Advies gevraagd plaatsing airco's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Kevsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:18
Vorig jaar zijn we verhuist naar een redelijk nieuwe woning (2016) met ligging op het zuid-westen.
Dit is heel fijn en mooi, echter wel behoorlijk warm in de zomer.

Daarom willen wij airco's laten plaatsen omdat zonnewering alleen niet voldoende is.
Het uitgangspunt op dit moment is dat deze dus voornamelijk voor het koelen zullen worden gebruikt.

Het grootste warmtepunt is de zolder, deze is nu nog volledig open maar zal ergens in de komende 2 jaar worden opgedeeld kamers en een vliering.
Daarnaast is de slaapkamer aan de achterzijde de warmste plek. Wel merken we dat de gehele eerste verdieping goed opwarmt gedurende de warmte aanhoudt.

Nu hebben we ons inmiddels laten informeren en de eerste offerte binnen.
Hierbij kregen we het advies om 2 units te plaatsen van beide 3,5 kW
Een daarvan in de slaapkamer en die zou dan (met de deur open) ook gedeeltelijk de rest van de eerste verdieping kunnen koelen.

En de andere in het trapgat tussen de eeste verdieping en de zolder.
De uitleg hierbij was dat je de zolder kan koelen zolang je vooruit blijft blazen. En als je hem naar beneden richt dan zou je hiermee juist de 2 kamers onder aan de trap moeten kunnen koelen.

Nu heb ik verschillende verhalen hierover gelezen (zowel over het benodigde aantal kW als plaatsing) en dus het advies van een monteur waardoor ik het een beetje kwijt ben wat nu juist zou zijn.

De offerte waar hij mee kwam (incl montage & materiaal):
code:
1
2
2x SRK35ZS-W + SRC35ZS-W  €4.000
2x Wifimodule  €200 (optioneel)
Nu vroeg ik mij af of deze opstelling zo wel wenselijk is in de slaapkamer en of het niet logischer zou zijn om voor een 2,5kW variant te gaan. Hebben jullie hier misschien advies over? Sowiezo zat ik eraan te denken om voor de ZS-WF variant te gaan aangezien die incl wifi is en er net ies mooier (voor zover mogelijk) uitziet.

Voor het gemak even een plattegrond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fye5nSx_xmsN4GEGEhewp0s5w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sor0yUPe9cikbbLiM4KYbCpl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een daarvan in de slaapkamer en die zou dan (met de deur open) ook gedeeltelijk de rest van de eerste verdieping kunnen koelen.
Dat doet ie hier helemaal niet.
Kou zakt en gaat dus naar beneden, op de BG word het wel iets koeler als de slaapkamerdeur openstaat.
Wij hebben een 2.5kW unit in de slaapkamer en die is al overbemeten.
De uitleg hierbij was dat je de zolder kan koelen zolang je vooruit blijft blazen
Als er straks 2 kamers in zitten, laat je beide deuren dan open om te koelen?
Een maatje heeft een 6kW op de overloop op zolder hangen. Laatst sprak ik hem erover en hij had liever aparte airco's gehad in de ruimtes waar je ze wilt hebben.

My 2cts:
2x 2kW op op zolder aangezien daar 2 kamers komen
1x 2kW in de grote slaapkamer

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW