Draagconstructie of een heel stevig scheidingswandje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klussenmetsuus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-03 07:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGRqMujK0Hb8biOSbPUWSyrCFW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVjKocxjix5FbrSWu9fNFxzD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqmVtR_-BPKQZgOZEgWeUnbNK2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKSeHSNqkuUt5SzTsusCBdG4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10rKjvEoX8TUOG1M3JSSNyAWkPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHQaj9pCmZZkjXnjjvTIwx2k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGoRe2xLlxoNCWa_6nqLLBZqNVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UX9FCd7DbDFQAIwWwIWwAelA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E37eX1cTRI7VFAaXy1vsLpcDEss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7BQCe8OQkoWBfOAEPGWWsHZ.jpg?f=fotoalbum_large

is dit een draagcontructie of een heeeeeeeel stevig scheidingswandje?
We kochten vorig jaar onze eerste koopwoning (jaren 80 hoekwoning) en gaan dit jaar beginnen met de verbouwing van de zolder. Plan is om er 1 grote ruimte van de maken als slaapkamer met ensuite badkamer.
Enthousiast begonnen om de scheidingswand eruit te rammen. Best een stevig wandje, behoorlijke contructie erachter (hadden we niet verwacht), daarom plots twijfel of dit er wel helemaal uit kan. De verticale balken kunnen eruit, maar twijfel zit hem in die dikke schuine balken bovenin?! (de witgeverfde gordingen zijn een meter of 5)
Ik verwacht dat het niks draagt. Hier maar even dubbelchecken. Of paar honderd euro ertegenaan gooien voor een contructeur?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit:
Het blijkt een spant te zijn, met ondersteunende functie. Mag dus niet weg, ook niet de verticale staanders. We mogen wel links en rechts een verticale staander weghalen om de opening te verbreden, maar zullen daarnaast nog een verticale balk in de hoogte moeten plaatsen voor extra stevigheid. Daarnaast ook weer alles dichtmaken met OSB, voor de extra stevigheid.
Balen dat het dus niet een grote open ruimte kan worden, maar in ieder geval wel een grotere opening dan voorheen.
Hebben hiervoor eerst de bouwtekeningen uit het stadsarchief geraadpleegd. Deze lieten in de tekening in het midden een spant zien. Terwijl het spant zoals in de foto’s hier afgebeeld, toch echt op 1/3 van de ruimte ligt. Volgens de bouwconstructeur die we geraadpleegd hebben, hoeft dat niet zo nauw te komen. Volgens hem zijn het juist de verticale staanders icm dichtgetimmerd met OSB die voor de stevigheid zorgen. Omdat het spant an sich niet heel dik is.
Het zou de overspanning van de gordingen beter verdelen. Dak ligt vol met zonnepanelen. Blij dat we even gestopt waren met slopen en eerst even hier geinformeer hebben. Thanks voor het meedenken.
Weer een ingestort dak voorkomen ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Klussenmetsuus op 02-03-2026 21:30 ]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is een draag constructie. en die balk is zonder de standers denk ik te dun om als spant te functoneren. wat ik zou doen is naar het gemeente archief en daar kijken bij mensen met het zelfde huis voor inspiratie. :)

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 08-02-2026 14:53 ]

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:22
Die staanders kunnen juist niet weg ...want dan hangt de spant aan het dak zelf..

Wat staat er op de orginele bouwtekeningen? Durf te wedden dat deze tussen wand er daar al als dragend op staat.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Zo te zien ligt de nokbalk niet (meer) in de muur omdat daar CV buiswerk loopt. De lagere balken sluiten wel aan op de muur, dus dit zal naderhand aangebracht zijn als draagconstructie

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:13
Wat is de afmeting van de gording? Vorige huis had eenzelfde soort opbouw maar overspande 5,40. Gordingen warten iets van 25 cm x 9 en had geen spanten. Nu weet ik niet wat jouw dakopbouw is dus misschien inderdaad even info bij een contructeur opvragen indien je geen bouwtekeningen in het gemeentearchief kan vinden.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:30
Dit lijkt er wel achteraf in geplaatst en dus een heel stevig wandje(de balken lijken andere afmetingen te hebben dan de andere dakspanten op de foto). Toch maar even de tekeningen eerst bekijken van bijvoorbeeld de buren.

[ Voor 57% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2026 19:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lijkt mij gewoon een scheidingswandje wat er mogelijk al tijdens de bouw is in gezet. Zo heel stevig is het nu ook weer niet. Maar raadpleeg vooral een constructeur en/of bekijk zelf tekeningen en ga niet af wat er op een forum geroepen wordt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Klussenmetsuus
Ontzettend bedankt voor de reacties!!!
Zo leuk om eens met een kritisch oog naar je eigen huis te kijken en (met jullie hulp) ervan te leren.
Toch niet zo eenduidig en eenvoudig als ik had gehoopt ;-) maar genoeg stof tot nadenken.
We hebben nog 3 maanden totdat het stucklaar moet zijn. Dus tot aan het einde van deze maand is het plan als volgt:
1. Rondje maken door de wijk. Betreft een blok van 20 voormalige huurwoningen—>inmiddels koop. Kijken wie al verbouwd heeft of aan het verbouwen is. Wellicht is hier iemand al tegenaan gelopen.
2. Gemeente archief induiken en op zoek naar die bouwtekeningen.
3. Bouwconstructeur indien we hier zelf geen wijs uitkomen.

En dan kom ik snel bij jullie terug met de uitkomst!
I’ll keep you posted!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stel dat het als draagconstructie bedoeld is, is de vloer het daar ook mee eens?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:30

Theo

moederbord

Kijk ook op Funda; ook wanneer een huis een jaar geleden verkocht is kun je vaak de foto's terug vinden. Dan kun je op die manier bij je buren op zolder kijken of zij ook die wand hebben zitten.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-03 18:29
Gezien de breedte zou ik zeggen niet dragend maar als het een sporenkap is dan dragend. De klos waar de gording op rust brengt mij aan het twijfelen. Als de constructie geen draagfunctie heeft zou deze klos overbodig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeuvie op 08-02-2026 20:12 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:48

orf

Volgens mij is aan het schilderwerk wel te zien hoe de originele situatie was. Dat is -denk ik- aangepast voor het wandje en de leidingen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:49
Het dak zal niet instorten als je het weghaald maar je hebt wel (veel) kans dat de horizontale balken door gaan buigen onder het gewicht van de dakpannen. Ik zou het mooi laten staan en het wandje weer dichtmaken. Gebruik het dan als een rommelkamertje zodat de rest opgeruimd blijft.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-03 08:45
Volgens mij is dit een stevig scheidingswandje, maar zeker weten is bouwtekeningen bekijken.
  • Spant is te dun, zeker in vergelijking met gordingen. Hoort ook eigenlijk niet gedragen te worden door staanders.
  • Spant rust niet op muurplaat
  • Constructie bij nokgording is anders dan bij de tussenliggende spant erachter
  • Het lijkt erop alsof de volgende spant een heel stuk verder ligt en dat deze spant te dicht op de gevel zit. Normaliter ligt dit evenredig aan elkaar. Zit er een dakkapel aan de andere kant?

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:22
Dit lijkt een draagconstuctie, zit er toevallig een draagmuur recht onder de constuctie? Dan weet je eigenlijk al genoeg.

Als het een scheidingswandje is waarom niet helemaal van links tot rechts? Ik kan het niet zien op de foto maar ik gok dat er in het midden geen vloerbalk ligt. Ook lijkt de vloerbalk dieper in de vloer te liggen.

Nummer 2 sowieso doen, buren kunnen ook met gebrek aan kennis te veel hebben weggesloopt.
Spherix schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:36:
Zo te zien ligt de nokbalk niet (meer) in de muur omdat daar CV buiswerk loopt. De lagere balken sluiten wel aan op de muur, dus dit zal naderhand aangebracht zijn als draagconstructie
Daar zit een schoorsteen, nokbalk loopt door tot/in de schoorsteen. De lagere gaan er langs.

• Tanuki
  • Niet online
Een draagconstructie? Eerder een ondersteunende constructie. Zeker niet weghalen, zonder dat je andere passende maatregelen neemt.

Het is bedoeld om de gordingen te ondersteunen. Als je dit weghaalt dan zullen de gordingen gaan doorbuigen onder het gewicht van het dak dat er bovenop ligt.

Precies deze constructie heb ik ook in mijn huis uit 1980. Echt precies zo. Inclusief dat die "muur" verzonken ligt in de vloer. Is op de betondek gebouwd en niet op de cementdekvloer. De cementdekvloer is er omheen gestort.

Het ondersteunt elke gording + de gording die in het midden zit, in de nok.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47
Je zou toch aan weerszijde een stalen balk verticaal kunnen zetten? Een ingenieur zou dat moeten berekenen maar als daaronder een dragende muur zit zou je aan weerszijde een stalen balk van 1m? kunnen plaatsen die netzoveel support leveren als de houten balk(jes). En zo houdt je de ruimte maximaal open.
Ik begrijp overigens niet helemaal waarom zo'n nok liggende balk die klaarblijkelijk 5m moet overspannen uit meerdere delen bestaast, dat is met een houten balk van plus minus 25cm hoog makkelijk te overbruggen.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03 22:11
Waarschijnlijk zijn de gordingen 17 of 18cm en zit dit tussenwandje op +/- 350cm van de overspanning, wat dan de max is. Dit wandje is nodig om doorbuigen van het dak te voorkomen.
En ja, dit wandje is dus constructureel.

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:35

OcGuru

Giulietta Qv

Laat ook even kijken naar je rookgas afvoer(cv ketel). Ziet er niet bepaald gebeugeld uit.

Bl44t

• Tanuki
  • Niet online
menn0 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:12:
Ik begrijp overigens niet helemaal waarom zo'n nok liggende balk die klaarblijkelijk 5m moet overspannen uit meerdere delen bestaast, dat is met een houten balk van plus minus 25cm hoog makkelijk te overbruggen.
Waar staat dat de nok balk uit meerdere delen bestaat? Dat is 1 balk, net zoals de andere gordingen, maar ook die moet natuurlijk ondersteund worden, om doorbuigen te voorkomen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47
Tanuki schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Waar staat dat de nok balk uit meerdere delen bestaat? Dat is 1 balk, net zoals de andere gordingen, maar ook die moet natuurlijk ondersteund worden, om doorbuigen te voorkomen.
Ah ik vermoed dat ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwCZC_Xr5JEf-ZYoMH9WVn_rYCE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PHQaj9pCmZZkjXnjjvTIwx2k.jpg?f=user_large
verkeerd geïnterpreteerd heb, zal het schilderwerk achteraf geweest zijn.

Als de nok gording 25cm of meer is weet ik wel zeker dat de overspanning kan, maar daar is een online tool voor, en of natuurlijk een berekening laten maken.
Iemand zei geloof ik dat hij 18 cm schatte, vandaar dan inderdaad extra ondesteuning.
Enfin, dat zou je dus nog met staal of flinke houte supports aan weerszijde kunnen oplossen waardoor je veel open ruimte creëert maar niet over de gehele breedte.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Ik zou'm niet zomaar weghalen, die schuine blokken zet je er niet op als je gewoon een scheidingswandje tussen vloer en gording plaatst.
Dit wandje zorgt ervoor dat het dak niet gaat zakken en uitzetten.

Hier in de straat zit ook in elk huis zo'n wandje, ook met zulke dunne balkjes ertussen. Er is hier in de straat iemand geweest die hetzelfde dacht en bij de 3e balk doorzagen liep de zaag muurvast en hebben ze daarna snel weer nieuwe balkjes ertussen gezet.

• Tanuki
  • Niet online
menn0 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:33:
[...]

Ah ik vermoed dat ik [Afbeelding]
verkeerd geïnterpreteerd heb, zal het schilderwerk achteraf geweest zijn.
Dat is inderdaad een balk die niet voor 100% geschilderd is. :P En dat is niet de nokgording.

Normaliter zijn de gordingen 16cm, overigens, voor huizen van deze leeftijd. Dat was heel normaal toen. Maar dit kan TS natuurlijk makkelijk even opmeten.

Even staal erin maken of zo is ook helemaal niet handig lijkt me. Want dat zul je op beide steense muren willen laten rusten, dus hoe krijg je dat er in 1x goed in? Even het dak verwijderen en een kraan laten komen lijkt me ook niet echt een wenselijke onderneming.

[ Voor 28% gewijzigd door Tanuki op 14-02-2026 18:09 ]

• Tanuki
  • Niet online
menn0 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:33:
[...]

Als de nok gording 25cm of meer is weet ik wel zeker dat de overspanning kan ...
Want jij weet het gewicht van het dak? De dakbedekking? Er zit een flink verschil tussen een pannendak of een ander soort dakbedekking.

Dit zou je moeten uitrekenen. Maar ga er nou maar gewoon vanuit dat die constructie daar niet zomaar voor de lol staat...

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-03 23:07
Op de foto oogt de balk vrij dun voor een constructieve ondersteuning. Aan de andere kant lijkt hij er al sinds de bouw te zitten: de onderste balk ligt in de dekvloer en dat wijst erop dat dit destijds in het begin is aangebracht.

Mocht het toch een noodzakelijke draagconstructie zijn, dan kun je het aanpassen met een hanenbalk / makelaar constructie met wat zwaardere balken. Houd er wel rekening mee dat dit waarschijnlijk een ‘hoofdstoter’ wordt. Een constructeur kan exact voor je uitrekenen wat er nodig is.

Een andere optie is een stalen balk van links naar rechts over de breedte van het huis, maar ook dat moet worden doorgerekend en zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn.

Vergelijken met andere woningen in de buurt zou ik niet blind op vertrouwen; er wordt genoeg geïmproviseerd in de bouw.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar van de nood een deugd gemaakt, om het door zadelen van de dak constructie teniet te doen.
Heel goed en constructief gedaan, waarschijnlijk als je dit weghaalt gaat het dak weer door zadelen (zakken) als het origineel was, en de vraag rest nu , neen je daar genoegen mee?
Want even uit het dakraam kijken laat vast wel zien hoe het bij de buren is gesteld, al doet mij vermoeden aan de constructie te zien van de spanten dat je op een hoekhuis woont.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Klussenmetsuus
Edit:
Het blijkt een spant te zijn, met ondersteunende functie. Mag dus niet weg, ook niet de verticale staanders. We mogen wel links en rechts een verticale staander weghalen om de opening te verbreden, maar zullen daarnaast nog een verticale balk in de hoogte moeten plaatsen voor extra stevigheid. Daarnaast ook weer alles dichtmaken met OSB, voor de extra stevigheid.
Balen dat het dus niet een grote open ruimte kan worden, maar in ieder geval wel een grotere opening dan voorheen.
Hebben hiervoor eerst de bouwtekeningen uit het stadsarchief geraadpleegd. Deze lieten in de tekening in het midden een spant zien. Terwijl het spant zoals in de foto’s hier afgebeeld, toch echt op 1/3 van de ruimte ligt. Volgens de bouwconstructeur die we geraadpleegd hebben, hoeft dat niet zo nauw te komen. Volgens hem zijn het juist de verticale staanders icm dichtgetimmerd met OSB die voor de stevigheid zorgen. Omdat het spant an sich niet heel dik is.
Het zou de overspanning van de gordingen beter verdelen. Dak ligt vol met zonnepanelen. Blij dat we even gestopt waren met slopen en eerst even hier geinformeer hebben. Thanks voor het meedenken.
Weer een ingestort dak voorkomen ;-)

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Instorten zal niet snel gebeuren met deze gordingen. Doorbuigen wel. Maar daar kom je dan achter zodra er een dik pak sneeuw op ligt.

Je kunt in theorie de constructie vervangen door een stalen constructie. Maar dan zul je waarschijnlijk wel behoorlijk wat ingrijpends moeten toepassen. Dat zou een constructeur ook kunnen uitwerken voor je.

Zijn dit van die jaren 80 projectbouw woningen? Ik ken er hier in de buurt namelijk ook een blok die in de jaren 80 als project zijn gebouwd. Die zouden allemaal identiek gebouwd moeten zijn maar iedere woning zit anders in elkaar. Schijnt een of andere gigantisch stageproject te zijn geweest.
Pagina: 1