Platenspeler aansluiten op tweetal actieve speakers.

Pagina: 1
Acties:

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:02
Mijn vriendin wil graag een platenspeler hebben. Ze heeft haar oog laten vallen op de Sony PS-LX5BT (Specs) maar dit staat nog niet helemaal vast. Even los of dit een goede keuze is vraag ik me af of ik deze platenspeler werkend kan krijgen op een setje van 2x Behringer Truth 2031a (handleiding) speakers die ik nog heb staan.

Kan ik een tweetal actieve speakers aansluiten op een dergelijke platenspeler die een ingebouwde voorversterker bevat en een aparte RCA volumeregelaar er tussen plaatsen zodat het volume te regelen is? Of maak ik hier een rare denkfout?

Sowieso viel het me op dat er complete setjes worden verkocht van platenspelers met actieve speakers zonder dat ik enige vorm van volumeregeling kon vinden. Vandaar mijn twijfel of ik dit wel helemaal goed snap.

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-02 20:23
Ik zie opties genoeg om dit aan te kunnen sluiten. Platenspeler heeft een omschakelbare tulp-uitgang op Phono- of Line-niveau. Hierop kun je probleemloos de speakers aansluiten. Dit bij voorkeur met de ongebalanceerde aansluitingen: anders verlies je wat geluidssterkte. Dus: platenspeler op op Line -> 2x tulp naar 2x mono 6,3mm jack kabel -> luidsprekers.

Het volume regelen is wat ingewikkelder, maar zou ik dan oplossen met een simpele 2 kanaals mengtafel. Anders moet je het volume regelen met de gain-knoppen op de speakers; minder handig. Zijn andere, passieve speakers met een versterker geen optie?

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Deze Sony heeft een ingebouwde versterker, dus ja dat kan. De Beringer speakers hebben een line in dus gaat ook prima passen :)

• Fr0ns
Daam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:19:
Ik zie opties genoeg om dit aan te kunnen sluiten. Platenspeler heeft een omschakelbare tulp-uitgang op Phono- of Line-niveau. Hierop kun je probleemloos de speakers aansluiten. Dit bij voorkeur met de ongebalanceerde aansluitingen: anders verlies je wat geluidssterkte. Dus: platenspeler op op Line -> 2x tulp naar 2x mono 6,3mm jack kabel -> luidsprekers.

Het volume regelen is wat ingewikkelder, maar zou ik dan oplossen met een simpele 2 kanaals mengtafel. Anders moet je het volume regelen met de gain-knoppen op de speakers; minder handig. Zijn andere, passieve speakers met een versterker geen optie?
Bedankt voor je antwoord, zo had ik het ook wat in het hoofd. Mengtafel is qua ruimte en "esthetiek" niet helemaal wenselijk haha. Speakers en versterker zijn zeker een optie maar nu heb ik alles eigenlijk al op een RCA volumeregelaar van een paar tientjes na.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is puur platen af kunnen spelen de enige wens, of wil ze misschien ook nog afstandsbediening en straks misschien ook nog kunnen streamen, Spotify ofzo?

En wat is je budget?

An sich lijkt er weinig mis met die Sony, maar er is meer dan genoeg te krijgen. En heel eerlijk vind ik hem ook wel aan de prijs voor een relatief simpele volautomaat met belt drive en bt ingebouwd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fr0ns
The Eagle schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:27:
Is puur platen af kunnen spelen de enige wens, of wil ze misschien ook nog afstandsbediening en straks misschien ook nog kunnen streamen, Spotify ofzo?

En wat is je budget?

An sich lijkt er weinig mis met die Sony, maar er is meer dan genoeg te krijgen. En heel eerlijk vind ik hem ook wel aan de prijs voor een relatief simpele volautomaat met belt drive en bt ingebouwd.
Tof dat je het aanbiedt maar de keuze is al gemaakt. Geen idee wat het uiteindelijk is geworden. Ik ben van de CP spelers en heb geen gevoel van smaak qua interieur dus ik heb me er niet mee bemoeid :9
Pagina: 1