Vraag

• Smartiejj
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-02 20:59
Mijn vraag
Sinds deze week in het bezit van een Panasonic L 9kw warmtepomp. Nu ben ik aan het stoeien met de stooklijn en vraag mij af of dit normale compressor freq. zijn en een normaal kw verbruik? Vrijstaand huis met radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PU91QVB72m2QvVWLb20vwykslg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/auHWTUrryy142WC3jIl8wt3d.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1lTj-6pEJBcoIr6AigB5KHV6Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEhkXcZ8KQ2cJnxbFAEgTE7f.jpg?f=fotoalbum_large

Om 21:00 start de run nadat ik de thermostaat van rc1 naar rc2 heb gewisseld. Temperatuur in de huiskamer week 2 tot 4 graden af van de werkelijke temperatuur in de huiskamer. Ik denk dat de thermostaat op de binnenunit als meetpunt werd gebruikt.

Alle reacties

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-03 22:38
Dringend onder de radiatoren arctic ventilatoren plaatsen.Kan je aanvoer en retour veel lager zetten .
Stooklijn op 34/24 is best haalbaar.In de printscreen zie je duidelijk dat de warmtepomp stikt in zijn eigen warmte.Kan zijn afgegeven vermogen niet kwijt en slaagd af.In de tabel ook afgegeven vermogen aanvinken. En vink naast opgenomen vermogen verwijderen.Dt op 7 zetten.
Een warmtepomp afstellen op radiatoren bij deze ( hoge)temperaturen is heel moeilijk

• Smartiejj
@Eriktheuns Ik zal vandaag de stooklijn verlagen naar 40/30 en de dT op 7 zetten. Zal vanmiddag weer een nieuwe grafiek plaatsen. Met afgegeven vermogen bedoel je 'energieopwekking verwarming modus kw'?

• Eriktheuns
Idd energie opwekking aanvinken Hz ook aanvinken. Alleen op stooklijn zetten en huisthermostaat op 24°c.Zodat deze de cyclussen van de stooklijn niet in de weg staat.Trachten te stoken op weersafhankelijke regeling.

• Smartiejj
@Eriktheuns stooklijn 45/30 dT 7 het lijkt erop dat de pomp een minimale flow van 12 L/min heeft. Ook is de dT vaak nog 5,5 en niet 7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Of0hu_dMSLG8tAmTlXQQaOJ6uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdIMHnBHs42viIHVOEitFN09.png?f=fotoalbum_large

• Eriktheuns
Netjes deze stooklijn ,is dit zonder ventilatoren? En krijg je je huis nog goed op kamertemperatuur.
Hoeveel opgenomen verbruik en jij ik vermoed 0,8 kw

• Smartiejj
Dit is zonder ventilatoren. Het zijn type 10 of 20 radiatoren dus ventilators plaatsen is lastig bij de type 10. Het duurt even maar dan stijgt de kamertemperatuur naar 20. De vraag is vooral of het warm blijft bij temperaturen onder de 0 met de aanvoer van 45 bij -5 buiten. Misschien dat we deze maand nog een keer dat soort temperaturen krijgen.

Energieverbruik verwarmen is ongeveer 1 kW.

De dT van 7 wordt nu niet behaald is deze specifiek voor radiatoren of zou het lonen om de dT naar 5 te zetten zodat ik iets boven het onderste limiet kom van de pomp? Wat meer flow in het systeem zodat de radiatoren wat meer gevoed worden en egaal warm worden.

• Eriktheuns
Je kan misschien als finetuning de Quiet Mode op 2 of 3 zetten om de hoog toeren van Hz tegen te gaan.
Ziet er keurig uit
Pagina: 1