Hoeveel speling is toegestaan tussen kanaalplaten?

Pagina: 1
Acties:

• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:27
In mijn casco nieuwbouwwoning is gewerkt met kanaalplaten. Nu zijn er een tweetal kanaalplaten die een verschil van 2 - 3 cm hebben met de plaat ernaast (hoogteverschil). Eén zit in de woonkamer, waar ér maar 1 verschil heeft t.o.v. de anderen. In de keuken zit er echter één te laag ten opzichte van alle andere platen. En dat is helaas een probleem met het stucwerk.

We vonden dat al fors bij de oplevering, ook expliciet benoemd naar de expert die meeliep, maar dat was volgens hem geen probleem. Nu geeft de stukadoor een ander beeld, hij zegt dat alleen te fixen is als we het schuin laten aflopen.

Mijn vraag

Is er geen NEN normering of andere voorwaarde waar de nieuwbouwer aan moest voldoen en niet voldaan heeft?

Relevante passage bestek

Type : voorgespannen systeemvloer.
Hoogte (mm): 200
Breedte (mm): volgens opgaaf leverancier.
Sterkteklasse (NEN-EN 206-1+w05): C45/55
Milieuklasse (NEN 8005+w11): XC1
Voorspanwapening : FeP 1860.
Oppervlakte beoordelingsklasse onderzijde : A

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Onacceptabel imho.
Fijne "expert" ook.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• peer geen appel
Juup schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:07:
Onacceptabel imho.
Fijne "expert" ook.
Inderdaad bijzonder, maar dat is achteraf. De vraag is kunnen we hier wat mee?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ruwbouw (wat dit is) mag behoorlijk wijken. dat gaat in verhouding tot de overspanning van een gemiddelde kanaalplaatvloer snel over meer dan een 1 cm Ergens zijn jij en de bouwer akoord gegaan met een norm, aan die norm kan je toetsen en als de bouwer aansprakelijk zou zijn omdat het teveel is zou het niet gefixed wordem maar gewoon gestuced en dat dan binnen de eisen van stucwerk maw dan wordt het ook schuin weg gesmeerd. Uiteraard betaald dan iemand anders de uren en het materiaal, maar de oplossing is het zelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 06-02-2026 17:18 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:12:
Ruwbouw (wat dit is) mag behoorlijk wijken. dat gaat in verhouding tot de overspanning van een gemiddelde kanaalplaatvloer snel over meer dan een 1 cm Ergens zijn jij en de bouwer akoord gegaan met een norm, aan die norm kan je toetsen en als de bouwer aansprakelijk zou zijn omdat het teveel is zou het niet gefixed wordem maar gewoon gestuced en dat dan binnen de eisen van stucwerk maw dan wordt het ook schuin weg gesmeerd. Uiteraard betaald dan iemand anders de uren en het materiaal, maar de oplossing is het zelfde.
Ze kunnen ook nog een verlaagd plafond monteren?

• twain4me

twain4me

Uiteraard kan dat, maar waarschijnlijk is het duurder en aangezien je in het geval van een gebrek als leverancier (dus de aannemer) de oplossing mag kiezen. Maar ja, ook dat kan. (dan kan je vervolgens een strijd aangaan over de vrije hoogte (die ook moeizaam gaat verlopen)) Bij ruwbouw fouten is het erg moelijk om je gelijk te halen omdat een rechter het gewoon niet laat afbreken, omdat dat dan niet in verhouding staat tot het gebrek/de schade.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:58
En daardoor mag de klant zich tot in lengte van dagen ergeren?
Wordt tijd dat de rechter anders besluit, zodat de bouwwereld netter gaat werken en in het belang van de klant.

• peer geen appel
Dit bleef even liggen, griep :/

Ik heb nogmaals in het bestek en PDF voor de verdiepingsvloer en dit gevonden over de 'betonnen plaatvloer':
  • Hoogte 265 mm
  • Sterkteklasse (NEN-EN 206-1+w05): C45/55
  • Milieuklasse (NEN 8005+w11): XC1
  • Voorspanwapening: FeP 1860
  • Oppervlakte beoordelingsklasse onderzijde: A
  • Op toleranties zijn de NEN-EN 13369 en NEN-EN 1168 van toepassing (tolerantie pasplaten ±25mm in de breedte).
  • Bekiste oppervlakken: Voor criteria ten aanzien van de onderzijde van de ongeïsoleerde kanaalplaten geldt, "egale afwerking" volgens de NEN-EN 13670.
  • Niet bekiste oppervlakken: Voor criteria ten aanzien van de bovenzijde van de kanaalplaten geldt, "normale afwerking" volgens de NEN-EN 13670.
Nu kijk ik naar die beoordelingsklasse 'A'. Maar waar staat dat voor?
(Die NEN 13369:2023 is niet in te zien, dat geldt ook voor NEN-EN 13760.)

[ Voor 42% gewijzigd door peer geen appel op 12-02-2026 16:35 . Reden: Extra informatie gevonden in PDF ]

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-03 13:59
Klasse A geeft aan wat de eisen zijn betreffende de platen. Als ik in het document kijk, en wat gegoogle komt erop neer dat de naden rond de 2mm zou mogen zijn.

Kwaliteitseisen-klasse-A-6722.pdf

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:56
Typisch de bouwwereld "we bouwen zo slecht als mag, niet zo goed als kan" :r

Even los van normen en contracten... dat is onredelijk om achter te verschuilen.

XXXVI

• Juup
  • Niet online
Zou die plaat die te laag ligt op te vijzelen zijn?
En dan permanent (beter) te bevestigen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:17
peer geen appel schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:23:

Ik heb nogmaals in het bestek en PDF voor de verdiepingsvloer en dit gevonden over de 'betonnen plaatvloer':
  • Hoogte 265 mm
  • Sterkteklasse (NEN-EN 206-1+w05): C45/55
  • Milieuklasse (NEN 8005+w11): XC1
  • Voorspanwapening: FeP 1860
  • Oppervlakte beoordelingsklasse onderzijde: A
  • Op toleranties zijn de NEN-EN 13369 en NEN-EN 1168 van toepassing (tolerantie pasplaten ±25mm in de breedte).
  • Bekiste oppervlakken: Voor criteria ten aanzien van de onderzijde van de ongeïsoleerde kanaalplaten geldt, "egale afwerking" volgens de NEN-EN 13670.
  • Niet bekiste oppervlakken: Voor criteria ten aanzien van de bovenzijde van de kanaalplaten geldt, "normale afwerking" volgens de NEN-EN 13670.
Nu kijk ik naar die beoordelingsklasse 'A'. Maar waar staat dat voor?
(Die NEN 13369:2023 is niet in te zien, dat geldt ook voor NEN-EN 13760.)
Die beoordelingsklasse is voor het product zelf. De plaat dus. Die moet binnen bepaalde marges uit de mal komen en anders voldoet hij niet. In dit soort product kan nooit 1 cm (of meer) afwijking zitten. Dit komt puur door een slechte plaatsing door de aannemer.

Vervelend dat de expert er niet op aan ging. Hij heeft gelijk dat het constructief gezien niet erg is, maar praktisch gezien natuurlijk wel.

Persoonlijk zou ik het accepteren. Aan de bovenzijde valt het weg in de afwerkvloer, aan de onderkant moet er dan een verlaagd plafond komen of moet de stukadoor extra goed zijn best doen ;)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heb je een foto? Het is namelijk best moeilijk om kanaalplaten niet redelijk vlak op de wand te leggen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
Juup schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:55:
Zou die plaat die te laag licht op te vijzelen zijn?
Ik neem aan dat er een smeervloer op ligt en wanden op staan. Dit ga je niet zinvol hersteld krijgen zonder de halve woning af te breken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Xander
peer geen appel schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:23:

Staat er toevallig ook iets over de plafondhoogte en een bijbehorende tolerantie?

• peer geen appel
Juup schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:55:
Zou die plaat die te laag ligt op te vijzelen zijn?
Helaas niet zonder de halve woning af te breken :)

• peer geen appel
BBBrt schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Vervelend dat de expert er niet op aan ging. Hij heeft gelijk dat het constructief gezien niet erg is, maar praktisch gezien natuurlijk wel.

Persoonlijk zou ik het accepteren. Aan de bovenzijde valt het weg in de afwerkvloer, aan de onderkant moet er dan een verlaagd plafond komen of moet de stukadoor extra goed zijn best doen ;)
Bovenkant is inderdaad geen probleem met afwerkvloer. Probleem werd inderdaad duidelijk door opmerking stukadoor; het moet schuin afgewerkt worden (daar zag je volgens hem niks van) en het kost meer. Beide ben ik niet heel erg blij mee zoals je begrijpt.

• peer geen appel
Ernemmer schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:05:
Heb je een foto? Het is namelijk best moeilijk om kanaalplaten niet redelijk vlak op de wand te leggen.
Zal er snel één maken, dan zie je het verschil goed.

• peer geen appel
Xander schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:14:
Staat er toevallig ook iets over de plafondhoogte en een bijbehorende tolerantie?
Plafondhoogte wel en tolerantie is een goede, ik ga daar naar op zoek!

• BBBrt
peer geen appel schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:40:
[...]

Plafondhoogte wel en tolerantie is een goede, ik ga daar naar op zoek!
NEN 2886 stelt voor plaatshoogteverschillen van vloeren (onderkant) een maximale tolerantie van 16 mm. Tenzij er specifiek strengere eisen zijn afgesproken zijn, dan is het 11 mm.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:34

AlphaRomeo

FP PowerMod
BBBrt schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:45:
[...]
NEN 2886 stelt voor plaatshoogteverschillen van vloeren (onderkant) een maximale tolerantie van 16 mm.
Is dat een +/- tolerantie (16+ en 16-) dus delta 32mm of dat de absolute tolerantie?

• BBBrt
AlphaRomeo schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:52:
[...]

Is dat een +/- tolerantie (16+ en 16-) dus delta 32mm of dat de absolute tolerantie?
De absolute maatafwijking.
Het is alleen de vraag of deze norm (standaard) van toepassing is. Dat weet ik zelf niet.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-03 10:40
De kanaalplaat is niet bedoeld als afgewerkt ruwbouw element.
In veel gevallen komt er nog een druklaag op direct aansluitend na het leggen ervan met eventueel wapeningsstaal in de voegen etc. waarmee de doorbuigingen en ook onderlinge afwijkingen deels genivelleerd worden.
Als iemand (de opdrachtgever of architect) een kanaal plaat voorschrijft voor een verdiepingsvloer dan moet die bijna altijd nog voorzien worden van een afgehangen plafond welke evenwel als ondergrond dient voor stucplafonds.
Oké dat is helder dus. Afwerkingen weglaten om kosten te sparen is echter de tovertruuk van diverse bouwconsortia en ontwikkelaars. Hetgeen je uiteindelijk toch in jouw bil bijt daar je extra kosten moet maken.

Maar dan de belangrijke vraag hoe hoog de vrije ruimte van afgewerkte vloer begane grond tot onderzijde verdieping is?
Die moet namelijk compleet afgewerkt 2600 mm bedragen in uiteindelijke toestand. (kruip eind)

Als het huidige kanaalplaten verhaal daar niet aan voldoet is de bouwfirma zeer zeker aansprakelijk te stellen voor alle kosten die ontstaan zijn zelfs terugbouw (afbraak) en herstel.
p.s.
De kwaliteitsborging is sinds de omgevingswet nieuwbouw ingegaan is, plicht alsook dus het vaststellen van normen en voorwaarden zoals die 2600mm.

[ Voor 6% gewijzigd door AntoniusDD op 13-02-2026 11:44 ]

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
AntoniusDD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:40:
In veel gevallen komt er nog een druklaag op direct aansluitend na het leggen ervan met eventueel wapeningsstaal in de voegen etc. waarmee de doorbuigingen en ook onderlinge afwijkingen deels genivelleerd worden.
Als iemand (de opdrachtgever of architect) een kanaal plaat voorschrijft voor een verdiepingsvloer dan moet die bijna altijd nog voorzien worden van een afgehangen plafond welke evenwel als ondergrond dient voor stucplafonds.
Ik weet niet voor welk land je dat hebt bedacht, maar in Nederland is het heel gebruikelijk om bij nieuwbouwwoningen direct tegen de kanaalplaten aan te kijken. Vaak wordt dat opgeleverd met spacwerk omdat het meestal niet geadviseerd wordt om meteen te gaan stucen ivm werken en scheurvorming. Een aantal jaar later kun je er dan stukwerk tegenaan laten plaatsen om een strak plafond te hebben. Sommige kopers nemen dat risico en laten direct na oplevering stucen.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-03 20:58
AntoniusDD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:40:
Oké dat is helder dus. Afwerkingen weglaten om kosten te sparen is echter de tovertruuk van diverse bouwconsortia en ontwikkelaars. Hetgeen je uiteindelijk toch in jouw bil bijt daar je extra kosten moet maken.

Maar dan de belangrijke vraag hoe hoog de vrije ruimte van afgewerkte vloer begane grond tot onderzijde verdieping is?
Die moet namelijk compleet afgewerkt 2600 mm bedragen in uiteindelijke toestand. (kruip eind)

Als het huidige kanaalplaten verhaal daar niet aan voldoet is de bouwfirma zeer zeker aansprakelijk te stellen voor alle kosten die ontstaan zijn zelfs terugbouw (afbraak) en herstel.
p.s.
De kwaliteitsborging is sinds de omgevingswet nieuwbouw ingegaan is, plicht alsook dus het vaststellen van normen en voorwaarden zoals die 2600mm.
Wat is dit voor onzin? :-(

Dat kan een tikje constructiever

[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 16-02-2026 15:30 ]

• AntoniusDD
AlphaRomeo schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik weet niet voor welk land je dat hebt bedacht, maar in Nederland is het heel gebruikelijk om bij nieuwbouwwoningen direct tegen de kanaalplaten aan te kijken. Vaak wordt dat opgeleverd met spacwerk omdat het meestal niet geadviseerd wordt om meteen te gaan stucen ivm werken en scheurvorming. Een aantal jaar later kun je er dan stukwerk tegenaan laten plaatsen om een strak plafond te hebben. Sommige kopers nemen dat risico en laten direct na oplevering stucen.
Je zegt dat het heel gebruikelijk is! Nou ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet het geval is. Kanaalplaten worden juist wegens hetgeen je zelf al schrijft werking en scheuren niet onafgewerkt toegepast. Dat heeft ook met de stabiliteit van het casco te maken.
Wel als het de meest gebruikelijke breedplaatvloeren betreft en dan is de afwerking van de onderzijde spackspuitwerk.

De eerste les om op fora heldere vragen te kunnen stellen is foto's en certificaten van de gebruikte componenten aanleveren.
Dat @Analamoebe een en ander als onzin betitelt is zijn eigen probleem. Daar wordt ik niet warm of kouder van. 8)
Diploma's en ervaring hebben als ook de juiste feiten melden daar heb ik respect voor. Nog niet gelezen hier op dit subforum van tweakers over bouwen en klussen.

• BBBrt
AntoniusDD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:47:
[...]

Je zegt dat het heel gebruikelijk is! Nou ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet het geval is. Kanaalplaten worden juist wegens hetgeen je zelf al schrijft werking en scheuren niet onafgewerkt toegepast. Dat heeft ook met de stabiliteit van het casco te maken.
Wel als het de meest gebruikelijke breedplaatvloeren betreft en dan is de afwerking van de onderzijde spackspuitwerk.

De eerste les om op fora heldere vragen te kunnen stellen is foto's en certificaten van de gebruikte componenten aanleveren.
Dat @Analamoebe een en ander als onzin betitelt is zijn eigen probleem. Daar wordt ik niet warm of kouder van. 8)
Diploma's en ervaring hebben als ook de juiste feiten melden daar heb ik respect voor. Nog niet gelezen hier op dit subforum van tweakers over bouwen en klussen.
Jij komt uit de U-bouw, denk ik? In woningbouw kan, maar hóeft de bovenzijde van kanaalplaten echt niet afgewerkt te worden hoor. En de onderzijde al helemaal niet.

• Xander
AntoniusDD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:47:
Kom je wel eens in een woning in Nederland?

Ik ben het met je eens dat breedplaatvloeren gebruikelijker zjjn, maar ik ken in mijn familie/vrienden/kennissenkring toch ook echt de nodige voorbeelden waar kanaalplaatvloeren zijn gebruikt, zonder afwerking aan de onderkant.

Dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyMpveUJD_rEUNJzX3VHnDIH_Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TB7bkVlUAi2ER9W0tGi1wSR6.jpg?f=fotoalbum_large

Projectmatige woningbouw waar tijdens de bouw al een verlaagd plafond wordt aangebracht heb ik nog nooit gezien. Of het moet een klein stukje in een aanbouw met houten dakconstructie zijn ofzo...

• AntoniusDD
Kijk @Xander die paar voorbeelden ken ik ook.
leuk dat je het laat zien aan de hand van de foto's
Afhankelijk van de overspanning en overige constructieve overwegingen komt het wel voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc1hWSviXP_gba3qm7Y0uuSVy5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3k29NwVM6wB4KHRLdntNTRA.jpg?f=fotoalbum_large
En zoals je ziet heb ik die zelf ook toegepast.

En daar zijn heel specifiek bestekvoorwaarden en dus kwaliteiten aan verbonden die in het Technisch Ontwerp staan.

Het is overigens zoals reeds geschreven alleen bij beperkte overspanningen en casco stabiliteit mogelijk.

• Xander
AntoniusDD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:35:
Het is overigens zoals reeds geschreven alleen bij beperkte overspanningen en casco stabiliteit mogelijk.
Je bedoelt zoals in de gemiddelde woonwijk met seriematig gebouwde rijtjeshuizen?

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Xander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:00:
[...]
Je bedoelt zoals in de gemiddelde woonwijk met seriematig gebouwde rijtjeshuizen?
En tweekappers in projectbouw? En vrijstaande woningen met een woonkamer die niet breder is dan een meter of 8? Eigenlijk zo'n beetje elk woonhuis dat er in Nederland op dit moment gebouwd wordt met uitzondering van een aantal villa's en hoogbouw dus?

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:12
AlphaRomeo schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:21:
[...]

En tweekappers in projectbouw? En vrijstaande woningen met een woonkamer die niet breder is dan een meter of 8? Eigenlijk zo'n beetje elk woonhuis dat er in Nederland op dit moment gebouwd wordt met uitzondering van een aantal villa's en hoogbouw dus?
8 meter, zo’n plaat kan prima 9 meter overbruggen. ;)

Ik probeer het verhaal van @AntoniusDD te begrijpen maar sorry, ik volg het niet..

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
peer geen appel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:00:
In mijn casco nieuwbouwwoning is gewerkt met kanaalplaten. Nu zijn er een tweetal kanaalplaten die een verschil van 2 - 3 cm hebben met de plaat ernaast (hoogteverschil). Eén zit in de woonkamer, waar ér maar 1 verschil heeft t.o.v. de anderen. In de keuken zit er echter één te laag ten opzichte van alle andere platen. En dat is helaas een probleem met het stucwerk.

We vonden dat al fors bij de oplevering, ook expliciet benoemd naar de expert die meeliep, maar dat was volgens hem geen probleem. Nu geeft de stukadoor een ander beeld, hij zegt dat alleen te fixen is als we het schuin laten aflopen.

Mijn vraag

Is er geen NEN normering of andere voorwaarde waar de nieuwbouwer aan moest voldoen en niet voldaan heeft?

Relevante passage bestek

Type : voorgespannen systeemvloer.
Hoogte (mm): 200
Breedte (mm): volgens opgaaf leverancier.
Sterkteklasse (NEN-EN 206-1+w05): C45/55
Milieuklasse (NEN 8005+w11): XC1
Voorspanwapening : FeP 1860.
Oppervlakte beoordelingsklasse onderzijde : A
haal een technisch adviseur van de vloerenleverancier (VBI?) erbij?

Die kunnen, of hadden vooraf zelfs, voorspellen met hun teken- en rekensoftware wat de theoretische doorbuiging ( toog ) gaat zijn.

Mogelijk is er in de werkvoorbereiding bij de leverancier dit over het hoofd gezien, dat de doorbuiging van de ene plaat groter is dan de naastliggende, mogelijk door een hogere belasting ( bovenliggende dragende wanden? ) of doordat de ene plaat meer boven-wapening heeft dan degene die hoger ligt.

Er zijn dus wat variabelen die ervoor zorgen dat een plaat meer of minder doorbuigt.
Het kan ook zelfs voorkomen dat een plaat die volgens berekening en tekening eerst weinig belasting, later toch geproduceerd wordt uit een productiebaan ( die zijn 150 meter lang ) gemaakt worden die een hogere wapening kent dan nodig.

Wat afwerking betreft, kan er ook sprake zijn van miscommunicatie:
De werkvoorbereiding van de leverancier kan er mee rekening houden dat de vloer, of beter gezegd het plafond, estetisch wordt afgewerkt ( gestucd ). Die kijken dan stricter naar de onderlinge doorbuigingen van de verschillende platen, en kunnen dan de wapenings-configuratie aanpassen, of de platen laten voor zien van een extra constructieve druklaag over de plaat. Om zo de verschillen uit te vlakken.

De kanaalplaten zijn dus in principe wel ge-engineerd om als afwerking te dienen, maar er wordt tot op een bepaald niveau rekening mee gehouden.
Er zit dan ook niet voor niets een vellingkant aan de zijkanten om de oneffenheden meer te verbloemen.
in de interieurbouw zeggen ze ook niet voor niets, gelijk=ongelijk. ( je krijgt maar weinig voor elkaar om twee parallele vlakken exact gelijk te krijgen over een lange overspanning of lengte. )

[ Voor 18% gewijzigd door HyperTrophy op 13-02-2026 15:42 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:36
2 a 3 cm hoogteverschil is veel. Ik zou zeker een klacht indienen en de aannemer het plafond strak laten stukadoren.
Op zich goed op te lossen maar tegen prijskaartje en daar mag de aannemer een groot deel van voor zijn rekening nemen.
Gevaarlijk is het hoogteverschil niet.

Door het plafond eerst met houten latten uit stroken en daar gipsplaten tegen te momteren is het prima egaal te krijgen en verlies je maar 3 a 4 cm hoogte. De stuckadoor kan het dan helemaal glad afwerken.
Een spanplafond kan ook nog.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:24
Waarom zou de stukadoor dit niet recht kunnen afwerken? Dan komt er op de hoger liggende platen toch gewoon 2-3cm meer gips? Dus bij wijze van spreken als een plaat 2 cm hoger ligt krijg je toch gewoon een stuclaag van 5mm bij de overige platen en 25mm bij de hoger gelegen plaat?

• MarcelGo
  • Laatst online: 23:18
Mania-92 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:46:
Waarom zou de stukadoor dit niet recht kunnen afwerken? Dan komt er op de hoger liggende platen toch gewoon 2-3cm meer gips? Dus bij wijze van spreken als een plaat 2 cm hoger ligt krijg je toch gewoon een stuclaag van 5mm bij de overige platen en 25mm bij de hoger gelegen plaat?
Uit de openingspost: In mijn casco nieuwbouwwoning is gewerkt met kanaalplaten. Nu zijn er een tweetal kanaalplaten die een verschil van 2 - 3 cm hebben met de plaat ernaast (hoogteverschil). Eén zit in de woonkamer, waar ér maar 1 verschil heeft t.o.v. de anderen. In de keuken zit er echter één te laag ten opzichte van alle andere platen. En dat is helaas een probleem met het stucwerk.

Als er een plaat te laag zit (keuken) moet je alle andere platen uitvullen of schuin afwerken zoals de stukadoor adviseerde. In de woonkamer is het eenvoudig op te lossen omdat de plaat te hoog zit en je alleen die plaat hoeft uit te vullen. ;)

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
MarcelGo schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Uit de openingspost: In mijn casco nieuwbouwwoning is gewerkt met kanaalplaten. Nu zijn er een tweetal kanaalplaten die een verschil van 2 - 3 cm hebben met de plaat ernaast (hoogteverschil). Eén zit in de woonkamer, waar ér maar 1 verschil heeft t.o.v. de anderen. In de keuken zit er echter één te laag ten opzichte van alle andere platen. En dat is helaas een probleem met het stucwerk.

Als er een plaat te laag zit (keuken) moet je alle andere platen uitvullen of schuin afwerken zoals de stukadoor adviseerde. In de woonkamer is het eenvoudig op te lossen omdat de plaat te hoog zit en je alleen die plaat hoeft uit te vullen. ;)
Maar dan nog is het te stucen toch? Is alleen heel veel stucpasta, wat hogere materiaalkosten en vooral heel veel meer droogtijd. Maar niet onmogelijk. In ieder geval een stuk realistischer dan het opvijzelen van de hele verdieping.

• Kees85
Ik begrijp best dat een mega laag vulmiddel het probleem kan verbloemen, maar het goed neerleggen van de kanaalplaten ook.
En dat scheelt een hoop bijkomstig gedoe zoals dozen en kanalen die te diep liggen tot in lengte van jaren, net niet exact strakke plafonds etc etc.
Waarom zou ts dan genoegen moeten nemen met de goedkoopste oplossing voor de bouwer?
Die platenlegger had toch ook direct al kunnen zien dat er iets mis was en kunnen ingrijpen?

[ Voor 20% gewijzigd door Kees85 op 14-02-2026 02:25 ]

• Mania-92
  • Laatst online: 21:24
MarcelGo schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:15:
[...]
Principe blijft toch hetzelfde? Dan zijn er gewoon heel veel platen waar 25mm gips op komt.
Kees85 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 02:24:
Ik begrijp best dat een mega laag vulmiddel het probleem kan verbloemen, maar het goed neerleggen van de kanaalplaten ook.
En dat scheelt een hoop bijkomstig gedoe zoals dozen en kanalen die te diep liggen tot in lengte van jaren, net niet exact strakke plafonds etc etc.
Waarom zou ts dan genoegen moeten nemen met de goedkoopste oplossing voor de bouwer?
Die platenlegger had toch ook direct al kunnen zien dat er iets mis was en kunnen ingrijpen?
Absoluut. Het ontslaat de platen legger niet van het feit dat dit nooit had mogen gebeuren. Maar het is wel gebeurd en heel het huis weer afbreken is niet echt een optie meer. Dus dat de platenlegger voor de extra kosten opdraait lijkt me redelijk.

Centraal dozen kun je ook gewoon verlengen tot net onder de afwerklaag.

• Juup
  • Niet online
peer geen appel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:00:
In de keuken zit er echter één te laag ten opzichte van alle andere platen.
Zit die aan 1 kant lager of buigt hij juist in het midden door?

• ephymerous
AntoniusDD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:35:
Kijk @Xander die paar voorbeelden ken ik ook.
leuk dat je het laat zien aan de hand van de foto's
Afhankelijk van de overspanning en overige constructieve overwegingen komt het wel voor.

[Afbeelding]
En zoals je ziet heb ik die zelf ook toegepast.

En daar zijn heel specifiek bestekvoorwaarden en dus kwaliteiten aan verbonden die in het Technisch Ontwerp staan.

Hoe kom je erbij?

Sinds de jaren 70 is een betonnen verdiepingsvloer normaal. Die wordt normaliter afgewerkt met spacwerk.

Open eens 20 willekeurige woningen op Funda met bouwjaar 75> :z

XXXVI

• Kees85
In de jaren werden ook veel vloeren "in het werk" gestort.
Het lijkt dan op plaat vloeren maar zijn het niet.
@peer geen appel kun je wat fotos toevoegen zodat we het ook kunnen zien?

[ Voor 24% gewijzigd door Kees85 op 14-02-2026 13:16 ]

• peer geen appel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xXY_io2vBuWvlwJOG2dABwbCVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fdxm2TL5ikYocIuF9YTzVafS.jpg?f=fotoalbum_large

woonkamer, ongeveer 2.5 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP35JpddHozoQP42_6eJQyXHGdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8USS1txqP7HjO0YnNdhF0e85.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjoziW3HYuqTNqRyO_4u5YgHmPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STr6lbgQ2qHN5IAu0iHhOshC.jpg?f=fotoalbum_large

woonkeuken, tussen 2,5 en 3,5 cm.

• peer geen appel
Stukadoor gaf aan dat het wel te repareren is (keuken nog steeds scheef), maar dat ik moet rekenen op zo'n 1200,- extra kosten.

Misschien een onduidelijkheid vanuit mijn kant; Ben vooral op zoek naar de verantwoordelijkheid voor deze fout. Ik zal nogmaals de papieren induiken om te kijken of er iets over NEN normering wordt gezegd.

• peer geen appel
BBBrt schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:45:
[...]

NEN 2886 stelt voor plaatshoogteverschillen van vloeren (onderkant) een maximale tolerantie van 16 mm. Tenzij er specifiek strengere eisen zijn afgesproken zijn, dan is het 11 mm.
Is dat een verplichte NEN normering of moet dat expliciet in mijn documentatie staan?

• peer geen appel
Een vermoeden: Op basis van alle antwoorden hier kwam ik op het idee dat wellicht een plaat is omgedraaid? Dus één waar meer belasting op hoorde te komen (door een muur erboven bijvoorbeeld). Als ik er weer ben ga ik kijken of ik daar iets van kan zien (nummering, gaten voor WTW en riolering).

• BBBrt
peer geen appel schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:09:
Een vermoeden: Op basis van alle antwoorden hier kwam ik op het idee dat wellicht een plaat is omgedraaid? Dus één waar meer belasting op hoorde te komen (door een muur erboven bijvoorbeeld). Als ik er weer ben ga ik kijken of ik daar iets van kan zien (nummering, gaten voor WTW en riolering).
Nee, ik weet helaas niet zo 1-2-3 via welke overkoepelende norm die aangeroepen kan worden en of hij dus standaard van toepassing is of niet.

Het zou in theorie een sprong in dikte kunnen zijn. Er zijn kanaalplaten waar tussen 2 types een sprong in hoogte zit van 25 mm en dat lijkt passend hier. Maar zelfs als dat zo is, dan zou je het verschil aan de bovenzijde verwachten en niet aan de onderzijde.. blijft gek dit.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nee dat slaat echt nergens op. Kanaalplaten worden in grote productiehallen gemaakt, meestal zo’n honderd meter lang, met speciale stortmachines met mallen. Daar zit echt geen dikte verschil in.
En een omgekeerde plaat is echt praktisch onmogelijk, er zijn productspecifieke platen klemmen voor de bouwkraan, die pakken een plaat niet eens omgekeerd op.

Gewoon contact zoeken of met de aannemer, of met de leverancier.

• BBBrt
HyperTrophy schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:56:
Nee dat slaat echt nergens op. Kanaalplaten worden in grote productiehallen gemaakt, meestal zo’n honderd meter lang, met speciale stortmachines met mallen. Daar zit echt geen dikte verschil in.
En een omgekeerde plaat is echt praktisch onmogelijk, er zijn productspecifieke platen klemmen voor de bouwkraan, die pakken een plaat niet eens omgekeerd op.

Gewoon contact zoeken of met de aannemer, of met de leverancier.
Ik las het dat hij bedoelde dat de platen verwisseld waren. Dat er dus net 2 verschillende platen (diktes) zijn toegepast en dat daar 2 van zijn verwisseld. Dát zou wel kunnen.

Maatafwijkingen, op zijn kop geplaatst of doorbuigingen zijn het inderdaad 100% niet.

• twain4me

twain4me

peer geen appel schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:01:
[Afbeelding]

woonkamer, ongeveer 2.5 cm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

woonkeuken, tussen 2,5 en 3,5 cm.
nen normen zijn op een enkele na niet verplicht je moet ze zelf in de overeenkomt "activeren" bij nieuwbouw wordt dat doorgaans gedaan door te bouwen met een garantie- en waarborgregeling (vaak aangeduid met termen als Woningborg, SWK of BouwGarant) Die doen ook aan kwaliteits borging door diverse normen als minimale eis op te nemen in de contractstukken. wellicht kan je als je ermee gebouwd hebt contact met ze opnemen. Omdat het "deffect" overduidelijk zichtbaar is en het niet is opgenomen als opleverpunt sta je in iedergeval al met 1- 0 achter. voor wat ik kan zien, lijkt 1200 euro ook wel een beetje met een vork geschreven, maar misschien vertekenen de foto's het beeld. Mocht er geen verwijzing zijn in contractstukken kan een rechter in zoon geval besluiten om bv een nen norm toch als de norm te zien en daaraan te toetsen dus als je echt wil doorpakken zonder verwijzing kan dat ook, maar of dat 1200 euro waard is.

• ephymerous
Los van de normen en hetgeen je voor getekend hebt lijkt me hier coulance van de aannemer op zijn plaats. De juridische en morele werkelijkheid zijn geregeld verschillende werelden.

Het is misschien niet sjiek maar als de aannemer hier niet correct mee omgaat zou ik als een mierenneuker de oplevering doorlopen. Ieder stofpuntje in de verf en ieder verondersteld puntje in het glas krijgt dan de aandacht.

Ook daarmee sta je gewoon in je recht, dat werkt twee kanten op ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 15-02-2026 10:11 ]

XXXVI

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:17
We werken hier sinds een jaar of wat standaard met de kanaalplaatvloer. In het begin ook de zogenaamde 'leidingplaatvloer' toegepast en er is vrijwel altijd hoogteverschillen die opgevangen moeten worden. Als we de vloeren leggen zijn we de rest van de dag bezig met hoogteverschillen opvangen. Dit doen we dan door stempels te plaatsen en de platen te belasten. En de vloer te laten 'zetten' en pas daarna de voegen vullen.

Het resultaat is daarna normaal gesproken altijd goed maar het kost je wel een paar extra manuren.

We hebben er ook weleens minder aandacht aan geschonken en inderdaad dan loop je je later te ergeren. Mijn advies is om de stukadoor het te laten opvullen dan ben je van de irritatie af.

• peer geen appel
Dank aan iedereen voor het meedenken; ik zal de aannemer op de hoogte stellen. Afbreken is inderdaad geen optie, maar het ging me inderdaad om wie hier nou verantwoordelijk voor is qua kosten.
Als er nieuws is, zal ik dat hier nog even melden!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 19:29

LauPro

Prof Mierenneuke®

MB300 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:12:
We werken hier sinds een jaar of wat standaard met de kanaalplaatvloer. In het begin ook de zogenaamde 'leidingplaatvloer' toegepast en er is vrijwel altijd hoogteverschillen die opgevangen moeten worden. Als we de vloeren leggen zijn we de rest van de dag bezig met hoogteverschillen opvangen. Dit doen we dan door stempels te plaatsen en de platen te belasten. En de vloer te laten 'zetten' en pas daarna de voegen vullen.

Het resultaat is daarna normaal gesproken altijd goed maar het kost je wel een paar extra manuren.

We hebben er ook weleens minder aandacht aan geschonken en inderdaad dan loop je je later te ergeren. Mijn advies is om de stukadoor het te laten opvullen dan ben je van de irritatie af.
Precies dit. Als je gaat bouwen kunnen er per laag verschillen ontstaan.

Eerst is daar de fundering waar een rand met stenen op komt, dan krijg je de vloerplaat begane grond. Dan gaat men muren opzetten met blokken of gestort uit beton. Bij blokken kunnen er na een aantal lagen uiteraard afwijkingen ontstaan in de laaghoogtes. Hier metselt men dan normaliter een kimlaag overheen zodat er weer een waterpas referentie is.

Tijdens een bouw kunnen er echter zettingen plaatsvingen in bijvoorbeeld de fundering. Waardoor een waterpas fundering niet meer 100% waterpas is, dit kan je dan nog opvangen met een kimlaag. Dit is ook de reden dat men vaak praat met toleranties van 1 cm, een paar mm zetting kan op een muur grote verschillen ontstaan. In gebieden met bijvoorbeeld kleigrond is het gebruikelijk om eerst een fundering te storten en dan een half jaar tot een jaar te wachten totdat alles gezet is. Niet iedereen heeft deze tijd om te wachten.

In beginsel maak je dus eerst een laag recht (de kimlaag bij de muren) voordat je verder gaat met de volgende laag, omdat je anders fout op fout aan het stapelen bent. Zeker als er meerdere partijen bij een bouw betrokken zijn is het altijd afvragen wie verantwoordelijk is voor bepaalde afwijkingen. Bij hoogbouwprojecteren worden er hogere eisen gesteld aan een fundering waarbij dit minder gangbaar is.

Als men betonnen muren stort, is het beton vloeibaar tijdens het storten. Dit zorgt ervoor dat ja een vrij natuurlijk 'waterpas' niveau krijgt aan de bovenkant van de muur. Bij prefab worden de delen vaak verlijmd en kan de dikte van de lijmlaag invloed hebben op de rechtheid van de constructie.

Al met al is het dus van belang dat alles waterpas wordt geplaatst zodat als je een vloer gaat leggen met lange rechte platen je deze niet hoeft te plaatsen op een oneven ondergrond waardoor er gaten en kieren ontstaan. Voor superstrak resultaat maakt men een tijdelijke steunvloer met balken en stempels die waterpas is, en dan worden pas de kanaalplaten geplaatst die dan vast worden gezet met mortel op de muren. Doordat je steeds aan het uitvlakken bent krijg je dan dus wel hoogteverschillen in de ruimte, en moet je mogelijk ook een vloer opnieuw egaliseren om weer een parallel geheel te krijgen (vloer-plafond).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Hoe wordt plafond opgeleverd? Casco of door aannemer wit gesprayde?
We hadden ook 1 element die iets verhoogd lag. Dit is met afwerken opgelost en er is niks van te zien. Maar moet toegeven dat dit wel een stukje minder was.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-03 20:58
laat maar...

[ Voor 99% gewijzigd door Analamoebe op 17-02-2026 15:24 . Reden: heeft geen zin dit ]

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-03 15:26

Ac0

peer geen appel schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:08:
Dank aan iedereen voor het meedenken; ik zal de aannemer op de hoogte stellen. Afbreken is inderdaad geen optie, maar het ging me inderdaad om wie hier nou verantwoordelijk voor is qua kosten.
Als er nieuws is, zal ik dat hier nog even melden!
In onze verbouwing kwam er ook een forse afwijking naar voren. Dit was al vanuit de bouw uit de jaren '70 dus daar deden we niets mee. Voor het oplossen kwam er ook als optie om het schuin af te laten lopen, circa 1,5cm. De stukadoors gaven aan dat dit er behoorlijk lelijk uit zou komen te zien. Nu hebben we het met een hoekprofiel laten doen en ik kan je zeggen dat dit ook lelijk is :X Wat het resultaat ook is je zal er aan moeten leren wennen (of je breekt het huis weer af...)

• ephymerous
Ac0 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:54:
[...]

In onze verbouwing kwam er ook een forse afwijking naar voren. Dit was al vanuit de bouw uit de jaren '70 dus daar deden we niets mee. Voor het oplossen kwam er ook als optie om het schuin af te laten lopen, circa 1,5cm. De stukadoors gaven aan dat dit er behoorlijk lelijk uit zou komen te zien. Nu hebben we het met een hoekprofiel laten doen en ik kan je zeggen dat dit ook lelijk is :X Wat het resultaat ook is je zal er aan moeten leren wennen (of je breekt het huis weer af...)
Dat hoeft echt niet hoor. Ik zie drie opties;

1. Accepteren dat het zo is, zeker met een vlak plafond lastig, met de naden in zicht valt het denk ik niet zo op
2. Stucen en dan in lagen glad trekken. Het verschil uitvlakken over een meter valt denk ik al niet meer op
3. Een verlaagd plafond met gips maken en dan de ragels uitvullen, voordeel is dat je spotjes ed. makkelijker kan plaatjes. Ja je gaat wel snel een paar centimer hoogte missen.

XXXVI

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:36
ephymerous schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Dat hoeft echt niet hoor. Ik zie drie opties;

1. Accepteren dat het zo is, zeker met een vlak plafond lastig, met de naden in zicht valt het denk ik niet zo op
2. Stucen en dan in lagen glad trekken. Het verschil uitvlakken over een meter valt denk ik al niet meer op
3. Een verlaagd plafond met gips maken en dan de ragels uitvullen, voordeel is dat je spotjes ed. makkelijker kan plaatjes. Ja je gaat wel snel een paar centimer hoogte missen.
4. Een spanplafond laten installeren, kan in 1 dag. Als er geen spotjes in hoeven dan verleis je nauwelijks hoogte. Strakker dan dat wordt het niet. Het zou netjes zijn van de aannemer als hij een groot deel van de kosten op zich neemt.

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Val je onder Woningborg en heb je een document moeten ondertekenen dat je spackspuitwerk wil laten vervallen?

Dit stond er namelijk in het document wat wij hebben moeten ondertekenen wanneer we dat wilden laten vervallen (oplevering deze maand):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
met een verwijzing naar een eerder gedeeld document door de kopersbegeleider:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Vooral de laatste zin in val belang hierbij.

• ephymerous
vogelmans schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:26:
[...]

4. Een spanplafond laten installeren, kan in 1 dag. Als er geen spotjes in hoeven dan verleis je nauwelijks hoogte. Strakker dan dat wordt het niet. Het zou netjes zijn van de aannemer als hij een groot deel van de kosten op zich neemt.
Inderdaad, die optie kwam niet in me op :)

XXXVI

• AntoniusDD
Analamoebe schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:29:
[...]
Ok, ik ben officieel bouwkundige, bestekschrijver en heb zo'n 30 jaar ervaring in de bouwwereld.
En ik zeg dat je hele eerste post onzin is. :P
Zal ik het even verder verklaren?
Mooi en ik ben meer dan 30 jaar Bouwkundig ingenieur en 25 jaar architect.
Je mag of moet als Bestekschrijver natuurlijk alle normen in het hoofd hebben, dat zal best en het siert jou en je verstand van zaken.
Toch ben ik het niet eens met jou stelling over de kanaalplaat van Echo, Precon of Dycore. Maar dat baseerd op de kennisuitwisseling die ik heb gehad met grote aannemers voor grote nieuwbouw projecten. Qua uitvoering met voegvulling en/of druklaag. Naast overige consideraties betreffende het programmeren van leidingwerk en aansluitingen. M.A.W. architecten zijn er geen voorstander van, de ontwikkelaars wel.

En dan terug naar de vraag van TS, wat ga je doen aan die onderlinge verschillen met betrekking tot eventueel stucwerk aanbrengen, op een kanaalplaat? Hetgeen de andere reacties ook reeds impliceren wordt dat lastig en een kostenpost voor de koper.

met vriendelijke groet

Het zal me worst wezen als uiteindelijk toch wegens de bouwkosten (dus winst van de projectontwikkelaar / aannemer) die kanaalplaten in de huizen liggen. Je ziet waarom

• twain4me

twain4me

Ik ben al meer dan 40 jaar een voorstander van discussiëren op basis van inhoudelijke argumenten. Daarnaast spreek ik nu ook als moderator. ;)

De “ik ben dit” en “ik heb zoveel jaar dat”-argumenten voegen niets toe aan deze discussie en helpen de TS ook niet verder. Ik wil jullie daarom vragen om daarmee te stoppen en je te richten op de inhoud.
Pagina: 1