Draagconstructie of een heel stevig scheidingswandje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klussenmetsuus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGRqMujK0Hb8biOSbPUWSyrCFW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVjKocxjix5FbrSWu9fNFxzD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqmVtR_-BPKQZgOZEgWeUnbNK2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKSeHSNqkuUt5SzTsusCBdG4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10rKjvEoX8TUOG1M3JSSNyAWkPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHQaj9pCmZZkjXnjjvTIwx2k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGoRe2xLlxoNCWa_6nqLLBZqNVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UX9FCd7DbDFQAIwWwIWwAelA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E37eX1cTRI7VFAaXy1vsLpcDEss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7BQCe8OQkoWBfOAEPGWWsHZ.jpg?f=fotoalbum_large

is dit een draagcontructie of een heeeeeeeel stevig scheidingswandje?
We kochten vorig jaar onze eerste koopwoning (jaren 80 hoekwoning) en gaan dit jaar beginnen met de verbouwing van de zolder. Plan is om er 1 grote ruimte van de maken als slaapkamer met ensuite badkamer.
Enthousiast begonnen om de scheidingswand eruit te rammen. Best een stevig wandje, behoorlijke contructie erachter (hadden we niet verwacht), daarom plots twijfel of dit er wel helemaal uit kan. De verticale balken kunnen eruit, maar twijfel zit hem in die dikke schuine balken bovenin?! (de witgeverfde gordingen zijn een meter of 5)
Ik verwacht dat het niks draagt. Hier maar even dubbelchecken. Of paar honderd euro ertegenaan gooien voor een contructeur?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is een draag constructie. en die balk is zonder de standers denk ik te dun om als spant te functoneren. wat ik zou doen is naar het gemeente archief en daar kijken bij mensen met het zelfde huis voor inspiratie. :)

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 08-02-2026 14:53 ]

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:14
Die staanders kunnen juist niet weg ...want dan hangt de spant aan het dak zelf..

Wat staat er op de orginele bouwtekeningen? Durf te wedden dat deze tussen wand er daar al als dragend op staat.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Zo te zien ligt de nokbalk niet (meer) in de muur omdat daar CV buiswerk loopt. De lagere balken sluiten wel aan op de muur, dus dit zal naderhand aangebracht zijn als draagconstructie

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:44
Wat is de afmeting van de gording? Vorige huis had eenzelfde soort opbouw maar overspande 5,40. Gordingen warten iets van 25 cm x 9 en had geen spanten. Nu weet ik niet wat jouw dakopbouw is dus misschien inderdaad even info bij een contructeur opvragen indien je geen bouwtekeningen in het gemeentearchief kan vinden.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:09
Dit lijkt er wel achteraf in geplaatst en dus een heel stevig wandje(de balken lijken andere afmetingen te hebben dan de andere dakspanten op de foto). Toch maar even de tekeningen eerst bekijken van bijvoorbeeld de buren.

[ Voor 57% gewijzigd door LED-Maniak op 08-02-2026 19:23 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lijkt mij gewoon een scheidingswandje wat er mogelijk al tijdens de bouw is in gezet. Zo heel stevig is het nu ook weer niet. Maar raadpleeg vooral een constructeur en/of bekijk zelf tekeningen en ga niet af wat er op een forum geroepen wordt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Klussenmetsuus
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15:39
Ontzettend bedankt voor de reacties!!!
Zo leuk om eens met een kritisch oog naar je eigen huis te kijken en (met jullie hulp) ervan te leren.
Toch niet zo eenduidig en eenvoudig als ik had gehoopt ;-) maar genoeg stof tot nadenken.
We hebben nog 3 maanden totdat het stucklaar moet zijn. Dus tot aan het einde van deze maand is het plan als volgt:
1. Rondje maken door de wijk. Betreft een blok van 20 voormalige huurwoningen—>inmiddels koop. Kijken wie al verbouwd heeft of aan het verbouwen is. Wellicht is hier iemand al tegenaan gelopen.
2. Gemeente archief induiken en op zoek naar die bouwtekeningen.
3. Bouwconstructeur indien we hier zelf geen wijs uitkomen.

En dan kom ik snel bij jullie terug met de uitkomst!
I’ll keep you posted!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stel dat het als draagconstructie bedoeld is, is de vloer het daar ook mee eens?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Kijk ook op Funda; ook wanneer een huis een jaar geleden verkocht is kun je vaak de foto's terug vinden. Dan kun je op die manier bij je buren op zolder kijken of zij ook die wand hebben zitten.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-02 21:15
Gezien de breedte zou ik zeggen niet dragend maar als het een sporenkap is dan dragend. De klos waar de gording op rust brengt mij aan het twijfelen. Als de constructie geen draagfunctie heeft zou deze klos overbodig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeuvie op 08-02-2026 20:12 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:36

orf

Volgens mij is aan het schilderwerk wel te zien hoe de originele situatie was. Dat is -denk ik- aangepast voor het wandje en de leidingen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:43
Het dak zal niet instorten als je het weghaald maar je hebt wel (veel) kans dat de horizontale balken door gaan buigen onder het gewicht van de dakpannen. Ik zou het mooi laten staan en het wandje weer dichtmaken. Gebruik het dan als een rommelkamertje zodat de rest opgeruimd blijft.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:28
Volgens mij is dit een stevig scheidingswandje, maar zeker weten is bouwtekeningen bekijken.
  • Spant is te dun, zeker in vergelijking met gordingen. Hoort ook eigenlijk niet gedragen te worden door staanders.
  • Spant rust niet op muurplaat
  • Constructie bij nokgording is anders dan bij de tussenliggende spant erachter
  • Het lijkt erop alsof de volgende spant een heel stuk verder ligt en dat deze spant te dicht op de gevel zit. Normaliter ligt dit evenredig aan elkaar. Zit er een dakkapel aan de andere kant?

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:44
Dit lijkt een draagconstuctie, zit er toevallig een draagmuur recht onder de constuctie? Dan weet je eigenlijk al genoeg.

Als het een scheidingswandje is waarom niet helemaal van links tot rechts? Ik kan het niet zien op de foto maar ik gok dat er in het midden geen vloerbalk ligt. Ook lijkt de vloerbalk dieper in de vloer te liggen.

Nummer 2 sowieso doen, buren kunnen ook met gebrek aan kennis te veel hebben weggesloopt.
Spherix schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:36:
Zo te zien ligt de nokbalk niet (meer) in de muur omdat daar CV buiswerk loopt. De lagere balken sluiten wel aan op de muur, dus dit zal naderhand aangebracht zijn als draagconstructie
Daar zit een schoorsteen, nokbalk loopt door tot/in de schoorsteen. De lagere gaan er langs.
Pagina: 1