Vraag

• Silke12345
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:23
Hallo,

Wij hebben een woning van begin jaren 70 gekocht. Nu zijn de bouwplannen die van ons huis zouden zijn, niet heel duidelijk.

Alle benedenmuren zijn gefundeerd. Ook bv een muur onder de trap die tot tegen de trap loopt en niet tot tegen het plafond. Zit er ook fundering onder niet dragende muren? De fundering onder de muren van 10cm is smaller (30 cm brede fundering), dan deze van de muren van 15cm (35 cm brede fundering)

Er staat op ons plan 'niet gespecifieerde gewelven´. De muren op het plan zijn deels 15cm dik en deels 10 cm dik. In de muren van 15 cm dik en de muren van de gevels staat op het plan geschreven: 'balk gewapend beton'. Op deze van 10cm dik staat dit niet. Kunnen we er redelijk zeker van zijn dat de muren van 10cm geen dragende muren zijn?

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Silke12345 op 08-02-2026 19:59 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nee, en je bent ook niet zeker van dat als iemand nee of ja als antwoord geeft dat dat correct is.

de kans klein, maar niet 0%.

Dus zoek een constructeur (hier of in reallife)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
De uurprijs van een constructeur is vele malen lager dan de kosten voor het (deels) herbouwen van je huis.
Ik zou de gok niet wagen en iemand inhuren die je zekerheid kan geven.

"Ja, maar op Tweakers zeiden ze dat het geen draagmuur was." doet het doorgaans niet bijster goed bij schadeclaims bij je opstalverzekering.

Spel en typfouten voorbehouden

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:06:

"Ja, maar op Tweakers zeiden ze dat het geen draagmuur was." doet het doorgaans niet bijster goed bij schadeclaims bij je opstalverzekering.
vinden hun prima, scheelt werk....
oo, dan moet u even met tweakersopstalverzekering bellen.... :X :X :+ :+ 8) 8)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Silke12345
FredvZ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:06:
De uurprijs van een constructeur is vele malen lager dan de kosten voor het (deels) herbouwen van je huis.
Ik zou de gok niet wagen en iemand inhuren die je zekerheid kan geven.

Ik begrijp je standpunt, en dat zouden we zeker doen, indien we wijzigingen zouden uitvoeren. Ik ben gewoon ook benieuwd naar dat anderen hierover denken. Ook gezien de plannen niet overeenstemmen met de werkelijkheid en er wordt beweerd dat zo´n zaken geen draagmuren kunnen zijn.

Verder weet ik niet goed hoe zo´n constructeur te vinden (België)

• Silke12345
jack zomer schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:05:
nee, en je bent ook niet zeker van dat als iemand nee of ja als antwoord geeft dat dat correct is.

de kans klein, maar niet 0%.

Dus zoek een constructeur (hier of in reallife)
Iemand een idee hoe ik het best een constructeur vind? (België). Als ik op constructeur zoek, vind ik vooral mensen die de uitvoering doen, en niet enkel bekijken of het een draagmuur zou kunnen zijn.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:48
Als de muur niet tot het plafond loopt en er zit niks op draagt het niks ...

Hoe dik zijn je buitenmuren en hoe breed is je huis?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:35

Croga

The Unreasonable Man

Silke12345 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:40:
Iemand een idee hoe ik het best een constructeur vind? (België). Als ik op constructeur zoek, vind ik vooral mensen die de uitvoering doen, en niet enkel bekijken of het een draagmuur zou kunnen zijn.
Hier bleek het ook een nagenoeg onmogelijke opgave. Totdat ik een bouwer zocht voor een verbouwing en die mij vertelde "Kun je het beste even eerst door <insert naam van een lokale constructeur> laten door rekenen". Daar dus langs gereden en die heeft toen voor mij de zaak door gerekend. Maar ja, dat is dan ook in een klein dorp waar iedereen elkaar kent (en waarschijnlijk maar één constructeur woont) :-D

• Silke12345
Bobmeister schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:45:
Als de muur niet tot het plafond loopt en er zit niks op draagt het niks ...

Hoe dik zijn je buitenmuren en hoe breed is je huis?
Buitenmuren zijn 30cm en huis is 7,80m breed.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

https://www.sos-ingenieur.be/ biedt zulke diensten aan. Geen ervaring mee, resultaat van gewoon zoeken op "draagmuur advies belgie" :)
Als je er een bouwbedrijf voor in gaat huren dan hebben zij hier ook wel een adresje voor.

Let trouwens op dat "niet-dragende" muren nog steeds een belangrijk onderdeel van de constructie kunnen zijn, zo kan een muur haaks op de dragende muren voor de stijfheid van het gebouw zorgen, die zorgt dan dat de verdieping niet inklapt als een kaartenhuis. En daarvoor hoeft ie niet eens tot aan het plafond te lopen!

• JeroenDG666
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:53
Silke12345 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:40:
[...]

Zoek eens naar "stabiliteitsingenieur".

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:16
en al sje dan toch Tweakers advies wil hebben is het dan niet leuk om even die onduidelijke niet gespecificeerde tekening in te scannen en hier te posten in je TS?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1