Adapters NUC-servertjes vervangen

Pagina: 1
Acties:

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een aantal NUC's uit de verschillende perioden draaien thuis voor allerlei doeleinden; foto-opslagsysteem, videopslagsysteem, conversieservertje, etc.
Ik heb dus ook aardig wat van die adapterblokken liggen en 2 grote verlengblokken voor alle stekkers. Naast dat het een rommeltje is en een magneet voor stof, beperkt het mij ook in de ruimte.

Nu had ik mij bedacht om 1 grote adapter te kopen, die ze allemaal van stroom zou kunnen voorzien. Na wat uitzoekwerk gaat dat een vermogen kosten om te laten maken. Nu kwam ik tijdens het zoeken uit op een labvoeding. Uiteraard moet het voltage, wattage en amperage voldoen aan wat de NUC's eisen, maar zou dit een oplossing kunnen zijn? Ik moet dan nog wel een stekkerblokje maken waar de stroom van de labvoelding in gaat en de plugs van de NUC's hun stroom afhalen.

De NUC's vragen 19v, 3,3A - 6,5A

Is dit een goed idee of juist niet? en zijn er alternatieven? (geen Virutal Machines oplossingen, want dat werkt voor mij niet)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vergeet niet dat dit snel oploopt. Bij bijv. 5 nuc's moet je al 618W op 32,5A kunnen leveren. Dat is een beste voeding....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MikeVanD
hm, dat gaat 'm dan niet worden, want dat gaat ook nog eens fors in de papieren lopen zie ik.
Dank voor je snelle antwoord :-)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:01:
Vergeet niet dat dit snel oploopt. Bij bijv. 5 nuc's moet je al 618W op 32,5A kunnen leveren. Dat is een beste voeding....
Nee dat hoeft niet. Er is immers een lage kans dat alle NUC's gelijktijdig onder full load draaien.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wolly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Nee dat hoeft niet. Er is immers een lage kans dat alle NUC's gelijktijdig onder full load draaien.
Dat risico mag jij nemen, persoonlijk zou ik dat niet doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04
als ze allemaal naast elkaar liggen en de kans laag is dat ze gelijktijdig onder full load draaien, waarom heb je er dan uberhaupt meerdere. kun je niet gewoon alles op 1 nuc draaien?

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als het je puur gaat om hoe het er uit ziet kun je ook een behuizing maken waar je nucjes op een plankje(s) zet en de adapters aan de wand. Dan achterin op de bodem een een stekkerdoos (of 2). Alleen even letten op warmte/luchtflow.

Google op DIY NUC cluster / rack etc. om wat voorbeelden te zien.

Edit: bij weinig ruimte: maak het onderdeel van je bureau (bv op de plaats van een poot), of ergens in een verloren hoekje hoog of laag in de kamer. Zolang je maar stroom en netwerk hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door sh4d0wman op 08-02-2026 13:41 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• MikeVanD
cosmo_roel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:27:
als ze allemaal naast elkaar liggen en de kans laag is dat ze gelijktijdig onder full load draaien, waarom heb je er dan uberhaupt meerdere. kun je niet gewoon alles op 1 nuc draaien?
Dat valt nog wel tegen hoor, maar ik heb VM's geprobeerd, maar dat werkt gewoon niet. Het zit elkaar in de weg en gedeelde bronnen (o.a. USB devices) zijn vaak een probleem en ik heb geen zin om dagen te debuggen omdat er na een update weer iets niet werkt.

• MikeVanD
sh4d0wman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:39:
Als het je puur gaat om hoe het er uit ziet kun je ook een behuizing maken waar je nucjes op een plankje(s) zet en de adapters aan de wand. Dan achterin op de bodem een een stekkerdoos (of 2). Alleen even letten op warmte/luchtflow.

Google op DIY NUC cluster / rack etc. om wat voorbeelden te zien.

Edit: bij weinig ruimte: maak het onderdeel van je bureau (bv op de plaats van een poot), of ergens in een verloren hoekje hoog of laag in de kamer. Zolang je maar stroom en netwerk hebt.
Dat had ik al een keer gezien, maar is wellicht wel het alternatief. Het wegwerken van die enorme berg draden en adapters blijft een probleem, ondanks dat ik de 220V kabels al heb vervangen door 30cm versies. Mss een aparte kast maken voor de adapters met een aantal ventilatoren

• FreakNL
  • Laatst online: 22:38

FreakNL

Well do ya punk?

Raar topic.

Vervang al die losse rommel voor 1 deftige server (zie het zuinige server topic eventueel) en ga aan de gang met virtualisatie/docker.

0 reden om dit allemaal op aparte fysieke bakjes te draaien.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Je idee is leuk, echter raak je mogelijk in de knel met afzekering van je draden.
Je kunt niet zomaar een 32A voeding op een kabeltje voor 6A gebruiken. Als er sluiting komt in die NUC krijg je mogelijk brand.
offtopic:
Maar dit klinkt als een job voor proxmox.

• MikeVanD
Rare reactie. kennelijk heb je de OT niet gelezen.

• MikeVanD
jeroen3 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:57:
Je idee is leuk, echter raak je mogelijk in de knel met afzekering van je draden.
Je kunt niet zomaar een 32A voeding op een kabeltje voor 6A gebruiken. Als er sluiting komt in die NUC krijg je mogelijk brand.
offtopic:
Maar dit klinkt als een job voor proxmox.
Ik had geen weet dat dit zo hard opliep.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Microkid schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:01:
Mwah.... er worden geen games op gespeeld en ook geen uitbundig USB apparatuur aan gehangen (waarmee ook een beetje het totaal vermogen wordt bepaald). Ze staan alleen puur als fileservertje te werken, ik neem aan dat het verbruik meevalt.

Ander probleem waar je tegenaan kan lopen is als het een 3 pin plug is, dan zit er ook een identificatie pin bij. Sommige apparaten kunnen moeilijk doen dat er geen of geen juiste identificatie is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• MikeVanD
memphis schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:48:
[...]Mwah.... er worden geen games op gespeeld en ook geen uitbundig USB apparatuur aan gehangen
klopt. De usb apparaten zijn hoofdzakelijk een SD-card-reader, USB-sticks en een verdwaalde 500GB harddisk die stroom neemt van de NUC.
ik neem aan dat het verbruik meevalt.
De huidige setup is nog niet op het max geweest, maar sinds begin januari zit er een meetstekker tussen en ben nog niet boven de 210W uitgekomen. Dat is inclusief 2x een NAS en een Server die alleen voor videoconversie gebruikt wordt.
Ander probleem waar je tegenaan kan lopen is als het een 3 pin plug is, dan zit er ook een identificatie pin bij. Sommige apparaten kunnen moeilijk doen dat er geen of geen juiste identificatie is.
Ik heb volgens mij "gewone" plugs; een C5 is dat volgens mij

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
Ik mis wat info: Een nuc zegt vrij weinig, die dingen lopen van een celeron tot een i7 met totaal verschillend verbruik.
Ook 5 van 3,3 - 6,5A zegt niet alles, dat kan van 20 tot 30A lopen. En of er hdds of ssds in zitten maakt ook nogal verschil.

Maar goed: De voedingseisen van zo'n nuc zijn waarschijnlijk gebaseerd op het optellen van alle theoretische maxima van de onderdelen en slots (cpu chipsets ram USB m2 / Sata). Grote kans dat die maxima ruim hoger zijn dan wat er in de praktijk maximaal te koop is en dat de meeste niet 'ultra spec' onderdelen ook daar weer ruim onder zitten. Oftewel wat het ding aan voeding vraagt gaat het in praktijk nooit gebruiken.

Maar meten is weten, per stuk het piekvermogen bepalen en dat optellen van weet je wat je nodig hebt. Of gewoon een 600W / 31A voeding kopen https://eu.mouser.com/c/p...tage-channel%201=19%20VDC

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MikeVanD schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:59:
Is dit een goed idee of juist niet? en zijn er alternatieven?
Nee, het is meestal geen goed idee voedingen te delen. Adapters met hoge capaciteit zijn erg duur. De ondersteuning voor lage belasting is (zeer) inefficiënt bij grote adapters, terwijl het bij kleine adapters gunstig is. Het is beter meerdere kleinere adapters toe te passen dan 1 grote, dus precies andersom. Ik heb veel AC/DC adapters en voedingen getest.

Koop zeker niet een noname Chinees ontworpen adapter. Gebruik uitsluitend een passende merkadapter met DOE Level VI ondersteuning en een CE certificaat. Gebruik beter geen barrelconnector bij meer dan 120W load. In dat geval is bijvoorbeeld Molex Mini-Fit Jr. een veel veiligere keuze (tot 9A per pin).

Daarnaast hebben sommige adapters extra functies waardoor je niet zomaar een willekeurige adapter mag koppelen aan een bepaalde computer.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 08-02-2026 19:08 ]

• FreakNL
  • Laatst online: 22:38

FreakNL

Well do ya punk?

MikeVanD schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:00:
[...]
Rare reactie. kennelijk heb je de OT niet gelezen.
Ik zie geen dingen die niet op 1 machine kunnen, desnoods via containers.

• MikeVanD
Rrob schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:47:
Ik mis wat info: Een nuc zegt vrij weinig, die dingen lopen van een celeron tot een i7 met totaal verschillend verbruik.
Ook 5 van 3,3 - 6,5A zegt niet alles, dat kan van 20 tot 30A lopen. En of er hdds of ssds in zitten maakt ook nogal verschil.
Maar goed: De voedingseisen van zo'n nuc zijn waarschijnlijk gebaseerd op het optellen van alle theoretische maxima van de onderdelen en slots (cpu chipsets ram USB m2 / Sata). Grote kans dat die maxima ruim hoger zijn dan wat er in de praktijk maximaal te koop is en dat de meeste niet 'ultra spec' onderdelen ook daar weer ruim onder zitten. Oftewel wat het ding aan voeding vraagt gaat het in praktijk nooit gebruiken.

Maar meten is weten, per stuk het piekvermogen bepalen en dat optellen van weet je wat je nodig hebt. Of gewoon een 600W / 31A voeding kopen https://eu.mouser.com/c/p...tage-channel%201=19%20VDC
Ik heb er sinds een week of 3 een stroommeter op zitten en inclusief 2 Synology NASsen is de max 210 Watt tot nu toe, maar is nog niet representatief.
Zal van de week wat testjes onder load doen en dan eens kijken wat de max verbruik is.

Dank voor de link!

• MikeVanD
mrmrmr schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Nee, het is meestal geen goed idee voedingen te delen. Adapters met hoge capaciteit zijn erg duur. De ondersteuning voor lage belasting is (zeer) inefficiënt bij grote adapters, terwijl het bij kleine adapters gunstig is. Het is beter meerdere kleinere adapters toe te passen dan 1 grote, dus precies andersom. Ik heb veel AC/DC adapters en voedingen getest.

Koop zeker niet een noname Chinees ontworpen adapter. Gebruik uitsluitend een passende merkadapter met DOE Level VI ondersteuning en een CE certificaat. Gebruik beter geen barrelconnector bij meer dan 120W load. In dat geval is bijvoorbeeld Molex Mini-Fit Jr. een veel veiligere keuze (tot 9A per pin).

Daarnaast hebben sommige adapters extra functies waardoor je niet zomaar een willekeurige adapter mag koppelen aan een bepaalde computer.
thnx voor de info!
Pagina: 1