Laat me voorop stellen dat ik niet alles van elektra weet, maar handig genoeg ben om stopcontacten en schakelaars te monteren. In het huis van mijn zus heb ik die dan ook allemaal vervangen. Nu loop ik tegen een uitdaging aan bij de badkamerventilator waar ik even wat hulp bij nodig ga hebben. Er gaan 3 draden naar de ventilator: Neutraal, fase en schakel. Maar als ik de tekening bekijk moet schakel eigenlijk ook bruin zijn dus:

Alleen zag ik bij de schakelaar van de lamp dat daar blauw geschakeld is (dus blauw naar de schakelaar, zwart terug. Ik vermoed sterk dat ik dus niet zomaar moet aansluiten zoals op de tekening, dat gaat niet werken. Mag ik nu blauw en bruin omdraaien bij het aansluiten? Heb eerlijk gezegd weinig zin om een bruine draad naar de schakelaar te moeten gaan trekken, dus als ik dat kan voorkomen doe ik dat
Hoor graag het advies van een expert.

Alleen zag ik bij de schakelaar van de lamp dat daar blauw geschakeld is (dus blauw naar de schakelaar, zwart terug. Ik vermoed sterk dat ik dus niet zomaar moet aansluiten zoals op de tekening, dat gaat niet werken. Mag ik nu blauw en bruin omdraaien bij het aansluiten? Heb eerlijk gezegd weinig zin om een bruine draad naar de schakelaar te moeten gaan trekken, dus als ik dat kan voorkomen doe ik dat
Hoor graag het advies van een expert.