Leidingen uit vloer probleem bij warmtepomp combi-unit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thomaskoel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-03 20:53
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op het vervangen van mijn huidige cv-ketel (24 jaar oud) en wil graag overstappen op een warmtepomp binnenunit met geïntegreerd boilervat (dus een soort combi-unit voor verwarming en warm tapwater).

De plek waar nu de cv-ketel hangt is de bijkeuken. Wat daarbij misschien relevant is: alle leidingen komen uit de vloer (aanvoer/retour verwarming, water, etc.). Dat is nu natuurlijk geen probleem voor de cv-ketel, maar ik vraag me af hoe dat zit bij een warmtepomp met ingebouwde boiler, die op vloer staan. Ik wil het liefst zo'n all in one unit omdat ik niet heel veel ruimte heb.

zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RINM30PuxnZcMAB8ISP60mWClRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hbImEOLV1P0td7YaxPbIoxYa.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:

Is het überhaupt haalbaar om op deze plek een warmtepomp binnenunit met geïntegreerd boilervat te plaatsen?

Zijn leidingen die uit de vloer komen een probleem, of is dat voor installateurs vrij standaard?

Moet je in zo’n geval rekening houden met extra ombouw, verleggen van leidingen of ruimte voor onderhoud?

Alle input is welkom :)

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:50
Combi units zijn 60x60 en meer dan 1,60 hoog… ik denk dat je dat bij lange na niet hebt.

Leidingen in een vloer zijn geen probleem… als ze maar niet te dun zijn…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• thomaskoel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-03 20:53
Ronald schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:29:
Combi units zijn 60x60 en meer dan 1,60 hoog… ik denk dat je dat bij lange na niet hebt.

Leidingen in een vloer zijn geen probleem… als ze maar niet te dun zijn…
Klopt, die cv-ketel gaat helemaal weg. Het idee is juist om op die plek, op de vloer waar nu de leidingen uitkomen, een warmtepomp binnenunit te plaatsen.

Qua ruimte zit het goed: er is meer dan 2 meter hoogte beschikbaar en ook ruim 60×60 cm vloeroppervlak. Daar loop ik dus niet tegenaan.

Mijn vraag ging vooral over het feit dat de unit dan precies boven die bestaande leidingen moet komen te staan, omdat er verder eigenlijk geen alternatieve plek is. Of dat in de praktijk problemen oplevert qua aansluiten/positioneren van zo’n combi-unit, of dat installateurs dit normaal gesproken gewoon oplossen met verleggen/doorvoeren/etc.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:50
Een beetje pijpenbuiger kan alles aan elkaar knopen. Ze doen het alleen niet allemaal even netjes, en het heeft ruimte nodig. Je hebt liever geen knietjes, en de minimale buigradius maakt dat het gewoon wel ruimte kost.

Er moet ook nog buis komen van warmtepomp naar deze ruimte. Al snel 32mm meerlagenbuis voor monoblocks, of koelgasleidingen voor splits.

Overigens: de combi units zijn vaak geëmailleerde tanks. Die hebben minder levensduur dan RVS. Aanstuur-binnenunits van monoblocks (zonder hydrolische zooi) zijn vrij kleine doosjes die je wel kwijt kan.

Dus ik denk niet dat je vast zit aan een combi.

Denk wel dat de zonnebloemolie een ander plekje moet gaan vinden ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 08-02-2026 10:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@thomaskoel Er zijn natuurlijk nog wat meer aandachtspunten als de beschikbare ruimte,
waar ik trouwens geen problemen zie - zeker als je een indirect gestookte rvs-boiler gebruikt.
Maar enkele aandachtspunten:
1) Hoeveel warm water wordt gebruikt? (Nu en in toekomst) -> boilergrootte?
2) Wat zijn de huidige aanvoer- en retourtemperaturen - bijvoorbeeld rond het vriespunt
Een wp wil je het liefst (altijd) met < 35 °C aanvoer verwarmen.
Heb je bij lage aanvoertemperaturen voldoende afgifte voor de wp? - Anders blijft het koud en de wp kan het vermogen evtl. niet kwijt. - Bij hogere aanvoertemperaturen kakt het rendement van een wp snel in.
3) Is jouw leidingsysteem geschikt voor de (veel) hogere flow van een wp?
Bij te dunne leidingen heb je veel weerstand en bijna altijd ruis in de leidingen/ventielen wat storend kan zijn. Kan je 1000l/h verpompen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
thomaskoel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:46:
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op het vervangen van mijn huidige cv-ketel (24 jaar oud) en wil graag overstappen op een warmtepomp binnenunit met geïntegreerd boilervat (dus een soort combi-unit voor verwarming en warm tapwater).

De plek waar nu de cv-ketel hangt is de bijkeuken. Wat daarbij misschien relevant is: alle leidingen komen uit de vloer (aanvoer/retour verwarming, water, etc.). Dat is nu natuurlijk geen probleem voor de cv-ketel, maar ik vraag me af hoe dat zit bij een warmtepomp met ingebouwde boiler, die op vloer staan. Ik wil het liefst zo'n all in one unit omdat ik niet heel veel ruimte heb.

zie foto:[Afbeelding]

Mijn vragen:

Is het überhaupt haalbaar om op deze plek een warmtepomp binnenunit met geïntegreerd boilervat te plaatsen?

Zijn leidingen die uit de vloer komen een probleem, of is dat voor installateurs vrij standaard?

Moet je in zo’n geval rekening houden met extra ombouw, verleggen van leidingen of ruimte voor onderhoud?

Een cilinderunit (all in one) past hier niet (fatsoenlijk)

Ik begrijp wat je bedoelt, de leidingen zullen achter de unit verlengt moeten worden naar boven de unit, met kans dat er iets is bv een lekkage dat je er niet bij kunt.
De VV verdeler is een vast punt, daar moet je rechts naast blijven.
En hoogte heb je ook niet.

Zou het niet doen daar, is ook niet te doen fatsoenlijk.

Heb je geen zolder ofzo?

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:44
thomaskoel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:46:
Hoi allemaal,

zie foto:[Afbeelding]

Mijn vragen:

Kan prima, maar misschien leidingen in kruip ff opnieuw oppakken en zover mogelijk aan achterzijde omhoog laten komen.

Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
zwollie schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Kan prima, maar misschien leidingen in kruip ff opnieuw oppakken en zover mogelijk aan achterzijde omhoog laten komen.
Je hebt de foto, je weet hoe hoog die cv is dus ook de beschikbare breedte en hoogte.
Teken maar eens in dan, ben benieuwd :P

Ik kom zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqI5OnvOSOQK0CLSIgXKsmJTkHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y7cDPyEs1sPzdr2bnP1IRYVM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Technician- op 08-02-2026 17:51 ]

Pagina: 1