gaan op patientverhalen. Die kun je vinden op forums/reddit.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb zelf last van 'slechte' ogen (in de richting van -1 tot -2, dus ik kan nog net auto rijden zonder bril zeg maar) en last van slecht zicht in het donker en sterren als auto's mijn kant op rijden. Het wazige zien heb ik een factor 10 minder last van dan het 's nachts niet goed zien.
Ik heb twee filmpjes met negatieve ervaringen gezien, eentje van WhistlinDiesel over LASIK en eentje van Taran van Hemert over PRK. Dit zijn beiden laserbehandelingen, dus niet de ICL, maar de bijwerkingen komen wel overeen.
Met die bijwerkingen zou ik zelf niet kunnen leven, dus ik zou per definitie zeggen dat het risico te groot is. Liever nog 50-60 jaar iedere dag lenzen indoen, iedere nacht nachtlenzen of een hele dikke bril op dan het risico lopen.

Het blijft een risicoafweging, mensen die positief zijn zijn vaak ook héél positief (veel zelfs zó positief dat ze net leden van een sekte lijken), maar de negatieve verhalen vind ik persoonlijk zo extreem tegenover het in verhouding minimale dat je ermee wint als het wél goed gaat, dat ik er zelf niet over na hoef te denken of ik dat ooit zou willen riskeren. Het feit dat die negatieve verhalen zo weggemoffeld worden en de video's meteen overspoeld worden met reacties van mensen waarbij het goed is gegaan die zich dan op hun tenen getrapt voelen is voor mij des te meer een reden om er ver van weg te blijven.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 19:47
Zelf kan ik geen ervaringsverhaal schrijven, ik ben een happy lenzendrager, al bijna 30 jaar. Ik kan wel dit toevoegen: procedures als laserbehandelingen en lensvervanging/aanpassing zijn origineel bedacht als uiterste oplossing voor die situaties die met brillen, lenzen en andere hulpmiddelen niet op te lossen waren om wat voor reden dan ook. Tegenwoordig worden ze, zeker door de klinieken die er goed aan verdienen, in de markt gezet als 'comfortoplossing' want het scheelt zoveel gedoe. Dat is nooit de intentie geweest. Het is altijd veiliger om niet te gaan snijden in twee tere onderdelen die niet te vervangen zijn. En, zoals aangegeven, er zijn wellicht bijwerkingen en flinke risico's.

Ik snap dat je met de sterkte die je hebt graag een makkelijkere oplossing hebt, maar bedenk dat die niet risicoloos is. Ik kan je ook sterk aanraden om goed om je heen te kijken naar diverse oplossingen qua lenzen. Het beste stukje informatie wat ik ooit over lenzen heb gekregen is dat ruim 90% van de lenzendragers eigenlijk bijna alle (zachte) lenzen wel kunnen verdragen, waardoor opticiens leuk kunnen stunten met merken/modellen waar zij goed op verdienen. Let dus goed op wat je aangesmeerd krijgt, zoek verder en betaal iets meer voor kwalitatief betere lenzen. Wellicht kan dat de situatie nog wat verbeteren voor je.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Even los van de mogelijke complicaties, vergeet ook niet dat als je nu 40 bent je over pakweg een jaar of 7 de leeftijd voor een leesbril hebt. Als je dus als je nu je min laat corrigeren moet je dan toch weer een bril op. of varifocus lenzen (ja die bestaan).

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:12

-tom-562

Oliesjeik

Frieda schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:53:
Even los van de mogelijke complicaties, vergeet ook niet dat als je nu 40 bent je over pakweg een jaar of 7 de leeftijd voor een leesbril hebt. Als je dus als je nu je min laat corrigeren moet je dan toch weer een bril op. of varifocus lenzen (ja die bestaan).
Dit is precies de reden waarom ik mijn eigen niet (meer) laat doen. MIn of meer dezelfde sterkte als TS (-6 en -6,5), heb al sinds mijn 4e een bril (dus ik weet niet beter eigenlijk). Soms wel eens aan getwijfeld, maar vroeg of moet je uiteindelijk toch weer 'aan de bril'.
Ik zou het risico niet lopen en gewoon lekker je lenzen of uiteindelijk toch gewoon een bril gaan dragen.

Vaak bu'j te bang!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Frieda schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:53:
Dit klopt niet, als je varifocus implantaatlenzen neemt dan kun je op je honderdste nog scherp zien dichtbij en veraf.

http://www.avfoto.nl

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Arrien schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Dit klopt niet, als je varifocus implantaatlenzen neemt dan kun je op je honderdste nog scherp zien dichtbij en veraf.
ja, als je nu al weet wat je sterkte is. de meeste van die oogklinieken stellen niet voor niets 45 jaar als ondergrens voor de procedure. en met die multifocale heb je nog meer kans op vertekening en lichtverstrooiing, waar de ts al zorgen om heeft.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:59
Arrien schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Alleen vraagt TS naar ervaringen met ICL, niet RLE.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb nu een jaar of 15 implantaat lensen , 1 oog voor veraf en 1 oog voor dichtbij aangemeten.

Ik ben altijd last van halo,s blijven houden, het is niet heel erg storend voor mij maar je merkt het wel,ook soms last van droge ogen.

Bij voldoende licht is het prima maar bij schemer en donker merk je dat de scherpte minder wordt en soms dan een leesbril of met autorijden een bril net wat wat prettiger is maar dat komt door dat ik voor deze tussen oplossing heb gekozen, je kan ook kiezen om altijd veraf goed zicht te hebben wat inhoudt dat je sneller een lees bril zal moeten gebruiken.

Tav halo,s had ik ergens gelezen dat er een nieuw soort lens is die dar effect niet meer heeft.

Het is dus niet perfect in mijn geval maar ben er wel tevreden mee,het in mijn geval wel geworden wat men heeft belooft.
Pagina: 1