Vraag

• Tom2
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:08
Oude situatie:
- Aansluiting elektriciteitsnet was 3x230V (geen 3x400V)
- De dieptepomp die geïnstaleerd is in een geboorde put werkt ook op 3x230V. In de kelder staat een drukvat met pressostaat die de pomp regelde: aan/uit

Huidige situatie:
- Het electriciteitsnet is omgeschakeld naar 3x400V
- De dieptepomp heb ik aangesloten dmv een frequentiedrive (voeding: 1 fase 230V) die een 3-fasig net maakt van 3x230V. De frequentieregelaar doet een soft-start (+/-2s tot 50Hz).
- Probleem: de laatste tijd springt de hoofdverliesstroomschakelaar (300mA) soms. Als ik de frequentieregelaar aansluit achter een verliesstroomschakelaar van 30mA, dan springt die onmiddelijk.
Ik zou daarom die frequentieregelaar willen vervangen.

Vermogen dieptepomp: 1.5kW
Beschikbaar materiaal dat ik liggen heb:
- Siemens softstarter Siemens Soft Starter 3RW3013-1BB14 (die is 1.5kW/400V, regelt wel maar 2-fasen!)
- Transformator: 3x230V <-> 3x400V, 4kVA
- Ik zal sowieso een stopcontact van 3x400V in de kelder voorzien. In de kelder vertrekt de kabel naar de dieptepomp.

Voorkeuren:
- De dieptepomp preventief vervangen is een mogelijkheid, maar dit is veel werk en zou ik liever niet doen.
- Bij voorkeur een soft-starter gebruiken om de levensduur van de pomp te verlengen. De pomp draait toch altijd op 50Hz.

Voorstel1 (zonder softstarter):
Stopcontact (400V) > Pressostaat > Transfo > Stopcontact 3x230V > Dieptepomp

Voorstel2 (met softstarter):
Stopcontact (400V) > Softstarter (aangestuurd door pressostaat) > Transfo > Stopcontact 3x230V > Dieptepomp
Vraag: Kan/mag ik de hierboven vermelde softstarter gebruiken? Of moet ik een zwaarder model gebruiken omdat de transfo (4kVA) meer blindstroom zal verbruiken waardoor de softstarter overbelast wordt?
Moet ik dan een softstarter nemen voor 4kW?

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26
Is dit wel de oplossing?
Ik zou de windingen van de pomp eerst maar eens meggeren en de aardstromen meten met een stroomtang.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tom2
Jim423 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:52:
Is dit wel de oplossing?
Ik zou de windingen van de pomp eerst maar eens meggeren en de aardstromen meten met een stroomtang.
Ik heb geen stroomtang of megger.
Maar het is geweten dat de filter van frequentieregelaars onterecht aardlekautomaten kunnen triggeren. Zeker eenfasige frequentieregelaars geven veel harmonischen.

Een andere differentieel is ook een optie zijn. Nu is de hoofdaardlekautomaat een type A 300mA (het is deze die springt). Ik zou die kunnen vervangen door type F, maar dan moet ik alles opnieuw laten keuren (is verzegeld).

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Weet je zeker dat die dieptepomp alleen op 3x230V werkt, of is het een reguliere asynchrone elektromotor die nu in driehoek is aangesloten, maar ook in ster aangesloten kan worden op 3x400V?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:16
De netfilters in frequentiedrives veroorzaken een hoge verliesstroom. Dat is onvermijdelijk.

Overweeg of je deze zonder differentieel kan aansluiten.

• Jim423
Daar kom je niet zomaar achter vrees ik. Of je moet toevallig het exacte type van de pomp kennen.
De softstart hoeft geen 4kW te zijn maar je zit met 1.5kW natuurlijk wel net op het randje. Ik weet niet hoeveel amp de motor daadwerkelijk doet op 3x230v maar je kan dit misschien uitlezen op je slimme meter.

@jeroen3 Gaat niet vanwege de hoofddiff. vermoed ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tom2
thunder7 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:22:
Weet je zeker dat die dieptepomp alleen op 3x230V werkt, of is het een reguliere asynchrone elektromotor die nu in driehoek is aangesloten, maar ook in ster aangesloten kan worden op 3x400V?
Het type pomp/motor ken ik niet, de pomp zat in de put bij aankoop woning.
Maar ik vermoed zoiets:
https://irritech.nl/frank...30v-2-0-pk-po.04.316.206/

Dus die kan je niet omschakelen naar 400V.
Mocht het wel gaan, dan moet de pomp uit de put, en dat wil ik net vermijden.
Het vermogen (1.5kW) heb ik bepaald uit het gemeten verbruik als die aan slaat.

• Tom2
Jim423 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:29:
Daar kom je niet zomaar achter vrees ik. Of je moet toevallig het exacte type van de pomp kennen.
De softstart hoeft geen 4kW te zijn maar je zit met 1.5kW natuurlijk wel net op het randje. Ik weet niet hoeveel amp de motor daadwerkelijk doet op 3x230v maar je kan dit misschien uitlezen op je slimme meter.

@jeroen3 Gaat niet vanwege de hoofddiff. vermoed ik.
Het is inderdaad de hoofddifferentieel die springt. Die bypassen ga ik niet doen :).

Mocht de motor op 400V werken zou ik die softstarter zonder zorgen gebruiken. De transfo ertussen baart mij zorgen, volgens mij gaat die extra blindstroom gebruiken waardoor de softstarter wellicht niet lang gaat meegaan.

Zoals ik het nu begrijp: Een frequentieomvormer geeft lekstroom met gelijkstroomcomponenten (door de EMC-filter) en met zeer hoge frequenties (niet weggefilterde harmonischen).
Een type A differentieel kan hier niet goed mee om:
- De lekstroom met gelijkstroom: die maakt de differentieel blind, waardoor die net niet afspringt als hij het wel zou moeten doen (door verzadiging spoel). Wellicht afkomstig van de EMC filters (condensatoren). >>> NOK
- De hoge frequenties zorgen ervoor dat hij onterecht afspringt (overgevoelig).

Ik heb ook 2PV-omvormers, een elektrische boiler die ik aanstuur dmv PWM, ledverlichting. Dus behoorlijk wat vervuiling.

De piste waar ik nu aan denk: De hoofddifferentieel vervangen door type B (300mA)
- Kostprijs +/-600€ (2de hands aan +/-300€).
- Die zal niet meer afslaan door de hoogfrequente signalen
- Die zal ook niet blind worden door de ongewenste DC-verliesstroom
- De frequentieregelaar kan ik dan gewoon blijven gebruiken

Ik moet hiervoor wel de verzegeling van de hoofdaardlek weghalen, maar dat heeft toch geen belang (is enkel indekking van de keurder dat er bij keuring een differentieel 300mA geplaatst was (in geval van ongeluk).)

• Tom2
Verwijderd (dubbel)

[ Voor 96% gewijzigd door Tom2 op 07-02-2026 13:48 . Reden: Dubbel ]

• Jim423
Je doet nu wel heel wat aannames. Meten is weten.
Je kan proberen (via een automaat) de pomp aan te sluiten op je 3x230v transformator. Zonder verdere componenten. Stel de diff springt dan niet weet je alvast iets meer. Vergeet niet de aarding op de transformator en pomp juist aan te sluiten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een normale frequentieregelaar mag echt niet zo veel lekker hoor. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn met een PC voeding. Ook die schakelen op hoge frequentie etc. Dus tenzij het een hele brakke is zou ik eerder de al enkele jaren in water gedompelde motor verdenken op lekken dan de regelaar.

Daar een trafo gebruiken zonder aardlek er achter is alleen verbloemen van het lek. Want je huidige aardlek zal bij een trafo (uitgaande dat het geen autotransformator is) aan de secundaire kant überhaupt geen lek zien ondanks dat hij er wel is.

• Tom2
Jim423 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:08:
Je doet nu wel heel wat aannames. Meten is weten.
Je kan proberen (via een automaat) de pomp aan te sluiten op je 3x230v transformator. Zonder verdere componenten. Stel de diff springt dan niet weet je alvast iets meer. Vergeet niet de aarding op de transformator en pomp juist aan te sluiten.
Opmerking: de differentieel spring niet onmiddelijk! Pas na een bepaalde tijd.
Ik had gisteren als test de kring met de frequentieregelaar achter een differentieel van 30mA gezet.
Die bleef toen een uur of 5 in, daarna sprong hij toch uit.
De frequentieregelaar heeft in tussentijd meermaals het vat volgepompt.

Ik ben de test nu aan het herhalen. Ondertussen al gedouched, dus de frequentieregelaar is sowieso al minstens 1 keer moeten aanslaan. De differentieel ligt nu nog steeds in (2u later).

Andere verdachten?
Er liggen ook 2 ondergrondse kabels in de tuin (>100m).
- Bij de elektrische keuring 1j geleden bleek dat 1 kabel (oud) een isolatiefout had, die zekering staat sindsdien uit (geborgd met tape) en de kabel is niet meer in gebruik.
- Bij die keuring werden toen geen andere isolatiefouten vastgesteld, ik heb de installatie nog wel wat aangepast maar niet ingrijpend.
- De andere kabel in de tuin is recent. Ik heb daar als test ook een differentieel van 30mA tussen gehangen, die ligt nog steeds in.

Ik heb nog een aantal stopcontacten buiten, maar onder een afdak.

Ik heb recent geen nieuwe toestellen aangesloten.

De hoofddifferentieel is volgens mij +/-35jaar oud. Die zal er ook niet beter op geworden zijn en kan ik dus sowieso beter vervangen.
Pagina: 1