Vraag

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:31
Mijn vraag
Ik zoek advies voor de juiste hardware-keuze voor een thuisbatterij in mijn nieuwbouwwoning. Mijn hoofddoelen zijn het optimaliseren van eigen verbruik (met oog op de afbouw van saldering) en het voorbereid zijn op een uitbreiding van de zonnepanelen binnen 5 jaar.

Specifieke vragen voor de community:

Is een 1-fase systeem (Victron) op een 3-fase aansluiting verstandig voor de lange termijn, of is een native 3-fase inverter de enige logische weg met het oog op een toekomstige full EV?
Hoe zit het met geluidsproductie? De unit komt in een ventilatieruimte (Ocron) direct naast mijn kantoor. Stilte is een harde eis.

Is 16.1kWh een logische maat voor een dagelijks verbruik van 13.5kWh (excl. EV) om de nacht en piekmomenten volledig te overbruggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Netaansluiting: 3x25A (Driefasig).
  • Zonnepanelen: 12 panelen (totaal 2.80 kWp) op een GoodWe GW3000-DNS-30.
  • Verbruik: Gemiddeld 13.5 kWh/dag.
  • Toekomst: Overstap naar full EV (met 3-fase lader) en verplaatsing/uitbreiding van de PV-installatie naar de begane grond.
  • Smart Home: Integratie met Home Assistant
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb Ik heb gekeken naar het simpelweg vervangen van mijn huidige omvormer door een hybride model, maar dat is geen optie:
  • Ruimtegebrek: De huidige GoodWe hangt op de 2e verdieping in een wasruimte van slechts 1.6m². Met de wasmachine erbij is deze ruimte fysiek vol; er is geen plek voor een batterij of een grotere hybride omvormer.
  • Inverter-beperking: De GW3000-DNS-30 is een standaard string-omvormer zonder batterijaansluiting of bidirectionele ondersteuning.
  • Bekabeling: De huidige kabels gaan direct de muur in en onder de panelen door, waardoor aanpassingen aan die zijde erg lastig zijn.
Daarom focus ik op een AC-gekoppelde oplossing op de begane grond rondom de NKON ESS Pro 16.1kWh LiFePO4 (48V):

Optie 1: Victron Multi RS Solar 48/6000 (1-fase)
  • Voordeel: Zeer stil (hoog-frequent) en superieure Home Assistant integratie.
  • Nadeel: Het is 1-fase. Hoewel de slimme meter administratief saldeert over de fasen, vraag ik me af of dit de beste setup is voor mijn 3-fase huis op de lange termijn.
Optie 2: De "Solis" Route (3-fase / 48V)
  • Inverter: Solis S6-EH3P10K-L-PRO (3-fase Low Voltage)
  • Accu: NKON ESS Pro 16.1kWh (48V / €2.199)
  • Voordeel: Native 3-fase ondersteuning terwijl ik profiteer van de scherpe prijs/kWh van de 48V NKON batterij.
  • Twijfel: Deze unit heeft fans. Hoe luidruchtig zijn deze vergeleken met de Victron bij een belasting van ~3kW?
Beide systemen kosten mij rond de 4000. De solis is iets goedkoper.

Hoor graag jullie inzichten over de 1-fase vs 3-fase keuze en of er 48V alternatieven zijn voor 3-fase die écht stil zijn!

Alle reacties

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:05

DropjesLover

Dit dus ->

De Victron is ook 3-fase te maken, maar dan heb je dus 3 (kleinere) Multi RS'en nodig die je alledrie op de 48V van het accupakket aansluit.

Over geluid is weinig te zeggen. Een hoogfrequente coilwhine is altijd mogelijk.
Als je in de ruimte al je wtw ventilatie unit hebt hangen, dan verwacht ik weinig meer merkbaar geluid.

[ Voor 40% gewijzigd door DropjesLover op 07-02-2026 23:34 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:30
Waarom wil je 3-fase?
Ben je bang voor een te hoge netspanning? Of wil je meer dan 6kVA gaan invoeden?
Victron of Solis is natuurlijk ook wel even een verschil (zeker qua software).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning