Vraag

• Razzstep
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-02 12:40
Mijn vraag
Gaat deze opzet voor een Persoonlijke / Home Office NAS werken met de uitgekozen hardware?

Hardware
#CategorieProductPrijsSubtotaal
4Interne harde schijvenToshiba N300 (Bulk, 512MB cache, MN10ADA10TS), 10TB€ 299,-€ 1.196,-
2Interne ssd'sSamsung 990 EVO Plus 1TB€ 154,99€ 309,98
1NasUgreen NASync DXP4800 Plus€ 596,80€ 596,80
Totaal€ 2.102,78
NAS heeft van zichzelf 8GB RAM.

Opzet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrYUYiZcHkPX0P2haAloUweA4Hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLgwWIJSKy7tK8eQyDScWeQu.png?f=fotoalbum_large

Ik wil graag de NAS inzetten voor een combinatie van opslag en services. Hierbij is het idee om op Proxmox twee virtuele machines te draaien:
  1. TrueNAS voor het aanbieden van de HDD opslag als NFS
  2. OpenSUSE MicroOS voor het draaien van de *arr stack, OpenCloud en Immich met Podman
Mission critical data + belangrijke configs van de NAS worden uiteraard netjes op twee andere media en een andere locatie gebackupped.

Het is de bedoeling dat deze NAS een aantal jaar functioneert als 'Set & Forget'. Mocht een schijf een keer vervangen moeten worden of het geheugen upgrade krijgen, is dit geen probleem.

Een korte google zoektocht kwam met soortgelijke voorbeelden.

Kortom: is dit een logisch idee en werkbaar met de hardware? Of zeg ik nu iets geks :P

Alle reacties

• tweaker76
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-02 19:33
Is er een rede waarom je via Proxmox VMs wilt gebruiken? Zou ook allemaal via TrueNas kunnen bijvoorbeeld. Wil je veel via GUI doen of ben je niet vies van cli (only)? Ik denk wel dat het plaatje kan maar ik denk dat het simpeler kan voor wat jij wilt (opslag en wat services).

Verder nog wat vragen over de hardware
  1. 4x 10 TB in een stripe van 2 mirrors geeft netto 20 TB opslag. Waarom niet 2x 20 TB in mirror (b.v. Seagate Exos X20, 20TB https://tweakers.net/pric...0-sata-standard-20tb.html) geeft netto ook 20 TB opslag, prijs is ongeveer hetzelfde. Je gebruikt dan wel minder stroom en je houd nog wat vrije sloten over voor uitbreiding.
  2. Vanuit welke disks ga je booten? Ik denk dat je de 2x 1 TB in mirror gaat gebruiken voor betere IOPS voor je VMs en de 4x 10 TB zal wel voor data zijn. Of ga je ergens nog een boot partitie maken?

[ Voor 53% gewijzigd door tweaker76 op 06-02-2026 09:23 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-02 14:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom RAID10 en geen RAIDZ1? Waar heb je die snelheid voor nodig? De toepassingen in je plaatje zoals een *arr-stack en Immich laten niet iets zien waarbij de snelheid van RAIDZ beperkend is.

Zelf geen ervaring met OpenSUSE en je zult daar wel duidelijke redenen voor hebben. Zelf zie ik niet in waarom je al je pakketen in die OpenSUSE-VM wil draaien als je die direct in Proxmox als LXCs kan draaien. Helemaal makkelijk als je de Proxmox VE Helper-Scripts gebruikt, dan heb je al die pakketjes zo gëinstalleerd,

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX