Welke vloer te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ben me al een tijd aan het oriënteren op een verbouwing van mijn appartement en dan het woongedeelte met open keuken, eventueel inclusief entree en gang.

Nu loop ik tegen het volgende aan: de vloer. Of eigenlijk loop ik tegen m'n eigen smaak aan en de beperkingen van een enorm gehorige bovenwoning (betonbouw). Ik ben al bij verschillende vloerenzaken geweest maar overal ligt hetzelfde eigenlijk en ze geven ook overal weer ander advies, dat maakt het er niet gemakkelijker op. Het gaat om ongeveer 26m2 in totaal voor de woonkamer/keuken en nog zo'n 6m2 voor de entree en gang.

Mijn conclusies tot nu toe op een rij:
- plak pvc: geen optie ivm contactgeluid
- gietvloer: geen optie ivm contactgeluid
- pvc laminaat: krast snel, niet waterbestendig voor de keuken, niet fraai
- hout laminaat: sommige soorten wel kort waterbestendig voor in de keuken, maakt zo'n ellendig tikkend geluid als je erop loopt, weinig keuze
- parket: heel mooi, niet waterbestendig voor in de keuken, jaarlijks onderhoud nodig, geluidsarm
- tapijt: niet geschikt voor de keuken
- kurk: meest geluidsarm, heeft veel onderhoud nodig, wel waterbestendig

Ik neig heel erg naar parket want dat vind ik mooi, maar ik heb niet echt de ruimte, skills en gezondheid om een week per jaar mijn huisraad aan de kant te zetten om de vloer te gaan lakken of oliën. Is zoiets echt nodig? En is waterbestendig laminaat echt een alternatief voor in de keuken of is dat toch niet zo waterbestendig als men zegt dat het is?
Wat zouden jullie mij aanraden? Zie ik nog een optie over het hoofd? Alvast bedankt voor de input! :)

Alle reacties

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:58

aap

Ik vraag me af of er iemand met parket is die echt jaarlijks onderhoud doet.

Mijn ouders hebben het op de bovenverdieping liggen zo lang als ze er wonen (40+ jaar en het lag het er al voordien) en daar is nog nooit iets aan gedaan. Het heeft niet dezelfde kleur meer als vroeger, maar als je dat accepteert, kun je je een hoop gedoe besparen

• Frieda
  • Niet online
aap schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:52:
Ik vraag me af of er iemand met parket is die echt jaarlijks onderhoud doet.

Mijn ouders hebben het op de bovenverdieping liggen zo lang als ze er wonen (40+ jaar en het lag het er al voordien) en daar is nog nooit iets aan gedaan. Het heeft niet dezelfde kleur meer als vroeger, maar als je dat accepteert, kun je je een hoop gedoe besparen
ja op de bovenverdieping zou het nog wel gaan inderdaad. maar voor in de keuken lijkt me dat er toch wat meer bescherming nodig is? het hoeft natuurlijk niet gelijk al het eerste jaar "rustiek" te worden ;)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
@Frieda
Parket (duoplank, lamelparket) en dan olie of 2k lak van Royl: https://rigoverffabriek.nl/producten/royl

De olie ligt bij mij al 10 jaar in de keuken zonder problemen en zonder extra laag.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:27
Ik mis linoleum/marmoleum in het rijtje. Natuurlijk materiaal, in allerlei designs te krijgen, geluiddemper, ideaal met vloerverwarming, kan in de keuken, is watervast, slijtvast, stootvast, etc

voor alle mogelijkheden: https://www.forbo.com/flo...producten/linoleum/cer9l5

[ Voor 34% gewijzigd door No Hands op 06-02-2026 19:58 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
Parket en dan wel een goede parketlegger en goed hout kiezen.
Ik werk in een monument waar veel parket ligt van meer dan 100 jaar oud, dit is afgelopen jaar voor het eerst in 30 jaar weer gereinigd, licht opgeschuurd en geolied. Het is nu praktisch onderhoudsvrij. Wel oppassen met inloop, een goede schoonloopmat én een droogloopmat voorkomen veel. En vieze schoenen en profielschoenen (blijven steentjes inzitten die er binnen uitvallen) uitdoen en andere schoenen of pantoffels aan bij binnenkomst. Voor echoën van geluid wat tapijten neerleggen, in de keuken een loper voor het aanrecht. Oliën hoeft in principe maar sporadisch.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:14
Zelf voor parket gekozen (curupixia) in de woonkamer met antraciet tegels in de open keuken. Beide op de zelfde hoogte met een 3 of 4 mm kit naad tussen hout en tegels in dezelfde kleur als de voegen.

Een gelijmde houten vloer maakt niet veel herrie, geeft een beetje extra isolatie, is met wat onderhoud erg lang mooi en kan altijd weer opgeschuurd worden.

• Frieda
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:57:
Ik mis linoleum/marmoleum in het rijtje. Natuurlijk materiaal, in allerlei designs te krijgen, geluiddemper, ideaal met vloerverwarming, kan in de keuken, is watervast, slijtvast, stootvast, etc

voor alle mogelijkheden: https://www.forbo.com/flo...producten/linoleum/cer9l5
ja die had ik er idd niet bijgezet, excuus! mijn buren naast mij hadden eerst een linoleumvloer en ik kon werkelijk elke voetstap van ze horen, zelfs de voetstappen van hun hond. dat wil ik de rest van het pand niet aandoen. vandaar dat die optie eigenlijk al was afgevallen. ze hebben inmiddels laminaat met knappe ondervloer, daar hoor ik ook de voetstappen op, maar wel minder erg dan het linoleum.

• No Hands
Frieda schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:02:
[...]

ja die had ik er idd niet bijgezet, excuus! mijn buren naast mij hadden eerst een linoleumvloer en ik kon werkelijk elke voetstap van ze horen, zelfs de voetstappen van hun hond. dat wil ik de rest van het pand niet aandoen. vandaar dat die optie eigenlijk al was afgevallen. ze hebben inmiddels laminaat met knappe ondervloer, daar hoor ik ook de voetstappen op, maar wel minder erg dan het linoleum.
Heb je op die link geklikt? er is geluidsreducerend linoleum.

• Frieda
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Heb je op die link geklikt? er is geluidsreducerend linoleum.
jazeker en ik ben ook bij zo'n dealer geweest! maar het werd me afgeraden, juist vanwege het geluid en dat had ik zelf ook al ervaren. heb jij dan andere ervaringen?

• No Hands
Frieda schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:22:
[...]

jazeker en ik ben ook bij zo'n dealer geweest! maar het werd me afgeraden, juist vanwege het geluid en dat had ik zelf ook al ervaren. heb jij dan andere ervaringen?
nee ik heb het geluk dat ik vrijstaand woon.
bijzonder dat de dealer het je afraadt terwijl Forbo zelf aangeeft dat het werkt. Je hebt je iig goed laten informeren

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
parket heb je ook geen dempende ondervloer , met laminaat heb je een dikke rubberen ondervloer .
https://www.vloerengordij...9Et-ENhBgsNhoC5coQAvD_BwE

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:57
nuffy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:30:
parket heb je ook geen dempende ondervloer , met laminaat heb je een dikke rubberen ondervloer .
https://www.vloerengordij...9Et-ENhBgsNhoC5coQAvD_BwE
Kweenie, maar voor parket zijn ook dempende ondervloeren verkrijgbaar hoor.
O.a. Pavacoustic en zo zijn er nog veel meer

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Frieda
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:27:
[...]

nee ik heb het geluk dat ik vrijstaand woon.
bijzonder dat de dealer het je afraadt terwijl Forbo zelf aangeeft dat het werkt. Je hebt je iig goed laten informeren
ja of niet, nu ga ik ook weer twijfelen.. voor zover ik het begrepen heb betreft de geluidsreductie vooral het geluid in de ruimte zelf, maar niet het doorklinken naar de aangrenzende ruimtes, doordat het contact maakt met de muur.

maar jij hebt dus zelf linoleum als ik het goed begrijp? even los van de geluidsdiscussie, hoe bevalt dat jou qua onderhoud? dat moet je ook 1x in de zoveel tijd laten behandelen toch?
Pagina: 1