Matige opbrengst zonnepanelen tijdens zonnige winterdag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:13
Ik heb 2 sets zonnepanelen:
22 x 595wp panelen, 15 op West-Noord-West, 5 graden helling. 7 op Oost-Zuid-Oost, 3 op 10 graden helling en 4 op 5 graden helling. Growatt 13k omvormer.
2 x 410 op Hoymiles micro omvormer. 10 graden helling op Oost-Zuid-Oost.

Hele set vorig jaar zelf gelegd voor ongeveer €4k, veel Wp voor weinig dus. Mijn idee om meer panelen op West te leggen was vanwege het koken en opladen electrische auto tijdens de zomeravonden. We wonen hier sinds mei en ik zag de zon elke keer onder gaan in het weiland achter ons huis :P

Gisteren 12:30 was het een zonnig en lagen 10 panelen van de grote set in de zon. Van de Hoymiles beide panelen in de zon. Wat mij opviel is dat de Hoymiles 325W opbrengst deed terwijl de grote set slechts 825W deed, dit bleef de hele ochtend gelijk van 10u - 13u. Het voltage was was wel hoog, 675V en ruim 300V. Totale opbrengst gisteren 8kWh. Zie onderstaan foto voor de schaduwval om 12:30.

Vandaag is het volledig bewolkt en de set doet om 11:20 ook al 825W.

Ik vind de opbrengst in de winter op zonnige dagen dus tegenvallen. Denken jullie dat hier iets aan te verbeteren is met optimizers of komt dit simpelweg door de lage hellingshoek + schaduw? Of zou jullie advies zijn om de panelen rechtsboven op de foto 180 graden te draaien?

Ik overweeg trouwens om ook panelen te plaatsen op het dak aan de voorzijde van het huis, behoorlijk stijl dak op West dus die zullen het in de winter stukken beter doen, wel minder mooi voor het aanzicht van de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5afMnlv1XVhcHSgJS5f1S4uxVDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H51397KTC2XLWm0o4OJen8B.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:22
Ik vermoed dat de lage hellingshoek i.c.m. de schaduwval voor de grootste teleurstelling zorgen. Dat ga je niet snel kunnen veranderen ben ik bang.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:22
HeldereM schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:47:
Hele set vorig jaar zelf gelegd voor ongeveer €4k, veel Wp voor weinig dus. Mijn idee om meer panelen op Oost te leggen was vanwege het koken en opladen electrische auto tijdens de zomeravonden.
Je weet dat de zon onder gaat in het westen? Dan doen die panelen op het oosten niet zoveel..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• HeldereM
Homer-Simpson schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:51:
Ik vermoed dat de lage hellingshoek i.c.m. de schaduwval voor de grootste teleurstelling zorgen. Dat ga je niet snel kunnen veranderen ben ik bang.
Bedankt voor je reactie, de teleurstelling valt mee hoor. Ik mag nog tot oktober dit jaar salderen zonder boetes en dan is de set 80% terugverdient. Had echter niet verwacht dat bewolkte dagen meer op gingen leveren dan zonnige ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:06
Komt doordat bewolking zonlicht ook kan weerkaatsen, en zon staat er laag in winter. Zeker panelen die niet recht op zuid staan zullen weinig doen met hellingshoek onder 15 graden. Als ik dan zie dat jij onder 10 zit, tsja...

• HeldereM
LordSinclair schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Je weet dat de zon onder gaat in het westen? Dan doen die panelen op het oosten niet zoveel..
Haha ja lastig die winrichtingen, heb de tekst aangepast.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:20

hamsteg

Species 5618

Instralingshoek (kracht van de zon) en slagschaduwen zijn je grootste vijand. Als de zon de evenaar weer passeert zal de prestatie rap oplopen, dit is heel normaal: november - december - januari - februari zijn gewoon slechte maanden als het gaat om zonnepanelen opbrengsten.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:05
Toch doet de hellingshoek van de panelen dan veel; mijn ma heeft 6,5kWp op het zuidwesten liggen onder een hoek van ~34 graden (en geen schaduw) en die set leverde op die zonnige zaterdag (7 feb) 11kWh op. Da's meer dan 25% van de allerhoogste dagopbrengst van deze set. 4 februari was het zelfs ruim 15kWh.
Pagina: 1