Quooker Combi? Of toch Combi+?

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:55

Saven

Administrator

Topicstarter
Ik ben uiteraard inmiddels een beetje bekend met het verschil tussen de twee types. De + geeft "onbeperkt" warm water, waar de combi alleen met eigen reservoir werkt.

Ik twijfel echter vanwege het volgende.: ik krijg binnenkort een nieuwe keuken in een te verbouwen woning. Blijkbaar, heeft de keukenboer gekozen voor een gewone Combi in plaats van een plus-variant. Ik betwijfel of ik daar geen spijt van ga krijgen. Gezien e.e.a. is/wordt verbouwd, is er op basis van de keukentekening nu alleen maar een koudwaterleiding aangelegd. Dat geeft me een klein beetje kriebels omdat ik nu dus nooit meer iets "gewoons" kan aansluiten en altijd afhankelijk ben van de Quooker.

Mensen hier ervaring mee bij een renovatie? Maak ik me teveel zorgen om niks? Of zal ik de keukenboer en installateur toch nog pushen om een warmwaterleiding aan te leggen?

Context: de Quooker in mijn andere woning (die is wel met een Combi+) werkt sinds af en toe niet lekker terwijl hij pas 3 jaar oud is. Mijn gedachte/zorg is dat ik in de keuken straks zonder warm water kom te zitten. Echter, blijkbaar krijg je ook geen warm water als de Quooker met een Combi+ helemaal "kapot" is (uitstaat) waardoor een gewone Combi misschien net zo prima is.. :P

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:39
Ik ga dit jaar mijn keuken verbouwen.
Heb nu nog WW van de WPB.
Ga de WW leiding wel doorleggen naar de nieuwe plek van de kraan.
Ik neem wel een +, net zo duur als de gewone.
Maar sluit hem in eerste instantie aan als gewone.
Als het niet bevalt kan ik het altijd nog veranderen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je bent opich niet afhankleijk van quooker een simpele close-in boiler +mengkraan kan ook prima. Daar zijn meerdere merken van en die blijven echt wel bestaan. Maar ik snap je gevoel en daarom heb ik in mijn eigen verbouwing een loze waterleiding geplaatst. Dan kan ik dat in de toekomst gebruiken voor warm of bv grijs water, of zelfs perslucht ;) Als ik echter aannemers-meer-prijzen moest betalen voor de aanleg zou er alleen maar koud komen. met de kantekening dat in ons huis de afstand naar het boilervat van de warmtepomp nogal groot is en er dus veel verlies te verwachten is.

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:18
ron321 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:59:
Ik ga dit jaar mijn keuken verbouwen.
Heb nu nog WW van de WPB.
Ga de WW leiding wel doorleggen naar de nieuwe plek van de kraan.
Ik neem wel een +, net zo duur als de gewone.
Maar sluit hem in eerste instantie aan als gewone.
Als het niet bevalt kan ik het altijd nog veranderen.
Het niet aansluiten (‘afdoppen’) van een warmwater leiding kan je niet zomaar doen i.v.m. legionella gevaar.

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:26
Saven schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:43:
Ik ben uiteraard inmiddels een beetje bekend met het verschil tussen de twee types. De + geeft "onbeperkt" warm water, waar de combi alleen met eigen reservoir werkt.

Ik twijfel echter vanwege het volgende.: ik krijg binnenkort een nieuwe keuken in een te verbouwen woning. Blijkbaar, heeft de keukenboer gekozen voor een gewone Combi in plaats van een plus-variant. Ik betwijfel of ik daar geen spijt van ga krijgen. Gezien e.e.a. is/wordt verbouwd, is er op basis van de keukentekening nu alleen maar een koudwaterleiding aangelegd. Dat geeft me een klein beetje kriebels omdat ik nu dus nooit meer iets "gewoons" kan aansluiten en altijd afhankelijk ben van de Quooker.

Mensen hier ervaring mee bij een renovatie? Maak ik me teveel zorgen om niks? Of zal ik de keukenboer en installateur toch nog pushen om een warmwaterleiding aan te leggen?

Context: de Quooker in mijn andere woning (die is wel met een Combi+) werkt sinds af en toe niet lekker terwijl hij pas 3 jaar oud is. Mijn gedachte/zorg is dat ik in de keuken straks zonder warm water kom te zitten. Echter, blijkbaar krijg je ook geen warm water als de Quooker met een Combi+ helemaal "kapot" is (uitstaat) waardoor een gewone Combi misschien net zo prima is.. :P
Een + nemen, kan je alle kanten op, en heb je alle onderdelen.
Bij een combi zit niet alles .
Een combi is alleen op koud aan te sluiten, een + ook op je wamwater leiding .
Let op, als er een warmwater leiding in de keuken zit mag je die oficieel niet afdoppen, mag wel bij de ketel , maar niet zomaar in de keuken.
En wat je aanhaald met je warm water niet werken, bij de nieuwste Quooker zijn het 2 handelingen die je even uit moet voeren en warm stroomt gewoon . moeten er wel stopkraantjes zitten op je aanvoer.
Ps 26 jaar die dingen geinstaleerd .

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:39
bl0kkie87 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Het niet aansluiten (‘afdoppen’) van een warmwater leiding kan je niet zomaar doen i.v.m. legionella gevaar.
Dat weet ik, haal hem los bij de WPB.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14

orf

Ik heb nu ongeveer 5 jaar de plus, met de warm waterleiding aangesloten. We hebben nog nooit meer water nodig gehad dan de inhoud van de Quooker, maar de CV-ketel slaat wel elke keer aan om water te verwarmen als we warm water tappen.

Daarom ga ik binnenkort de warmwaterleiding afdoppen nu ik toch wat leidingen moet verleggen. Met een warmtepomp waarbij het water uit een boilervat komt is dat waarschijnlijk net minder erg dan de CV-ketel die aanslaat, maar 7 liter kokend water is echt veel.

• ouwefreaker
orf schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:10:
Ik heb nu ongeveer 5 jaar de plus, met de warm waterleiding aangesloten. We hebben nog nooit meer water nodig gehad dan de inhoud van de Quooker, maar de CV-ketel slaat wel elke keer aan om water te verwarmen als we warm water tappen.

Daarom ga ik binnenkort de warmwaterleiding afdoppen nu ik toch wat leidingen moet verleggen. Met een warmtepomp waarbij het water uit een boilervat komt is dat waarschijnlijk net minder erg dan de CV-ketel die aanslaat, maar 7 liter kokend water is echt veel.
Klopt, bij normaal gebruik voldoende, maar heb je kinderen die het heerlijk vinden om handen met warm te wassen, gaat het hard , en ja opvoeden werkt dan hoop je. En als er warm in de keuken is , en niet eenvoudig bij de ketel af te doppen is , dan gewoon warm er bij gebruiken.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:28
ouwefreaker schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Klopt, bij normaal gebruik voldoende, maar heb je kinderen die het heerlijk vinden om handen met warm te wassen, gaat het hard , en ja opvoeden werkt dan hoop je. En als er warm in de keuken is , en niet eenvoudig bij de ketel af te doppen is , dan gewoon warm er bij gebruiken.
Leren dat als je het warm water optapt dat je dan 20 minuten moet wachten tot je nieuw water hebt is toch ook een les?
Vroeger regelmatig de boiler leeg gedouchet en dat was ook vervelend maar dan sta je ook al ruim een half uur onder de douche.
Je kan altijd nog warm water opkoken in de pan als je echt moet.

Ik vind het juist een beetje jammer dat je die combi moet kopen met een 7L vat, ik zie een 3L vat ook wel glimmen zegmaar.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-02 21:43
Ik heb nu 2 jaar de combi en nog nooit gehad dat ik geen warm water had. Ik zat destijds ook te twijfelen om een + te nemen maar ben blij dat ik het niet gedaan heb. Als je boiler een behoorlijk stuk van de keuken af zit heb je ook elke keer het warme water in je leiding zitten en als je dus even handen wast of maar kort warm water tapt komt het warme water niet eens in je quooker aan. Als je ergens anders wel makkelijk warm water kunt tappen uit de boiler zou ik een gewone combi nemen. Als je dan een keer ramen wil wassen tap je daar je emmer warm water. Al kan dat ook prima uit een 7L combi hoor.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:49
Saven schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:43:
Vragen naar ervaringen zonder te weten hoeveel warm water je nodig hebt is imho zinloos.

Iemand die alleen (gekookt) warm water pakt voor een kopje thee, een pan heet water en af toe een afwasje omdat het net niet in de vaatwasser past zal je in alle geuren en kleuren hoe geweldig de Combi is.

Tegelijkertijd zal iemand die de hele dag warm water nodig heeft voor allerlei huishoudelijke klusjes en de handafwas voor een groot gaan vertellen hoe mooi het is dat de Combi+ het warme water van de CV/boiler gebruikt.

Dus, hoe ga jij je Quooker gebruiken?

Spel en typfouten voorbehouden

• ouwefreaker
Torched schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Leren dat als je het warm water optapt dat je dan 20 minuten moet wachten tot je nieuw water hebt is toch ook een les?
Vroeger regelmatig de boiler leeg gedouchet en dat was ook vervelend maar dan sta je ook al ruim een half uur onder de douche.
Je kan altijd nog warm water opkoken in de pan als je echt moet.

Ik vind het juist een beetje jammer dat je die combi moet kopen met een 7L vat, ik zie een 3L vat ook wel glimmen zegmaar.
Ik zeg ook niet dat je een 7 liter MOET kopen , ik geef alleen de tip, dat een combi + een betere optie is .
zodat je dan alle kanten uit kan met aanssluiten.
En wil je uitsluitend kokend voor thee, dan is inderdaad de VAC 3 liter meer dan voldoende.
Pagina: 1