Ik heb afgelopen week mijn pc in elkaar gezet. Ik heb de Chieftex Apex Air case. Daar zitten casefans bij. Ik heb 1 aansluiting met drie pinnen en er ontbreekt er 1. Nu weet ik niet waar ik die moet aansluiten op mijn moederbord. Ik heb de ASRock B650M-HDV/M.2.
Er zitten drie 4 pin connectors voor casefans op het moederbord. Die kan je gebruiken. Die fanheaders herkennen automatisch of het een 3 pin of 4 pin connector is.
Ik heb dat geprobeerd, maar er gebeurt niets.
Dat is wel vreemd want je moederbord heeft 0 fan headers met 3 pins aansluiting, alleen maar 4-pins. Eentje voor CPU en drie stuks voor casefans. Die detecteren automatisch of je een 3 of 4 pin fan aansluit.Paquito1991 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:39:
Ik heb afgelopen week mijn pc in elkaar gezet. Ik heb de Chieftex Apex Air case. Daar zitten casefans bij. Ik heb 1 aansluiting met drie pinnen en er ontbreekt er 1.
Maak even een foto waar jij een 3-pin aansluiting hebt gevonden, want die zie ik niet.
Je hebt 3 casefan headers:Nu weet ik niet waar ik die moet aansluiten op mijn moederbord. Ik heb de ASRock B650M-HDV/M.2.
/f/image/psDaz81SF3IHIkLN37GE6etG.png?f=fotoalbum_large)
Als de fan vervolgens niet werkt heb je mogelijk een defecte ventilator. Check wel even of er niet toevallig iets verkeerd ingesteld staat in je BIOS mbt fan control. Een 3-pin fan regel je op basis van DC, niet PWM bijvoorbeeld.
Niet bij elk moederbord is dit het geval,ik heb wel vaker gehad dat je handmatig dit moet aanpassen.Uszka schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:08:
Er zitten drie 4 pin connectors voor casefans op het moederbord. Die kan je gebruiken. Die fanheaders herkennen automatisch of het een 3 pin of 4 pin connector is.
Dus @Paquito1991 check in bios hoe dit staat
[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 08-02-2026 15:33 ]
Asrock zelf meldt:freaky35 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Niet bij elk moederbord is dit het geval,ik heb wel vaker gehad dat je handmatig dit moet aanpassen.
Maargoed, altijd even de bios checken inderdaad.- 1 x CPU Fan Connector (4-pin)*
- 3 x Chassis/Water Pump Fan Connectors (4-pin) (Smart Fan Speed Control)**
*CPU_FAN1 supports the fan power up to 1A (12W).
**CHA_FAN1~3/WP support the fan power up to 2A (24W).
CHA_FAN1~3/WP can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.
Bij dit bord gaat dat automatisch volgens de specs ...freaky35 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Niet bij elk moederbord is dit het geval,ik heb wel vaker gehad dat je handmatig dit moet aanpassen.
Wat @stin00 meldt dus.
Pagina: 1