Vraag onderhoud citroen c4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:06
Mijn vraag

Wij hebben vorig jaar april een citroen c4 mk3 gekocht uit 2022 met 51012 km op de teller.
Nu heeft hij zijn jaarlijkse onderhouds beurt nodig. De auto heeft nu 53926 gelopen dus een kleine 3000 km.
Nu moet ik de beurt uiteraard bij een citroen dealer laten doen omdat ik 2 jaar spoticar garantie op de auto heb en deze is afgeleverd met een onderhoudsbeurt volgens de km stand.
Nu krijg ik een mail met dit onderhoud:

De onderstaande werkzaamheden worden volgens afspraak aan het voertuig uitgevoerd:

- CITROEN BASISBEURT 5W30 FPW9.55535/03 329,-
- REMVLOEISTOF VERVANGEN (TIJDENS ONDERHOUD) 107,-
- LUCHTFILTER VERVANGEN (TIJDENS ONDERHOUD) 75,-
- BOUGIES VERVANGEN (TIJDENS ONDERHOUD) 130,-

De oliewissel begrijp ik maar de remvloeistof
En bougies zij toch totaal overbodig met wat ik gereden heb ?
Luchtfilter zou elk jaar moeten begreep ik.
Is dit juist of niet ?
Ik ben helaas verplicht mijn onderhoud te laten doen bij de citroen dealer aangezien het een puretech motor is met de bekende riem en deze al vervangen is bij 52000 km.
Een garage buiten citroen om is de helft goedkoper maar dat is even niet anders.
Wat is jullie mening hierop ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Alle reacties

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Zijn geen hele gekke prijzen. Ik zou me niet opgelicht voelen oid.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• camel1987
Agent47 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:34:
Zijn geen hele gekke prijzen. Ik zou me niet opgelicht voelen oid.
Het gaat me er niet om dat ik opgelicht word. Maar als ik een beetje zoek dan worden bougies om de 2 jaar vervangen of bij 30 of 60.000 km
Idem dito voor de remvloeistof.
Ik heb nog geen 3000 km gereden in een jaar.
En de auto is afgeleverd met een onderhoudsbeurt nog geen jaar geleden.
Had dit dan niet vervangen moeten worden met de auto rijklaar maken ?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:05
camel1987 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Het gaat me er niet om dat ik opgelicht word. Maar als ik een beetje zoek dan worden bougies om de 2 jaar vervangen of bij 30 of 60.000 km
Bel dan met de garage in kwestie en leg dit voor .. wellicht zeggen ze "oh ja u heeft gelijk".. en anders hebben ze wellicht een duidelijke toelichting.

*sowieso

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@camel1987 Welke spoticar garantie heb je?

Net even gezocht naar het vervangen van het luchtfilter. (ik neem aan die van de motor) Dat ding kost nog geen €20, vervangen nog geen 5 minuten. Dan is €75 ineens veel geld voor deze handeling.

De oliewissel snap ik ook, maar dat dit zo prijzig moet zijn? Olie aftappen en leeg laten lopen, ondertussen het filter, de remolie en de bougies vervangen, daarna de plug weer in het blok draaien en bijvullen. Daar €329 voor rekenen is fors.

Ik heb net ook even gekeken naar de remvloeistof, de meeste worden vervangen met een interval van 2 jaar. Bovendien is dat niet zo'n ingewikkelde klus heb ik ervaren. Ze rekenen er wel de tijd voor in ieder geval.

Van wie moet je de auto bij een dealer in onderhoud doen? Ik lees hier dat het niet beslist bij een dealer hoeft en ook dat het je niks kost wanneer de riem (weer) vervangen moet worden.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:33
[...]

Bougies vervangen zit er niet standaard in met rijklaar maken vloeistoffen wel dus remvloeistof hebben ze niet vervangen

Of die stond een millimeter boven peil

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-02 15:35
[...]

Lijkt me dat er een onderhoudshistorie bij de auto zit? Dan kan je toch even terug kijken wat er in het verleden allemaal gebeurt is en wanneer? Rijklaar maken is in mijn ogen niet meer dan nodig is om de volgende beurt te halen, met een recente APK. Tenzij je zelf daarin onderhandeld.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-02 15:52
[...]

Die onderhoudsbeurt bij rijklaar maken stelt niet zoveel voor, olie en filter misschien, meer doen ze echt niet.

Dat jij nog maar 3000km gereden hebt, wil niet zeggen dat de bougies en alle vloeistoffen ook zo jong zijn.
Die bougies kunnen de originele nog gewoon zijn en dienen volgens plan gewoon vervangen te worden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ivm de puretech motor en de lopende garantie zou ik zeker geen concessies doen op het voorgeschreven onderhoud. Het laatste wat je wil is discussie met de garantie als de boel in de soep loopt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• camel1987
sypie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:06:
@camel1987 Welke spoticar garantie heb je?

Net even gezocht naar het vervangen van het luchtfilter. (ik neem aan die van de motor) Dat ding kost nog geen €20, vervangen nog geen 5 minuten. Dan is €75 ineens veel geld voor deze handeling.

De oliewissel snap ik ook, maar dat dit zo prijzig moet zijn? Olie aftappen en leeg laten lopen, ondertussen het filter, de remolie en de bougies vervangen, daarna de plug weer in het blok draaien en bijvullen. Daar €329 voor rekenen is fors.

Ik heb net ook even gekeken naar de remvloeistof, de meeste worden vervangen met een interval van 2 jaar. Bovendien is dat niet zo'n ingewikkelde klus heb ik ervaren. Ze rekenen er wel de tijd voor in ieder geval.

Van wie moet je de auto bij een dealer in onderhoud doen? Ik lees hier dat het niet beslist bij een dealer hoeft en ook dat het je niks kost wanneer de riem (weer) vervangen moet worden.
Waarschijnlijk de spoticar premium want heb 2 jaar.
Vanuit stellantis moet het onderhoud bij een citroen dealer gedaan worden voor garantie op de riem aangezien hij al een keer vervangen is.

• camel1987
aart93 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Lijkt me dat er een onderhoudshistorie bij de auto zit? Dan kan je toch even terug kijken wat er in het verleden allemaal gebeurt is en wanneer? Rijklaar maken is in mijn ogen niet meer dan nodig is om de volgende beurt te halen, met een recente APK. Tenzij je zelf daarin onderhandeld.
Met spoticar premium moet de auto worden afgeleverd met een complete onderhoudsbeurt wat ik eruit begreep vandaar de vraag ook.

• camel1987
revolution-nl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:23:
Ivm de puretech motor en de lopende garantie zou ik zeker geen concessies doen op het voorgeschreven onderhoud. Het laatste wat je wil is discussie met de garantie als de boel in de soep loopt.
Dat houd me dus ook tegen om bij geen officiele merk dealer het onderhoud te laten doen.
Stellantis is toch al niet zo getemoetkomend richting al 1000e gedupeerde.

• kortenhoef86
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik mag toch hopen dat een officiële Stellantis dealer er geen 5w30 in stopt… PureTech heeft een lagere viscositeit nodig…

PSA B71 2010 / FPW 9.55535-DM1 → vaak gekoppeld aan 0W-20 olie.
PSA B71 2312 / FPW 9.55535-03 → vaak gekoppeld aan 0W-30 olie.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:24
Analamoebe schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Die onderhoudsbeurt bij rijklaar maken stelt niet zoveel voor, olie en filter misschien, meer doen ze echt niet.

Dat jij nog maar 3000km gereden hebt, wil niet zeggen dat de bougies en alle vloeistoffen ook zo jong zijn.
Die bougies kunnen de originele nog gewoon zijn en dienen volgens plan gewoon vervangen te worden.
Deze wordt niet van commentaar voorzien door OP terwijl hier juiste de relevanteinformatie in staat :)
Pagina: 1