Vraag

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:56
Wij hebben sinds kort een nieuwe woning met energielabel C. Hier hangt een Valliant thermostaat (niet slim).

nu moeten we handmatig de verwarming via de thermostaat omhoog zetten en terug zetten in de avond. Door wisselende diensten is het programmeren niet handig.

Nu twijfelen we of we energie kunnen besparen door het gebruik van slimme radiatorknoppen. Maar bespaart dit energie?

Situatie nu:
Thermostaat in woonkamer.
Woonkamer, badkamer en keuken: volledig opengedraaid.
Slaapkamers: deel opengedraaid.
Temperatuur op 22 graden.
Rond 23u: radiator naar 18 graden.

Situatie straks:
Slimme knoppen in alle ruimtes.
Woonkamer 22 graden van 05:00-08:00 tot 17300 tot 22u.
Slaapkamer verwarmen van 21:00 tot 23:00uur.
Badkamer verwarmen: 05:00-07:00 en 19:00-23:00 uur.

Als ik de slimme radiatorknoppen in de woonkamer op 18 graden instel, maar de thermostaat op 22 graden laat staan om de badkamer en slaapkamers te verwarmen: ga ik dan niet extra veel verbruiken omdat de thermostaat wilt blijven pompen om de woonkamer op te warmen: terwijl de radiatoren dit tegenwerken omdat die temperatuur op 18 graden ingesteld staan?

En zijn hier oplossingen voor?

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik mag niet hopen dat je de slaapkamers op 22 stookt, veel te warm... Ik stook de slaapkamer nooit.
Wat jij zoekt is zoneverwarming. Dan kan je elke zone (ruimte) verwarmen, onafhankelijk van je centrale thermostaat. Een bekende hier in Honeywell Evohome of Tado. Kost wel wat, maar met een goed schema heb je het in een paar jaar terugverdiend.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:01
Ik geloof er niets van dat zoneregeling de honderden euro’s van een master-master zone-naregeling terug te verdienen is.

Warmteverlies is lineair met temperatuur verschil buiten.
Verlies van een warme ruimte naar koude ruimte is vrij hoog, intern vrijwel geen isolatie.

Weet je de gemiddelde temperatuur van het huis 1 graad omlaag te brengen, dan win je 5% bij 0 graden…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.