• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-02 13:40
Goedemorgen allen, ik heb een beetje hulp nodig denk ik.

Gisteravond ontving ik een dringende mail/recall van Amazon die begon met:

Hallo,

een belangrijk bericht over je bestelling 171-0384884-836....

Galicisch Instituut (Spanje) voor Consumenten- en Mededingingszaken heeft een terugroepmelding gepubliceerd over het onderstaande product dat je op Amazon hebt gekocht.nl vanwege het volgende risico: elektrische schok......

Wat blijkt, 2 in 2023 aangekochte VOOMY Cube 9-in-1 stekkerblokken zijn blijkbaar gevaarlijk zoals de boodschap in de mail laat zien. Omdat in de mail staat dat een en ander retour gestuurd moet worden en verderop dat ik niks hoeft terug te sturen heb ik contact opgenomen met de klantenservice, nadat ik de stekkerblokken afgekoppeld heb uiteraard. Tijdens de chat blijkt dat ik beide apparaten toch retour moet sturen, een en ander moet nog wel overlegd worden intern, dus ik krijg later een mail met instructies.

Kort daarna ontvang ik 2 mailtjes met de melding dat de apparaten gezien de leeftijd buiten garantie vallen, ze zijn ouder dan 2 jaar immers. Uit coulance krijg ik nog wel een tientje shoptegoed mits het gekozen product door Amazon geleverd wordt.

Maar..... klopt dit wel? Wat ik zelf gevonden heb online is dat een leverancier niet van garantie gevrijwaard is op basis van leeftijd als een elektrisch product niet veilig is en gerecalled wordt. Leverancier moet repareren, vervangen of geld terug storten. Dat deze recall door een Spaans onderzoeksinstituut geïnitieerd is doet daar niks aan af dacht ik. Iemand die me wat op weg kan helpen verder? Zit ik goed met mijn gevonden informatie? Of heeft Amazon in deze gelijk?

Ik hoor graag van jullie experts.....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Spul weggooien en iets anders kopen. Misschien zou je gelijk kunnen hebben, maar dan nog is het gelijk hebben vs gelijk krijgen en dat ga je niet winnen.

Je kunt je er heel druk om maken, maar naar alle waarschijnlijkheid is dat allemaal verspilde moeite.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38

-d-

Ik weet niet of dit helpt, maar ik had een recall van een Anker powerbank die ik heb gekocht via Amazon met Anker als seller, ik kreeg toen buiten de garantieperiode een nieuw model zonder kosten; en hoefde ook niks terug te sturen. Ik heb wel direct met Anker via hun site contact opgenomen (volgens de instructie van Amazon)

Dat vind ik netjes/zo moet het gewoon als een product recalled wordt imo.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:01

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als product onveilig is en ze doen een recall heeft dat niks met garantie te maken, want ze waren voor de ''garantie'' dan ook niet goed.

En terug sturen voor een 10tje?! WTF amazon, en je moet helemaal niks.
Ik zou ze toch echt wijzen op Nederlands recht op degelijk product en dat spullen die gevaarlijk zijn niet conform is wat je hebt gekocht ook al 2 jaar geleden.

Is zelfs Europees bepaald wanneer een fabrikant een terug roep actie doet de consument schadeloos moet worden gesteld voor reparatie, vervanging en eventueel verzenden/opsturen.
Verkoper mag de consument geen waardevermindering toepassen.

Amazon wijzen dat je de koop wilt ontbinden of vervangend product, reparatie acht ik niet van toepassing.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32023R0988
Artikel 37

Nederland BW zegt hier in eigenlijk hetzelfde, product is non-conformiteit toen je het hebt gekocht want gevaarlijk hier mag je niet als consument nog meer schade door ondervinden dus buiten garantie ''we doen niks'' is kul.

[ Voor 49% gewijzigd door 42dpi op 07-02-2026 21:21 ]

Si vis pacem, para bellum

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:54
Ik heb toevallig dezelfde recall mail gehad en vind het ook een erg bijzondere gang van zaken, verder moet ik er nog aandachtig naar kijken.

Oh te snel, bij mij is t nog wrl binnen de 2 jaar en ik krijg mijn volledige bedrag terug maar.. ik moet wel eerst op eigen kosten het product naar slowakije sturen..

[ Voor 38% gewijzigd door MisterEagle op 07-02-2026 21:22 ]

• krijtbord
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:21
Ik zou weer even contact opnemen met de klantenservice en wat duidelijker zijn in wat je graag van ze wilt als compensatie. Er is veel mogelijk, zo heb ik het afgelopen jaar al 2 keer het volledige geld terug ontvangen + het product mogen behouden omdat Amazon niet op de afgesproken dag het aan mij geleverd heeft. En dat ging om bedragen boven de 50 euro. Dat vond ik al heel heel bijzonder, maar prima als ze mij het product dan gratis willen geven, moeten ze ook maar niet zo stellig zijn dat het de volgende dag geleverd is als je binnen x uur besteld. Ook neem ik contact op als het product duurder is dan de vorige keer en dan krijg ik tot nu toe altijd voor elkaar dat ik korting krijg (ik maak altijd screenshots van mijn verlanglijsten).

Je moet wel vriendelijk blijven, maar geen genoegen nemen met de oplossing. Ik heb nog nooit gehad dat de chat dan gesloten werd of het gesprek werd beeindigd. Net zoals user -d- hier aangeeft, je hebt gewoon recht op een werkend goed product, het is zeker niet na deze periode al afgeschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door krijtbord op 07-02-2026 21:21 ]

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-02 13:40
Heeft wat tijd gekost, maar een en ander is opgelost. Aankoopbedragen worden gecrediteerd en de stekkerdozen kosteloos retour sturen naar Amazon

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:51
Als je bij amazon.nl koopt, is de telefonische klantenservice altijd dikke prima. De chat daar in tegen weer niet.

Maat mooi dat is opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door mathy_ op 08-02-2026 12:57 ]

Pagina: 1