Reyliny schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:05:
[...]
- Mijn huis heeft 3 verdiepingen.
- De vloeren zijn van beton.
- Op de begane grond heb ik ongeveer 60m2 om te dekken, waarvan het grootste oppervlakte de woon-/eetkamer is. Op de eerste verdieping heb ik 3 slaapkamers en een badkamer en op zolder 1 grote slaapkamer.
- De Zyxel T-56 staat in de meterkast naast de voordeur en dicht bij de trap naar boven.
OK, vrij standaard eengezinswoning dus. WiFi gaat totaal niet door de vloeren heen, wel door trapgat. Als het puur om dekking gaat kun je toe met twee goedgeplaatste AP's, of drie als je ze niet zo goed kun plaatsen.
"Goed" betekent in dezen vooral dat je een AP op 1e of 2e verdieping dichtbij het trapgat kunt plaatsen. Lukt dat, dan kun je beide bovenverdiepingen dekken met een enkele AP, zo niet heb je eentje per verdieping nodig. Voor dekking. Maar als ik hieronder lees qua performance.
- Voor de verbinding wil ik zeker 1 Gbit/s halen (valt altijd lager uit natuurlijk dan de daadwerkelijke snelheid). Dit komt daar er op elke verdieping een console of pc staat om bijvoorbeeld te gamen of te downloaden.
1Gbps over WiFi?

Weet je dat heel zeker?
Even reality check: dit is haalbaar, maar dan zit je tegen de grenzen aan van wat mogelijk is en dan moet je
veel meer APs plaatsen, bij benadering eentje per kamer. Bovendien ga je dit alleen halen met clients die minimaal WiFi-6 ondersteunen met 160MHz kanalen. Met lagere specs gaat het hoegenaamd niet lukken.
Sneller rekensom: normaliter geldt dat je voor 'goede' dekking minimaal -67dBm signaal nodig hebt. Hoeveel snelheid je daarmee haalt hangt af van specs van een client, maar uitgaande van een WiFi-6 of 7 apparaat met twee antenneketens (2x2 MIMO) die 160MHz ondersteunt (best-case) kun je ongeveer 250Mbps verwachten met -67dBm. Wil je 1000Mbps halen, dan moet je minimaal -48dBm hebben, dus 19dB meer signaal.
-48dBm is wat je in dezelfde kamer als de AP haalt - en dan moet AP ook goed vol in zicht zijn. Je zult dus in iedere kamer waar je 1Gbps wilt halen een AP moeten plaatsen. Met zoveel AP's is het van groot belang dat ze niet allemaal op zelfde kanaal staan te zenden. Dat betekent dat een 'dom' systeem als TP-Link Deco afvalt aangezien die altijd op zelfde kanaal zitten.
Volgende uitdaging: de backhaul. Dat gaat sowieso bekabeld moeten zijn, maar voor 1Gbps netto voldoet 1GbE niet, aangezien je min overhead uitkomt op ongeveer 940Mbps daarmee. Je moet dus je bedrade netwerk upgraden naar minimaal 2.5GbE, en je moet kiezen voor AP's die 2.5GbE ondersteunen. De Zyxel T-56 heeft alvast een enkele 2.5GbE LAN poort, dus je gaat sowieso een 2.5GbE switch nodig hebben om die AP's aan te sluiten.
Dus wederom de vraag: heb je echt 1Gbps netto draadloos nodig? Je hebt het over PCs en consoles die snelheid nodig hebben. Die kun je bedraad aansluiten - geeft hen meer snelheid en stabiliteit en houdt de WiFI vrij voor andere apparaten waar dat niet bij kan.
Ik zou daarom voorstellen om die eis van 1Gbps te laten schieten en in plaats daarvan te richten op minimaal 200Mbps WiFi (WiFI-6, >=80MHz clients) overal en vervolgens alles wat bedraad kan worden te bedraden. Je hebt immers toch al kabels getrokken. Dan kun je toe met twee of drie AP's. Met zo'n bescheiden aantal zijn domme systemen als Deco wel inzetbaar.
- Zoals hierboven vermeld. Voor namelijks pc's/consoles, maar ook wil ik uiteindelijk een smart home systeem gaan draaien
Smart home stelt zo goed als geen eisen aan de WiFi (zolang het er is), tenzij je ook videocamera's bedoelt. Maar "pc's/consoles" - wat zijn de WiFi specs daarvan? Hebben we het over apparaten met WiFi-6 of ook veel ouder spul? En geldt de prestatie-eis voor alles?
- Voor mij is een gastnetwerk niet noodzakelijk, wel handig.
Onder de motorkap is dit een behoorlijk lastige. Het vereist dat je WiFi-systeem ook gelijk VLANs aan kan en (tenzij je heel erg wilt hobbyen, wat niet het geval lijkt) dat het ook de routerfunctie overneemt. Dat doen de meeste 'mesh' systemen wel, de meeste non-mesh AP's niet.
De Odido WiFi Plus heb ik in mijn omgeving alleen maar slechte verhalen over gehoord, dus vandaar dat mijn voorkeur bij andere opties ligt.
Ik durf m'n hand in het vuur te steken dat die slechte verhalen komen doordat ze niet bedraad maar draadloos als 'mesh' repeater proberen te werken, hoogstwaarschijnlijk icm slechte plaatsing (bij mesh repeaten moet je dat ding niet neerzetten waar je geen signaal hebt maar halverwege tussen router en die plek - dat hebben veel mensen niet door).
Maar goed, als je dat wilt uitsluiten dan kan dat. Hou er wel rekening mee dat je dan de WiFi op de router uit moet zetten (je wilt geen twee concurrerende WiFi managementsystemen in een huis hebben) en dus een AP meer nodig gaat hebben.