Vraag

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hi,

Ik heb sinds kort een pakketbrievenbus in mijn geval de Logixbox Multibox-S gekocht en wil deze uiteraard smart hebben zodat ik een notificatie krijg zodra er post is.

Nu had ik nog een Aqara contact sensor liggen en had deze gebruikt om te meten of de deksel open gemaakt werd. Onder de rand van de deksel had ik de sensor/electronica gedaan (zodat er geen directe regen bij kon) en de magneet had ik wel in de open lucht, maar de complete brievenbus staat ook nog onder een afdakje.

Via Zigbee2MQTT stuurt deze een melding naar mijn homebridge die het weer exposed naar Homekit zodat ik netjes een melding kreeg op mijn iPhone als deze open werd gemaakt. Dat werkte prima voor 7 dagen totdat het niet meer werkte omdat het waarschijnlijk toch te vochtig is buiten.

Welke sensor gebruik jij voor je brievenbus / pakketbrievenbus?

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Madcat dezelfde sensor nog een keer kopen maar dan in zo’n mini ziplock zakje doen zodat er geen vocht bij kan?
Misschien dat temperatuur ook een rol speelde. Batterijen doen het een stuk slechter in de vrieskou.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-02-2026 10:37 ]

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 13:00
Ik gebruik:
https://shop.yosmart.com/products/ys7707
heb je wel een hub voor nodig.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:42
Je krijgt toch een bericht van de bezorger als het pakket is afgeleverd?

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 14:58
Mmogelijk is de Ikea parasoll een idee, die is ook voor buiten gebruik

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-02 21:54
Madcat schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:31:
Dat werkte prima voor 7 dagen totdat het niet meer werkte omdat het waarschijnlijk toch te vochtig is buiten.
Een andere mogelijkheid is dat de radioverbinding is weggevallen. Dan helpt een andere sensor niet persé.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Madcat schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:31:

Nu had ik nog een Aqara contact sensor liggen en had deze gebruikt om te meten of de deksel open gemaakt werd. Onder de rand van de deksel had ik de sensor/electronica gedaan (zodat er geen directe regen bij kon) en de magneet had ik wel in de open lucht, maar de complete brievenbus staat ook nog onder een afdakje.
(..)
Dat werkte prima voor 7 dagen totdat het niet meer werkte omdat het waarschijnlijk toch te vochtig is buiten.
Ik denk dat er in jouw situatie een ander probleem speelt. Waarschijnlijk problemen in je mesh. De Aqara's staan er bekend om dat ze 'vastplakken' aan een bepaalde node in je mesh en niet een andere route zoeken als die node verdwijnt.

Waarom ik denk dat een weekje in de buitenlucht niet het probleem is voor jouw Aqara contactsensor? Omdat ik zelf sinds augustus 2021 een Aqara-sensor op mijn eigen pakketbox heb zitten. Dit weekend heb ik voor het eerst het batterijtje vervangen.

Als mijn sensor het buiten al bijna 5 jaar prima doet, dan verwacht ik dat die van jou niet na een week sneuvelt ;)

Als eerste stap om je probleem op te lossen zou ik daarom ook niet een nieuw apparaat kopen, maar eerst op je huidige locatie opnieuw pairen.

Idealiter daarbij in Z2M aangeven met welke specifieke node hij moet verbinden en daarbij een node kiezen waarvan je zeker weet dat die nooit (per ongeluk) uit wordt gezet. Bij mij is de Aqara verbonden met een vast zigbee-relais in mijn meterkast: dat ding gaat alleen uit als mijn huis zonder stroom zit. Zou de Aqara verbonden zijn met de zigbee-lamp bij de voordeur, dan werkt de boel meteen niet meer als visite per ongeluk de lamp hard uitzet met de wandschakelaar die ik zelf nooit gebruik.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1