Nieuw energiecontract dynamisch tarief of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Insignia11
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-03 18:49
We hebben een vrijstaande woning (in België) welke verwarmd en gekoeld wordt met 3 lucht lucht warmtepompen (2 buitenunits) en een houtkachel.
Er is een cv installatie aanwezig welke enkel gebruikt wordt voor warm water aangezien stoken op gas duurder bleek te zijn, de cv gaat enkel aan als de temperaturen onder 0 komen en de warmtepompen dus te veel gaan verbruiken.
Verder staat er nog een mobiele zorgwoning in de tuin welke ook dmv een warmtepomp op temperatuur gehouden wordt.

Sinds vorig jaar hebben we zonnepanelen en een slimme thuisbatterij laten installeren.
- 18 zonnepanelen van 455wp
- LG chem prime 16kwh batterij

Met deze installatie werd ons toen door de installateurs aangeraden om een dynamisch energiecontract af te sluiten zodat de batterij op goedkope momenten energie zou inkopen en dit op de dure momenten weer zou afgeven.
Na dit een jaar in gebruik te hebben valt ons op dat de batterij vaak op 3u tijd alweer leeg is in de winter en we dus vaak nog altijd gewoon van het net halen op de dure momenten.
Dit terwijl we tijdens de afname van de batterij wel een piek krijgen van 10kw en hierdoor dus een hoog capaciteitstarief hebben.

Na wat gelezen te hebben kwam ik tot de veronderstelling dat een dynamisch tarief voor ons niet zo interessant is omdat we het verbruik van de warmtepompen niet kunnen verplaatsen naar de goedkope momenten van de dag en de batterij dit hoog verbruik niet lang genoeg kan trekken.
Na dit bij de installateurs voorgelegd te hebben kreeg ik de reactie dat we toch €200/jaar besparen met het dynamisch tarief in vergelijking met een variabel contract, volgens hun cijfers waarmee ze de dynamische sturingen uitzoeken. (Is een dienst die bij in een pakket zit)

Als ik de gegevens van onze digitale meter oplaad bij de Vtest:
- 6892kwh/jaar verbruik
- 879kwh/jaar injectie
- 4089 kwh gas/jaar
- Gemiddelde maandpiek 5,84kw
Krijg ik incl kortingen als goedkoopste Mega online flex met €1837,19/jaar, incl €343 korting voor elektriciteit & voor gas Belvus Flow+ aan €181/jaar incl €150 loyaliteitskorting indien 12 maanden ononderbroken klant.

Als ik dit dan binnen Vtest vergelijk met mijn huidige, dynamische contract zou ik €500 goedkoper af zijn met de nieuwe contracten..

Mijn vraag is vooral of een dynamisch contract wel interessant is met warmtepompen welke heel de dag draaien en of het inderdaad zo simpel is om gewoon de goedkoopste aanbieder bij Vtest te kiezen of moeten we nog ergens extra op letten?
Tot nu toe zitten we al 6 jaar bij dezelfde leverancier, zonder de prijzen na te kijken, maar dit willen we nu dus anders gaan doen.

Alle reacties

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Capaciteitstarief = belgie, misschien goed te vermelden.
In mijn gedachte is die batterij er juist om de afname te dempen en uit te smeren over de tijd. Jij duwt hem met mega snelheid bij.. je wil het omgekeerde bereiken.

• Insignia11
Scheurbuik schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:03:
Capaciteitstarief = belgie, misschien goed te vermelden.
In mijn gedachte is die batterij er juist om de afname te dempen en uit te smeren over de tijd. Jij duwt hem met mega snelheid bij.. je wil het omgekeerde bereiken.
Klopt, heb het aangepast in de post.
De batterij koopt nu dus op een goedkoop moment ('s nachts en 'smiddags) zodat je op de dure momenten ('s morgens en 's avonds) geen energie van het net moet nemen.
Maar omdat we zoveel verbruiken is ze gewoon op 2-3 uurtjes al leeg waardoor je de rest van de tijd gewoon verbruikt op dure momenten. Volgens mij wordt al de winst teniet gedaan door het capaciteitstarief.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-03 16:24

Jan2023

KISS

Denk dat je moet gaan zoeken hoe je stroomverbruik te minderen.
16 KWh in 3 uur verbruiken is best veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 07-02-2026 17:27 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Insignia11
Jan2023 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:25:
Denk dat je moet gaan zoeken hoe je stroomverbruik te minderen.
16 KWh in 3 uur verbruiken is best veel.
Het zijn natuurlijk wel 2 gezinnen (4 personen en 2 personen), en hierdoor 3 lucht lucht buitenunits die 24/7 draaien, die samen de batterij leegtrekken..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17
Ik heb de indruk dat je geen flauw benul hebt hoeveel energie je daadwerkelijk verbruikt.

Vtest:
- 6892kwh/jaar verbruik
- 879kwh/jaar injectie
- 4089 kwh gas/jaar

De zonnepanelen zouden 7300-8700 kWh moeten opwekken.

Dus dan zou je netto verbruik hebben van 6800+8000-900 =13.900 kWh verbruiken en dan is extreeeeeeeem veel ook voor 6 personen met warmtepomp verwarming.

Met zoveel zonnepanelen slechts 900 kWh injectie wekt bij mij echt heel veel vraagtekens op. De set moet zomers 40+ kWh op een dag maken en dat kan de accu helemaal niet opnemen…

Wat gaat er niet goed???

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Insignia11
Ronald schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:23:
Ik heb de indruk dat je geen flauw benul hebt hoeveel energie je daadwerkelijk verbruikt.

Vtest:
- 6892kwh/jaar verbruik
- 879kwh/jaar injectie
- 4089 kwh gas/jaar

De zonnepanelen zouden 7300-8700 kWh moeten opwekken.

Dus dan zou je netto verbruik hebben van 6800+8000-900 =13.900 kWh verbruiken en dan is extreeeeeeeem veel ook voor 6 personen met warmtepomp verwarming.

Met zoveel zonnepanelen slechts 900 kWh injectie wekt bij mij echt heel veel vraagtekens op. De set moet zomers 40+ kWh op een dag maken en dat kan de accu helemaal niet opnemen…

Wat gaat er niet goed???
Dat is toch ook wat de solaredge app laat zien:

7,9mwh productie
12,5mwh verbruik

Ik heb hier alle zekeringen al eens nagekeken en vond geen gekke dingen.
Enige wat ik kan bedenken is dat de 2 gepensioneerden in de zorgwoning het ding bij 30 graden buiten vrolijk op 18 graden zetten en bij -5 vrolijk op 23 graden, waardoor die warmtepomp dus wel extreem gaat verbruiken..

Voor de rest is het natuurlijk 2 vriezers, 3 ijskasten, 1 wasmachine en droger, oven, koivijver (draait op een 300w totaal)
Allemaal geen heel oude toestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Insignia11 op 08-02-2026 00:48 ]

• Ronald
0,3 x 24 x 365 = 2.628 kWh voor de koi vijver :-)
Dat is dus ook 0,3 x 24 = 7,2 kWh per dag.

Koelkasten/vriezers zijn orde grootte 200-250 kWh per jaar (elk)

Ik denk dat inzicht krijgen wat er nu wat gebruikt wel nuttig is, anders kun je geen overwogen beslissingen nemen waar je het wel en niet over eens bent met jezelf of het het waard is. Er zijn een heleboel opties afhankelijk van je wensen.

Is bekend hoeveel kWh gas nodig was vóór de airco’s?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Insignia11
Ronald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:16:
0,3 x 24 x 365 = 2.628 kWh voor de koi vijver :-)
Dat is dus ook 0,3 x 24 = 7,2 kWh per dag.

Koelkasten/vriezers zijn orde grootte 200-250 kWh per jaar (elk)

Ik denk dat inzicht krijgen wat er nu wat gebruikt wel nuttig is, anders kun je geen overwogen beslissingen nemen waar je het wel en niet over eens bent met jezelf of het het waard is. Er zijn een heleboel opties afhankelijk van je wensen.

Is bekend hoeveel kWh gas nodig was vóór de airco’s?
Via de digitale meter krijg ik voor 2024 6984kwh gas in totaal.
In 2025 was dit 4089, waarvan 1500kwh in januari (de warmtepompen zijn pas in februari geplaatst) dus in totaal 2589kwh.

Zodra de temperaturen onder 0 gaan wordt de verwarming weer gebruikt door het hoog verbruik van de warmtepompen bij negatieve temperaturen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Als je continue gebruik hebt is dynamisch meestal minder nuttig.

Dynamisch is erg nuttig als je op bepaalde momenten van de dag / week je gebruik sterk kan verhogen. (Dus, stroom verbruiken wanneer prijs laag is).

Gezien je dat niet van plan bent zou ik geen dynamisch contract afsluiten. Hou het gewoon bij een flexibel contract.

• Ronald
@Insignia11 Je weet dat de airco's warmte maken aan gemiddeld 4kWh/kWh (COP 4)?

Dat zakt langzaam naar rond de 2,5 bij -10C buiten.

Dat moet je afzetten tegen de kWh prijs gas vs kWh prijs stroom... Je bivalentie zal dus wat verder onder 0 zitten.

Je hebt heel ruw 4500 gas vervangen met de airco's. Dat moet 1000-1200kWh aan stroom gekost hebben.
Koeling in de zoner zal niet veel meer dan een aantal 100en kWh zijn.

Dus ik zie nog geen uitleg voor je toch echt wel heeeeel erg hoge verbruik.

• Insignia11
Ronald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:42:
@Insignia11 Je weet dat de airco's warmte maken aan gemiddeld 4kWh/kWh (COP 4)?

Dat zakt langzaam naar rond de 2,5 bij -10C buiten.

Dat moet je afzetten tegen de kWh prijs gas vs kWh prijs stroom... Je bivalentie zal dus wat verder onder 0 zitten.

Je hebt heel ruw 4500 gas vervangen met de airco's. Dat moet 1000-1200kWh aan stroom gekost hebben.
Koeling in de zoner zal niet veel meer dan een aantal 100en kWh zijn.

Dus ik zie nog geen uitleg voor je toch echt wel heeeeel erg hoge verbruik.
Sinds november verwarmen we de bovenverdieping nu ook wel bij tot 16 graden met een warmtepomp , deze werd voordien niet verwarmd.
Maar dat zal de rekening voor heel 2025 niet gemaakt hebben.

Vorig jaar heb ik hier al eens een topic geopend over het hoge verbruik maar toen waren er wel wat reacties dat het geen gek verbruik was met de warmtepompen en vijver.. Dus toen heb ik het wat losgelaten.

De zorgwoning heeft een eigen meter om het verbruik op te volgen en heeft van november 2023 tot december 2025 7869kwh verbruikt.
Deze draait wel volledig elektrisch.
Volgens de app van de boiler verbruikt deze nog geen euro per dag en qua verlichting is het volledig led. Elektrisch vuur wordt niet vaak gebruikt.
Dus de hoofdverbruiker zal de warmtepomp zijn.
Ik weet niet of dit een beetje normaal is voor een warmtepomp?

• Ronald
Ik vroeg naar je gasverbruik om een verwachting te kunnen hebben wat normaal is voor de warmtepompen.

Elke 4 kWh gas die je vervangt zou 1 kWh elektrisch moeten zijn (gemiddeld).

Wat jij dus aangaf verklaard geen handvol duizend voor de warmtepompen.

Wat ik zou doen:
Per warmtepomp een eigen meter installeren. Ook de vijver.

Heb je een 'domme' tussenmeter voor de zorgwoning, of een die in een domotica systeem zit?

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 08-02-2026 11:07 ]

• Insignia11
Ronald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:03:
Ik vroeg naar je gasverbruik om een verwachting te kunnen hebben wat normaal is voor de warmtepompen.

Elke 4 kWh gas die je vervangt zou 1 kWh elektrisch moeten zijn (gemiddeld).

Wat jij dus aangaf verklaard geen handvol duizend voor de warmtepompen.

Wat ik zou doen:
Per warmtepomp een eigen meter installeren. Ook de vijver.

Heb je een 'domme' tussenmeter voor de zorgwoning, of een die in een domotica systeem zit?
Elke warmtepomp een eigen meter kan ik inderdaad wel eens bekijken.
De meter in de zorgwoning is een gewone meter inderdaad, geen slimme.

Edit:
Via de app van 1 warmtepomp in de hoofdwoning kan ik blijkbaar het verbruik zien.
Dit komt voor 2025 in totaal op 1042kwh, dit is dus 1 buitenunit met een binnenunit voor de benedenverdieping en 1 vd 2 voor boven.
De tweede hangt ook boven, is wat ouder en heeft nog geen app.

[ Voor 18% gewijzigd door Insignia11 op 08-02-2026 15:57 ]

• Ronald
De machine waar je data van hebt is wel een beetje die op gevoel het meeste werk zou moeten verzetten... De machine voor boven zou veel minder moeten doen en de zorgwoning is vermoedelijk kleiner dan je hoofdwoning, dus ik verwacht ook geen extreem veel hoger verbruik.

• Insignia11
Ronald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:57:
De machine waar je data van hebt is wel een beetje die op gevoel het meeste werk zou moeten verzetten... De machine voor boven zou veel minder moeten doen en de zorgwoning is vermoedelijk kleiner dan je hoofdwoning, dus ik verwacht ook geen extreem veel hoger verbruik.
De zorgwoning verbruikte natuurlijk wel bijna 8000kwh op 2 jaar tijd, wat neerkomt op 4000kwh/jaar, terwijl de ene warmtepomp waar ik data van heb in de hoofdwoning met 2 binnenunits 1042kwh verbruikte op een jaar.
Dat is toch x4 terwijl de ruimte maar 50m2 is. (Neem dan nog x3, aangezien de rest van de zorgwoning ook een beetje elektriciteit verbruikt)
De warmtepomp die hier op geplaatst is is wel een model voor 15-60m2 had ik gezien in de specs, dus hij zal misschien altijd maximaal moeten werken om het op temperatuur te houden? Of is het mogelijk dat er een verkeerde instelling staat oid?

Als ik ons totale verbruik van de afgelopen week zie in homewizard is het als volgt:
58,6kwh, 0,8kwh opwek
32,4kwh, 10,3kwh opwek
47,5kwh, 6,8wh opwek
39,1kwh 2,8kwh opwek
26,9kwh, 10kwh opwek
22,2kwh, 9,3kwh opwek

Je ziet dus wel goed dat het verbruik weer minder wordt zodra de temperaturen weer omhoog gaan.

• Ronald
Homewizard heeft redelijk betaalbare din-rail wifi tussenmeters. Of je dat zelf mag met het keuring verhaal… geen idee… ik zou het doen.

Individuele apparatuur zou heel voordelig kunnen met IKEA Inspelning stekkermeters. Dan heb je nog zigbee hub met ondersteuning nodig (Dirigera, zigbee2mqtt)

• Insignia11
Ronald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:38:
Homewizard heeft redelijk betaalbare din-rail wifi tussenmeters. Of je dat zelf mag met het keuring verhaal… geen idee… ik zou het doen.

Individuele apparatuur zou heel voordelig kunnen met IKEA Inspelning stekkermeters. Dan heb je nog zigbee hub met ondersteuning nodig (Dirigera, zigbee2mqtt)
Kunnen die stekkermeters het wattage van een warmtepomp aan?
Heb er al wel eens naar gekeken om slimme stekkers te plaatsen via homewizard maar wist niet zeker of het zou gaan.

• Ronald
Ik hoop dat de warmtepompen niet op stekkers zitten? Het wordt gedaan, ben het er niet met eens…

Max. uitgangsvermogen: 3680 W / 16 A
Resistieve belasting / Max 300W
motorbelasting

Zou het niet doen… de compressor is een motor, maar weet niet of de gebruikelijke inverter regeling hier onder valt.

• Insignia11
Ronald schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:19:
Ik hoop dat de warmtepompen niet op stekkers zitten? Het wordt gedaan, ben het er niet met eens…

Max. uitgangsvermogen: 3680 W / 16 A
Resistieve belasting / Max 300W
motorbelasting

Zou het niet doen… de compressor is een motor, maar weet niet of de gebruikelijke inverter regeling hier onder valt.
De warmtepompen in de hoofdwoning zitten gewoon op stekkers inderdaad, is zo gedaan door de installateur..

Ik heb vandaag de meter van de zorgwoning nog eens nagekeken en deze heeft op 3 maanden tijd 1793kwh verbruikt.
Ons totaal verbruik voor deze 3 maanden is 3892kwh.
Dit wil zeggen dat de zorgwoning 46% van ons verbruik is, terwijl de hoofdwoning gebruikt wordt voor de was en afwas.

De zorgwoning verbruikte dus een 630kwh/maand, dit is toch redelijk veel als ik op internet lees dat lucht lucht warmtepompen in de winter 300-600kwh per maand verbruiken terwijl deze maar 50m2 op moet warmen?

• Ronald
50m2 bungalow?

Dat gaat altijd relatief veel,nodig hebben: veel oppervlak.

40 graden was in een moderne machine is ~0,7kWh en dat drogen in een warmtepomp droger doet iets van 1,2kWh (Ja ik hem ook mijn stekkers)
Daar zitten geen winsten in.

200kWh/maand is niet abnormaal voor een echtpaar... zeker niet met waarschijnlijk full-time TV enzo. De warmtepompen op 300-400kWh voor de zorgwoning voelt niet extreem buiten verwachting

• Insignia11
Ronald schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:36:
50m2 bungalow?

Dat gaat altijd relatief veel,nodig hebben: veel oppervlak.

40 graden was in een moderne machine is ~0,7kWh en dat drogen in een warmtepomp droger doet iets van 1,2kWh (Ja ik hem ook mijn stekkers)
Daar zitten geen winsten in.

200kWh/maand is niet abnormaal voor een echtpaar... zeker niet met waarschijnlijk full-time TV enzo. De warmtepompen op 300-400kWh voor de zorgwoning voelt niet extreem buiten verwachting
Maar als de zorgwoning met 630kwh/maand totaal geen extreem hoog verbruik heeft, dan is de 700kwh per maand voor de hoofdwoning toch ook niet extreem hoog? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

• Ronald
In de zomer is de 600kWh wel veel. in een koude januari niet.

• Insignia11
Ronald schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:25:
In de zomer is de 600kWh wel veel. in een koude januari niet.
Aahja op die manier..
Het totaal verbruik van de zorgwoning is nu 15257kwh en hij staat er ongeveer 43 maanden dus dat is gemiddeld genomen 354kwh/maand.

Ik heb in ieder geval ondertussen een variabel contract afgesloten ipv een dynamisch en dit weekend komt er een technieker om de warmtepomp bij de zorgwoning een nazicht te geven en de instellingen te checken.
Indien hier niets uit komt moet ik dan toch maar aan de slag om bij de hoofdwoning alles nog eens na te meten :)
Pagina: 1