Ik heb afgelopen week mijn pc in elkaar gezet. Ik heb de Chieftex Apex Air case. Daar zitten casefans bij. Ik heb 1 aansluiting met drie pinnen en er ontbreekt er 1. Nu weet ik niet waar ik die moet aansluiten op mijn moederbord. Ik heb de ASRock B650M-HDV/M.2.
Er zitten drie 4 pin connectors voor casefans op het moederbord. Die kan je gebruiken. Die fanheaders herkennen automatisch of het een 3 pin of 4 pin connector is.
Ik heb dat geprobeerd, maar er gebeurt niets.
Dat is wel vreemd want je moederbord heeft 0 fan headers met 3 pins aansluiting, alleen maar 4-pins. Eentje voor CPU en drie stuks voor casefans. Die detecteren automatisch of je een 3 of 4 pin fan aansluit.Paquito1991 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:39:
Ik heb afgelopen week mijn pc in elkaar gezet. Ik heb de Chieftex Apex Air case. Daar zitten casefans bij. Ik heb 1 aansluiting met drie pinnen en er ontbreekt er 1.
Maak even een foto waar jij een 3-pin aansluiting hebt gevonden, want die zie ik niet.
Je hebt 3 casefan headers:Nu weet ik niet waar ik die moet aansluiten op mijn moederbord. Ik heb de ASRock B650M-HDV/M.2.
/f/image/psDaz81SF3IHIkLN37GE6etG.png?f=fotoalbum_large)
Als de fan vervolgens niet werkt heb je mogelijk een defecte ventilator. Check wel even of er niet toevallig iets verkeerd ingesteld staat in je BIOS mbt fan control. Een 3-pin fan regel je op basis van DC, niet PWM bijvoorbeeld.
Niet bij elk moederbord is dit het geval,ik heb wel vaker gehad dat je handmatig dit moet aanpassen.Uszka schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:08:
Er zitten drie 4 pin connectors voor casefans op het moederbord. Die kan je gebruiken. Die fanheaders herkennen automatisch of het een 3 pin of 4 pin connector is.
Dus @Paquito1991 check in bios hoe dit staat
[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 08-02-2026 15:33 ]
Asrock zelf meldt:freaky35 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Niet bij elk moederbord is dit het geval,ik heb wel vaker gehad dat je handmatig dit moet aanpassen.
Maargoed, altijd even de bios checken inderdaad.- 1 x CPU Fan Connector (4-pin)*
- 3 x Chassis/Water Pump Fan Connectors (4-pin) (Smart Fan Speed Control)**
*CPU_FAN1 supports the fan power up to 1A (12W).
**CHA_FAN1~3/WP support the fan power up to 2A (24W).
CHA_FAN1~3/WP can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.
Bij dit bord gaat dat automatisch volgens de specs ...freaky35 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Niet bij elk moederbord is dit het geval,ik heb wel vaker gehad dat je handmatig dit moet aanpassen.
Wat @stin00 meldt dus.
Dat is een mannetje. Mannetje op mannetje gaat niet werken in de stekkerwereld. Welk merk en type behuizing en casefans?
Die stekker is inderdaad alleen maar om andere fans door te lussen of om te splitten van één naar meerdere aansluitingen. Er zit aan een van de uiteinden een vrouwtje en die sluit je aan op het moederbord.
Veel moderne fans moet je onderling doorverbinden via male/female koppelstukjes of splitters en dan met één stekker naar het moederbord.
Veel moderne fans moet je onderling doorverbinden via male/female koppelstukjes of splitters en dan met één stekker naar het moederbord.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Dus ik kan deze stekker niet direct op het moederbord aansluiten? Zou ik dan die stekker eraf kunnen halen en alle andere stekkers van de fans op het moederbord aansluiten?nelizmastr schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:44:
Die stekker is inderdaad alleen maar om andere fans door te lussen of om te splitten van één naar meerdere aansluitingen. Er zit aan een van de uiteinden een vrouwtje en die sluit je aan op het moederbord.
Chieftex Apex Air case. Er zitten al fans in.Uszka schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:40:
Nogmaals: welke behuizing en casefans heb je?
Er zit geen hub bijUszka schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:10:
Zitten de fans niet aan een hub in die kast?
Wat ik online lees:
Chieftec levert maar liefst vier fatsoenlijke rgb-fans inclusief hub mee
Bron: https://techtales.nl/chieftec-apex-apex-air/
[ Voor 9% gewijzigd door bramassendorp op 11-02-2026 21:37 ]
Als er al fans in de case zitten dan zitten daar toch kabeltjes aan die je in de aansluitingen op je moederbord kunt proppen? Zie de foto's in dit topic en lees de handleiding van je moederbord.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Er zat alleen geen hub in de case.bramassendorp schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:36:
[...]
Wat ik online lees:
Chieftec levert maar liefst vier fatsoenlijke rgb-fans inclusief hub mee
Bron: https://techtales.nl/chieftec-apex-apex-air/
Dat heb ik dus gedaan. Ik heb alleen het stekkertje waar ik eerder vandaag een foto van heb gemaakt. Helaas herkent het moederbord dit niet.Yaksa schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:36:
Als er al fans in de case zitten dan zitten daar toch kabeltjes aan die je in de aansluitingen op je moederbord kunt proppen? Zie de foto's in dit topic en lees de handleiding van je moederbord.
Beetje sprokkelen, maar uit Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc
Uit je boekje:
En zoals al gemeld in het topic, als je een 3-pins hebt, dan zou het automatisch gedetecteerd moeten worden. Maar let wel op de kleine letters dat deze dan op pin 1-3 zouden moeten zitten. De wazige foto van een stekkertje in het topic lijkt de aansluiting te zitten op 1,2,4.De ventilators van de behuizing zijn voorzien van handige doorlusconnectors, zodat je niet direct alle fanheaders van je moederbord hoeft te gebruiken.
Uit je boekje:
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Kijk nog eens goed. Chieftec vermeldt dat er een DF-200 fan hub in zit. Zou er zo uit moeten zien:

Handleiding van dit ding: https://www.chieftec.eu/_...download&id=784&fs=fs1_en
Als je die echt nergens kunt vinden mis je dus een onderdeel, dan even aankloppen bij de winkel waar je de behuizing hebt gekocht.
[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 12-02-2026 00:07 ]
Bij mij lopen alle fans naar 1 stekker. Van deze stekker heb ik een foto gemaakt. Het is een male stekker met een pin op 1-2-4Wildfire schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:06:
[...]
Kijk nog eens goed. Chieftec vermeldt dat er een DF-200 fan hub in zit. Zou er zo uit moeten zien:
[Afbeelding]
Als je die echt nergens kunt vinden mis je dus een onderdeel, dan even aankloppen bij de winkel waar je de behuizing hebt gekocht.
De connector van je foto is een 'doorlus' connector. Dat deze pin 3 mist klopt: je wil niet dat verschillende ventilators hun snelheid doorsturen over dezelfde pin.
Er moet echter nog ergens een female 3- of 4-pin connector zijn die je vervolgens op je moederbord aan kunt sluiten.
Kun je anders wat meer foto's maken waar de fans nu op aangesloten zitten en waar dit vervolgens heen gaat?
Er moet echter nog ergens een female 3- of 4-pin connector zijn die je vervolgens op je moederbord aan kunt sluiten.
Kun je anders wat meer foto's maken waar de fans nu op aangesloten zitten en waar dit vervolgens heen gaat?
Zeker weten dat ze onderweg niet ergens in een doorluskabel zijn ingeprikt, dat je ze daar gewoon af kan halen zeg maar en female stekkers overhoud?Paquito1991 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:08:
[...]
Bij mij lopen alle fans naar 1 stekker. Van deze stekker heb ik een foto gemaakt. Het is een male stekker met een pin op 1-2-4
Alle fans zitten op deze connector aangesloten. Hij loopt rechtstreeks van de fans naar deze connector.Cheezus schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:19:
De connector van je foto is een 'doorlus' connector. Dat deze pin 3 mist klopt: je wil niet dat verschillende ventilators hun snelheid doorsturen over dezelfde pin.
Dus je bedoelt dat ik de doorluskabel los kan halen.bramassendorp schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:22:
[...]
Zeker weten dat ze onderweg niet ergens in een doorluskabel zijn ingeprikt, dat je ze daar gewoon af kan halen zeg maar en female stekkers overhoud?
Wildfire schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:06:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb megekko al een mail gedaan. Ik heb net de case open gemaakt en er zit geen hub bij.
Dus het is één kabel met alleen male connectoren (zoals op de foto)? Dan is dat een productie fout of je ziet toch wat over het hoofd. Dat eerste is het minst waarschijnlijk..Paquito1991 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:33:
[...]
Alle fans zitten op deze connector aangesloten. Hij loopt rechtstreeks van de fans naar deze connector.
Mocht je toch alleen male connectoren hebben dan moet je alsnog je fans los kunnen halen en gewoon rechtstreeks op het moederbord aansluiten toch?
Stuur eens even wat fotos van die hele kabel tot aan de fans.Paquito1991 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:34:
[...]
Dus je bedoelt dat ik de doorluskabel los kan halen.
Kijk goed naar de kabels die er nog verder in je case zitten. Ik neem aan dat Chieftec een vergelijkbare doorluskabel gebruikt (als er geen eerder genoemde hub in zit) zoals bij de Apex Q. Zie het laatste plaatje in deze review: https://www.techpowerup.com/review/chieftec-apex-q/4.html daar zie je ook mannelijke stekketjes met drie aders die lijken te suggereren dat deze op pin 1,2,4 zitten en vervolgens ook een verder verloop met 4 aders.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dat plaatje is trouwens _niet_ hoe het aangesloten moet zijn, zie ook deze zin uit die review: "Our sample was actually pre-wired in a loop, which we naturally fixed to power the fans up in the final build.".Qwerty-273 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:07:
Kijk goed naar de kabels die er nog verder in je case zitten. Ik neem aan dat Chieftec een vergelijkbare doorluskabel gebruikt (als er geen eerder genoemde hub in zit) zoals bij de Apex Q. Zie het laatste plaatje in deze review: https://www.techpowerup.com/review/chieftec-apex-q/4.html daar zie je ook mannelijke stekketjes met drie aders die lijken te suggereren dat deze op pin 1,2,4 zitten en vervolgens ook een verder verloop met 4 aders.
[Afbeelding]
Dus je sluit de female fan-connectors op die doorluskabel aan en de female connector van die kabel op het moederbord. Als je de female connector van de doorluskabel op een male van dezelfde kabel aansluit gaat het niet werken (erg suf als dat zo uit de fabriek komt)
Ik heb een gedeelte van het probleem gevonden. Ik had hem weer opnieuw open gemaakt. Ik zag een hele kleine aansluiting. Deze pastte wel. Nu draaien ze. Alleen die aansluiting waar ik een foto van gemaakt heb, weet ik niet waar die in moet. De RGB doet het namelijk nu niet.
Maak nu gewoon eens wat foto's als door meerdere mensen gevraagd. En zorg dat alles er gewoon duidelijk op staat.Paquito1991 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:25:
Ik heb een gedeelte van het probleem gevonden. Ik had hem weer opnieuw open gemaakt. Ik zag een hele kleine aansluiting. Deze pastte wel. Nu draaien ze. Alleen die aansluiting waar ik een foto van gemaakt heb, weet ik niet waar die in moet. De RGB doet het namelijk nu niet.
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/ZI8D9GHsGBMmzqG1Z9flhDcm.jpg?f=fotoalbum_large)