Vraag

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-03 21:30
Wij willen een huis aankopen en daar wil ik graag verduurzamen.
De benenden verdieping willen we graag vloerverwarming laten in frezen en alles bij elkaar is dat ongeveer 60m2.
Nu kan ik een nibe f2040-06 2e hands kopen die een half jaar gedraaid heeft voor 2000 euro netto. Voor de bovenverdieping wil ik de bestaande cv-ketel gewoon laten zitten ivm douche en het bad wat daar aanwezig is.
Beneden is niet echt ruimte voor een groot buffervat oid, dus zal de WP rechtstreeks op de Vloerverwarming aansluiten.
Een koppeling met de cv boven zal eventueel kunnen maar word erg lastig.
WP zal op ongeveer 6 meter uit de woning geplaats worden en op 14m van de Vloerverwarmingverdeler.

Zou de nibe alles kunnen doen?
Hoe ga ik dan het tabwater voor het bad opvangen?

Betreft een huis uit 2004 met 150m2 woon oppervlakte en met prima isolatie.
Boven hebben we nooit de cv aanstaan, behalve op de badkamer dan.

[ Voor 24% gewijzigd door markie1985 op 08-02-2026 20:17 ]

Alle reacties

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03 21:46
Die f2040-06 is toch een monoblock 4,5 Kw, ik heb hier 1,5 jaar terug ook een monoblock 4 kw gemonteerd op de verdeler vloerverwarming 35 m2 maar werkte toen nog niet optimaal, ivm stromingsgeluid maar 12 li/minuut en regelmatig dat die in standby ging waardoor het wel erg lang duurde voor dat je kon merken dat het warmer werd. September 2025 er toch een buffervat van 25 liter parralel bij geplaatst (officeel zou 50 liter moeten zijn) (in serie zou meer rendament geven maar ook je stromingsgeluid zou hier niet weg zijn) ivm met ruimte gebrek een 25 li gemonteerd maar als ik de keus had dan zou ik de volgende keer toch voor een 50 liter gaan ivm defrost trekt deze 25 liter toch het vat koud maar de vloerverwarming heeft er geen last van radiatoren weer wel, voor het buffervat een mooie plek gevonden onder de trapopgang en werkt nu prima, aanvoer pompje (VEVOR) naar vloerverwarmingverdeler is 50 li/minuut maar ik hoor geen stromingsgeluid. De installatie heeft deze winter 2025/2026 gehele woning warm gehouden op 23 graden e-twist, deze e-twist geeft wel te veel aan 22 graden in werkelijkheid. (Buiten tempvoeler op de noordzijde) De retourleiding is overal een open verbinding ivm drukvat op zolder, de toevoerleiding is onder de cv-ketel met twee kogelkranen in de aanvoerleiding anders te regelen, of alles cv of alles wp, boven zijn radiatoren en de noordzijde voordeur en douch eerste verdieping zijn ook handwarm 24h/7.
Ik zie wel op de meter140/150 kwh verbruik per week dec-jan-feb, dus financieel 160 euro gas of160 euro elektra, het voordeel van gas is je kan de installatie 5 graden lager zetten als je gaat werken en de wp laat je op temperatuur 22 graden, nationaal belang is we verbruiken nu nog maar 70 cuub gas per jaar, dat is voor 13 weken douchen (dec-jan-feb) de rest van het jaar met losse wp-boiler 110 liter en gewone boiler van 100 liter in serie die verwarmen op zonneenergie, bij langdurig enkele dagen zwaar bewolkt dan staat de cv standby

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-03 21:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enMUlgCdIKZo9ZnfHnsgB0BvKik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaCWGHygHE8PRkQxV1n2ieGh.jpg?f=fotoalbum_large

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:17
De meeste (alle?) warmtepompen hebben een minimum water volume nodig om zeker te kunnen stellen dat het water niet te veel afkoelt tijdens ontdooien. Met alleen 60 m2 vloerverwarming zonder vloerverwarming buffervat zou dat krap aan kunnen worden.

Of de F2040-6 alles kan doen is heel erg afhankelijk van de warmtebehoefte van het huis. Lees de introductie van het algemene L/W-warmtepomp topic eens door. Daar staan richtlijnen hoe je dat kunt schatten.

Als er echt nergens een buffervat voor SWW (=warm tapwater) geplaatst kan worden, is geloof ik een elektrische doorstroomverwarmer ook een optie als je helemaal van het gas wilt. Wel COP=1 uiteraard.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• markie1985
cgms schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:34:
De meeste (alle?) warmtepompen hebben een minimum water volume nodig om zeker te kunnen stellen dat het water niet te veel afkoelt tijdens ontdooien. Met alleen 60 m2 vloerverwarming zonder vloerverwarming buffervat zou dat krap aan kunnen worden.

Of de F2040-6 alles kan doen is heel erg afhankelijk van de warmtebehoefte van het huis. Lees de introductie van het algemene L/W-warmtepomp topic eens door. Daar staan richtlijnen hoe je dat kunt schatten.

Als er echt nergens een buffervat voor SWW (=warm tapwater) geplaatst kan worden, is geloof ik een elektrische doorstroomverwarmer ook een optie als je helemaal van het gas wilt. Wel COP=1 uiteraard.
Dank voor de tip, zal het eens doorlezen!

Ik hoef niet perse van het gas af, want voor douchen en warm tapwater gebruikt ik de cv-ketel.

Uiteindelijk wil ik gewoon de warmtepomp gebruiken voor de benenden verdieping te verwarmen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:03
Voor een 2e hands Nibe voor 2K kost je dat 2K
Een kwaliteits nieuwe monoblok kost je 4-4,5K
Min 2,5K subsidie is netto evenveel maar wel fabrieksgarantie vaak 5 jaar, op alle onderdelen.
Dat zou ik doen.

En dan een monobloc direct op een pomploze vloerverwarming, 6 groepen laten maken hoh 10cm is voldoende bufferinhoud. Evt een 20L seriebuffer plaatsen.

Voorbeeld een nieuwe Vaillant Arotherm Pro 55/7.1 propaan zonder veiligheidszone, modern en efficiënt. Met AIplus binnenmodule (besturingskastje) Vanaf maart/april verkrijgbaar.

De Nibe draait nog op R410A

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 11-02-2026 21:06 ]

• markie1985
Technician- schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:49:
Voor een 2e hands Nibe voor 2K kost je dat 2K
Een kwaliteits nieuwe monoblok kost je 4-4,5K
Min 2,5K subsidie is netto evenveel maar wel fabrieksgarantie vaak 5 jaar, op alle onderdelen.
Dat zou ik doen.

En dan een monobloc direct op een pomploze vloerverwarming, 6 groepen laten maken hoh 10cm is voldoende bufferinhoud. Evt een 20L seriebuffer plaatsen.

Voorbeeld een nieuwe Vaillant Arotherm Pro 55/7.1 propaan zonder veiligheidszone, modern en efficiënt. Met AIplus binnenmodule (besturingskastje) Vanaf maart/april verkrijgbaar.

De Nibe draait nog op R410A
Had ondertussen ook even verder gekeken en ook de aansturing en thermostaat oplossingen van nibe zijn erg duur. Zal een bekijken wat de betere opties zijn.
Pagina: 1