Vraag

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39
ik zoek een?
Nieuwe AV reciever om weer een beetje mee te gaan met de tijd. Ik heb een 5.1 setup met Jamo 608 front zuilen en een actieve sub. De center is een Jamo C60 en de surround zijn kleinere zuilen zonder woofer, even niet duidelijk wel type.

Wat is je budget?
Ik denk dat ik niet weg kom onder de 1000 euro met mijn wensen, maar dat is wel mijn richtprijs. Goedkoper is wenselijk, want ik ben niet hard op zoek naar vervanging.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Eigenlijk hetzelfde als nu. Ik heb er diverse (oudere) consoles aan hangen en de huidige Onkyo TX-SR608 heeft heel veel aansluitmogelijkheden voor RCA (5) en Component (2), en dat dat is wel een must voor de eventuele opvolger, het aantal niet direct, maar wel de minimale mogelijkheid voor beide aansluitingen.
En moderniseren met 4K, Wifi (internetradio), DAB en Bleutooth is ook wel fijn.

Hier een afbeelding van de aansluitingen aan de achterkant: https://iear.nl/wp-content/uploads/2019/07/image-140.jpeg

Wat heb je zelf al gevonden?
Onkyo TX-NR7100 is prijstechnisch aan de bovenkant van mijn (gewenste) budget, heeft enkele, maar niet voldoende, van de gewenste aansluitingen en is minder krachtig kwa output. Allemaal zaken die overkoombaar zijn, maar voor die prijs voor mij het niet waard om te 'upgraden'.

Pioneer VSX-LX505, beetje zelfde verhaal als bovenstaand.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zijn de alternatieven? Ik ben niet merk gebonden, maar de oude onkyo heeft mij jaren trouwe diensten bewezen en beviel prima. Een ander merk is geen probleem.

Als ik de rest van het huidige Onkyo assortiment bekijk is er eigenlijk geen goed alternatief, ook niet in het duurdere segment. Wellicht zijn er ook wat 'modellen van vorig jaar' die er wel aan voldoen?

Alle reacties

• Rixxx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:30
Ik heb de 505 aangeschaft in Duitsland. Dat scheelde aanzienlijk.
Dirac live is al een heel goede reden om wellicht toch voor de Pioneer te gaan vind ik.
Ik heb er €709 ex verzenden voor betaald, hij is nu een beetje duurder zie ik. Misschien als je wat beter zoekt dat je hem goedkoper vind.
Hiervoor had ik een SC-LX59 en die klonk echt vet maar deze met Dirac rent er rondjes omheen.

https://www.cyberport.de/...sonos-zertif-schwarz.html

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43
BLACKfm schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:22:
....en is minder krachtig kwa output...
Integendeel, de TX-NR7100 is op papier krachtiger. Je moet alleen wel appels met appels vergelijken, door de missende specificaties in de Pricewatch hoe dit vermogen gemeten is kan je dat niet. De 160 Watt die de Pricewatch noemt bij de TX-SR608 is gemeten op één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz op 6 Ohm. De 100 Watt van de TX-NR7100 die de Pricewatch noemt is gemeten bij twee kanalen over een bereik van 20 tot 20.000 Hz bij 8 Ohm. Appels en peren. Nu noemt de handleiding van TX-NR7100 gelukkig ook het vermogen gemeten zoals de TX-SR608, dan komt de TX-NR7100 op 170 Watt.

Wat zijn de alternatieven?

Extern device om analoge signalen (Composiet en Component) om te zetten naar HDMI en zo veel meer keuze hebben in merken en segment? Je komt in een duurder segment terecht door de eis van deze aansluitingen. Lagere/goedkopere series bieden deze ingangen niet omdat de gemiddelde consument die niet (meer) wil. Geen idee wat zo'n device zou kosten en of het totaal (device + lagere serie receiver) dan nog rendabel is.

Edit:
Even vluchtig gekeken naar een RCA- en/of Component to HDMI Converter. Dat gaat snel richting een paar honderd euro als je voor meerdere ingangen en een beetje degelijk product gaat. Anderzijds, hogere/duurdere serie receivers bieden wel de correcte ingangen maar niet het gewenste aantal. Zit je met een duurdere receiver alsnog met een externe switch om aan het aantal aansluitingen te voldoen. Kosten van die devices moeten mee worden geteld, mits je niet voor handmatig kabels wisselen wilt gaan.
Ik ben niet merk gebonden, maar de oude onkyo heeft mij jaren trouwe diensten bewezen en beviel prima.
Dat is best wat geluk, beruchte Onkyo HDMI-board en/of DTS chip issue trof ook de TX-SR608.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 09-02-2026 13:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39
FeaR schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:29:
[...]

Integendeel, de TX-NR7100 is op papier krachtiger. Je moet alleen wel appels met appels vergelijken, door de missende specificaties in de Pricewatch hoe dit vermogen gemeten is kan je dat niet. De 160 Watt die de Pricewatch noemt bij de TX-SR608 is gemeten op één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz op 6 Ohm. De 100 Watt van de TX-NR7100 die de Pricewatch noemt is gemeten bij twee kanalen over een bereik van 20 tot 20.000 Hz bij 8 Ohm. Appels en peren. Nu noemt de handleiding van TX-NR7100 gelukkig ook het vermogen gemeten zoals de TX-SR608, dan komt de TX-NR7100 op 170 Watt.

Wat zijn de alternatieven?

Extern device om analoge signalen (Composiet en Component) om te zetten naar HDMI en zo veel meer keuze hebben in merken en segment? Je komt in een duurder segment terecht door de eis van deze aansluitingen. Lagere/goedkopere series bieden deze ingangen niet omdat de gemiddelde consument die niet (meer) wil. Geen idee wat zo'n device zou kosten en of het totaal (device + lagere serie receiver) dan nog rendabel is.

Edit:
Even vluchtig gekeken naar een RCA- en/of Component to HDMI Converter. Dat gaat snel richting een paar honderd euro als je voor meerdere ingangen en een beetje degelijk product gaat. Anderzijds, hogere/duurdere serie receivers bieden wel de correcte ingangen maar niet het gewenste aantal. Zit je met een duurdere receiver alsnog met een externe switch om aan het aantal aansluitingen te voldoen. Kosten van die devices moeten mee worden geteld, mits je niet voor handmatig kabels wisselen wilt gaan.

[...]

Dat is best wat geluk, beruchte Onkyo HDMI-board en/of DTS chip issue trof ook de TX-SR608.
Wellicht dat ik er met diepgravende reviews (die ik alsnog wel wil bekijken/doorlezen) wat duidelijker achter zou zijn gekomen, maar je weet blijkbaar waar je over praat :).

Wat betreft de analoge aansluitingen is dat vandaag de dag tegenover een device van 15 jaar geleden misschien ook wat teveel gevraagd, 1 Component en 2 RCA is wellicht ook wel voldoende, ik speel niet dagelijk oude consoles en je kunt er ook maar 1 tegelijk doen. Een keertje van kabels wisselen is dan misschien het probleem ook niet. Een extra switchbox voor een paar honderd euro vind ik het nou ook niet waard, en dan is nog maar de vraag in hoeverre daar dan weer kwaliteitsverlies en/of extra latency door wordt geintroduceerd.

Ik zal de TX-NR7100 nog eens nader bestuderen, want van alle (Recente) modellen lijkt het wel de meest voor de hand liggende keuze binnen Onkyo.

Wat betreft de problemen van de 608 heb ik daar zelf in ieder geval geen last van gehad nog. Geen artifacts of iets met het beeld of geluid. In 2010 nieuw besteld, was nog niet eens beschikbaar bij de winkel destijds, was zeg maar een pre-order.
ik heb blijkbaar dan wel vaker geluk met speakers, de Logitech Z-5500 van 'destijds' had blijkbaar ook vaak last van 'plopjes', maar mijn speaker set heeft het altijd goed gedaan, ondertussen ligt de opvolger Z906 al bijna 7 jaar stof te happen XD.

Maar goed, ik dwaal af. Ik zal mij er nog eens in verdiepen. Alsook naar een goedkoper adres en specificaties van de LX505 @Rixxx .

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:43
BLACKfm schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:39:
[...]
Wat betreft de analoge aansluitingen is dat vandaag de dag tegenover een device van 15 jaar geleden misschien ook wat teveel gevraagd, ...
Ik zou er vooral de prio niet aan geven. Zoals je zei kan je een ouder model nemen maar de vraag is wat voor eventuele consequenties dat heeft. Wordt het model zo oud dat de HDMI versie niet meer up to date is? Wat is de verkrijgbaarheid van stel je zou een receiver van drie jaar geleden willen. Et cetera.
Een keertje van kabels wisselen is dan misschien het probleem ook niet. Een extra switchbox voor een paar honderd euro vind ik het nou ook niet waard,
De "honderden euro's" die ik zo snel zag waren voor converters die meerdere devices als input aankunnen. Lagere serie receiver (zeg 600 euro) met 400 euro aan converters is inderdaad nutteloos versus bijvoorbeeld een Onkyo TX-NR7100 . Als je kabels wisselen niet erg vindt dan is een enkele RCA to HDMI converter en Component to HDMI converter mogelijk toch een optie. Die zijn wel tientjeswerk waardoor je verder onder de duizend euro kan komen (wederom 600 euro receiver met nu tientjeswerk aan converters).

Ik heb niets tegen een hogere serie receiver als bijvoorbeeld de Room EQ software beter is dan van de lagere serie, omdat de hogere serie meer eindversterkers heeft omdat je mogelijk ooit naar Dolby Atmos wilt, omdat de hogere serie meer opties heeft voor Zone 2, et cetera. Maar omdat de hogere serie de analoge ingangen heeft?

Zeker omdat je stelt "Goedkoper is wenselijk, want ik ben niet hard op zoek naar vervanging.". Al kijk ik nu wel puur naar bijvoorbeeld 600 euro + een paar tientjes versus 1000 euro, als de 1000 euro 700 wordt met bijvoorbeeld genoemde Pioneer dan wordt het al anders.
en dan is nog maar de vraag in hoeverre daar dan weer kwaliteitsverlies en/of extra latency door wordt geintroduceerd.
Extern device zet de analoge signalen (RCA en Component) om naar digitaal (HDMI). digitale signaal gaat als passthrough door de receiver. Of je sluit de analoge bronnen aan op de receiver, de receiver zet analoog om naar digitaal en stuurt dan door naar de TV. Ergens moet je omzetten.
Wat betreft de problemen van de 608 heb ik daar zelf in ieder geval geen last van gehad nog...
Het was een populaire reeks/serie, dan zal je ook sneller issues lezen. Andere merken hebben ook specifieke modellen of series met meer issues dan gemiddeld. De langdurigheid van het issue was bij Onkyo wel langer. Ik heb niets tegen Onkyo trouwens. Als je met een Denon van 1000 euro aan zou komen zou ik hetzelfde zeggen van lagere serie en losse converter.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 09-02-2026 17:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.