Horizontale electraleiding frezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• C3DC
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 08-02 10:58
Hallo,
Voor ons nieuwbouwhuis wil ik in de keuken twee of drie spots tegen de muur monteren.
Ik wil beide spots op één schakelaar hebben. Nu moet ik hiervoor een horizontale sleuf gaan frezen echter loopt deze horizontale sleuf door een verticale electraleiding die vanaf het plafond naar beneden loopt. Kan/mag ik deze leiding kruisen middels een lasdoos, ook al betreft die leiding een andere groep in de groepenkast? Wat is hiervoor de gebruikelijke oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gazJCZyJUe6n4MDFRZmQFIYmmJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrmBoRcHBlDjC6Unc3WC9l3B.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-02 20:57
Maak de sleuf wat dieper op die plek en buig de leiding erachter langs?

Uiteraard voorzichtig zodat je niet door de bestaande leiding gaat. Dus boormachine en handbeitel ipv de sleuvenfrees op die plek

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
Kun je niet gewoon drie keer verticaal frezen zodat je afwerkt achter de kastjes?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De gebruikelijk oplossing is: niet horizontaal frezen ;)

Als het plafond niet gaat zou ik naar beneden gaan en daar horizontaal verslepen. horzontaal frezen wordt zo min mogelijk gedaan in nederland omdat het constructieve gevolgen kan hebben voor de muur en het totaal onvoorspelbaar is in de toekomst (daarnaast moet je dus idd afentoe andere leidingen kruisen en heb je dus meer diepte nodig in de wand.

[ Voor 75% gewijzigd door twain4me op 08-02-2026 12:30 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:49
Twee verschillende groepen in een loosdoos is een no-go.
Daarnaast: past zo'n lasdoos wel in de WAF? Dat ding moet wel bereikbaar blijven en komt daarmee mogelijk in het zicht.

Ik zou verticaal freezen en dan onder/achter de keukenkastjes de boel aan de schakelaar koppelen in een lasdoos.

Spel en typfouten voorbehouden