Vraag

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:20
Mijn vraag
In dit topic probeer ik de oorzaak van een hardnekkige storing in mijn 9kW Monoblok J serie op te sporen. Het betreft een "soms"storing, voor mij als electrotechneut de leukste uitdaging, al is hier in huis het daar niet geheel mee eens!! (te koud)
De machine stopt elke 5 minuten de compressor, wacht 2 minuten en start dan weer op met 35 Hz. Dat gaat nu al uren zo. Er worden geen defrosts gedaan! (zie afbeelding) Het begon nadat ik de boiler handmatig even had bijgeladen, wat overigens de setting 52 gr. C niet haalde.

Afgifte
De installatie is als volgt opgebouwd, en het is een tjdelijke situatie voor deze winter: Vanaf de machine gaat 2x 15 mtr / 32 mm Uponor naar de 3 weg klep die naast de boiler (190 Ltr. Pana) is geplaatst. Aan de verwarmingsuitgang van de 3 weg klep zit een T stuk. 1 gaat naar een vloer verdeler met pomp voor ca. 90m2 vloerverw. Het andere deel gaat naar de oude woning met 5 radiatoren waarvan de voedingsleidingen in 22 mm in een ring onder het niet geisoleerde dak liggen. Om bevriezen te voorkomen bepaal ik tijdens vorst handmatig wanneer de boiler geladen mag worden. Dat is binnen een uurtje gefikst, maar soms ook niet. Toch zet ik m handmatig wer naar de woning want die koelt rap af. Er zijn 5 radiatoren aangesloten.

De regeling staat op stooklijn ingesteld. Bij - 5 (nu dus) moet de aanvoer 50 graden zijn vanwege de grote vraag in de woning. Dat draaide de afgelopen dag en nacht perfect, de woning, waar het paneeltje hangt was 20 graden. De flow is altijd 18 tot 20 lpm. Machine slaat steeds af terwijl er geen derforst wordt gedaan. Dat lees ik in de serviAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FJmOsiW893_3CnBs16Pf9Wq3bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ylm2ZKnzOeO6sp2ukioqksgN.png?f=fotoalbum_largece cloud af.

2e plaatje gaaft dat de middag wel defrosts waren en d efrequentie hoger opliep. De piek is de boiler run, daarna nog maar korte lage freq runs.

Het klokprogramma staat uit (geen streep er onder) , omdat het al eens is gebeurd dat, terwijl ik de klokregels bekeek, alle regels spontaan wegvielen!! Werdt eerder wel gebruikt om de boiler 2x een uur tapwater te geven, en 2x 11 uren verwarmen. Regelmatig werdt om onbekende reden de boilersetting niet gehald met als gevolg dat de woning te ver wegzakte in temp en de leidnngen soms zelfs bevriezen. Om die reden heb ik de boiler volledig handmatig geschakeld op t paneel.

T ruimte staat op 23 graden, maar de stooklijn regelt voldoende goed. De machine maakt lange runs, en opeens, meestal na een boiler run, opeens deze korte runs met alleen 35 Hz. Alles uitzetten en opnieuw opstarten helpt niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPZpjAyWCagiGXhgjUa_IDjQwXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bxIx7YMT1t8bFrMKfmFCYUCU.png?f=fotoalbum_large

Wie weet raad?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Besturing met standaard paneel of de gebruikers app. Geen timers meer.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reeds beschreven...

[ Voor 15% gewijzigd door jeroegro op 05-02-2026 22:43 ]

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

Alle reacties

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:57

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:27:
Mijn vraag
In dit topic probeer ik de oorzaak van een hardnekkige storing in mijn 9kW Monoblok J serie op te sporen. Het betreft een "soms"storing, voor mij als electrotechneut de leukste uitdaging, al is hier in huis het daar niet geheel mee eens!! (te koud)
De machine stopt elke 5 minuten de compressor, wacht 2 minuten en start dan weer op met 35 Hz. Dat gaat nu al uren zo. Er worden geen defrosts gedaan! (zie afbeelding) Het begon nadat ik de boiler handmatig even had bijgeladen, wat overigens de setting 52 gr. C niet haalde.

Afgifte
De installatie is als volgt opgebouwd, en het is een tjdelijke situatie voor deze winter: Vanaf de machine gaat 2x 15 mtr / 32 mm Uponor naar de 3 weg klep die naast de boiler (190 Ltr. Pana) is geplaatst. Aan de verwarmingsuitgang van de 3 weg klep zit een T stuk. 1 gaat naar een vloer verdeler met pomp voor ca. 90m2 vloerverw. Het andere deel gaat naar de oude woning met 5 radiatoren waarvan de voedingsleidingen in 22 mm in een ring onder het niet geisoleerde dak liggen. Om bevriezen te voorkomen bepaal ik tijdens vorst handmatig wanneer de boiler geladen mag worden. Dat is binnen een uurtje gefikst, maar soms ook niet. Toch zet ik m handmatig wer naar de woning want die koelt rap af. Er zijn 5 radiatoren aangesloten.

De regeling staat op stooklijn ingesteld. Bij - 5 (nu dus) moet de aanvoer 50 graden zijn vanwege de grote vraag in de woning. Dat draaide de afgelopen dag en nacht perfect, de woning, waar het paneeltje hangt was 20 graden. De flow is altijd 18 tot 20 lpm. Machine slaat steeds af terwijl er geen derforst wordt gedaan. Dat lees ik in de servi[Afbeelding]ce cloud af.

2e plaatje gaaft dat de middag wel defrosts waren en d efrequentie hoger opliep. De piek is de boiler run, daarna nog maar korte lage freq runs.

Het klokprogramma staat uit (geen streep er onder) , omdat het al eens is gebeurd dat, terwijl ik de klokregels bekeek, alle regels spontaan wegvielen!! Werdt eerder wel gebruikt om de boiler 2x een uur tapwater te geven, en 2x 11 uren verwarmen. Regelmatig werdt om onbekende reden de boilersetting niet gehald met als gevolg dat de woning te ver wegzakte in temp en de leidnngen soms zelfs bevriezen. Om die reden heb ik de boiler volledig handmatig geschakeld op t paneel.

T ruimte staat op 23 graden, maar de stooklijn regelt voldoende goed. De machine maakt lange runs, en opeens, meestal na een boiler run, opeens deze korte runs met alleen 35 Hz. Alles uitzetten en opnieuw opstarten helpt niet.[Afbeelding]

Wie weet raad?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Besturing met standaard paneel of de gebruikers app. Geen timers meer.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reeds beschreven...
Eerste tip zet doel tapwater niet hoger dan 50. Want korte versie: dat geeft problemen.

Andere wat betreft je korte runs; kun je detail grafiek delen ten tijden van die runs met:
-doel water temperatuur
-aanvoer
-retour
- compressor freq
-debiet/ flow
De rest mag wel weg.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• jeroegro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iVLrZUSspNX-9mCYNtHw3suVzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqoneph2i1idsd4VR6y8t46z.png?f=fotoalbum_large

Alleen de Defrost er nog even bij gezet omdat hij zojuist daar voor stopte . Heb nog niets veranderd, alleen in de install. settings de verwarmingsregeling (stooklijn 50 / -5 ) en de optionele print (staat correct = uit) gecheckt

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:57

ErikVers

e-Duurzaam

jeroegro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:09:
[Afbeelding]

Alleen de Defrost er nog even bij gezet omdat hij zojuist daar voor stopte . Heb nog niets veranderd, alleen in de install. settings de verwarmingsregeling (stooklijn 50 / -5 ) en de optionele print (staat correct = uit) gecheckt
Ennals je toch ff defrost eruit haalt dan kan ik de leganda waarde goed aflezen nu stoort die 1.0 en 2.0

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• jeroegro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVtWQ8g9Uc3RLWfq2kaS0mncs0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SRLyojkVIu8ZwShtT3CZfObF.png?f=fotoalbum_large

• jeroegro
Bij omschakelen van SWW naar Verwarmen hoor ik al sinds de 1e dag een "soort koe" zachtjes even grommen. Ik dacht altijd de Honeywell 3 weg klep, maar nu zie ik (hij hangt in de berging) dat die steeds steady op verw staat terwijl ik de "koe" toch al een paar keer gehoord heb vanavond.

Kan dat ook de CP zijn, misschien bij defrosten??

• jeroegro
Zit nog steeds te zoeken HOE het komt dat de compr niet hoger gaat draaien?
Deze setting is door de installateur zo achter gelaten .

Max bedrijfstijd: Ik ga er van uit dat de pomp altjd aan staat tijdens verwarmen, tenzij defrost wordt ingeschakeld. Waar staat dan die tijd? (Nergens?)

DeltaT is de andere optie. Stel dat ik m daar op zou zetten, en hij staat op 10. Stopt (of regelt de WP terug) als die 10C bereikt is, of is het juist een reden om het afgegeven vermogen (Pa) op te gaan voeren?

Ik meen te weten dat de W pomp zijn best zal doen om het verschil Ta en Tr gemeten op de transportleidingen te volgen als 1e prioriteit.

Maar er wordt ook geregeld op de ruimtethermostaat. Ik neem aan dat dat een aan / uit (vrijjgave) is, en niet modulair? Nu is het hier 17 graden en is hij op 23 ingesteld dus voorlopig geen beperking. Of wordt er misschien ook geregeld op het verschil tussen de gevraagde Tr en de gemetenTr? Lijkt mij niet, want hij kan immers niet op 2 vragen tegelijk REGELEN, (wel schakelen) .

Kan iemand mij deze settings precies uitlleggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxkRj-EHJ7hhY-d6sT4EPuYjg5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wh9ww3CDoexFrh8XAJddytPS.png?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:11
Maak m is spanningsvrij.
En dan een nieuwe kopen. Haha

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:35
Kun je in plaats van 'Zone 1 watertemperatuur doel' eens 'CV aanvoer temperatuur doel' plotten in je grafiekjes?
Ik weet niet of dat de exact goede term is, bij mij staat alles in het engels en is het iets als 'Outlet temperature (target)'.

Verder, welke thermostaat is er aangesloten?

De Panasonic regelt op aanvoertemperatuur en de DeltaT is daarbij een streefwaarde, dus op afwijkingen daarin zou die niet uit moeten schakelen

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Als je een externe aan/uit thermostaat hebt zijn er types die zelf gaan "moduleren" door een x-aantal keer per uur aan en uit te gaan. O.a. de Honeywell Round on/off thermostaat doet dat, om te proberen om geen overshoot te krijgen.

• jeroegro
Brokencore schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:24:
Als je een externe aan/uit thermostaat hebt zijn er types die zelf gaan "moduleren" door een x-aantal keer per uur aan en uit te gaan. O.a. de Honeywell Round on/off thermostaat doet dat, om te proberen om geen overshoot te krijgen.
"Als" is in dit geval NEE. Ik heb geen externe ruimtethermostaat. Deze Pana heeft in het paneeltje een ingebouwde Tr opnemer. Mijn vraag is wat dat ding precies doet. Regelen of schakelen. Ik gebruik 'm als Tr MAX, omdat de zon of een houtkachel de Tr zo snel doen stijgen dat de WP wel uit of zacht mag.

• jeroegro
Pejdref schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:24:
Kun je in plaats van 'Zone 1 watertemperatuur doel' eens 'CV aanvoer temperatuur doel' plotten in je grafiekjes?
Ik weet niet of dat de exact goede term is, bij mij staat alles in het engels en is het iets als 'Outlet temperature (target)'.

De Panasonic regelt op aanvoertemperatuur en de DeltaT is daarbij een streefwaarde, dus op afwijkingen daarin zou die niet uit moeten schakelen
Dat doe ik even in een PB. Anders te veel verwarring hier.

• jeroegro
Pejdref schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:24:

1. Ik weet niet zeker wat je bedoeld en omdat je het niet exact kunt duiden (door taal en vertaal problemen) Heb ik "Temperatuur wateruitlaat doel"gepakt. Die blijken exact over elkaar heen te liggen, dus plaatsen voegt niks toe. Het stelt de watertemperatuur voor die de regelimg op dat moment vraagt. Ik zie dat omdat ie direct met de Tbu mee loopt. Oorzaak van die dubbelle knopjes is weer dat de service cloud voor elke soort installatie en machine is opgezet. Ik heb maar 1 zone dus blijft dat hetzelfde weergeven. Wat wou je daarmee gaan zien dan?

2. Het is gewoon de ruimtethermostaat in het pana paneeltje. Misschien wekte ik de indruk dat ik het verschil tussen moduleren en schakelen niet weet maar dat valt alles mee. Moduleren is als een gashandel (regelbare input o.b.v. iets anders) , schakelen als een ... schakelaar :-)

In mijn install menu is de delta T niet beschikbaar (grijs in de cloud) en dat baarde mij al heel lang zorgen want waar regelt en schakelt ie dan nog op? Heb nu de regeling naar "vast" gezet en dan is er wel een delta T optie. Aan het patroon te zien staat die kennelijk op 10K. Maar waar ie nou allemaal op "aan en uit" kan gaan, en waar ie (allemaal?) op regelt eveneens nog steeds niet 100% compleet. Waarom maar 50 Hz terwijl ik 6 graden in de ruimte tekort kom?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:35
1. Het was inderdaad om te checken of die 2 doeltemperaturen overeen komen.

Kun je de leidingtemperatuur buiten er ook eens bij plotten in de situatie waar de WP steeds afslaat. De eerste x aantal minuten van een run wordt er geen defrost gestart, misschien dat die daardoor in een loopje zit. Ben je wel eens gaan kijken bij de WP zelf toen deze weigerde op gang te komen/blijven?

Verder; je hebt het over een installateur, die heeft het zo aangelegd? Heeft die al onderzocht wat het probleem is/kan zijn?

Zet je dT eens op 5, dat is een beetje de default waarde. Watertemperatuur op direct, geen stooklijn, thermostaatregeling eruit en dan kijken of de WP in de basis doet wat je mag verwachten.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
Hoe schakel je de pomp voor vloerverwarming? Gaat die niet toevallig uit bij een boiler run en start daarna niet meer? Lijkt mij een afgifte probleem.
Pagina: 1