Ik wil een tussenwand plaatsen op mijn zolder. Nu is de bestaande vloer opgebouwd uit balken met daaroverheen planken (oldskool houten zoldervloer). Ik ga werken met 44x69 balken en wil er 1 horizontaal, plat op de bestaande plankenvloer leggen en van daaruit omhoog met staanders. De rest van de vloer ligt straks bedekt met fermacell isoleren platen. Ik twijfel nu of ik nog wat tussen die horizontale balk en de plankenvloer moet leggen of niet. Dit ivm geluid en kraken. Schuim, vilt, compriband, of helemaal niets? Wat wordt er aangeraden?
Vraag
Beste antwoord (via Juppehup op 07-02-2026 12:06)
Compriband is gemaakt om uit te zetten in de ruimte tussen een kozijn en de muur. Je zoekt iets van afdichtingsband: https://www.gamma.nl/asso...8x20-mm-5-meter/p/B153070
Het is vrij smal, dus gewoon 2-3 stroken naast elkaar plakken op de balk en dan aan de vloer vastschroeven.
Het is vrij smal, dus gewoon 2-3 stroken naast elkaar plakken op de balk en dan aan de vloer vastschroeven.
Zo scherp als een voetbal!
Alle reacties
Ik heb eenzelfde soort tussenmuur geplaatst van vuren balken op een houten ondervloer. En heb inderdaad tussen de vloer en tussenmuuur, en tussen de bestaande muur en de staanders van de nieuwe muur schuimband geplaatst. Dit verminderd contactgeluid en evt gekraak mochten de vloer of muur onafhankelijk van elkaar gaan werken.
Wat heb je er precies tussen gestopt als ik vragen mag? Ik kom compriband tegen (wat volgens mij niet echt voor deze toepassing is), vilt, schuim voor metalstuds (lijkt nog de beste optie), en vele andere PUs en schuimen, maar niets dedicated voor hout op hout.
Compriband is gemaakt om uit te zetten in de ruimte tussen een kozijn en de muur. Je zoekt iets van afdichtingsband: https://www.gamma.nl/asso...8x20-mm-5-meter/p/B153070
Zo scherp als een voetbal!
Het is alweer 10 jaar geleden dus ik weet niet meer wat ik exact heb gebruikt, maar wat @Reptile209 linked is inderdaad prima hiervoor. Twee of drie stroken naast elkaar.