Hoeveel speling is toegestaan tussen kanaalplaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:57
In mijn casco nieuwbouwwoning is gewerkt met kanaalplaten. Nu zijn er een tweetal kanaalplaten die een verschil van 2 - 3 cm hebben met de plaat ernaast (hoogteverschil). Eén zit in de woonkamer, waar ér maar 1 verschil heeft t.o.v. de anderen. In de keuken zit er echter één te laag ten opzichte van alle andere platen. En dat is helaas een probleem met het stucwerk.

We vonden dat al fors bij de oplevering, ook expliciet benoemd naar de expert die meeliep, maar dat was volgens hem geen probleem. Nu geeft de stukadoor een ander beeld, hij zegt dat alleen te fixen is als we het schuin laten aflopen.

Mijn vraag

Is er geen NEN normering of andere voorwaarde waar de nieuwbouwer aan moest voldoen en niet voldaan heeft?

Relevante passage bestek

Type : voorgespannen systeemvloer.
Hoogte (mm): 200
Breedte (mm): volgens opgaaf leverancier.
Sterkteklasse (NEN-EN 206-1+w05): C45/55
Milieuklasse (NEN 8005+w11): XC1
Voorspanwapening : FeP 1860.
Oppervlakte beoordelingsklasse onderzijde : A

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onacceptabel imho.
Fijne "expert" ook.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:57
Juup schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:07:
Onacceptabel imho.
Fijne "expert" ook.
Inderdaad bijzonder, maar dat is achteraf. De vraag is kunnen we hier wat mee?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ruwbouw (wat dit is) mag behoorlijk wijken. dat gaat in verhouding tot de overspanning van een gemiddelde kanaalplaatvloer snel over meer dan een 1 cm Ergens zijn jij en de bouwer akoord gegaan met een norm, aan die norm kan je toetsen en als de bouwer aansprakelijk zou zijn omdat het teveel is zou het niet gefixed wordem maar gewoon gestuced en dat dan binnen de eisen van stucwerk maw dan wordt het ook schuin weg gesmeerd. Uiteraard betaald dan iemand anders de uren en het materiaal, maar de oplossing is het zelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 06-02-2026 17:18 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:12:
Ruwbouw (wat dit is) mag behoorlijk wijken. dat gaat in verhouding tot de overspanning van een gemiddelde kanaalplaatvloer snel over meer dan een 1 cm Ergens zijn jij en de bouwer akoord gegaan met een norm, aan die norm kan je toetsen en als de bouwer aansprakelijk zou zijn omdat het teveel is zou het niet gefixed wordem maar gewoon gestuced en dat dan binnen de eisen van stucwerk maw dan wordt het ook schuin weg gesmeerd. Uiteraard betaald dan iemand anders de uren en het materiaal, maar de oplossing is het zelfde.
Ze kunnen ook nog een verlaagd plafond monteren?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uiteraard kan dat, maar waarschijnlijk is het duurder en aangezien je in het geval van een gebrek als leverancier (dus de aannemer) de oplossing mag kiezen. Maar ja, ook dat kan. (dan kan je vervolgens een strijd aangaan over de vrije hoogte (die ook moeizaam gaat verlopen)) Bij ruwbouw fouten is het erg moelijk om je gelijk te halen omdat een rechter het gewoon niet laat afbreken, omdat dat dan niet in verhouding staat tot het gebrek/de schade.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:02
En daardoor mag de klant zich tot in lengte van dagen ergeren?
Wordt tijd dat de rechter anders besluit, zodat de bouwwereld netter gaat werken en in het belang van de klant.
Pagina: 1