Vraag

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ik heb een Motorola Moto G84 5G met Android 15 en die werkt voor mij prima.
Af en toe wordt er een systeem-update geïnstalleerd, waarna het apparaat automatisch opnieuw opstart.
Sinds de laatste update echter, valt de telefoon op willekeurige momenten uit, maar altijd als die in rust ligt te wachten op gebruik.
Ik moet dan de aan/uit-knop minstens 10 sec. ingedrukt houden waarna de telefoon weer opstart. Het begint dan met het "Hello Moto" scherm.
Vreemd is wel dat het opstarten veel korter duurt en al snel komt met de vraag om de SIM unlock code.
Wanneer ik de telefoon handmatig uitschakel en daarna weer inschakel duurt het opstartprocess veel langer met al die drukke, veelkleurige en springerige schermen.
  1. Hoe komt het dat de telefoon onregelmatig zelf uitschakelt als het een tijdje niet wordt gebruikt?
  2. Ligt dit aan de laatste systeemupdate?
  3. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
Veronderstellingen kunnen helpen, maar wie heeft hier antwoorden op?

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-02 22:06
Hoe oud is je sim kaart, soms geeft hardware een probleem en die vervangen lost het op.

Er kan ook iets fout zitten in het OS na de laatste update. Simpelste oplossing dan is de telefoon backuppen en resetten naar de fabrieksinstellingen.

Wil en kun je meer tijd besteden kun je gaan zoeken of je kunt vinden of een specifieke app het probleem veroorzaakt. Je kunt de systeem cache wissen, etc. Dat is even met een zoekmachine op zoek hoe je dat doet, developer opties aanzetten, ADB op je computer, log files doorzoeken. Het staat allemaal in detail beschreven op het internet maar kost serieus tijd. Het is wel leerzaam.