Post knop in forum werkt niet altijd

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:04

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Topicstarter
Ik schrijf dit vooral omdat ik het al meerdere keren meegemaakt heb en ik niet zeker ben wat de oorzaak is.

Het probleem is als volgt: Als ik via mijn mobiel probeer te reageren in topic dan gaat alles goed tot dat ik op verzenden klik. Dan gebeurt er niks, ik zie wel de state van de knop veranderen (default-hover-active en dan weer terug naar default) , maar het lijkt er erg op als of preventDefault wordt gebruikt. Mijn work around is alles te kopiëren, pagina te herladen en dan alles opnieuw te plakken.

Om het nog erger te maken, ik kan het niet betrouwbaar reproduceren. Gevoelsmatig gaat het 20% van de tijd fout. Topic maakt niet uit, duur van het typen maakt niet uit, etc.

Browser: Orion (iOS)
App version: 1.4.5 (2) (WebKit 8623.1.14.10.9)
System version: 26.2.1

Ad blocking via Ad Guard (lokale VPN op iOS).

Ik weet even niet zeker of ik dit ook in Safari heb gezien. Ik denk dat ik het probleem zeker 6 maanden ervaar, mogelijk langer.

Mijn eerste instinct zou richting A/B testing gaan of zoiets, gezien de andere knoppen gewoon lijken te werken en weg navigeren via een <a> wel blijft werken. Daarom het vermoeden op een exception of een preventDefault.

Even de doel van het verzoek kaderen: Ik wil vooral weten of het een mogelijk probleem geheel/gedeeltelijk aan de website kan liggen of dat het probleem 100% lokaal is. Indien het laatste dan vrees ik dat ik elke keer dat ik via mijn mobiel post ik de safari debugger (die ook met Orion werkt) er aan moet koppelen. 😅

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Wat als je de adblocker uitzet?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:58

crisp

Devver

Pixelated

Er zit eea aan javascript gekoppelt aan een submit, afhankelijk ook of je de bèta-editor gebruikt en in welke modus. Ik vermoed dat daar dan ergens iets fout gaat, maar of dat aan onze code ligt, de browser (Orion is voor ons geen supported browser) of eventuele extensies, is voor nu nog gissen. Wellicht zou je zelf de laatste 2 kunnen proberen uit te sluiten.

Debug info zou uiteraard ook welkom zijn, ik heb helaas geen beschikking over een fysiek iOS device... Ik kan maandag wel even checken in onze logs of ik specifieke errors zie met een Orion useragent (als ik die kan herkennen tenminste - plus dat we errors sampelen en niet alles monitoren). Ik ken deze browser verder niet, geen idee ook in hoeverre deze wel dezelfde support biedt als Safari/Chrome/Firefox.

[ Voor 28% gewijzigd door crisp op 07-02-2026 22:10 ]

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Als toevoeging: in RML-modus doen we via javascript checks op toegevoegde plaatjes ([img]-tags), dus dat zou een pointer kunnen zijn. In de bèta-wysiwyg-modus doen moet de browser wachten tot de content is omgezet naar RML en vind er een round-trip naar de server plaats.

Intentionally left blank

• Meg
  • Niet online

Meg

@crisp Orion is een browser gemaakt door de mensen van de zoekmachine Kagi.

Momenteel alleen beschikbaar voor MacOS en iOS met een gesloten Alpha voor Linux. Een versie voor Windows (en Android geloof ik ook) volgen nog in de toekomst: https://orionbrowser.com

Misschien geeft dat wat meer inzicht over hoe je de bug eventueel kan fixen, zelf gebruik ik ook Orion maar kan ik het probleem niet produceren.

Orion geeft voor mij op iOS deze User Agent:
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 18_7 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/26.1 Mobile/15E148 Safari/604.1

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Mmm, zo te zien is dat dezelfde UA als Safari :(

Ik was overigens niet van plan dit zelf te gaan debuggen; het is geen supported browser, en wij gaan daarvoor dus sowieso geen workarounds maken.

@Meg jij gebruikt wel de wysiwyg-editor toch?

Intentionally left blank

• Meg
  • Niet online

Meg

crisp schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:55:
Mmm, zo te zien is dat dezelfde UA als Safari :(

Ik was overigens niet van plan dit zelf te gaan debuggen; het is geen supported browser, en wij gaan daarvoor dus sowieso geen workarounds maken.

@Meg jij gebruikt wel de wysiwyg-editor toch?
Klopt inderdaad! Wil je dat ik wat testen doe voor je?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Meg schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:56:
[...]

Klopt inderdaad! Wil je dat ik wat testen doe voor je?
Nu ja, ik weet niet of @DevWouter de bèta gebruikt; dat maakt nogal verschil namelijk.

Intentionally left blank

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Topicstarter
Meg schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:33:
Wat als je de adblocker uitzet?
In mijn ervaring is het zelden één ding. Vaak is het een combinatie van factoren. Echter als het puur de adblocker is dan verwacht ik (als in sterk vermoeden) dat het de 100% van de tijd fout gaat en niet ~20% van de tijd. Ik ben zeker bereid om dat te testen, maar gezien het lastig te reproduceren is wil ik eerst mijn test matrix verkleinen :)
crisp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:45:
Er zit eea aan javascript gekoppelt aan een submit, afhankelijk ook of je de bèta-editor gebruikt en in welke modus. Ik vermoed dat daar dan ergens iets fout gaat, maar of dat aan onze code ligt, de browser (Orion is voor ons geen supported browser) of eventuele extensies, is voor nu nog gissen.
Het betreft de klassieke RML editor. Orion is onderwater "gewoon" WebKit/Safari en ik heb verder geen extensie in de browser zelf draaien.

"gewoon" tussen haakjes, omdat ik weet dat elke branded browser zijn eigen nukken heeft.
Wellicht zou je zelf de laatste 2 kunnen proberen uit te sluiten.
Uiteraard, maar voordat ik begin met testen wil ik vooral zeker weten dat het niet iets stom is zoals een A/B test waarbij ik 20% van de tijd in de verkeerde groep valt.
Mijn doel is trouwens vooral
Debug info zou uiteraard ook welkom zijn, ik heb helaas geen beschikking over een fysiek iOS device... Ik kan maandag wel even checken in onze logs of ik specifieke errors zie met een Orion useragent (als ik die kan herkennen tenminste - plus dat we errors sampelen en niet alles monitoren). Ik ken deze browser verder niet, geen idee ook in hoeverre deze wel dezelfde support biedt als Safari/Chrome/Firefox.
De enige manier om echt debug info te voor schijn te halen is door mijn mobiel vooraf te verbinden met mijn laptop en de debugger er aan te koppelen. Ik zie in de opties van Orion wel een mogelijkheid om de useragent aan te passen.
Even de feiten op een rij zetten, gevolgd door vermoedens, vragen en uiteindelijk de mogelijk stappen die we zouden kunnen ondernemen.

Feiten:
  1. Het betreft de RML-editor (dus niet de wysiwyg-editor)
  2. Het probleem is onbetrouwbaar te reproduceren en gevoelsmatig komt het ongeveer 20% van de tijd voor (soms heel lang niet, soms elke keer achter elkaar).
  3. Ik ervaar dit probleem al zeker een halfjaar
  4. Ik heb dit probleem niet op andere sites ervaren.
  5. Workaround is om de pagina te herladen, dan werkt het bijna altijd wel
  6. Andere knoppen in de RML-editor werken zonder issues
  7. De submit is niet gedisabled en toont de hover en active states
  8. Wanneer op de knop gedrukt zie ik geen "post-gedrag" en ook geen foutmelding
Vermoedens waarom het gedrag soms anders is na het herladen (dit is niet een lijst van oorzaken waarom het de eerste keer fout gaat):
  1. A/B tests
  2. Browser zelf heeft een bug
  3. Bug in de editor (acht ik onwaarschijnlijk)
  4. Ad blocker (deze acht ik het niet waarschijnlijk omdat ad-blockers vaak deterministic zijn, maar mogelijk is het anti-ad-block measure die soms wel/niet triggert)
  5. Bad analytics (acht ik onwaarschijnlijk, maar ik heb ooit zelf zo'n bug gemaakt waardoor er een exception optrad toen er een event verstuurd werd)
  6. Validatie checks (gezien na het herladen het wel toestaat lijkt het me onwaarschijnlijk)
Vragen die ik op dit moment beantwoord wil hebben:
  1. Waarom werkt het (vaak) wel na het herladen van de pagina? Wat is er dan anders?
  2. Waarom gaat het fout?
  3. Zijn er vermoedens die we kunnen uitsluiten? (zoals de A/B tests)
Mogelijke vervolgstappen om het op te lossen:
  1. Uitsluiten van vermoedens (test matrix verkleinen)
  2. DevWouter die een uur lang uitgebreid gaat spammen/testen met een debugger
  3. Aanpassen agentstring

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Nee, er draaien geen A/B tests mbt de editor, buiten de bèta-test die je zelf moet activeren.

Ik duik morgen even in onze logs.

Intentionally left blank

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Topicstarter
crisp schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:51:
Nee, er draaien geen A/B tests mbt de editor, buiten de bèta-test die je zelf moet activeren.
Mooi, dan ga ik er vanuit dat website zelf deterministisch is in het gedrag, en dat herladen geen reden zou mogen zijn dat het gedrag van de site veranderd.
Ik duik morgen even in onze logs.
Hier is mijn user agent string (die is gelijk aan die van @Meg):
code:
1
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 18_7 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) Version/26.1 Mobile/15E148 Safari/604.1
Mocht dat te veel resultaten opleveren dan zou je eventueel aan de hand van mijn laatste posts een correlatie doen gezien ik meestal een minuut later wel succesvol. Eventueel kan ik je ook een IP geven.

@Meg Gezien we dezelfde tools gebruiken zie ik hier nog een kans om iets te elimineren: Heb jij toevallig bepaalde instellingen anders op site of app niveau? Bij mij staat alles op standaard (dus inclusief de interne adblocker van Orion), maar zonder extensies.

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat ik vaak heel veel tijd besteed aan het herschrijven van mijn bericht waarbij ik ook nog eens vaak bronnen raadpleeg, en dat we te maken hebben met een browser bug.

Oh en @crisp, mocht je geen aanwijzing vinden dan stel ik dat we het kader volgen en dit topic sluiten met de opmerking dat er geen aanwijzing is dat het een probleem in de website is.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik vond 1 interessante error die niet veroorzaakt wordt door onze eigen code, en specifiek lijkt te zijn voor wat wij herkennen als 'Safari 26.2' (en dus ook Orion zou kunnen zijn):
TypeError: null is not an object (evaluating 'document.querySelector("meta[property='og:type']").content')
Dit zou van een of andere extensie af kunnen komen, en geeft een error op globaal niveau. Vraag is wel of dat dit gedrag kan veroorzaken; ik heb daar mijn twijfels bij.

Wat wellicht nog wel handig is om te weten: heb je het probleem met de quickreply, het volledige reactiescherm, of beide?

Intentionally left blank

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Topicstarter
crisp schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:37:
Ik vond 1 interessante error die niet veroorzaakt wordt door onze eigen code, en specifiek lijkt te zijn voor wat wij herkennen als 'Safari 26.2' (en dus ook Orion zou kunnen zijn):
TypeError: null is not an object (evaluating 'document.querySelector("meta[property='og:type']").content')
Dit zou van een of andere extensie af kunnen komen, en geeft een error op globaal niveau. Vraag is wel of dat dit gedrag kan veroorzaken; ik heb daar mijn twijfels bij.
Die OpenGraph foutmelding doet mij denken aan embeded previews zoals gebruikt wordt in sociale media of sommige mail clients. Hoe dan ook ik heb snel even getest, maar ik zie die foutmelding niet terug. Los daarvan, de forum pagina's hebben die specifieke meta tag niet (dus het zou regelmatig voor moeten komen), en ik zou deze fout al helemaal niet verwachten wanneer ik op post druk.

Dus ik deel jouw twijfel.
Wat wellicht nog wel handig is om te weten: heb je het probleem met de quickreply, het volledige reactiescherm, of beide?
Het volledige reactiescherm. De quickreply kan ik niet bevestigen of uitsluiten.

Overigens neig ik steeds meer richting een browser-bug icm gedrag van gebruiker.
Ik stel dan ook voor dit topic te sluiten tenzij ik concrete aanwijzingen heb dat het aan de site ligt.

@crisp en @Meg in elk geval bedankt voor het meedenken/meekijken. De volgende keer dat het voorkomt zal ik er een debugger op aansluiten voordat ik de pagina herlaad om te zien of ik de oorzaak kan vinden.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Check, dan laten we het even hierbij :)

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.