aansluiten badkamerventilator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:00
Laat me voorop stellen dat ik niet alles van elektra weet, maar handig genoeg ben om stopcontacten en schakelaars te monteren. In het huis van mijn zus heb ik die dan ook allemaal vervangen. Nu loop ik tegen een uitdaging aan bij de badkamerventilator waar ik even wat hulp bij nodig ga hebben. Er gaan 3 draden naar de ventilator: Neutraal, fase en schakel. Maar als ik de tekening bekijk moet schakel eigenlijk ook bruin zijn dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4wtYVbND/2026-02-09-06-34-16.png

Alleen zag ik bij de schakelaar van de lamp dat daar blauw geschakeld is (dus blauw naar de schakelaar, zwart terug. Ik vermoed sterk dat ik dus niet zomaar moet aansluiten zoals op de tekening, dat gaat niet werken. Mag ik nu blauw en bruin omdraaien bij het aansluiten? Heb eerlijk gezegd weinig zin om een bruine draad naar de schakelaar te moeten gaan trekken, dus als ik dat kan voorkomen doe ik dat :+

Hoor graag het advies van een expert.

Alle reacties

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mana schreef op maandag 9 februari 2026 @ 06:43:
Mag ik nu blauw en bruin omdraaien bij het aansluiten?
Nee. Je hebt een blauwe, bruine en zwarte nodig.

Als je een ventilator zonder timer/hygro koopt, dan heb je alleen zwart & blauw nodig.

Dat blauw wordt geschakeld met een zwarte is vragen om problemen. Die moet anders worden.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 09-02-2026 08:15 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34
Extra zwarte draad van de lamp naar de ventilator trekken, dan werkt de timer ook. Anders gewoon zwart en blauw gebruiken, dan werkt de ventilator alleen als het licht aan staat.

Als ik je text zo lees heb je al een neutraal, fase en schakel, Dan kan je deze toch zo aansluiten? De schakel rechts, dan bruin in het midden en blauw links.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:00
nodri2000 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:56:
Extra zwarte draad van de lamp naar de ventilator trekken, dan werkt de timer ook. Anders gewoon zwart en blauw gebruiken, dan werkt de ventilator alleen als het licht aan staat.

Als ik je text zo lees heb je al een neutraal, fase en schakel, Dan kan je deze toch zo aansluiten? De schakel rechts, dan bruin in het midden en blauw links.
Ik heb inderdaad alledrie de draden, dat is het issue niet. Maar in de schakelaar zie ik dat blauw daar naartoe komt en zwart uiteraard terug naar de centraaldoos. Zover ik kan vinden had dat bruin moeten zijn. Dus de geschakelde draad is dus eigenlijk de blauwe ipv bruin.. En als ik dan naar het diagram kijk zou ik als volgorde blauw, bruin, zwart moeten doen, maar ik vraag me of dat nu wel klopt nu niet de bruine naar de schakelaar gaat, maar de blauwe.. Hopelijk duidelijk uitgelegd waar ik mee zit.. Lastig verhaal :)

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:57
Als het echt zo is dat blauw stroom heeft dan moet je hem aanpassen zou dat niet zo laten. Zelfs als blauw nul is en dus de nul geschakeld word zou ik het aanpassen. want dan staat er altijd prik op de lamp socket. Dus zou he controleren/laten controleren en dan als het inderdaad fout is laten of zelf herstellen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34
Meten is weten!

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1