Wi-Fi repeater voor op vakantie

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb op vakantie altijd de pech dat het Wi-Fi signaal erg zwak is.
Dit jaar gaan we weer naar hetzelfde huisje want verder is alles prima uiteraard.

's avonds vinden we het toch wel fijn om te kunnen internetten, de kinderen spelletjes op de telefoon etc etc.

Nu snap ik uiteraard dat een zwak signaal versterken niet ideaal is, maar er is op verschillende plekken beter bereik dan op andere plekken, dus wat ik wil doen is een repeater op een gunstige plek leggen en daar verbinding mee maken.

Vorig jaar heb ik mijn laptop gebruikt als repeater op de vloer in het halletje, maar het gevolg was dat ik mijn laptop niet meer kon gebruiken (bummer) en het signaal niet héél veel beter was, maar wel wat stabieler.

Qua hardware heb ik de beschikking over Unifi U6-Pro en U6-LR accesspoints die ik kan gebruiken, maar als ik zo lees werkt dat niet met non-Unifi apparatuur. Je kan daar dus geen universele repeater mee maken, maar hoor het graag als het wél kan!

De 'gewone' stopcontact repeatertjes zijn dan weer vaak heel simpel uitgerust met hele kleine antennes.

Is er iets wat ik over het hoofd zie, wat enigszins betaalbaar is waar ik een werkend netwerkje mee kan maken. Uiteraard heb ik NIET de beschikking over een LAN aansluiting en heb alleen maar een SSID en password van het huisje en geen toegang tot de apparatuur van de verhuurder.

PS. Als het met Unifi AP's kan zou dat geweldig zijn, want die heb ik in Pro en LR.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wellicht even kijken naar de Ubuquit travel router?

Als je thuis al unifi draait heb je ook nog eens voordelen van de teleport functie, en profiteert de rest van het gezelschap mooi met je mee.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:34
Alternatief is een oude telefoon gebruiken als hotspot-repeater, ik heb daar vroeger regelmatig een oude Samsung S10 voor gebruikt. Voordeel was dat ik hem zelfs buiten kon leggen waar het ontvangst een stuk beter was.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je AP meenemen wordt een ding, want je hebt ook nog ergens een gateway / router nodig. Als je die ook van Ubiquiti hebt kan de travel router van hun een uitkomst zijn. Alternatief is een Gl-iNet travel router, zie het topic daarover.
Alsnog heb je iets van een internetverbinding nodig. Dat kan met telefoon of door te repeaten van wat er aanwezig is.
Telefoon als hotspot kan ook, vraag is dan hoeveel bereik je telefoon kan leveren en hoeveel data je gebruikt.

Persoonlijk heb ik een Ubiquiti setup thuis met een cloud gateway ultra. Voor op reis een simpele Gl-iNet die via wireguard verbinding maakt met thuis zodat alles ook netjes via mijn Pihole loopt. Die Gl-iNet verbind ik of met mijn telefoon (tethering via wifi hotspot of direct usb), danwel ergens met een camping netwerk als repeater.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fairy
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:08:
Je AP meenemen wordt een ding, want je hebt ook nog ergens een gateway / router nodig. Als je die ook van Ubiquiti hebt kan de travel router van hun een uitkomst zijn. Alternatief is een Gl-iNet travel router, zie het topic daarover.
Alsnog heb je iets van een internetverbinding nodig. Dat kan met telefoon of door te repeaten van wat er aanwezig is.
Telefoon als hotspot kan ook, vraag is dan hoeveel bereik je telefoon kan leveren en hoeveel data je gebruikt.

Persoonlijk heb ik een Ubiquiti setup thuis met een cloud gateway ultra. Voor op reis een simpele Gl-iNet die via wireguard verbinding maakt met thuis zodat alles ook netjes via mijn Pihole loopt. Die Gl-iNet verbind ik of met mijn telefoon (tethering via wifi hotspot of direct usb), danwel ergens met een camping netwerk als repeater.
Het is echt de bedoeling om de bestaande Wi-Fi te gebruiken. Ik heb wel een 5G bundel, maar die heb ik echt nodig voor de reis, navigatie, communicatie Whatsapp etc etc. Die ga ik niet als hotspot instellen. Ooit al eens gedaan met een korte vakantie, maar met kinderen ben je in no-time door je bundel heen.

Los daarvan het huisje staat op een punt waar de mobiele dekking alles behalve goed is. Nog slechter dan de wifi daar.
Koekstra schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:57:
Wellicht even kijken naar de Ubuquit travel router?

Als je thuis al unifi draait heb je ook nog eens voordelen van de teleport functie, en profiteert de rest van het gezelschap mooi met je mee.
Klinkt zeker interessant. De teleport functie heb je denk ik wel een Unifi router nodig, die heb ik dan weer niet, maar is ook niet nodig op zich, als er maar stabiel internet is en liefst dat de antennes een beetje deftig zijn zodat een zwak signaal goed wordt opgepakt.

Beveiliging is verder niet zo'n ding. Het is een huisje waar de Wi-Fi van de bewoners eronder wordt gedeeld, die hebben een glasvezelmodem met Wi-Fi maar verder geen steunpunten. En dikke betonnen vloeren uiteraard :*)

Vorige vakantie had ik een USB wifi dongle gekocht met 2 gigantische lange sprieten eraan TX20U van TP-link, maar de ontvangst was minder dan de onboard wifi van mijn laptop, dus eigenlijk useless.

[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 06-02-2026 17:16 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Fairy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:53:
Qua hardware heb ik de beschikking over Unifi U6-Pro en U6-LR accesspoints die ik kan gebruiken, maar als ik zo lees werkt dat niet met non-Unifi apparatuur. Je kan daar dus geen universele repeater mee maken, maar hoor het graag als het wél kan!

De 'gewone' stopcontact repeatertjes zijn dan weer vaak heel simpel uitgerust met hele kleine antennes.
Als zo'n gewoon simpel repeatertje een LAN poort heeft kan je deze als bridge gebruiken naar je Unifi AP's?
The_Doman schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:32:
Maar dan beter niet die genoemde RE-190 omdat deze geen LAN poort heeft en dus niet als AP/WiFi Bridge gebruikt kan worden.

• Fairy
  • Niet online
uitvoering: GL.iNet Beryl AX (GL-MT3000)
uitvoering: GL.iNet Beryl 7 (GL-MT3600BE)

Dit spul 'lijkt' wel een beetje op wat ik zoek, maar heb geen idee of de antennes goed zijn.
Zou mooi zijn als er iets is met bijv. SMA connectors dat je die naar buiten kan hangen voor betere ontvangst, ik noem maar wat.
Pagina: 1