Is mijn huis aan het verzakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:54
Ik heb bij mijn huis waar ik nog niet lang woon een nieuw terras laten aanleggen, echter nu liggen de dorpels van de ramen die van boven naar onder lopen niet op dezelfde lijn.
Nu heb ik een laser waterpas gezet tegen de gevel en dan zit ik ook dat het recht 1 tot 1,5 cm ongeveer lager is als links. (laser zal ik die zet op onderkant van een steen). Het loopt dus als het ware licht schuin naar beneden als je voor de gevel staat.

Dat is over een afstand van 7meter brede gevel. Is dit normaal, of moet je je hierover zorgen maken. Betreft een huis dat gebouwd is in 2001. Gebrouwd op prefab fundering.

Ik heb verder geen scheuren of klemmende deuren of zo, maar weet dus niet of dit normaal is dat of dat het wel 100% recht moet zijn.

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Huizen hoeven niet 100% recht gebeouwd te worden (perfectie is ook erg duur) maar ook een beetje zetting is mogelijk. Zolang het niet erger wordt zou ik mij er niet druk om maken. Scheuren, klemmende deuren, kapot glas e.d. zijn doorgaans de indicatoren dat het serieus is.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 05-02-2026 22:54 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
snifrrr schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:34:
Ik heb bij mijn huis waar ik nog niet lang woon een nieuw terras laten aanleggen, echter nu liggen de dorpels van de ramen die van boven naar onder lopen niet op dezelfde lijn.
Nu heb ik een laser waterpas gezet tegen de gevel en dan zit ik ook dat het recht 1 tot 1,5 cm ongeveer lager is als links. (laser zal ik die zet op onderkant van een steen). Het loopt dus als het ware licht schuin naar beneden als je voor de gevel staat.

Dat is over een afstand van 7meter brede gevel. Is dit normaal, of moet je je hierover zorgen maken. Betreft een huis dat gebouwd is in 2001. Gebrouwd op prefab fundering.

Ik heb verder geen scheuren of klemmende deuren of zo, maar weet dus niet of dit normaal is dat of dat het wel 100% recht moet zijn.
Even een check: bedoel je met lager dat het terras daar lager is ten opzichte van de dorpel? Dat is namelijk normaal, om het water te laten aflopen.
Als je dat niet bedoelt, misschien een foto ter verduidelijking?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:05
Maar, is het zo gezakt sinds het aanleggen van het terras?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Je wil niet weten hoe scheef de bakstenen hier bij mij lopen. Wanneer je zelf de gevel metst, dan merk je heel snel hoe eenvoudig het is om tussendoor foutjes te maken. Om van een verzakking te spreken moet je vooral kijken hoe het geevolueerd is over tijd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:23
Als het over 7 meter 1 cm is dan zou ik mij voor nu geen zorgen maken maar houd het wel in de gaten. Meet het na 1 maand nog eens.
Bekijk ook of het terras wel helemaal goed en waterpas langs de gevel ligt. Stratenmakers houden wel rekening met een goede afwatering (naar een putje of i.d.).
Veel hangt ook af op welke grond een huis is gebouwd, veen en klei hebben een aangepaste fundering nodig. Op het stadhuis kun je navragen welke grondsoort er onder je huis ligt. Voor de bouw wordt daar onderzoek naar gedaan.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:08
Wat je wil doen is een bepaald punt hebben vanaf waar je meet naar een vast object dat altijd op de zelfde plek in het huis zit. Als je het dan over een maand weer meet en je raakt niet hetzelfde punt dan lijkt het erop dat het inderdaad verzakt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Ik zou de lintvoegen of dorpels niet zomaar als maatstaf gebruiken, zeker als er kozijnen tussen zitten waardoor er meerdere keren gesteld is bij het metselwerk. Kozijnen worden los gesteld en daar kan ook een foutje in zitten.

Een zetting van 1,5 cm levert bij metselwerk al naden op in de voegen en soms gebroken stenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:27
De post is amper leesbaar voor mij, maar als het huis er al sinds 2001 staat dan zal het niet zomaar in de grond verdwijnen en had je echt wel meer dan een centimeter verschil gehad in al die jaren.

Is het niet gewoon je terras wat, zoals het hoort, op afschot gelegd is?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:53
't Is nogal onduidelijk zonder foto's

Een terras gaat aflopen, en dat gaat al wel snel naar meer dan een cm gaan, maar normaal loopt dat af weg van het huis en zou het terras zelf toch vrij waterpas moeten liggen met de achtergevel.

Kan natuurlijk ook zijn dat de fundering zich tijdens of kort na de bouw wat gezet heeft.
En als het terras waterpas gelegd wordt, dan ga je dat wel zien natuurlijk.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-02 10:04
vogelmans schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:11:
Als het over 7 meter 1 cm is dan zou ik mij voor nu geen zorgen maken maar houd het wel in de gaten. Meet het na 1 maand nog eens.
Als je een verzakking al na een maand ziet veranderen met normale middelen, is het tijd om het huis te verlaten.

• snifrrr
Heb hierbij proberen een beetje een schets te maken van een soortgelijke gevel, omdat ik momenteel geen foto heb. De dorpel onder het raam links ligt hoger dan de dorpel onder raam rechts. Het loopt dus als het ware van link naar recht schuin. Links 1 a 1,5 cm hoger dan rechts.
Hetzelfde zie je in de gemetselde stenen als je laser op onderkant steen zet link dan zit hij recht 1 cm a 1,5 onder diezelfde steen rechts.
Het terras ligt recht, afwatering is van het huis af, dit is ook met een laser zo uitgepeild.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bgSJdR5F/2026-02-06-10-10-45.jpg

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
snifrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:28:
Heb hierbij proberen een beetje een schets te maken van een soortgelijke gevel, omdat ik momenteel geen foto heb. De dorpel onder het raam links ligt hoger dan de dorpel onder raam rechts. Het loopt dus als het ware van link naar recht schuin. Links 1 a 1,5 cm hoger dan rechts.
Hetzelfde zie je in de gemetselde stenen als je laser op onderkant steen zet link dan zit hij recht 1 cm a 1,5 onder diezelfde steen rechts.
Het terras ligt recht, afwatering is van het huis af, dit is ook met een laser zo uitgepeild.

[Afbeelding]
Zet de laser eens op een meter hoogte en kijk dan weer eens.
En dan nog een keer wat hoger op bovenkant kozijn.
Kan maar zo zijn dat er in de onderste lagen wat gesmokkeld is omdat de fundering wat afweek.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:23
Als het huis op een (geïsoleerde) betonnen plaat staat dan kan het zijn dat het iets "gezet" is naar een kant. Zolang het bij 1 a 2 cm blijft is er niets aan de hand. Zie het als een drijvend vlot dat een heel klein beetje schuin ligt.
Je zou ook aan de stratenmakers kunnen vragen of ze zoiets wel vaker tegenkomen en wat nog "normaal" is.

• snifrrr
Het is overigens een prefab fundering op betonnen palen, en niet in een risicogebied volgens de kaart. Zit wel zoals ze zeggen leem, veen in de grond.

Gaat er mij meer om of dit normaal is in de bouw dat het links en recht ongeveer een cm kan verschillen. Heb niet het idee dat het meer wordt, het was me wel eens eerder opgevallen, dat het niet helemaal gelijk liep, maar nooit aandacht aan besteed.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21
Het zou natuurlijk niet mogen, maar is evengoed mogelijk dat er een maatvoeringsfout in de uitvoering is geweest bij het stellen.

Een huis op palen verzakt niet zomaar, en zou bij verzakking aan de binnenzijde ook de nodige scheuren geven.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:08
Dat het hier en daar niet gelijk is zou ik me geen zorgen over maken men smokkelt wel eens hier en daar. Maar zoals hier is voorgesteld controleer eens verder als je wat hoger checkt zie je een zelfde verzakking. Maar in het geval van verzakkingen is een meting eigenlijk niet genoeg je wil historie opbouwen. Dus meet nu hoe het er nu out ziet met foto's etc. en een x tijd later doe het nog eens over liefst op een soortgelijke dag en kijk dan eens wat je ziet op de foto's is het verschoven en hoeveel en waar. Is het over het hele huis dan kan het zijn dat het aan het inklinken is. Zakt het op een hoek dan heb je een groter probleem.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:50
1. ik zie boven al een diletatatievoeg die niet eens doorloopt. dus er wordt rekening gehouden met zetten.
2. als het huis scheef zou liggen aan de buitenkant, ligt ie ook scheef aan de binnenkant.. check daar ook maar eens.

en heeft je straatwerk geen afschot? je straat had van links naar rechts onder afschot moeten liggen.. dan had je het verschil niet eens gezien.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50

m-vw

Dus?

1cm is niks in civiele bouw.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
Waarnemer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:26:
1. ik zie boven al een diletatatievoeg die niet eens doorloopt. dus er wordt rekening gehouden met zetten.
2. als het huis scheef zou liggen aan de buitenkant, ligt ie ook scheef aan de binnenkant.. check daar ook maar eens.

en heeft je straatwerk geen afschot? je straat had van links naar rechts onder afschot moeten liggen.. dan had je het verschil niet eens gezien.
Afschot zal wel van het huis aflopen dan :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-02 12:29
1cm op 7 meter in 25 jaar zou ik mij geen zorgen over maken, maar ik ben geen bouwkundige.
Tijdsverloop zou een hoop zeggen maar dat is achteraf, gaat het verzakken lineair of 1 cm na het bouwen en de laatste 24 jaar niks extra meer.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarnemer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:26:

Als je de begeleidende tekst gelezen had dan had je misschien ook gezien dat dit géén foto is van zijn eigen gevel.
Heb hierbij proberen een beetje een schets te maken van een soortgelijke gevel, omdat ik momenteel geen foto heb.
:9

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 06-02-2026 12:04 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
snifrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:28:

[Afbeelding]
Wat voor een laser is ervoor gebruikt?
zo'n zelf nivellerende kruis-laser? of een hoogtemeter waarbij je de laser afstelt en vervolgens met de meetstok aan de gang gaat?

En ben je ook al eens met een ouderwetse waterpas aan de gang geweest?
Even op je kozijn leggen en kijken of deze wel waterpas staat, ook even op je terras leggen en kijken of er niet een dubbele afschot aanwezig is, zowel van het huis af, als ook naar "links" aflopend.

Meten is weten..

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:50
Will_M schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:01:
[...]

Als je de begeleidende tekst gelezen had dan had je misschien ook gezien dat dit géén foto is van zijn eigen gevel.

[...]

:9
Hij schrijft toch ook soortgelijke, dan verwacht ik ook soorteglijke.. dus het blijft net zo plausibel.
Overigens in het "soortgelijke" geval kan je zien dat er naar buiten toe afschot is geplaveid...

[ Voor 3% gewijzigd door Waarnemer op 06-02-2026 12:32 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:45
Lopen je kozijnen ook scheef ? Leg eens op diverse kozijnen tegen de stijlen en dorpels je waterpas. Dan zou je daar ook een x mm uit het lood moeten liggen.

Zelf denk ik dat de bouwers hebben gesmokkeld. Imo is 1CM verwaarloosbaar op 7 meter.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
snifrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:05:
Het is overigens een prefab fundering op betonnen palen, en niet in een risicogebied volgens de kaart. Zit wel zoals ze zeggen leem, veen in de grond.

Gaat er mij meer om of dit normaal is in de bouw dat het links en recht ongeveer een cm kan verschillen. Heb niet het idee dat het meer wordt, het was me wel eens eerder opgevallen, dat het niet helemaal gelijk liep, maar nooit aandacht aan besteed.
Ik had het hier een aantal jaren terug met de fundering van de achterkant van de schuur.
1,5cm op 8 meter.
De onderste lagen links en rechts even anders verdelen op de metselprofielen en na 10 lagen is het waterpas.
Ziet geen sterveling ooit iets van, behalve als je er iets waterpas onderaan voor maakt.

Als je zo'n zelfnivilerende laser hebt kun je makkelijk even controleren hoe het zit.
Bovenkant kozijnen en de zijkanten zouden nagenoeg waterpas moeten zijn.
Kun je vrij snel checken met de laser lijn.
Handig apparaatje is dat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34

Illusion

(the art of)

snifrrr schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:34:

Gewoon de norm erbij pakken: https://www.skgikob.nl/im...1%20d.d.%2013-04-2021.pdf

Artikel 7.3.4 staat 2mm per meter toe. Op basis van 7 meter is dus 14mm verloop toegestaan.

Je lijkt dan net op/over de grens te zitten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1