[Odido] Huurwoning + UTP stekker in kabelgoot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mijn moeder huurt een appartement. Meterkast buiten de voordeur. Voorheen had ze DSL. Modem stond in woonkamer. Schandalig slechte snelheden (100/20 ofzo) maar wel WiFi en wired (me gusta) in de huiskamer. Overal goed bereik.

Nu heeft ze al een tijdje Odido via ODF, XGS-PON. De monteur wilde er niet aan om het modem in de huiskamer te zetten, en een kabel of fiber van de meterkast door te trekken door de kabelgoot. Althans, de kosten zouden enkele honderden EUR zijn. Nou, ik weet nu waarom. Deze kabelgoten, wat een ondingen. Het lijkt wel alsof ik 20 meter nodig heb, en er heel wat bochten in zitten. Dus zo gelaten. Het WiFi bereik is slecht. Monteur raadde een repeater aan. Klopt, het WiFi bereik is dusdanig slecht op deze wijze dat de STB het soms niet eens fijn doet. De printer kan het AP soms niet vinden, enz enz. Inmiddels heb ik de printer via USB aan RPi gekoppeld met CUPS en Sane, dat werkt wel aardig. Ook nog eens veiliger want de firmware updates van networked printers vertrouw ik voor geen meter.

Voorheen kwamen er twee kabels uit de muur: 1x coax, 1x DSL. Allebei nutteloos nu, al moet ik zeggen: als ze zou willen provider hoppen dan is het mogelijk wel interessant (maar die schandalige snelheden van DSL gaan we niet meer doen). Die coax is zo stug, ik krijg die vanuit de meterkast er niet eens uit (andere kant niet geprobeerd, maar in de meterkast zit deze kabel nogal flink weggewerkt dus ik ben vanaf de kant van meterkast gaan proberen te trekken). Daarbij heb ik een STP kabel aan de coax kabel gehangen.

Het goede nieuws is, die met DSL is me wel gelukt eruit te krijgen. Ik heb een oude UTP kabel met RJ45 van ik denk zo'n 15 meter eraan gehangen en dat ging best aardig tot het einde. Toen is hij losgeschoten. Dus nu zit er een RJ45 in de kabelgoot.

Toen was ik mijn (DSL) 'trekhaak' ook kwijt. Toen ben ik begonnen met een cat7 STP kabel eraan te hangen . Ik gebruik hierbij van die opzetstukjes voor kabels, voor kneuzen. Hoef je niet te krimpen. Mijn krimpset is zo'n Chinees onding, en dit staat hergebruik toe (me gusta). Deze dingen liggen door mijn hele huis, STP kabels. Ging soms lastig, maar het ging. Ik heb in dit geval wat handcreme op de kabel gedaan (ik had geen vaseline voorhanden) aan de voorkant, daarmee kwam ik nog het verst. Toch hangt de kabel na ongeveer 3 a 4 bochten. Terug en vanaf de andere kant, kom ik nog minder ver lijkt het. Toen heb ik besloten om de trekhaak erdoorheen te rossen maar die blijft op een gegeven moment (als ik het me goed herinner bij bocht 3 of 4) hangen, ik gok dat daar die RJ45 zit (het zou ook een RJ11 kunnen zijn, ik begin te dementeren), maar het kan ook teveel bochten zijn. Het voelt namelijk als een randje.

Het appartement van mijn moeder lijkt me toch een paar rotbochten te hebben, zeg. Zoals ik al zei ik heb geprobeerd een trekhaak erdoorheen te krijgen maar ook die hangt op een gegeven moment vast. Dus mijn laatste idee was om met zo'n kameratje voor kabelgoten doorheen te rossen en dan te kijken waar de UTP stekker vast zit. Aan dat kameratje kun je ook een haakje monteren. Misschien lukt het daarmee om de stekker eruit te krijgen. Nou dat heb ik vandaag geprobeerd. Bij de eerste bocht hangt het kameratje vast. RIP. Ik heb ook niet goed geprobeerd het los te krijgen, moet ik zeggen. Ik heb het opgegeven.

Wat ik zo gek vind: de meterkast en twee punten door kabel en DSL zitten vrij ver van elkaar. Vervolgens moet ik ook weer fysiek een stuk terug in de woning om het modem te plaatsen. Eigenlijk niet zo praktisch. Dan zou je kunnen beargumenteren: neem een kortere route. ik zie in de meterkast best wat andere kabelgoten, maar ik zie geen fysieke aansluitpunten in de woning?

Vooralsnog is mijn plan om de coax ongemoeid te laten, en dan als ik de RJ45 eruit heb voorzie ik enkele opties:

1) Proberen met de 15m STP kabel nogmaals door de kabelgoot, hopen dat 15m lang genoeg is. Ik las elders dat misschien kabelglijmiddel gaat helpen: https://www.elektramat.nl...lglijmiddel-400ml-124050/

2) Bij fs.com een 20 meter OS2 SC-SC kabel kopen voor 6 EUR + S&H https://www.fs.com/nl/pro...tribute=103140&id=3690238 20m moet genoeg zijn (famous last words). ONT in de woonkamer hangen. Nadeel is dat ik dan geen SFP+ eraan kan hangen, maar die use-case is in dit geval niet zo belangrijk, denk ik zo.

3) Op de een of andere manier de coax eruit te krijgen en die goot gaan proberen. Dit is mijn minst favoriete optie. Want ik los dan het probleem niet op met die andere goot. Ten tweede de coax zit muurvast, is stug. Ik ben hier niet fit genoeg voor, ik raak met pijn bij mijn hart, longen buiten adem (ex-roker). Dit is ook waarom ik dit post. Eigenlijk ben ik het namelijk aan het uitstellen en opgeven. De spierpijn die ik krijg of dat mijn handen een beetje open liggen vind ik vervelend maar niet erg, maar dat buiten adem zijn dat maakt het erg pittig.

Volgens mij heb ik dat glijmiddel hoe dan ook nodig om de zooi die nu vast zit eruit te krijgen. Dan met trekhaak. Kijken of de 15m STP voldoende is. Zo niet dan koop ik wel de 20 meter OS2 SC-SC kabel en hang ik de ONT wel in de kamer. Is dit gezien bovenstaande een goed idee? Mis ik iets? Volgens mij kom ik hoe dan ook dat kabelglijmiddel te kopen. Dat eerst maar eens proberen, misschien ook wel handig om dat kameraatje los te krijgen?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als er coax ligt, waarom niet MoCA? Daar kun je gewoon gigabitsnelheden mee halen en een AP bedraad in de woonkamer zetten

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Fyi; dit is nogal een heel lang verhaal voor de vraag(en) die erin verstopt zitten.
Daardoor vrij lastig leesbaar/interpreteerbaar. Misschien even boven je verhaal starten met een tl;dr (een super korte samenvatting met alleen de broodnodige info voor (en incl.) de vragen die je hebt.)

Verder zou ik die STP kabel er uit trekken. Dan met een stofzuiger een stuk touw erdoorheen 'zuigen'. Dan weet je ook de lengte (als je dat ergens mee bijhoudt) dan een flexibel stuk CAT 5e UTP (want: redelijk dun) kabel kopen. Met dat touw een trekveer er doorheen trekken en dan daarmee de cat5e kabel. Of meteen de cat5e kabel met het touw er doorheen trekken als dat touw sterk genoeg is.

Daarna RJ45 stekkers erop knijpen aan beide zijden.

Alles kan stuk.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:31
tldr; devolo kastjes + wifi repeater?

• Jerie
  • Niet online
Dank voor jullie meedenken! Ik waardeer het enorm.

MoCA heb ik nog nooit gebruikt. Ik zou dan in de meterkast het ONT hangen, dan daar de MoCA media converter hangen, die aan de coax hangen, en dan uit de muur in de huiskamer weer terug naar ethernet converten en die dan inpluggen op het modem? Dan heb ik dus twee converters nodig. Ik zie wel dat best wat gebruiken, zo'n 4W per stuk. Kan ik niet gewoon direct glasvezel naar coax converten?

Op zich sta ik er voor open om een CAT 5e UTP te gebruiken, die zijn inderdaad redelijk dun. Maar dan moet ik wel een goede krimpset hebben. De huidige die ik heb is niet al te best...

Devolo kastjes heb ik een vrij slechte ervaring mee, maar dat is 15 jaar geleden geweest, en trouwens ook in een andere woning. Dit appartement heeft geloof ik zelfs maar 1 groep.

Het mooie van het gewoon wired zonder converters afhandelen is dat het de electriciteitskosten drukt, dus dat heeft mijn voorkeur.

Maar de andere opties, mits ze werken, zijn minder moeite. Volgens mij heb ik trouwens met die Devolo kastjes niet eens een repeater nodig. Als ik eentje in de meterkast hang, vanaf ONT, en eentje in de woonkamer en die aansluit op het modem, dan ben ik toch klaar? Zo niet, dan heb ik ook nog een switch en WLAN AP nodig in de woonkamer. Kost ook zo weer 7W extra + kosten aanschaf. Dat is ook de reden dat ik het modem graag in de huiskamer bij de TV (STB) zet. Want het modem heeft 5 ethernet ports, waarvan 1 dan de uplink is, en de WLAN AP staat daar perfect.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jerie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:54:
MoCA heb ik nog nooit gebruikt. Ik zou dan in de meterkast het ONT hangen, dan daar de MoCA media converter hangen, die aan de coax hangen, en dan uit de muur in de huiskamer weer terug naar ethernet converten en die dan inpluggen op het modem? Dan heb ik dus twee converters nodig. Ik zie wel dat best wat gebruiken, zo'n 4W per stuk. Kan ik niet gewoon direct glasvezel naar coax converten?
Hoeveel honderden euro's per kWh betaalt je moeder dan? Een degelijke MoCA converter zal idle zeker geen 4W verbruiken en alleen bij actief gebruik wat meer, dat is niet anders dan iedere willekeurige andere oplossing, en 4W valt echt nog wel onder zéér laag verbruik.

Maar ik zou het modem zéker niet in de woonkamer proberen te zetten, dat is vragen om problemen. Je wil de afstand tussen je modem en ONT zo klein mogelijk houden.
Dus modem en ONT in de meterkast, kabel (of dat nou twee MoCA kastjes op de coax is of je een nieuwe UTP trekt maakt niet zo veel uit) naar de woonkamer, en dan in de woonkamer gewoon een switch en een accesspoint.
4-poort gigabit switch van TP-Link heb je tegenwoordig voor 2-3 tientjes, en een degelijke AP ook zoiets. Dan heb je wifi in het hele huis plus de optie voor bedrade dingen.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Oon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 01:43:
Maar ik zou het modem zéker niet in de woonkamer proberen te zetten, dat is vragen om problemen. Je wil de afstand tussen je modem en ONT zo klein mogelijk houden.
Waarom? Tussen ONT en router (het is geen modem!) is gewoon ethernet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
even voor mijn beeld, je bedoelt met kabelgoot pvc buis of ligt dat hele huis vol met van die witte platte gootjes waar een dekseltje over de hele lengte loopt? en als je die niet bedoelt, is het daarmee niet sneller en makkelijker op te lossen? nieuw stukje kabelgoot of een nieuwe locatie en zo die kamer in in een hoekje?

je verhaal vol interessante afkortingen en termen komt nogal lastig over. ik probeer meestal een eenvoudige oplossing te zoeken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-02 12:33
No Hands schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:41:

ik probeer meestal een eenvoudige oplossing te zoeken.
Mijn idee ook had haar odido klik and klaar cadeau gegeven :+

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:55
Ik mis even waarom 100/20 zo veel te langzaam is. Wat doet ze allemaal dat ze nog hogere snelheid nodig heeft?

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-02 08:20
Dit is echt niet flauw bedoeld, maar als je al moeite hebt met het aankrimpen van UTP stekkertjes, dan moet je je afvragen of je zo'n klusje niet beter kan uitbesteden. Wat begon als een simpele klus als de oorspronkelijke kabel wel succesvol gebruikt was om de nieuwe kabel te trekken is inmiddels een stuk uitdagender geworden. Als iemand mij dit zou vragen zou ik er niet meer aan beginnen omdat er blijkbaar inmiddels van alles in de pvc buis is achtergebleven.
Je zou ook nog kunnen bekijken of een goed draadloos access point op korte afstand van de meterkast (bedraad aangesloten op het modem) niet zou kunnen werken. Meestal knapt het bereik daar al enorm van op. En dan de radio van het provider modem uitschakelen uiteraard.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
99ruud99 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:14:
Ik mis even waarom 100/20 zo veel te langzaam is. Wat doet ze allemaal dat ze nog hogere snelheid nodig heeft?
Ook een goed punt, wij hebben ook nog DSL en ik kan prima doen wat ik moet doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-02 08:44
Waarom niet Odido klik-en-klaar? Heb je ook geen gedoe met kabels trekken.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
TLDR.

begin maar opnieuw. trek de kabel er uit, knip de stekker er af.
Haal een trekveer, en probeer het opnieuw.

En wees duidelijk en kort. Want je verhaal is geen kabel aan vast te knopen.
En wees niet bang om te zeggen, ik kan dit niet. Laat ik maar iemand inhuren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:18

LankHoar

Langharig tuig

Zo heb ik dat eens opgelost zoals @remco_k ongeveer zegt, maar dan met een stuk visdraad + stofzuiger. Dat is met wat steviger dan een touwtje heb ik het idee. Na een halve dag aanmodderen met andere methodes en altijd bij dezelfde bocht klem komen te zitten, is het toen in 1 poging gelukt.

Hoe je die RJ45 er uit gaat krijgen is mij echter onduidelijk. Ik snap ook niet helemaal waarom je een kabel met kopje er doorheen hebt proberen te duwen, dat is echt vragen om problemen. Maar goed, dat is mosters na de maaltijd. Wellicht echt zo hard trekken dat de RJ45 connector breekt, en dan hopen dat het kopje daardoor wel de bochten kan maken wanneer je er een nieuwe kabel doorheen trekt, en zo het kopje voor je uit duwt? Het is een gok, maar zie zelf niet veel andere opties eigenlijk.

Oh, en ik zou zeker die coax kabel laten liggen. Dat is nu eigenlijk je vangnet; mocht je die andere kabelgoot écht niet vrij kunnen spelen, en per se bekabeld willen hebben (begrijpelijk hoor), dan is dit nog je enige optie.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:55

-tom-562

Oliesjeik

Wat een onnodig lang verhaal, ik heb AI moeten gebruiken om het leesbaar te maken:
Moeders appartement heeft de meterkast buiten de deur, waardoor het Odido XGS-PON-modem (ONT) niet in de woonkamer kon worden geplaatst door lastige kabelgoten met veel bochten. WiFi-bereik is slecht, repeaters zijn nodig en apparaten als STB en printer haperen; printer nu via USB op RPi opgelost. Pogingen om een Ethernet- of glasvezelkabel door de goot te trekken mislukten: DSL-kabel eruit gehaald maar UTP-connector vastgelopen, Cat7-kabel hangt na enkele bochten, en zelfs een inspectiecameraatje zit klem. Coax-kabel zit muurvast en is onbruikbaar. Afstand meterkast naar woonkamer is lang met rotbochten, geen alternatieve aansluitpunten zichtbaar. Plan: coax laten zitten, eerst kabelglijmiddel kopen om vastzittende RJ45 en camera los te krijgen, dan 15m STP-kabel proberen of 20m OS2 SC-SC glasvezelkabel bestellen voor ONT in woonkamer. Vragen of dit slim is, gezien fysieke beperkingen (buiten adem raken als ex-roker).
Ik zou lekker zo'n Odido klik-en-klaar oplossing er meer zetten. Ik heb dat nu een keer in actie gezien en het werkt echt super

Vaak bu'j te bang!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:17
Oon schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:11:
Als er coax ligt, waarom niet MoCA? Daar kun je gewoon gigabitsnelheden mee halen en een AP bedraad in de woonkamer zetten
Dit heb ik bij mij thuis ook gedaan. UTP kabel was met geen mogelijkheid van de meterkast naar de 2de te krijgen door aan beide kanten een bocht waar ik niet door heen kwam met de trekveer en niet met de utp kabel. Internet via stopcontact gaf snelheden van onder de 10mbit. Er lag al een coax kabel naar de verdieping. Moca adapters gekocht, aangesloten en gaan. Die worden standaard per twee verkocht en vaak ook al ingeregeld naar je toegestuurd. Kwestie van beiden kanten aansluiten aan de coax en ethernet.

Maak het je niet moeilijker dan nodig is. Gebruik gewoon wat er ligt. Dat scheelt ook weer als jij of iemand anders later toch weer naar internet/tv over coax wilt gaan. (overigens, als je nu nog tv kijkt over coax, dan kan je dat met de moca adapters ook blijven doen. Daar gaat zowel internet als tv signaal tegelijk goed overheen)

• Jerie
  • Niet online
De juiste terminologie is inderdaad flexbuis, niet kabelgoot.

Een andere netwerktechniek dan ODF is momenteel voorlopig niet mogelijk.

Met vliegertouw is me dit ook al eens eerder gelukt.

En omdat mijn backup server er ook staat, wil ik graag de incremental backups sturen wanneer de zonnenpanelen vol aan staan rond de zomer. Als je 30 mbit voor de TV rekent dan is 70 mbit gewoon erg weinig. Wellicht wat te ver van de DSLAM af.
LankHoar schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:23:
Zo heb ik dat eens opgelost zoals @remco_k ongeveer zegt, maar dan met een stuk visdraad + stofzuiger. Dat is met wat steviger dan een touwtje heb ik het idee. Na een halve dag aanmodderen met andere methodes en altijd bij dezelfde bocht klem komen te zitten, is het toen in 1 poging gelukt.

Hoe je die RJ45 er uit gaat krijgen is mij echter onduidelijk. Ik snap ook niet helemaal waarom je een kabel met kopje er doorheen hebt proberen te duwen, dat is echt vragen om problemen. Maar goed, dat is mosters na de maaltijd. Wellicht echt zo hard trekken dat de RJ45 connector breekt, en dan hopen dat het kopje daardoor wel de bochten kan maken wanneer je er een nieuwe kabel doorheen trekt, en zo het kopje voor je uit duwt? Het is een gok, maar zie zelf niet veel andere opties eigenlijk.

Oh, en ik zou zeker die coax kabel laten liggen. Dat is nu eigenlijk je vangnet; mocht je die andere kabelgoot écht niet vrij kunnen spelen, en per se bekabeld willen hebben (begrijpelijk hoor), dan is dit nog je enige optie.
Omdat het me voorheen in eigen woning gewoon lukte om die erdoorheen te krijgen (zelfs 1x OM3 duplex + 1x STP CAT7 in dezelfde flexbuis, al was dat maar 10 meter en twee bochten), en de afstand leek me klein, maar valt enorm tegen wat ook blijkt uit het feit dat ik nog maar weinig van de 15 meter kabel over had.

Nu ik er nog eens over nadenk begrijp ik het: ik heb me verkeken op diagonaal. Want hij gaat waarschijnlijk eerst verticaal en dan horizontaal en dan weer horizontaal i.p.v. eerst verticaal en dan diagonaal hemelsbreed. Dat maakt het significant langer, en bovendien wordt het dan ook logisch waarom het na de tweede bocht het zo stug gaat.

Inmiddels heb ik de DSL kabel opgemeten: afgerond 16 meter. RIP.

Ook is het met gelukt de camera eruit te krijgen. Trekken of duwen lukte niet, maar met de trekhaak was het simpel.

Ik neem aan dat 15 meter STP cat7 te kort is (al kan ik het ook verlengen). Het spul qua nylon dat ik heb liggen lijkt me wel lang genoeg maar het krult zich op als ik het beginnetje erin duw. Dus ongeschikt.

Voorlopig ga ik het volgende doen / al gedaan:
  • Kabelglijmidddel aangeschaft. Altijd handig.
  • Visdraad of vliegertouw aanschaffen. (edit: Nvm, gevonden)
  • Rol 50 meter cat5e aangeschaft (~25 EUR voor 50m)
  • SC-APC simplex naar SC-APC simplex 20 meter glasvezel aangeschaft (~6 EUR bij fs.com + S&H)
  • Wellicht een fatsoenlijke krimpset aanschaffen. Tips?
  • Moca / Powerline blijven mijn alternatieve opties (beide nogal prijzig, Moca lijkt 80 EUR per adapter te kosten), en de coax kabel blijft zitten zoals die zit.
Ik denk dat als ik de glasvezel er als eerste in doe, dat ik daarna nog zelfs de cat5e erdoorheen krijg (dat is ideaal omdat ik de backup server dan in de meterkast kwijt kan), maar het makkelijkste moet zijn met de trekveer plus kabelglijmiddel of de stofzuiger plus visdraad/vliegertouw.

Alle aangeschafte spullen zijn relatief goedkope spullen waar ik in de toekomst ook iets aan heb. Dat spreekt me aan.

Ook ga ik een UTP kabel trekken vanaf de woonkamer naar de logeerkamer want daar wil ze de printer hebben. Ik wil dat ding wired hebben. Deze staat nu tijdelijk even in de woonkamer, nabij het modem.

Primair is in dit apartement een robotstofzuiger in gebruik, dus de stofzuiger is niet zo fantastisch, maar ik heb ook een Wolfbox MF100. Deze combinatie lijkt me dat die wel moet lukken met visdraad of vliegertouw.

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 08-02-2026 22:18 . Reden: Gevonden ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:08
Jerie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:24:
De juiste terminologie is inderdaad flexbuis, niet kabelgoot.

Een andere netwerktechniek dan ODF is momenteel voorlopig niet mogelijk.

Met vliegertouw is me dit ook al eens eerder gelukt.

En omdat mijn backup server er ook staat, wil ik graag de incremental backups sturen wanneer de zonnenpanelen vol aan staan rond de zomer. Als je 30 mbit voor de TV rekent dan is 70 mbit gewoon erg weinig. Wellicht wat te ver van de DSLAM af.

[...]

Omdat het me voorheen in eigen woning gewoon lukte om die erdoorheen te krijgen (zelfs 1x OM3 duplex + 1x STP CAT7 in dezelfde flexbuis, al was dat maar 10 meter en twee bochten), en de afstand leek me klein, maar valt enorm tegen wat ook blijkt uit het feit dat ik nog maar weinig van de 15 meter kabel over had.

Nu ik er nog eens over nadenk begrijp ik het: ik heb me verkeken op diagonaal. Want hij gaat waarschijnlijk eerst verticaal en dan horizontaal en dan weer horizontaal i.p.v. eerst verticaal en dan diagonaal hemelsbreed. Dat maakt het significant langer, en bovendien wordt het dan ook logisch waarom het na de tweede bocht het zo stug gaat.

Inmiddels heb ik de DSL kabel opgemeten: afgerond 16 meter. RIP.

Ook is het met gelukt de camera eruit te krijgen. Trekken of duwen lukte niet, maar met de trekhaak was het simpel.

Ik neem aan dat 15 meter STP cat7 te kort is (al kan ik het ook verlengen). Het spul qua nylon dat ik heb liggen lijkt me wel lang genoeg maar het krult zich op als ik het beginnetje erin duw. Dus ongeschikt.

Voorlopig ga ik het volgende doen / al gedaan:
  • Kabelglijmidddel aangeschaft. Altijd handig.
  • Visdraad of vliegertouw aanschaffen.
  • Rol 50 meter cat5e aangeschaft (~25 EUR voor 50m)
  • SC-APC simplex naar SC-APC simplex 20 meter glasvezel aangeschaft (~6 EUR bij fs.com + S&H)
  • Wellicht een fatsoenlijke krimpset aanschaffen. Tips?
  • Moca / Powerline blijven mijn alternatieve opties (beide nogal prijzig, Moca lijkt 80 EUR per adapter te kosten), en de coax kabel blijft zitten zoals die zit.
Ik denk dat als ik de glasvezel er als eerste in doe, dat ik daarna nog zelfs de cat5e erdoorheen krijg (dat is ideaal omdat ik de backup server dan in de meterkast kwijt kan), maar het makkelijkste moet zijn met de trekveer plus kabelglijmiddel of de stofzuiger plus visdraad/vliegertouw.

Alle aangeschafte spullen zijn relatief goedkope spullen waar ik in de toekomst ook iets aan heb. Dat spreekt me aan.

Ook ga ik een UTP kabel trekken vanaf de woonkamer naar de logeerkamer want daar wil ze de printer hebben. Ik wil dat ding wired hebben. Deze staat nu tijdelijk even in de woonkamer, nabij het modem.

Primair is in dit apartement een robotstofzuiger in gebruik, dus de stofzuiger is niet zo fantastisch, maar ik heb ook een Wolfbox MF100. Deze combinatie lijkt me dat die wel moet lukken met visdraad of vliegertouw.
Heb je wel puur koper CAT 5e gekocht en niet CCA, vind het een klein prijsje en dan heb je het risico op CCA kabel. Dat is echt zooi en officieel geen CAT 5e, maar het wordt aan de lopende band wel zo verkocht.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:42:

[...]

Ik zou lekker zo'n Odido klik-en-klaar oplossing er meer zetten. Ik heb dat nu een keer in actie gezien en het werkt echt super
In principe een prima oplossing, behalve dat in dit geval het probleem nog steeds twijfelachtig is. Hoe is 100/20 een schandalig slecht snelheid? Ja TV gaat daar nog vanaf, maar dat is echt geen 30mbit/s. Het probleem lijkt primair te zijn dat TS zijn backup servers bij zijn moeder heeft staan, en hij daarvoor meer bandbreedte wil hebben. Dat kan. Dat mag. Maar om dat nou als reden te gebruiken om te stellen dat 100/20 schandalig slecht is?

Anyway, zelf zou ik of de MoCa oplossing doen, of een cat 5E FTP kabel trekken zoals andere ook al schreven. Cat7 STP is echt niet een logische keuze.

• Jerie
  • Niet online
Koldur schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Heb je wel puur koper CAT 5e gekocht en niet CCA, vind het een klein prijsje en dan heb je het risico op CCA kabel. Dat is echt zooi en officieel geen CAT 5e, maar het wordt aan de lopende band wel zo verkocht.
Goed punt, heb ik niet over nagedacht.

https://www.netwerkproduc...kabel-op-rol/cat5e-op-rol

Hier is 0,60 EUR per meter. Dat zou dan 30 EUR zijn voor 50 meter. Grotere bulk zou goedkoper moeten zijn.

Deze https://www.elektramat.nl...bel-rol-50-meter/#details zeggen ze 100% koper en en klasse I.

• Koldur
Jerie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Goed punt, heb ik niet over nagedacht.

https://www.netwerkproduc...kabel-op-rol/cat5e-op-rol

Hier is 0,60 EUR per meter. Dat zou dan 30 EUR zijn voor 50 meter. Grotere bulk zou goedkoper moeten zijn.

Deze https://www.elektramat.nl...bel-rol-50-meter/#details zeggen ze 100% koper en en klasse I.
Als er specifiek koper bij staat, is het normaliter gewoon goed. Maar als er niets bij staat of ergens CCA (vaak in kleine lettertjes) dan zou ik het retourneren. Welke heb je gekocht?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Jerie
  • Niet online
Koldur schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:48:
[...]

Als er specifiek koper bij staat, is het normaliter gewoon goed. Maar als er niets bij staat of ergens CCA (vaak in kleine lettertjes) dan zou ik het retourneren. Welke heb je gekocht?
De onderste want ik bestelde daar ook al het kabelglijmiddel. Ik kan nog cancellen. Op zich vind ik die bovenste er betrouwbaarder uitzien, en ik heb ook eigenlijk maar 20 meter nodig. Wat meer is wel OK, maar ik zag voornamelijk rollen van 100+ meter liggen.

• Koldur
Jerie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:13:
[...]

De onderste want ik bestelde daar ook al het kabelglijmiddel. Ik kan nog cancellen. Op zich vind ik die bovenste er betrouwbaarder uitzien, en ik heb ook eigenlijk maar 20 meter nodig. Wat meer is wel OK, maar ik zag voornamelijk rollen van 100+ meter liggen.
Bij de specs staat koper en Elektramat is over het algemeen erg betrouwbaar. Zal goed zitten. Je kunt het altijd testen door ten eerste te kijken of het magnetisch is (dat is koper niet en is het staal) en een stukje gestripte kabel in vuur houxen, als het dan verbrijzeld, is het aluminium, blijft het gewoon goed, heb je koper.

• Jerie
  • Niet online
Koldur schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:18:
[...]

Bij de specs staat koper en Elektramat is over het algemeen erg betrouwbaar. Zal goed zitten. Je kunt het altijd testen door ten eerste te kijken of het magnetisch is (dat is koper niet en is het staal) en een stukje gestripte kabel in vuur houxen, als het dan verbrijzeld, is het aluminium, blijft het gewoon goed, heb je koper.
Ja de datasheets:
Material

Solid Bare Copper

AWG

24AWG
Bron: https://www.elektramat.nl...ile/6466/product/1031494/

Ik zei de prijs trouwens fout, het was 24 excl. BTW, 29 incl.

Doorgaans gebruik ik SFTP + LSA connectors omdat je dan de kabel kunt hergebruiken en het ook met onstabiele hand te doen is dat werkt aardig samen met tremoren.

Ter illustratie (niet specifiek deze)

Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/E910/VALUE_26990380_01.png

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/thumbnail/4199383-1/keystone-extra-gereedschapsloos.jpg

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Jerie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:02:
De monteur wilde er niet aan om het modem in de huiskamer te zetten, en een kabel of fiber van de meterkast door te trekken door de kabelgoot.
[...]
Het goede nieuws is, die met DSL is me wel gelukt eruit te krijgen. Ik heb een oude UTP kabel met RJ45 van ik denk zo'n 15 meter eraan gehangen en dat ging best aardig tot het einde. Toen is hij losgeschoten. Dus nu zit er een RJ45 in de kabelgoot.

[...]

Mijn krimpset is zo'n Chinees onding, en dit staat hergebruik toe (me gusta).
[...]
Ik heb in dit geval wat handcreme op de kabel gedaan
[...]
ik gok dat daar die RJ45 zit (het zou ook een RJ11 kunnen zijn, ik begin te dementeren),
[...]
Ik ben hier niet fit genoeg voor, ik raak met pijn bij mijn hart, longen buiten adem (ex-roker). Dit is ook waarom ik dit post. Eigenlijk ben ik het namelijk aan het uitstellen en opgeven. De spierpijn die ik krijg of dat mijn handen een beetje open liggen vind ik vervelend maar niet erg, maar dat buiten adem zijn dat maakt het erg pittig.
Jerie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:24:
En omdat mijn backup server er ook staat, wil ik graag de incremental backups sturen wanneer de zonnenpanelen vol aan staan rond de zomer.
Dus je weet niet wat je moet doen, je hebt de spullen niet en je bent eigenlijk niet fit genoeg om dit klusje te doen.... En dan is de enige reden dat je dit omdat je backups niet snel genoeg gaan?
Ik heb eigenlijk een beetje medelijden met je moeder dat je haar zo opzadelt met allerlei gedoe in haar huis.

Kan je niet beter je meerdere erkennen en een monteur inschakelen?
Of kies voor een oplossing waarbij je geen kabel hoeft te trekken en al in dit topic voorbij zijn gekomen:
Powerline/Devolo of MoCa.

En als energieverbruik écht zo belangrijk is: jouw server draait ook niet gratis. Dus wellicht zou je die dan weg moeten halen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Jerie
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:46:
[...]

Dus je weet niet wat je moet doen, je hebt de spullen niet en je bent eigenlijk niet fit genoeg om dit klusje te doen.... En dan is de enige reden dat je dit omdat je backups niet snel genoeg gaan?
Ik heb eigenlijk een beetje medelijden met je moeder dat je haar zo opzadelt met allerlei gedoe in haar huis.

Kan je niet beter je meerdere erkennen en een monteur inschakelen?
Of kies voor een oplossing waarbij je geen kabel hoeft te trekken en al in dit topic voorbij zijn gekomen:
Powerline/Devolo of MoCa.

En als energieverbruik écht zo belangrijk is: jouw server draait ook niet gratis. Dus wellicht zou je die dan weg moeten halen.
Ik weet inderdaad niet alles over wat ik doe (op zich een mooie reflectie dat je niet alles weet, Fred), maar ook weer niet niks.

De reden dat ik hieraan ben begonnen is omdat ze klaagde dat de WiFi soms wegvalt, en de printer een ander (open) AP nam, en ik vervolgens het WLAN wachtwoord op de printer kwam in te tikken vanaf de printer (dat letterlijk 5 minuten kost, iedere keer, go figure). De printer kan dan soms het AP in de meterkast niet bereiken. Waarom dat is, is me onduidelijk.

Deel van dat probleem wisten we ook niet van te voren. Bovendien had de DSL lijn haperingen, wat irritant was tijdens bijvoorbeeld videobellen, en soms zelfs tijdens TV kijken. Toen ik de DSL kabel eruit haalde, dacht ik te zien waarom. Zag er behoorlijk gaar uit. Als ik moet gokken, dan had de vorige bewoner kabelinternet plus intercom in de huiskamer. Daarnaast was deze optie in het eerste jaar goedkoper dan het vorige abonnement. Na het eerste jaar voorzie ik wel een downgrade van de snelheid, maar dan nog zit men ver boven 100/20, en voor een betere prijs.

En over die server. Het is geen enterprise ding ofzo. Die in de meterkast houdt in nul geluidsoverlast. Het bevat versleutelde backups. Die backups bevatten ook haar data... en bovendien draait Mqtt erop voor Valetudo en Home Assistant. Al ga ik dat wegmigreren naar mijn eigen server / RPi zodat enkel de RPi aan hoeft te staan. Hoewel: ook bevat de server een directe 1:1 backup feed van mijn deurbelcamera. Nul cloud, scheelt ons privavy en geld. Ik denk dat het onverstandig is dat op die RPi te zetten, maar het kan misschien. Zou ik even moeten kijken hoeveel RAM nog beschikbaar is bij normaal gebruik want zo'n microSD houdt niet van veel writes.

Een monteur kost evenveel als een Moca set, wat ik belachelijk vind voor het werk dat gedaan moet worden, en bovendien zadel ik een monteur op met een plug die in de flexbuis erin zit (dat ik dan weer niet netjes vind). En ik vind het ook niet netjes onze moeders met hogere kosten op te zadelen dan nodig. Ik vind Moca/Powerline oplossingen aan de dure kant. Dus ik probeer het eerst nogmaals even zelf. Ik denk dat ik met de oplossingen die ik in mijn laatste update meldde het met diverse, relatief goedkope paden heb gevonden om het probleem op te lossen. Wij hebben als gezin en op individueel niveau ook een hechte band met onze schoonmoeders, we betekenen veel voor elkaar <3 bedankt voor het meedenken, I guess.

De printer is overigens wel een miskoop. Printkwaliteit is uitsteked, doch geen wired ethernet, wel b/w laser, de toners zijn onnodig stervensduur. Dat is wel een leermoment geweest: met cupsd en airsaned op een RPi is het een eitje om een printer networked te krijgen. Dan maakt het niets uit hoe oud of brak de firmware is.

Pagina: 1