Thuisbatterij & risico software continuïteit/eigendom

Pagina: 1
Acties:

• vanFelius
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:03
Veel van de batterij systemen zijn Chinees(-gelieerd). Het is een flinke (10-25k) investering in je huis voor de komende 15 jaar waar de continuïteit van je hele huishouden van afhankelijk is.

Als het dan om leverancierselectie gaat kan de wereld er over 10 jaar (door geopolitiek) volledig anders uitzien. Het betrouwbaar geachte Microsoft kon eerder al rechters van het Strafhof de-platformen, kritieke F35’s software is door de VS met een remote-kill switch uit te zetten, maar veel simpeler en dichterbij (t)huis: een organisatie kan (ook in de EU) failliet gaan, besluiten zijn cloud uit te zetten, geen update te draaien of een abonnement verplichten (zie: Van Moof, Google Nest, Sonos, Peloton).

Dit risico is m.i. samen te vatten als het zo veel als mogelijk ‘voorkomen van condities op eigendom’ door m.n. de externe softwarecontrole. In de tabel heb ik ze opgesomt: Deplatforming; Serveruitval / DoS; Cloud lock-in; Remote kill switch; Account-afhankelijkheid; Vendor lock-in; Gesloten ecosystemen; Beheer Cloud-only; Extraterritorial control / geopolitiek; End-of-life risico.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKFiSM_regX9_toorP2uCKnz7nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tCNFeTMebIlWrchx9bGPDI19.png?f=fotoalbum_large

Zelf zoek ik iets dat na installatie eenvoudig te bedienen is (set & forget / plug & play) én goed oogt in huiselijke omgeving. Heb respect voor de zelfbouwers (bv. Victron) maar dat is lang niet voor iedereen. De meeste mensen (en denk ook installateurs) komen uit bij de complete modulaire systemen zoals een SigEnergy of Haier.

Maar het is niet direct inzichtelijk in welke mate Chinese/externe aansturing van het systeem genoemd type risico’s met zich meebrengt. Je wilt het slimme van een compleet systeem behouden (batterij schakelt optimaal (AI) met PV, V2H, HP, weer/energiemarkt, off-grid), zonder zelf al teveel met software te moeten knutselen (Home Assistant lukt mij nog). De servers staan vaak wel in Europa (stonden die van Microsoft ook..), maar hoe zit het met de andere risico’s?

Vragen / ter discussie:

1. Waar let jij vooral op?

2. Wat is als eis of functionaliteit voor jou belangrijk of écht als een / het grootste risico te zien?

3. Welke combinaties of leveranciers (voorkeur EU) kom je dan bij uit?

Nb: het gaat mij niet om een Chinese batterij an-sich. Productie is vrijwel altijd chinees en een batterij zelf is vaak 'dom', het gaat echt om de software en de (slimme) aansturing ervan.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:44
De meeste huishoudens kunnen volstaan met een 5-10 kWh plug-in batterij voor €1000 tot €2000 Je zit er in beginsel al een factor 10 naast.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• vanFelius
Wij hebben een dubbel huishouden en ik zoek inderdaad wat stevigers, off-grid mogelijk, koppelbaar aan auto en PV, richting de 20-25Kwh. Het type systemen dat Sigenergy en Haier verkoopt.

• ikbentomas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:02
Ik zat juist een kleinere batterij te overwegen omdat je bijv met Sigenergy je auto kan aansluiten. Die kan dan met V2G functioneren als uitbreiding. Dan heb je gelijk 60 kWh erbij. Dat werkt in elk geval voor mij voor het verhogen van zonnestroom, omdat de auto meestal thuis staat overdag. Maar ook als je hem alleen savonds heb staan kan je ontladen op dure uren en opladen in de nacht.

• vanFelius
ikbentomas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:20:
Ik zat juist een kleinere batterij te overwegen omdat je bijv met Sigenergy je auto kan aansluiten. Die kan dan met V2G functioneren als uitbreiding. Dan heb je gelijk 60 kWh erbij. Dat werkt in elk geval voor mij voor het verhogen van zonnestroom, omdat de auto meestal thuis staat overdag. Maar ook als je hem alleen savonds heb staan kan je ontladen op dure uren en opladen in de nacht.
Daar heb je helemaal gelijk in, dat zou ik ook doen zeker als V2G/V2H een beetje gaat werken. Ben (nu) ook regelmatig thuis met auto. Toch gebruiken we nog flink energie (monument 1780, grote stolp), dus heb ook wel wat nodig in de basis. ;)

• ikbentomas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:02
Als ik de podcast van de groene nerds over Sigenergy moet geloven dan zou dit een geschikte optie zijn voor V2G:
https://www.sigenergy.com/en/products/dc-charger
Dus het zou al een beetje moeten werken blijkbaar.

• vanFelius
ikbentomas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:52:
Als ik de podcast van de groene nerds over Sigenergy moet geloven dan zou dit een geschikte optie zijn voor V2G:
https://www.sigenergy.com/en/products/dc-charger
Dus het zou al een beetje moeten werken blijkbaar.
Die podcast was ook mijn trigger om dit te onderzoeken. Heb Martijn van MyBattery (SigEnergy) hier ook vrijdag over gesproken en daarna dit vraagstuk eens verder doorgedacht met als resultaat deze post. Sigenergy is namelijk van oorsprong ook Chinees (wel servers in DE) met alle benoemde risico's die daarin nog uit te sluiten zijn. Er is bv ook SolarWatt (Duits) of hoorde via de Green Nerds Telegram een tip over 'BalansEnergie met Deye omvormer en NL aansturing'. Die richtingen eens verkennen maar benieuwd naar jullie ideeën!
Pagina: 1