netwerk splitter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nivek
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:35
Goede morgen,

Sinds kort maak ik gebruik van VOIP telefonie en heb daarbij een los (draadloos) toestel. Deze dient verbonden te worden met het netwerk maar op mijn router heb ik onvoeldoende uitgangen.

Nu heb ik een utp splitter gezet tussen mijn printer en de telefoon. De telefoon is verbonden met het netwerk maar de printer blijft aangeven dat er geen verbinding is met het netwerk.

Is hier een relatief makkelijke oplossing voor of kom ik écht niet onder een switch uit als ik dit wil oplossen?

Om de een of andere reden geeft de printer mij sowieso problemen. Je zou zeggen dat printen en scannen probleemloos zou moeten werken met usb verbinding (samsung m4580FX) maar niets is minder waar. Sinds de printer los gekoppeld is van het netwerk, is het helemaal ellende...

Dus ik ben benieuwd of iemand mij hier over kan informeren.
Mijn autistische ik vind het nogal overdreven om een switch neer te zetten voor 1 extra aansluiting. Maar als er echt geen andere optie is...

-kevin

Alle reacties

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mijn autistische ik vind het nogal overdreven om een switch neer te zetten voor 1 extra aansluiting.
Dit is dus precies waar je een switch voor nodig hebt!

Ik denk dat zo'n beetje elke switch hier zal voldoen, en kosten de wereld niet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:05
Er bestaan wel splinters maar daar heb je in dit geval niets aan. Het enige dat die doen is gebruik maken van 4 (van de 8 ) draadjes in de kabel die niet gebruikt zouden worden als je een wat langzamere verbinding hebt tussen router/switch en aangesloten apparaat maar daar heb je er 2 van nodig. Deze splinters werken dus alleen als je een kabel in de muur te weinig hebt en dan zet je aan beide kanten zo'n ding. 2 kabels vanuit de router naar de splitter en aan de andere kant van de splitter naar de printer en naar je telefoon of PC.

goedkoopste optie is de switch van de action.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:11
Nivek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:46:
Mijn autistische ik vind het nogal overdreven om een switch neer te zetten voor 1 extra aansluiting.
Ik weet dat het een spectrum is, maar mijn autisme wil juist dat ik het goed doe, of ik doe het niet :P En een switch is de juiste manier.

Als je geluk hebt lukt het met een splitter wel om 2x 10 of 100 Mbit/s over 1 kabel te krijgen, maar dan heb je die splitter aan beide kanten nodig, en alsnog 2 vrije poorten op een switch.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nivek
Koekstra schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Dit is dus precies waar je een switch voor nodig hebt!

Ik denk dat zo'n beetje elke switch hier zal voldoen, en kosten de wereld niet.
Het zijn ook niet zo zeer de kosten, meer de opstapeling van apperatuur wat me dan stoort. Én weer een stopcontact minder.

Wat ik dacht te lezen is dat met een simpele splitter de data "om en om" een kant op gestuurd word en het dus langzaam kan maken. Ik dacht dus dat het niet zo'n probleem zou zijn omdat de printer maar af en toe gebruikt word. Blijkbaar dus niet...

Edit:: dit sluit dus ook aan op wat erebos zegt

Wat ik overigens nu net even probeer, is de kabel van de telefoon los trekken, en de printer blijft storing geven op "niet verbonden met netwerk". Stekkers omgewisseld en de printer is storingsvrij, telefoon geen verbinden.
Ik denk dat ik gewoon een scam product te pakken heb....?

Overigens heb ik een splitter voorbij zien komen waar een usb draadje aan zit, voor stroom neem ik dan aan. Iemand daar ervaring mee of is dat ook maar voor de show?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Die met een USB draadje kan een simpele 2 weg switch (of hub) zijn welke wordt gevoed via USB.

• Paul
Nivek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:21:
Ik denk dat ik gewoon een scam product te pakken heb....?
Nope, werkt gewoon zoals het moet.

10/100 ethernet gebruikt de aders 1, 2, 3 en 6, voor gigabit heb je alle 8 nodig. De splitter zet aders 1, 2, 3 en 6 op 1 poortje, en aders 4, 5, 7 en 8 op aders 1, 2, 3 en 6 van het andere poortje. Als je op een kabel dus maar één splitter zet gaat het nooit werken. Je moet aan de andere kant van de kabel óók een splitter zetten, en beide "uitgangen" in je modem of een switch stoppen. Een splitter is dus GEEN oplossing voor een gebrek aan vrije poorten op je modem of switch, enkel een (slechte) oplossing als je te weinig kabels hebt tussen je modem/switch en je apparaten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nivek
mjvdzwet schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:22:
Die met een USB draadje kan een simpele 2 weg switch (of hub) zijn welke wordt gevoed via USB.
Ja daar zat ik dus aan te denken. Maar ik heb geen idee hoe een normale switch werkt dus ik weet niet of het ook echt wat is. Er is zat wat leuker aangekleed word dan het is, vooral als het uit china komt

• Nivek
Paul schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:25:
[...]
Nope, werkt gewoon zoals het moet.

10/100 ethernet gebruikt de aders 1, 2, 3 en 6, voor gigabit heb je alle 8 nodig. De splitter zet aders 1, 2, 3 en 6 op 1 poortje, en aders 4, 5, 7 en 8 op aders 1, 2, 3 en 6 van het andere poortje. Als je op een kabel dus maar één splitter zet gaat het nooit werken. Je moet aan de andere kant van de kabel óók een splitter zetten, en beide "uitgangen" in je modem of een switch stoppen. Een splitter is dus GEEN oplossing voor een gebrek aan vrije poorten op je modem of switch, enkel een (slechte) oplossing als je te weinig kabels hebt tussen je modem/switch en je apparaten.
duidelijk verhaal!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Zon splitter met usb is gewoon een switch inderdaad dus werkt prima zoals dit:
https://www.amazon.nl/UGR...-settopbox/dp/B0D2QLTTWW/

maar ik zou minder geld uitgeven voor meer poorten en die switch van de action halen CyBeRSPiN in "netwerk splitter"

CISSP! Drop your encryption keys!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook zo'n kleine 'switch via USB', heeft dus ook stroom nodig, je bent dus ook nog eens hoe dan een ook een wandcontactdoos kwijt. Dan kun je het dus beter "goed" toen met een 'gewone' switch.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 06-02-2026 09:52 ]

• Nivek
laurens0619 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:49:
Zon splitter met usb is gewoon een switch inderdaad dus werkt prima zoals dit:
https://www.amazon.nl/UGR...-settopbox/dp/B0D2QLTTWW/

maar ik zou minder geld uitgeven voor meer poorten en die switch van de action halen CyBeRSPiN in "netwerk splitter"
deze kwam ik tegen

https://www.amazon.nl/Eth...litter%2Caps%2C84&sr=8-29

Bedankt voor de vlotte reactie's, ik ga dat blokje ik de kliko gooien en wat anders bestellen :)

• laurens0619
Nivek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:12:
[...]

deze kwam ik tegen

https://www.amazon.nl/Eth...litter%2Caps%2C84&sr=8-29

Bedankt voor de vlotte reactie's, ik ga dat blokje ik de kliko gooien en wat anders bestellen :)
Dat kan ook prima werken. Is ook gewoon een 3 port (usb powered) usb switch.
MRja zou er persoonlijk liever voor eurotje meer geld een tplink ophangen dan vage chinese prul :)

Kan die samsung m4580FX niet via WiFi trouwens?

• Paul
De plaatjes zijn wat onduidelijke (het onderste voorbeeld op het tweede plaatje zou ipv het label "broadband" beter "access point" gebruiken, of er gewoon weer de laptop neerzetten) maar in de reviews wordt het duidelijk: Het maakt geen verschil wat je in welke poort prikt, het is gewoon een 3-poort switch :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nivek
laurens0619 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Dat kan ook prima werken. Is ook gewoon een 3 port (usb powered) usb switch.
MRja zou er persoonlijk liever voor eurotje meer geld een tplink ophangen dan vage chinese prul :)

Kan die samsung m4580FX niet via WiFi trouwens?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het volledig met je eens. Kosten technisch maakt het geen bal uit. Maar alles staat hier op het bureau, de computer ook, dus voor deze specifieke situatie zint het mij meer om dan zo'n mini switch te plaatsen met de usb naar de computer. Als ik print of scan staat de computer toch altijd aan.

De printer heeft geen wifi, ik meen dat dat optie is (?). Los van dat gebruik ik eigenlijk geen van de internet functies op dit moment. Op afstand printen zou wel fijn zijn als dat lukt maar ik heb daar tot op heden nooit de moeite in gestoken. Maar ik heb gewoon problemen met dat ding, die erger geworden zijn sinds de netwerk kabel los is.

Printen mislukt elke keer. Ik moet elke keer na een pc reboot de samsung printer diagnose doorlopen als ik wil printen. Nu de netwerk verbinding weg is, lost dat niks op en als ik dan een andere dag de pc opstart komt er in eens een printje uit.

Scannen naar pc lukt uberhaupt niet meer sinds de netwerk kabel er uit.

Er zit al zoveel energie in dit gezeur dat ik liever het netwerk kabeltje terug druk en terug naar vanouds ga, dan weer mega veel energie in dat ding te stoppen om het weer goed werkend te krijgen haha.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Nivek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:21:
Het zijn ook niet zo zeer de kosten, meer de opstapeling van apperatuur wat me dan stoort. Én weer een stopcontact minder.
Je kan je VOIP toestel ook vervangen door een app op je mobiel, dan heb je minder apparatuur in huis en weer een stopcontact vrij.

Spel en typfouten voorbehouden

• Nivek
FredvZ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Je kan je VOIP toestel ook vervangen door een app op je mobiel, dan heb je minder apparatuur in huis en weer een stopcontact vrij.
Klopt, maar ik heb voor een aantal redenen bewust voor de telefoon gekozen (draadloos toestel)

• laurens0619
Printers zijn b*tches, vooral die all in one dingen.
Man man man, zoveel ellende met die dingen gehad. Snap ook niet waarom.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het volledig met je eens. Kosten technisch maakt het geen bal uit. Maar alles staat hier op het bureau, de computer ook, dus voor deze specifieke situatie zint het mij meer om dan zo'n mini switch te plaatsen met de usb naar de computer. Als ik print of scan staat de computer toch altijd aan.
Ik snap je maar als je pc uit staat, dan staat dus de switch ook uit en werkt je voip toestel niet meer.

JE zou ook die action switch in de meterkast kunnen hangen, dan heb je daar extra poorten, en dan alsnog met 2 van die "100mbit only" splitters kunnen werken als je maar 1 kabel hebt liggen.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:29
Lijkt erop dat deze discussie gaat over een splitter OF een switch, dit zijn twee verschillende dingen.
Splitter verdeeld alleen de 8 draadjes in twee groepen van 4 en een switch regelt het dataverkeer over de totale kabel, toch?
Zou in alle gevallen een switch nemen, ik heb er eentje boven waar twee PS5's, een TV en een PC op zitten en weken allemaal zonder problemen.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:32

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat is dit nou voor discussie? Het is lastig discussiëren over feiten.
Er zijn twee opties:
1: Split 8 aders in twee keer 4 (onzin oplossing).
2: Plaats een switch voor €15 (normale oplossing) met eventuele mogelijkheden voor de toekomst.

In de vraagstelling wordt er geen enkel probleem aangekaart.
Wat is het probleem?
1: Beschikbare stroompunten?
Koop een andere router, CCR2004-16G ofzo kost wel €400 ofzo.
Heb je 16 poorten kun je weer even door op 1 WCD.
2: Stoomverbruik? Neem a.u.b. de optie hierboven niet.. een simpele switch inc je huidige router gebruikt waarschijnlijk veel minder.
3: Koop een basisstation met ingebouwde switch voor een soort van daisy chain oplossing.

Maar dan alsnog wel probleem probeer je op te lossen? Een switch kopen voor €15?
Woon je thuis en mag je niet (nog meer) troep aansluiten van je ouders? Er moet toch een logische reden zijn om niet zoals @CyBeRSPiN even naar de Action te rijden?

Als er geen serieus inhoudelijke vraag komt ga ik dit topic sluiten, het antwoord is al gegeven koop een switch..
Pagina: 1