Mijn vraag
Heb ik een defect artikel ontvangen of zie ik écht nog iets over het hoofd?
Situatieschets
Een week geleden een nieuwe build gemaakt (zie onderstaande). Geen problemen, draaide als een zonnetje, alle drivers geinstalleerd. Games gespeeld zonder zorgen. Drie dagen geleden speelde ik Baldurs Gate 3 (op dat moment al 7 uur speeltijd erop) waarbij de eerste ruis in beeldscherm en audio was te ontdekken. FPS naar 30, graphics van Ultra naar Moderate, nog een beetje gehaper. Ik zou het de volgende dag wel uitvogelen. Volgende dag: PC opgestart, Discord aangezet, scherm bevroor. Bij reset systeem alleen nog zwart scherm - monitor geeft aan dat het signaal doorkrijgt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
(Ik dacht, laat ik de gehele build maar gewoon even zien)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
(voor mijn gevoel inmiddels alles)
1. Display via moederbord gepakt en gekeken in de AMD Adrenaline App of het moederbord nog wel contact maakte met de GPU. Zo te zien wel:
:strip_exif()/f/image/hXup0G5GwTIRgBeaJjSnhfdI.png?f=user_large)
Uiteraard hier geen gegevens: er draaide geen game.
:strip_exif()/f/image/J6I10Si3JtyPZGM04QzgLuIu.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8cJN4aw7EoxJ6k03cZg0ayJ9.png?f=user_large)
2. Videokaart losgehaald, moederbord gereset (knoopcelbatterijtje eruit), videokaart teruggeplaats. Connectors gecheckt, ook op voeding.
3. Met DDU alle drivers verwijderd (Natuurlijk Windows in Veilige Modus, internetkabel eruit). Daarna opnieuw drivers gedownload en geïnstalleerd.
4. Freesync uitgeschakeld op monitor en ADM Driver
5. Gezocht in de BIOS naar settings voor de GPU. Niets te vinden - geen idee waarom...
6. RGB handmatig uit gezet (letterlijk tip gevonden dat Steel Legend hier blijkaar kuren van ervaart)
7. GPU ondersteund van onderen met kurkje voor beter contact GPU sleuf
8. GPU gecontroleerd op fysieke schade. Niets waar te nemen, kijk maar:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a56iu1isouDY8zi5ENhqLQRd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NrPgFPIGIb3oxT3rHwhqh5yg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2DMVPM491rBusKuDgKvNB0q2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JZxvx8E7KBxZLwEqu3nZNzhn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ELvJLk5bUpf7bEld0wwPpPZS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JbqVd9YwmzsqKu0xzIRVQLC8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D59gxDsLLMaKN3TQFaKLHOC0.jpg?f=user_large)
9. Ander scherm op GPU - nog steeds zwart scherm, wel signaal
10. Oude GPU van vorige build geplaatst - ik heb beeld!
Ga ik nu beroep doen op mijn garantie en de GPU naar Galaxus terugsturen ter reparatie of vervanging? Of heb ik iets gigantisch over het hoofd gezien?
Heb ik een defect artikel ontvangen of zie ik écht nog iets over het hoofd?
Situatieschets
Een week geleden een nieuwe build gemaakt (zie onderstaande). Geen problemen, draaide als een zonnetje, alle drivers geinstalleerd. Games gespeeld zonder zorgen. Drie dagen geleden speelde ik Baldurs Gate 3 (op dat moment al 7 uur speeltijd erop) waarbij de eerste ruis in beeldscherm en audio was te ontdekken. FPS naar 30, graphics van Ultra naar Moderate, nog een beetje gehaper. Ik zou het de volgende dag wel uitvogelen. Volgende dag: PC opgestart, Discord aangezet, scherm bevroor. Bij reset systeem alleen nog zwart scherm - monitor geeft aan dat het signaal doorkrijgt.
Relevante software en hardware die ik gebruik
(Ik dacht, laat ik de gehele build maar gewoon even zien)
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 168,99 | € 168,99 |
| 1 | Moederborden | ASRock B650M-H/M.2+ | € 82,99 | € 82,99 |
| 1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend Dark | € 769,- | € 769,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 42,95 | € 42,95 |
| 1 | Monitors | Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 34" (C34G55TWWP) Zwart | € 227,- | € 227,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 29,32 | € 29,32 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 429,- | € 429,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 750 V3 - ATX3.1 | € 89,55 | € 89,55 |
| 1 | Interne ssd's | WD_Black SN7100 1TB | € 134,90 | € 134,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.973,70 | ||
(voor mijn gevoel inmiddels alles)
1. Display via moederbord gepakt en gekeken in de AMD Adrenaline App of het moederbord nog wel contact maakte met de GPU. Zo te zien wel:
:strip_exif()/f/image/hXup0G5GwTIRgBeaJjSnhfdI.png?f=user_large)
Uiteraard hier geen gegevens: er draaide geen game.
:strip_exif()/f/image/J6I10Si3JtyPZGM04QzgLuIu.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8cJN4aw7EoxJ6k03cZg0ayJ9.png?f=user_large)
2. Videokaart losgehaald, moederbord gereset (knoopcelbatterijtje eruit), videokaart teruggeplaats. Connectors gecheckt, ook op voeding.
3. Met DDU alle drivers verwijderd (Natuurlijk Windows in Veilige Modus, internetkabel eruit). Daarna opnieuw drivers gedownload en geïnstalleerd.
4. Freesync uitgeschakeld op monitor en ADM Driver
5. Gezocht in de BIOS naar settings voor de GPU. Niets te vinden - geen idee waarom...
6. RGB handmatig uit gezet (letterlijk tip gevonden dat Steel Legend hier blijkaar kuren van ervaart)
7. GPU ondersteund van onderen met kurkje voor beter contact GPU sleuf
8. GPU gecontroleerd op fysieke schade. Niets waar te nemen, kijk maar:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a56iu1isouDY8zi5ENhqLQRd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NrPgFPIGIb3oxT3rHwhqh5yg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2DMVPM491rBusKuDgKvNB0q2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JZxvx8E7KBxZLwEqu3nZNzhn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ELvJLk5bUpf7bEld0wwPpPZS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JbqVd9YwmzsqKu0xzIRVQLC8.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D59gxDsLLMaKN3TQFaKLHOC0.jpg?f=user_large)
9. Ander scherm op GPU - nog steeds zwart scherm, wel signaal
10. Oude GPU van vorige build geplaatst - ik heb beeld!
Ga ik nu beroep doen op mijn garantie en de GPU naar Galaxus terugsturen ter reparatie of vervanging? Of heb ik iets gigantisch over het hoofd gezien?