Miele W825 – “Spoelen 3” knippert continu + oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:19
Miele W825 – “Spoelen 3” knippert continu, alles werkt → oorzaak pas gevonden via complete donor-machine

Bericht:
Ik wil hier een diagnose delen die ik zelf nog nergens ben tegengekomen, maar die bij mijn wasmachine Miele W825 (uit 1998) uiteindelijk wél de oplossing bleek.

Symptoom:
Bij alle programma’s knipperde het lampje “Spoelen 3” continu van begin tot einde.
De wasmachine functioneert verder volledig normaal: wassen, spoelen en centrifugeren gaan goed, maar cenrifugeren, zo leek het. alleen met een vaste (lagere) snelheid. En met iets natter (maar wel schoon) wasgoed als resultaat.

Wat het NIET was (adviezen uit diverse fora / Youtube):
– Koolborstels vervangen → geen effect
– Complete andere motor geplaatst → geen effect
– Printplaat vervangen → geen effect

Omdat alles verder normaal bleef werken, was het lastig vast te stellen waar de fout zat.

Beslissende stap:
Om alle oorzaken systematisch te kunnen uitsluiten / opsporen heb ik speciaal een tweede Miele W825 gekocht (€45):
Ccosmetisch minder mooi en daarom goedkoop, maar technisch volledig goed werkend.
Deze machine heb ik gebruikt als donormacine, zodat ik desnoods alle onderdelen één voor één kon wisselen.

Wat het WÉL was:
Pas na het vervangen van de programmaschakelaar inclusief de complexe printplaat die daar direct achter zit, was het probleem volledig opgelost. De wasmachine werkt weer zonder foutmelding / knipperend ledlampje.

Interpretatie:
Het lijkt erop dat de printplaat achter de programmaschakelaar ergens een afwijking detecteert in de electronica, zonder dat dit tot een harde fout leidt.
De machine blijft daarom normaal functioneren, maar geeft een service-indicatie via knipperend “Spoelen 3”.

Dit verklaart waarschijnlijk waarom deze fout niet wordt genoemd in verschillende fora. Ik heb hem in ieder geval nergens gevonden.
De fout is niet functioneel storend en zit niet in koolborstels, motor of hoofdprintplaat.

Hopelijk bespaart deze ervaring iemand anders veel zoekwerk.

Nu kijken of er nog interesse is in een berg nog heel goede onderdelen..... :)