Boom gezocht voor in de oprit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
We hebben een redelijk grote, vooral brede oprit die wat kaal oogt.
Daarom willen we graag wat groen en schaduw aan de voorkant van de woning, en hebben het idee om nog voor het einde van de winter een boompje te planten.
We hebben alleen geen idee wat voor soort boom en zoeken hulp om te bepalen wat bij ons en deze locatie past.
Hopelijk komen er ook (amateur-)arboristen op dit forum die advies willen geven!

Belangrijkste omstandigheid is dat de boom midden op de oprit moet komen en er ruimte moet blijven voor 2 auto's om er aan weerszijden onder te parkeren. We denken dus aan iets dat is opgekroond, in ieder geval moet er minstens 2 meter vrij blijven aan de onderkant om er onderdoor te kunnen lopen/fietsen/rijden. Eén- of meerstammig geen voorkeur, maar het moet wel een beetje smal blijven.
-hoogte maximaal 8 meter, lager mag ook. Liefst van nature of door (beperkt) snoeiwerk. We willen er niet teveel werk aan hebben.
-oprit is uiteraard bestraat, dus weinig of geen worteldruk.
-standplaats op het westen, groot deel van de dag zonnig, kan soms winderig zijn maar is wel in bebouwde omgeving.
-niet bijzonder droog of nat, ik denk bovenste laag redelijk droog maar grondwater zal op hooguit anderhalve meter onder maaiveld zitten.
-bij voorkeur bladverliezend en dus niet groenblijvend, al is dat geen harde voorkeur.
-er komen auto's onder geparkeerd, dus geen vogelmagneet of soort die bv plaktroep of bessen achterlaat. Dit is een belangrijke eis.
-liefst inheems maar we staan open voor overige soorten als die beter aan de voorwaarden voldoen. I.v.m. de vorige eis is een exoot wellicht beter.
Verder vraag ik me nog af hoe ver de boom van de erfgrens met de openbare weg geplant dient te worden.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ASW1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:29:

Verder vraag ik me nog af hoe ver de boom van de erfgrens met de openbare weg geplant dient te worden.
Normaliter is dat 2 meter.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-02 15:21
Een (dak)plantaan?
Is er bij jullie in de regio geen boomkwekerij / handel?
Maak wat foto's van de oprit en de situatie. Ga langs en vraag advies. Dan kunnen ze je vast en zeker wat mooie bomen adviseren en laten zien.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mooi streven! Ik ben groot fan van groen, maar met mijn praktijk ervaring wil ik je ook even meegeven dat je auto permanent onder de vogelpoep zit. En hoe goed bedoeld je ook vast allerhande tips krijgt om dat tegen te gaan, het werkt niet.

Is het erg? Mwa. Ik heb een abonnementje op de wasstraat. Je moet je er bij neer kunnen leggen (zoals ik) maar als je een schijthekel hebt aan poep( :+ ) of walgt van vieze auto's en rotzooi uit bomen, zou ik je keuze heroverwegen :P

En wat anderen ook beweren.. laat je niet wijsmaken dat 'het wel mee valt'. Dit is niet waar :+

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
offtopic:
Klinkt alsof een slagboom ideaal is. Mits je hem groen schilderd. Niet te groot, geen worteldruk, er past (omhoog) maar één vogel tegelijk op, en snoeien hoeft niet heel vaak. Valt ook geen zooi vanaf.
Zonder gekheid, de eisen die je stelt komen denk ik redelijk overeen met wat een gemeente vaak zoekt. Beetje googlen leert dat daar gewoon een site voor is, mogelijk dat die inspiratie brengt:
https://www.ebben.nl/nl/p...en-voor-straten-en-lanen/ (inclusief filterbare bomenzoeker!). Ik denk dat een boom altijd onderhoud nodig heeft, waar je het beste iemand voor kan hebebn die weet wat 'ie doet. Mogelijk dat die ook kunnen helpen met bedenken wat het meest in aanmerking komt.

Verder, hulde voor meer groen in de stad! zouden meer mensen moeten doen :)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:27
Vogelpoep is al genoemd, maar let ook op andere viezigheid.
Bij mij in de tuin staan essen en esdoorns. Daar komt met name in het voorjaar miniscule, kleverige druppeltjes van af. Mogelijk komt het van de luizen, maar hier wordt het beter uitgelegd:
https://www.rtl.nl/wonen/...omen-kun-je-je-auto-beter

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Weet niet waar je woont, maar hier in de buurt zit een stichting en zij geven gratis bomen weg: https://meerbomen.nu/#

Vooral bomen van enig formaat (en 8 meter is dat :p ) kosten al snel een klein kapitaal.. maar die zijn hier dus gewoon gratis.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:53:
Weet niet waar je woont, maar hier in de buurt zit een stichting en zij geven gratis bomen weg: https://meerbomen.nu/#

Vooral bomen van enig formaat (en 8 meter is dat :p ) kosten al snel een klein kapitaal.. maar die zijn hier dus gewoon gratis.
Als ik ze op maat zaag met de kettingzaag dan gaan ze me raar aankijken zeker? :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:15
Ik had bij een eerdere woning ook een berk half over de parkeerplek. Op zich fijn, maar er kwam wel veel zaad/troep af. Als iemand hier weet wat 'autovriendelijke' bomen zijn, hoor ik het ook graag.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:14
Glashelder schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:53:

die stichting is landelijk en geeft geen bomen van 8 meter weg, die zijn namelijk niet uit te graven door de vrijwilligers.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

No Hands schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:00:
[...]

die stichting is landelijk en geeft geen bomen van 8 meter weg, die zijn namelijk niet uit te graven door de vrijwilligers.
Je plant doorgaans ook geen boom van 8 meter maar laat een kleinere groeien ;)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

No Hands schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:00:
[...]

De TS zei maximaal 8 meter, lager mag ook. Ik heb daar flinke bomen weg zien gaan voor nop (+2,5 meter), die bij een tuincentrum gewoon honderden euro’s hadden gekost.

Het is maar een tip.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:49
Plant een Ginkgo biloba, Japanse notenboom. Zorg wel dat je een mannelijke boom krijgt (Ginkgo's zijn tweehuizig). Vrouwelijke bomen dragen vruchten die in de herfst afvallen en nogal gaan stinken. Verder een redelijk makkelijke boom die op te snoeien is. Het is wel een bijzondere boom, in het wild komt ie niet meer voor. Wikipedia link

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-02 22:32
Hier een bosbouwer/ ex groenbeheerder
Een boom geeft altijd wortelopdruk als de tegels ervoor zorgen dat de wortelruimte inklinkt/zuurstofarm wordt.
Dus voor je een boom plant een goed plantgat met boomsubstraat (speciale aarde)
Kijk naar bomen die weinig overlast geven, een eik is leuk, maar vallende eikels op een auto zijn lawaaiig, en de plak van een linde wil je ook niet.
Maar kijk vooral ook naar iets wat er van nature kan groeien. Een boom die zandgrond wil groeit niet lekker op klei. Ik zou zelf kijken naar een haagbeuk, die zijn mooi compact, geven weinig overlast. (carpinus betulus)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:24
ASW1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:29:
We hebben een redelijk grote, vooral brede oprit die wat kaal oogt.
Daarom willen we graag wat groen en schaduw aan de voorkant van de woning, en hebben het idee om nog voor het einde van de winter een boompje te planten.
Ik vind je wensenlijstje wel wat tegenstrijdig hier en daar. Het miet smal en hoog zijn, maar je wilt ook groen en schaduw. Heoveel schaduw denk je van een smalle boom te krijgen? :)

Zelf denk ik dat een (of misschien leiber 2/3) hoogstammige magnolia die midden op of in de oprit staat heel mooi kan uitkomen. Bloeit mooi en kort (dus je hoeft niet het hele jaar bloemen te rapen) daarna groen en in het najaar bladverliezend (er zijn er ook die wel groen blijven). Je kunt ‘m eventueel in een grote pot zetten, dat ziet er aan de onderkant minder ielig uit en de boom is ook minder kwetsbaar voor de auto’s en fietsen van je gezin en bezoekers.
Even klikken voor volledig formaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C43Hi_7Ji938Ff4jMl2mD0D3p1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tnhdLarL5PD2LPUBZDGiGgTp.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qgdAoBS__mgetMFdHxu9tlip9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44kIXl9bKbLtGAacbpoBiuFI.jpg?f=fotoalbum_tile

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02:11
Persoonlijk vind ik wilgen nogal handig; groeit snel en snoeit gemakkelijk (kan veel verdragen...)
Plataan zie je vaak (heb er zelf ook 2 staan in de voortuin) geven veel schaduw maar de bladeren moet je echt allemaal afvoeren want ze vergaan niet...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:49
robotomizer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:30:
0Plataan zie je vaak (heb er zelf ook 2 staan in de voortuin) geven veel schaduw maar de bladeren moet je echt allemaal afvoeren want ze vergaan niet...
Afvoeren is totaal onnodig, maak een composthoop, deponeer daar je blad bij het andere groene spul en je hebt na 2 jaar hele mooie compost.
Wanneer het blad niet zou vergaan dan zou er onder platanen een metershoge laag van niet vergaan blad liggen. Dat zie ik eigenlijk nergens.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:23
Amberboom?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:40
Twee of drie leilinden tussen de autos kan ook leuk zijn. Valt er weinig troep op de autos...
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2F736x%2Fdc%2F01%2F06%2Fdc0106ef28f289a1e05e5c06906e0939.jpg&f=1&ipt=f3aa3a8b9df7c91ad47adbb5741828ec4d9d1b1d46ba12e479f4ca8a29cc4b46
Pagina: 1