Snoepbox verzenden naar VS - hulp nodig met douaneformulier

Pagina: 1
Acties:

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:59
Ik wil een doos met Nederlandse koekjes en snoep sturen naar een vriend in de VS. Dit als een cadeautje. De waarde is rond de 40 euro. Verzendkosten zijn (helaas) 55 euro bij postnl.

Ik ben bezig om op de website van postnl een digitale douaneformulier in te vullen, maar ik loop tegen wat vragen aan. Ik heb 13 artikelen die allemaal iets anders zijn (speculaas, chips, stroopwafel, drop, pindakaas, chocoladepasta, satesaus, roggebrood, ontbijtkoek, etc). Ik kan op het formulier slechts 5 items toevoegen. Ik lees op internet dat je producten kunt combineren per categorie / HS-code. Maar sommigen hebben een net andere HS code. Hoe strikt moet dat zijn? En is de prijs en gewicht per stuk, of per categorie?

Bijvoorbeeld, speculaas en stroopwafels heb ik in 1 vermelding gedaan:

Omschrijving: Biscuits
Aantal : 2
Gewicht : 0,45 kg
Waarde : € 2,70
Land van herkomst: Nederland
Goederencode of HS-code: 1905310000

Mij is niet duidelijk of dat gewicht voor beiden tezamen is, of per product. Wat raar zou zijn, want de ene is 150 gram en de ander 300 gram. Ook wordt nergens vermeld of het gewicht en waarde in gram/euro's moet, of in pound/dollars.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:10
Ik zou er niet aan beginnen....... vaak gezeik met zendingen naar de VS en de laatste tijd al helemaal.

Als je spullen geen Engelstalig etiket hebben dan is er al helemaal een risico dat het gedoe of vernietiging gaat opleveren. Etenswaren is gewoon gedoe, en al helemaal als je verzend met PostNL/USPS.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 08-02-2026 13:41 ]

• segil
TweakGP schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:36:
Ik zou er niet aan beginnen....... vaak gezeik met zendingen naar de VS en de laatste tijd al helemaal.

Als je spullen geen Engelstalig etiket hebben dan is er al helemaal een risico dat het gedoe of vernietiging gaat opleveren. Etenswaren is gewoon gedoe, en al helemaal als je verzend met PostNL/USPS.
Ik heb alles al verzameld en het is zonde om het nu weg te gooien. De omschrijving is al in het Engels, alleen weet ik niet hoe ik het gewicht en waarde moet invullen. Heb je hier ervaring mee?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je producten combineert, dan zal ongetwijfeld het gewicht voor die 2 producten samen worden gevraagd. Net als de prijs. X gewicht van categorie y met z waarde.

Sorry voor de negativiteit, maar ben het met @TweakGP eens. Daarnaast zijn stroopwafels etc in veel supermarkten te koop, in de buitenlandse sectie. Zonde van die enorme verzendkosten...

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:10
segil schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:52:
[...]
Ik heb alles al verzameld en het is zonde om het nu weg te gooien.
Het is vast nog meer zonde als je straks 100 euro hebt uitgegeven en het gaat alsnog de vernietiger in of er komt een forse heffing op.

Als je verzend met iets als DHL is er vaak nog een fatsoenlijke inklaringsafdeling, met PostNL/USPS is er veel vaker gedoe.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 08-02-2026 14:08 ]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:13
*knip* Sneren als deze zijn niet nodig.
Ik zou het algemener beschrijven ipv van alle producten apart. Je gebruikt de CN22 denk ik. Daarbij hoef je voor een gift niet alle HS codes te noteren naar mijn weten maar alleen voor commercieel gebruik. Maak desnoods groepjes van koekjes, saus enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 08-02-2026 19:24 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
zet dit in je keukenkastjes, er zijn gewoon bedrijven die zulke typisch nederlandse producten wereldwijd in kadopakketjes verzenden. online bestellen, betalen, zij doen de rest.

eerste google hit als voorbeeld: https://www.worldwideholland.com

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 08-02-2026 14:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Emigratie-ervaring: Het is vaak veel verstandiger om te kijken of er een expat shop is in dat land, dan is al dit gedoe al geregeld.

Bijvoorbeeld: https://www.dutchexpatshop.com of https://dutchshopper.com

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• segil
Aikon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:57:
Als je producten combineert, dan zal ongetwijfeld het gewicht voor die 2 producten samen worden gevraagd. Net als de prijs. X gewicht van categorie y met z waarde.

Sorry voor de negativiteit, maar ben het met @TweakGP eens. Daarnaast zijn stroopwafels etc in veel supermarkten te koop, in de buitenlandse sectie. Zonde van die enorme verzendkosten...
Bedankt voor je deels inhoudelijke reactie. Daarnaast, de meeste van mijn producten zijn niet te koop in het buitenland.
MuddyMagical schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:14:
*knip*

Ik zou het algemener beschrijven ipv van alle producten apart. Je gebruikt de CN22 denk ik. Daarbij hoef je voor een gift niet alle HS codes te noteren naar mijn weten maar alleen voor commercieel gebruik. Maak desnoods groepjes van koekjes, saus enz.
Volgens mij is het de CN23. Wanneer ik het pakket gewicht en formaat selecteer bij postnl, komt 'ie automatisch met een digitaal douaneformulier aangezet. Ik lees ook dat dit een verplichting is en alles beneden de 80 dollar is vrij van invoerheffingen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 08-02-2026 19:24 ]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:42
Aikon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:57:

Daarnaast zijn stroopwafels etc in veel supermarkten te koop, in de buitenlandse sectie.
Jij koopt zeker nooit die Nederlandse producten in het buitenland bij supermarkten :P dat zijn namelijk slappe aftreksels. Gisteren toevallig nog stroopwafels hier in Zweden gekocht en gegeten, en nu heeft de gemiddelde Zweed al een enorme neutrale/saaie smaak, dus dat helpt niet mee.

On topic: dit is vragen om ellende. Maak er een gezellig avondje van en eet het op.

• segil
Orangelights23 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:20:
[...]

Jij koopt zeker nooit die Nederlandse producten in het buitenland bij supermarkten :P dat zijn namelijk slappe aftreksels. Gisteren toevallig nog stroopwafels hier in Zweden gekocht en gegeten, en nu heeft de gemiddelde Zweed al een enorme neutrale/saaie smaak, dus dat helpt niet mee.

On topic: dit is vragen om ellende. Maak er een gezellig avondje van en eet het op.
En wat heeft mijn Amerikaanse vriend daaraan?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Let op dat je de facturen (in het Engels) toevoegd op de doos in een plastic mapje als bewijsmateriaal, mocht douane moeilijk doen. Vervolgens opletten dat ALS je HS code combineert die niet mochten gecombineerd worden EN je krijgt controle, alles gewoon weggedonderd wordt. Je kan dan beter extra regels aanmaken. PostNL accepteert maar 4 regels, dan of in 2 pakketten of minder artikelen in het pakket of andere vervoerder.

Voor rest, lief dat je het doet, maar bedenk goed wat de impact van je verzending gaat zijn. Je wilt geen problemen voor je vriend veroorzaken omdat je bepaalde spullen naar hem toe stuurt, welke ze in amerika verdacht kunnen vinden.

• segil
99ruud99 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:10:
Let op dat je de facturen (in het Engels) toevoegd op de doos in een plastic mapje als bewijsmateriaal, mocht douane moeilijk doen. Vervolgens opletten dat ALS je HS code combineert die niet mochten gecombineerd worden EN je krijgt controle, alles gewoon weggedonderd wordt. Je kan dan beter extra regels aanmaken. PostNL accepteert maar 4 regels, dan of in 2 pakketten of minder artikelen in het pakket of andere vervoerder.

Voor rest, lief dat je het doet, maar bedenk goed wat de impact van je verzending gaat zijn. Je wilt geen problemen voor je vriend veroorzaken omdat je bepaalde spullen naar hem toe stuurt, welke ze in amerika verdacht kunnen vinden.
Bedankt voor je waarschuwing. Maar we hebben het hier over een cadeau met 40 euro aan snoepgoed. Ik ga geen facturen toevoegen, die heb ik niet eens. Of moet ik soms al m'n AH en Jumbo bonnetjes toevoegen? :)
Ik lees dat mensen vaker etenswaren naar de VS sturen, dus geen gek is het niet en ik kan me niet voorstellen dat mijn Amerikaanse collega in de bak gaat belanden hierdoor.

• Tys
  • Laatst online: 21:38

Tys

Het is allemaal niet zo spannend, ik heb regelmatig zo'n 'goodiebox' verstuurd buiten de EU (Noord- en Zuid Amerika) met het CN23 formulier en je kan dat prima samenvoegen. Koekjes schuif je onder 190531, snoep 170490, etc. Label erop en versturen maar. Niet te lang over nadenken. :)

Uit je lijstje zou ik alleen de satésaus achterwege laten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tys op 08-02-2026 18:39 ]

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• segil
Tys schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:37:
Het is allemaal niet zo spannend, ik heb regelmatig zo'n 'goodiebox' verstuurd buiten de EU (Noord- en Zuid Amerika) met het CN23 formulier en je kan dat prima samenvoegen. Koekjes schuif je onder 190531, snoep 170490, etc. Label erop en versturen maar. Niet te lang over nadenken. :)

Uit je lijstje zou ik alleen de satésaus achterwege laten.
Bedankt voor je reactie. Mag ik vragen waarom geen satesaus? Ik heb ook Nederlandse pindakaas erbij zitten.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Omdat er rauw vlees in zit, soms doen ze daar moeilijk over. (Net als rauwe zaden en noten, ziekteverwekkers / kans op verspreiding.)

En ik bedoelde eigenlijk inderdaad bonnetjes - in zon plastic insteek mapje dat je dicht plakt op de doos. Maar je kan er ook op gokken dat het goed komt.

• segil
99ruud99 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:51:
Omdat er rauw vlees in zit, soms doen ze daar moeilijk over. (Net als rauwe zaden en noten, ziekteverwekkers / kans op verspreiding.)

En ik bedoelde eigenlijk inderdaad bonnetjes - in zon plastic insteek mapje dat je dicht plakt op de doos. Maar je kan er ook op gokken dat het goed komt.
In satesaus zit echt geen vlees hoor ;) Maar ik lees op internet dat sauzen problematisch zijn, dus dan laat ik die weg. Nu weet ik alleen niet goed of roggebrood wel mag. @Tys weet jij dit?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

segil schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:55:
[...]

In satesaus zit echt geen vlees hoor ;) Maar ik lees op internet dat sauzen problematisch zijn, dus dan laat ik die weg. Nu weet ik alleen niet goed of roggebrood wel mag. @Tys weet jij dit?
Moet het perse (gore) "Nederlandse" satesaus zijn? Bij de toko kan je blokken of zakjes gemalen pinda+kruiden kopen (pecil saus eigenlijk). Dat meng je met water (en verwarm je), smaakt 100x lekkerder dan die zoete vloeibare poep :P wellicht ook makkelijker te verzenden.
Edit:
Deze dus b.v.
https://www.tokogembira.n...al-pecel-tidak-pedas.html
Of deze
https://www.tokogembira.nl/nl/pindasambal-1000g-domburg.html

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 08-02-2026 21:26 ]

Vaak bu'j te bang!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
-tom-562 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:24:
[...]

Moet het perse (gore) "Nederlandse" satesaus zijn? Bij de toko kan je blokken of zakjes gemalen pinda+kruiden kopen (pecil saus eigenlijk). Dat meng je met water (en verwarm je), smaakt 100x lekkerder dan die zoete vloeibare poep :P wellicht ook makkelijker te verzenden.
Edit:
Deze dus b.v.
https://www.tokogembira.n...al-pecel-tidak-pedas.html
Of deze
https://www.tokogembira.nl/nl/pindasambal-1000g-domburg.html
gezien de ingrediënten: een paar lepels pindakaas, scheutje ketjap en een teen knoflook, scheutje water en een lik sambal, even opwarmen en je hebt hetzelfde.

Die gore troep van Wijko die kant en klaar uit emmertjes komt is inderdaad niet te vreten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1