Aansluiten Wasmachine en Droger op wisselschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:20

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mijn schoonmoeder is verhuisd naar een kleiner appartement, woningbouw, en daar zit een wisselschakelaar om een droger en een wasmachine op één groep aan te sluiten, zodat deze niet tegelijkertijd aan kunnen.

Prima, maar dat ding zit zowat tegen het plafond gemonteerd, waardoor de kabel van de wasmachine te kort is om aan te sluiten in deze wisselaar.

De wasmachine en droger bevinden zich in de natte cel waar de douchecabine zich bevindt op een meter of anderhalf afstand.
Er is een wasbak halverwege.

Nu is mijn idee om twee buiten WCD's aan te sluiten op de wissel schakelaar met YMvK kabel, net boven de apparaten (dus grofweg 1m70 boven de vloer) - elk WCD dus een eigen aansluiting op de schakelaar zodat ze niet tegelijkertijd spanning kunnen krijgen van de enkele groep. Op die hoogte (30 cm lager) Passen de stekkers van beide apparaten wel in een WCD.

Wat ik niet kan vinden is, mag dit? De afstanden en hoogtes lijken mij voldoende om buiten de gevaarlijke zones te blijven.

Het alternatief is de machines open te maken en vanaf het printboard YMvK kabels te maken direct naar de wisselschakelaar, dit lijkt mij omslachtiger en niet noodzakelijk veiliger, en zal ook invloed hebben op de garantie ben ik bang.

Ik kan beide, ben niet onbekend met thuis elektriciteit - maar in dit geval met een natte cel - klankbord ik liever even hier.
edit
Buiten zones Verder dan 60 cm van natte delen RCD 30 mA Wasmachinekast en WCD toegestaan
Dus dat is kiele kiele met een wasbak tussen doucecabine en de wasdroogtoren. Afstand WCD en trekscheklaar zitten wel in zone 3, de apparatuur net niet.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 08-02-2026 21:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar