Vraag

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02:52
Hallo tweakers,

Op een buitenlocatie ben ik afhankelijk van mobiel internet. Om deze rede KPN data only unliment50 aangeschaft en in een Rut240 gestopt met outdoor antenne. Heb er meerdere draaien maar blijven allemaal op LTE B8 draaien. Ik twijfelde om een 5g router aan te gaan schaffen maar was benieuwd of iemand weet of dat wel zin heeft of dat het gewoon een band capacities probleem is en ook met een 5g router ik niet op sneller internet zal komen?

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@swarthoofd welke snelheden krijg je nu, en welke snelheden hoop je te krijgen?

Verder is een normale KPN simkaart eigenlijk niet bedoeld voor in routers, het kan natuurlijk prima werken. Odido biedt sinds een tijdje Klik en Klaar aan voor 26 euro per maand die daar wel voor bedoeld is. Daar krijg je een 5G router bij en is maandelijks opzegbaar, wellicht ook iets om te proberen.

[ Voor 71% gewijzigd door rens-br op 06-02-2026 07:58 ]

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:33
De Rut240 is een LTE Cat4 device, en daarmee beperkt in snelheid. 15-20 Mbps is het maximale wat je uit B8/B20 kunt halen.

Gezien je geen andere banden gekoppeld ziet worden kan het zijn dat:
- Het signaal zo slecht is dat band 3 niet te ontvangen is. B32 wordt niet ondersteund door dit apparaat. Anders uitrichten van de antenne kan helpen om B3 te ontvangen.
- LTE-CA niet mogelijk is met dit apparaat
- Je buitenantenne of kabel naar je router niet geschikt is voor hogere frequenties.

Om je antenne beter uit te richten was er voorheen een kaart van KPN beschikbaar die de beste locatie en richting toonde. Deze kan ik niet meer vinden. Je kunt antennekaart.nl gebruiken om de zendrichting en dichtsbijzijnde mast te proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door henk_dh op 06-02-2026 09:08 ]