PRAGMATA Topic |
![]() Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom Platforms: PlayStation 5, Xbox Series X|S, Switch 2, Windows (Steam) Release-datum: 24 april 2026 Zie ook: Wikipedia | Steam | Officiële website |
Welkom |
Welkom in het PRAGMATA-topic! PRAGMATA @ Tweakers: Dit topic is bedoeld voor nieuws, trailers, theorieën, verwachtingen en discussies rondom *PRAGMATA*, de mysterieuze sci-fi action game van Capcom. De titel werd voor het eerst onthuld in 2020 en staat sindsdien bekend om zijn cryptische presentatie, futuristische setting en sterke focus op sfeer en narratief. Meer over games en game-ontwikkelingen vind je op Tweakers.net. |
Over de game |
PRAGMATA is een third-person sci-fi action game die zich afspeelt in een nabije toekomst. Spelers volgen Hugh, een astronaut, en Diana, een mysterieuze androïde met het uiterlijk van een jong meisje. Samen proberen zij te overleven in een verlaten, high-tech wereld waarin kunstmatige intelligentie, menselijkheid en technologie op gespannen voet staan. De game speelt zich grotendeels af op een futuristisch maanstation en combineert actie met verhalende elementen. Capcom omschrijft PRAGMATA als een titel waarin mysterie en sfeer centraal staan, waarbij spelers gaandeweg ontdekken wat er is gebeurd en welke rol Diana speelt binnen dit universum. Ontwikkeling: PRAGMATA wordt ontwikkeld door Capcom en draait op de RE Engine, dezelfde engine die wordt gebruikt voor onder andere *Resident Evil Village* en *Dragon’s Dogma 2*. Na meerdere uitstellingen heeft Capcom bevestigd dat de extra ontwikkeltijd nodig was om de oorspronkelijke visie volledig te realiseren. |
Gameplay |
Hoewel Capcom nog veel details bewust geheimhoudt, is inmiddels duidelijk dat PRAGMATA inzet op een combinatie van actie, tactiek en verhaal. Bekende en verwachte gameplay-elementen: • Third-person actie met futuristische wapens • Samenwerking tussen Hugh en Diana, waarbij Diana een actieve rol speelt in combat en puzzels • Hacking-mechanieken om vijanden en omgevingen te beïnvloeden • Sterke narratieve focus met minimale HUD • Lineaire tot semi-open levels met nadruk op exploratie en sfeer De gameplay lijkt minder gericht op pure reflexen en meer op timing, positionering en slim gebruik van technologie. |
Media: Video’s & Trailers |
Media: Screenshots |
Recensies & Verwachtingen |
PRAGMATA is nog niet uitgebracht, waardoor recensies ontbreken. De verwachtingen zijn hoog, mede door Capcoms sterke trackrecord met story-gedreven action games. Deze sectie wordt aangevuld zodra previews, hands-on artikelen en recensies verschijnen. |
Links |
Officiële website: capcom-games.com/pragmata Steam-pagina: store.steampowered.com/app/3357650/PRAGMATA Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Pragmata Ontwikkelaar & uitgever: Capcom |
Download de demo! |
![]() |
A story beyond logic. |
Mocht jij de game gaan kopen voor welke versie ga je dan ?
De Switch 2 versie weet ondanks de mindere specs best indruk te maken.
Zelf ben ik er nog niet uit of ik de game ga kopen want mijn focus gaat nu eerst naar de nieuwe Resident Evil.De Switch 2 is mijn favo console dus daar ga ik RE op spelen.
Ik houd deze zeker op mijn radar.
De Switch 2 versie weet ondanks de mindere specs best indruk te maken.
Zelf ben ik er nog niet uit of ik de game ga kopen want mijn focus gaat nu eerst naar de nieuwe Resident Evil.De Switch 2 is mijn favo console dus daar ga ik RE op spelen.
Ik houd deze zeker op mijn radar.
Demo is nu te downloaden in de PS Store. Ik moet zeggen: Ik ben aangenaam verrast. Vrij unieke combat systeem. Maar vraag me wel af. Hoe lang dit leuk zal blijven.
Worden die puzzels ook pittiger. Hoe zal dit de combat beïnvloeden.
Ben niet weggeblazen oid. Maar vond het oprecht een erg leuke demo. Wel een titel om in de gaten te houden.
Worden die puzzels ook pittiger. Hoe zal dit de combat beïnvloeden.
Ben niet weggeblazen oid. Maar vond het oprecht een erg leuke demo. Wel een titel om in de gaten te houden.
Wat ik hier in deze pre-order trailer zie maakt mij erg nieuwsgierig.Dat baasgevecht in die setting ziet er top uit.
Ik ben zéér benieuwd naar de dynamiek tussen de Hugh en Diana en hoe overtuigend ze overkomen in het eind product. Hugh doet de heavy lifting, main combat en bescherming terwijl Diana meer het 'brein' is achter het hacken, de systemen en technologieën.
Ze leren elkaar kennen wanneer het allemaal al fout is gegaan en zorgt voor een vreemde samenwerking onder druk. Ik hoop dat ze dit goed hebben gedaan en als de combat ook nog eens goed is, krijgen we te maken met een GOTY nominatie.
Na diverse games zoals Cyberpunk 2077, Baldur's Gate 3 en Clair Obscur Expedition 33, zijn mensen toe aan games met geloofwaardige, diepgaande en emotionele personages met character development en diepgaande verhalen.
De muziek geeft me ook een gigantische Stellar Blade vibe.
Ze leren elkaar kennen wanneer het allemaal al fout is gegaan en zorgt voor een vreemde samenwerking onder druk. Ik hoop dat ze dit goed hebben gedaan en als de combat ook nog eens goed is, krijgen we te maken met een GOTY nominatie.
Na diverse games zoals Cyberpunk 2077, Baldur's Gate 3 en Clair Obscur Expedition 33, zijn mensen toe aan games met geloofwaardige, diepgaande en emotionele personages met character development en diepgaande verhalen.
De muziek geeft me ook een gigantische Stellar Blade vibe.
[ Voor 22% gewijzigd door Toonen1988 op 07-02-2026 21:07 ]
@Toonen1988
Noem jij eens wat Capcom games die diepgaande verhalen hebben ?
Heb hier echt het vermoeden dat de focus puur op de gameplay gaat liggen.Maar misschien gaat Capcom echt verrassen met deze titel.
Heb hier echt het vermoeden dat de focus puur op de gameplay gaat liggen.Maar misschien gaat Capcom echt verrassen met deze titel.
Heb de demo nu 3x gespeeld dus ik ben er voor mezelf wel uit dat ik deze straks ga kopen.Het is een nieuwe IP die verfrissend voelt voor mij.
Ik ga voor de Switch 2 versie.Echt ik sta er van te kijken hoe goed deze third-party game daar voor de dag komt.
Ik ga voor de Switch 2 versie.Echt ik sta er van te kijken hoe goed deze third-party game daar voor de dag komt.
[ Voor 29% gewijzigd door jori040 op 08-02-2026 20:35 ]
Resident Evil heeft best wel een diepgaand verhaal. Voor de rest heb ik niet veel Capcom games gespeeld. Maar als Capcom weinig tot geen games hebben met diepgaande verhalen of personages, hoeft het niet te betekenen dat Pragmata ook geen diepgaande verhaal of personages heeft naast een goede combat.jori040 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:12:
@Toonen1988
Geen hype voor deze game ?
Demo speelt erg lekker. En de previews waren ook positief. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de 17e (game komt 1 week eerder uit).
Demo speelt erg lekker. En de previews waren ook positief. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de 17e (game komt 1 week eerder uit).
Leek me tof maar na 3 crashes in de demo op PS5 geloof ik het met release wel even.
Ik heb de demo gespeeld maar ik vond het niet zo heel leuk. Ik kan ook niet echt uitleggen waarom, maar het speelt niet echt logisch en prettig voor mij. Ik was er vrij snel klaar mee, dus deze laat ik liggen.Sefaex schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:06:
Geen hype voor deze game ?
Hen op PS5 ook een demo check gedaan maar 0 problemen.Ik kijk uit naar de game!Timothy3000 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:51:
Leek me tof maar na 3 crashes in de demo op PS5 geloof ik het met release wel even.
Als een third-party game op de Switch 2 goed voor de dag komt ga ik liever voor die vesie.RE9[Capcom] speelt ook heerlijk weg op de Switch 2.
En de Pro-controller 2 ervaar ik als de beste controller die er te krijgen is.
Geef de game nog een kans zou ik zeggen
[ Voor 19% gewijzigd door jori040 op 08-04-2026 13:19 ]
Ik heb de demo geprobeerd echter was ik al vrij snel klaar met de combat na de eerste paar encounters.. dit word er voor mij één uit de budgetbak.Karakters en het wereldje vond ik ook totaal niet boeiend.
Spel is bij bol zomaar 10 euro duurder geworden... misschien omdat het wordt aangeboden door een andere partij.
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar het spel hoor. Vooral aan het wachten op wat reviews. Denk dat ik daar goed aan doe dit keer. Want ik heb toch wel het vermoeden dat het twee kanten op kan vallen...
Voor nu, nog even geduld dus
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar het spel hoor. Vooral aan het wachten op wat reviews. Denk dat ik daar goed aan doe dit keer. Want ik heb toch wel het vermoeden dat het twee kanten op kan vallen...
Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!
Gameresource verkoopt het spel zelf voor €52,95 incl. Maar op bol.com verkopen ze het voor €64,99 incl.RustStorm schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:04:
Spel is bij bol zomaar 10 euro duurder geworden... misschien omdat het wordt aangeboden door een andere partij.
Kortom: Als je het voor de laagste prjis wil hebben. Gewoon via hun eigen website bestelllen.
Ik kijk erg uit naar de 17e, maar ik wacht ook eerst de reviews af. Het blijft een nieuwe IP, en het spel is al drie keer uitgesteld. Dus ik ben toch nog een ‘klein’ beetje sceptisch.
P.S. Wel een nette adviesprijs. Is toch weer wat anders dan die €70-€80 die je tegenwoordig vaak moet betalen voor AAA+ titels.
[ Voor 7% gewijzigd door Sefaex op 12-04-2026 11:35 ]
Switch 2 review: https://www.nintendolife....intendo-switch-2/pragmata
Zojuist gepreorderd
Mooie reviews!
Heb er zin in.
Mooie reviews!
Heb er zin in.
Besteld bij Allyourgames voor €52,95[Switch 2]
Besteld bij Gameresource, zojuist verzendbevestging en levering voor morgen
ben benieuwd lijkt mij een erg vet spel 😁
Hier ook een verzendbevestiging vanmorgen. Resident Evil 9 kreeg ik ook een dag voor de release.DM89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:50:
Besteld bij Gameresource, zojuist verzendbevestging en levering voor morgenben benieuwd lijkt mij een erg vet spel 😁
Toch wel een goede manier om klanten te lokken. Mij hoor je niet klagen in ieder geval
Ik ben benieuwd wat jullie er van gaan vinden.
Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!
Ik ben ook zéér benieuwd, laat maar iets weten.
Ben me erg aan het vermaken met deze game.
Leuk dat buiten schieten/hacken het puzzel element ook sterk in de omgeving terugkomt.
Wat dat betreft heeft het ook wel wat van Resident Evil weg[die andere Capcom game]
Wat dat betreft heeft het ook wel wat van Resident Evil weg[die andere Capcom game]
Met die hypervisor bypasses zijn ze er sowieso op day1Greatsword schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:33:
Damn, game is gewoon al gelekt/gekraakt op PC.
Leuk spelletje.. na crimson desert even dit en is perfect eigenlijk. Veel plezier iedereen 
Edit.. na de eerste baas heb ik echt het Vanquish gevoel. Wat een heerlijk spel was dat
Edit.. na de eerste baas heb ik echt het Vanquish gevoel. Wat een heerlijk spel was dat
[ Voor 33% gewijzigd door Derbiss op 18-04-2026 21:10 ]
Beste action game van de PS3/360 generatie.Derbiss schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:08:
Leuk spelletje.. na crimson desert even dit en is perfect eigenlijk. Veel plezier iedereen
Wat een rust hier. Na het zien van de trailer erg onder de indruk, ga deze zeker proberen. Terwijl science fiction niet mijn ding is.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Ik heb de demo gespeeld en had vooral schrik over de wisselwerking tussen schieten en hacken. Maar uiteindelijk is het wel nice. Speel zeker de demo als je kanJumpman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:26:
Wat een rust hier. Na het zien van de trailer erg onder de indruk, ga deze zeker proberen. Terwijl science fiction niet mijn ding is.
Iedereen is bezig met het spelenJumpman schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:26:
Vermaak me totnu toe erg goed met Pragmata!
Na alle lovende reviews ook even de demo geprobeerd, was wel onder de indruk, dus de game valt morgen in de brievenbus.
Wel benieuwd of de hacking minigame nog leuk blijft na 5 uur.
Tot nu toe nog wel! heb nu uur of 4 er in zitten? de moeilijkheid voor mij is vooral het managen van meerdere vijanden tegelijkertijd en zorgen ze te stunnen en snel genoeg te hacken om ze te verslaan voordat ze mij omringen. Daarnaast zijn de levels ook gewoon leuk en gedetailleerd met veel dingen te vinden/secrets enzoPoulske schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:39:
Na alle lovende reviews ook even de demo geprobeerd, was wel onder de indruk, dus de game valt morgen in de brievenbus.
Fijn dat een nieuwe IP het goed doet aan de kassa: https://n1up.nl/news/pragmata-1-miljoen-verkocht-in-2-dagen/
Gewoon een pure SP game zonder fratsen
Ondanks dat het een nieuwe game is doet hij mij ook wel wat denken aan het PS2/PS3 tijdperk.
Ondanks dat het een nieuwe game is doet hij mij ook wel wat denken aan het PS2/PS3 tijdperk.
[ Voor 23% gewijzigd door jori040 op 20-04-2026 15:07 ]
Klopt; ik moet wel zeggen..Slicey schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:14:
[...]
Tot nu toe nog wel! heb nu uur of 4 er in zitten? de moeilijkheid voor mij is vooral het managen van meerdere vijanden tegelijkertijd en zorgen ze te stunnen en snel genoeg te hacken om ze te verslaan voordat ze mij omringen. Daarnaast zijn de levels ook gewoon leuk en gedetailleerd met veel dingen te vinden/secrets enzo
spoiler:
Maar de wapens worden wel altijd op het perfecte moment geïntroduceerd. Zalig spelleke als je decoy hebt als wapen is het veel makkelijker. Zeker in deel 2; je laat ze allemaal tussen die gele haakjes gaan staan en lanceert de vernietigingsstraal. Ik heb ook 1x mijn boosters geupdate.. helpt ook al veel. En multihack vrijspelen helpt ook enorm. En het juste wapen gebruiken.. die granaatwerper (?) kan wonderen doen op het juiste moment 
[ Voor 8% gewijzigd door Derbiss op 21-04-2026 17:28 ]
kuch Vanquish zoals ik al zeijori040 schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:03:
Fijn dat een nieuwe IP het goed doet aan de kassa: https://n1up.nl/news/pragmata-1-miljoen-verkocht-in-2-dagen/
Hoeveel procent van de tijd ben je eigenlijk bezig met gevechten?
Ik heb interesse in deze game, maar ik wil eigenlijk vooraf geen filmpjes ervan zien als ik het spel zelf nog wil gaan spelen.
Ik heb interesse in deze game, maar ik wil eigenlijk vooraf geen filmpjes ervan zien als ik het spel zelf nog wil gaan spelen.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Heb de game nog niet uit maar heb het idee dat het voor 90% gameplay is.Dit is niet een game die je voor die paar filmpjes koopt.Jeroen O schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:45:
Hoeveel procent van de tijd ben je eigenlijk bezig met gevechten?
Zit aan 31% na 3u te spelen. Ik verwacht 10 à 12 u om uit te spelen en nadien nog dingen opzoeken. Meeste filmpjes kan je direct laten afspelen of doorspoelen ook al voelt het niet nodigjori040 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:28:
[...]
Heb de game nog niet uit maar heb het idee dat het voor 90% gameplay is.Dit is niet een game die je voor die paar filmpjes koopt.
Edit: ik heb dit spel gekocht omdat ik crimson desert beu was. Dit is perfect voor mij hoor; ik kan het zo oppikken ondanks de combi hacken/shooten; als papa heb ik wel affiniteit met het verhaal en het speelt gewoon superlekker. Btw; voor het 'weinige' geld dat je hiervoor betaald.. 1 miljoen exemplaren liegen niet
[ Voor 27% gewijzigd door Derbiss op 21-04-2026 21:38 ]
Bedankt nog voor de reacties.
Ik heb toch ook maar even een review gekeken. Het ziet er prachtig en innovatief uit, maar shooters zijn in principe mijn ding gewoon niet (of Half-Life 3 moet nog eens uitkomen
).
Als het meer een puzzelspel was geweest dan had ik hem zeker gekocht
Ik heb toch ook maar even een review gekeken. Het ziet er prachtig en innovatief uit, maar shooters zijn in principe mijn ding gewoon niet (of Half-Life 3 moet nog eens uitkomen
De demo kan je op elk platform checken.Jeroen O schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:31:
Bedankt nog voor de reacties.
Ik heb toch ook maar even een review gekeken. Het ziet er prachtig en innovatief uit, maar shooters zijn in principe mijn ding gewoon niet (of Half-Life 3 moet nog eens uitkomen).
De switch 2 versie is zelfs ok heb ik willen horen
Hij is ook Steam Deck Verified.
Maar misschien probeer ik de demo toch wel even
Maar misschien probeer ik de demo toch wel even
Hier staat het spel op mijn lijstje, want No Man’s Sky is ertussen gekomen. 
Straks volgen nog: Solares, 007, Lego Batman … Het wordt nog druk.
Straks volgen nog: Solares, 007, Lego Batman … Het wordt nog druk.
Zo net de demo gespeeld
de game gebruikt 9,9 GB Vram (9070) op 1080p MAX settings met RT en gaf geen krimp met 60fps vsync.
Jammer (rage) dat de path tracing nvidia only is en 'RayReconstruction' niet te activeren is bij de RT modus zelf. res is niet de hoogste namelijk van de RT.
De game loopt zelfs prima op een 5700xt/6700xt/3060/2070 Video link dus niets te klagen. Uit videos van deck wizard en bijv steam deck gaming blijkt de game zeer speelbaar te zijn op de deck.
Voor de consoles heeft digital foundry hun videos al gepublished
Gaat zeker op mijn Pile of Games komen.
Jammer (rage) dat de path tracing nvidia only is en 'RayReconstruction' niet te activeren is bij de RT modus zelf. res is niet de hoogste namelijk van de RT.
De game loopt zelfs prima op een 5700xt/6700xt/3060/2070 Video link dus niets te klagen. Uit videos van deck wizard en bijv steam deck gaming blijkt de game zeer speelbaar te zijn op de deck.
Voor de consoles heeft digital foundry hun videos al gepublished
Gaat zeker op mijn Pile of Games komen.
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Pagina: 1

:strip_exif()/f/image/OB9XtfUvdhf9wNSY0XZ8gxZI.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/A6r4ZUpjVXhkwk35zX2KjAns.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/gKTDK3QibECZRAVr7r3T41ia.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/4phirL5tjCIA1HJiPxaXt1nX.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/mWqtynTUzj6y1QCtP8ZriDjc.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/UT8mJPo3PE5YW67ERTuoAiXS.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/UivzKj4aDEVC1LHN1p6jwzyU.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/eqBXHJHWuyPmP7hTTGw11oIC.jpg?f=fotoalbum_small)

/f/image/VyxTzJwKozLGN1XAQbEX4HSM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yibeTf1uDNGYP1AzC77F0imM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fFUzvj7zljVugrxLa1MW60jM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D3y0zrVpzQewplD2FuWsRxpG.png?f=fotoalbum_large)