Opbouw slaapkamer isolatie binnenuit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dutchman1979
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:59
ik wil de wanden en plafond van onze slaapkamer van binnenuit isoleren maar vooral geluidsdempender maken ivm weheat warmtepomp op het dak. Bij de dakbalken heb ik 17cm ruimte, bij de wandbalken 15cm. De tussenruimtes zijn 57cm. Ik dacht zelf aan Rocksono Base Vario van 14 en 16cm dik, een klimaatfolie, osb plaat 12mm met fermacell 10mm als afwerking.
Moet ik voor de platen een regelwerk maken of is direct schroeven op de bestaande balken mogelijk ?
Zie foto ter verduidelijking.
Hoe maak ik de aansluiting van wanden met plafond netjes met deze opbouw ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfQF_FCRTuH56TSaYF6UTGBOKBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl08Rk5G3wHnTUlDYoOHTIHf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Nu online

DIY

Doordat een houten/balken constructie relatief licht is zal die sneller gaan resoneren. De truc is om massa toe te voegen aan het dak. Het eenvoudigste is om zware betonblokken los onder de pootjes/opstelblokken van warmtepomp te leggen. Dikke opsluitbanden van beton van zo'n 30kg zijn prima geschikt.

Wat betreft het isoleren en afwerken is er geen noodzaak voor osb. Het gips wel op raggelwerk schroeven en zoals je aangaf klimaatfolie plaatsen. Je dak is damp dicht. Let dus goed op luchtdichting om vochtschade te voorkomen, dus alle folie randen, naden en nietjes goed aftapen. De schroeven van het gips mogen niet door het raggelwerk de folie lek prikken, dus kies korte schroeven.

Omdat je onder een dak slaapt is het interessant om in de zomer ook warmte langer buiten te houden. Houtvezel en cellulose doen dat beter dan glaswol, pir en steenwol. Houtvezel kun je in 57cm matten krijgen die je tussen de balken kunt klemmen. Bv steico flex.

[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 06-02-2026 20:25 ]

• dutchman1979
De opstuitbanden liggen inderdaad met absorptierubber al onder de Blackbird (Warmtepomp), deze staat ook op verende poten af fabriek.

Als ik niet de volledige diepte van de balken gebruik om te isoleren en bv in beide gevallen 1cm overlaat, waarna ik op de balken alles afdek met klimaatfolie, kan ik dan zonder raggelwerk platen op de bestaande balken schroeven of is een raggelwerk altijid nodig ?

Mijn gedachte was om idd ook van binnenuit nog extra massa en stevigheid in de constructie te krijgen, ik wil vnl de gehorigheid wegkrijgen. Vandaar dat ik aan een combinatie van OSB + Fermacell dacht.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 14:47
Als je iets van osb of multiplex gebruikt kun je die 60cm natuurlijk prima overspannen maar het is niet de meest solide wand die je gaat krijgen. Je komt ook wel erg slecht uit als je 57cm en een balk hebt. Ik zou 2 lagen verspringende gipsvezelaat (fermacell etc) doen op rachels.

[ Voor 34% gewijzigd door Makkelijk op 06-02-2026 12:03 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou het juist helemaal niet (direct) op de balken monteren je doel is namelijk contact geluid verminderen en dan is een ontkoppeld plafond een no brainer. Ik zou dus minimaal veerregels nemen maar beter nog is volledig vrijhangend. Dan een dubbele gipsplaat en terughoudend zijn met inbouwspotjes of ze volledig inkasten om geluidslekken te minimaliseren. veder presteren bv houtwol en vlas vrij goed in de zomer en voor geluid, ook dat zou ik overwegen.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 06-02-2026 12:29 ]

• dutchman1979
Mss voor de duidelijkheid:
Contactgeluid is het probleem niet, ik hoor op de stilste stand na van de warmtepomp het geluid van de ventilator nog storend duidelijk. Mensen die op het voetpad naast ons huis langslopen in de avond kan ik bij een luifer gesprek bijna woordelijk verstaan. Mijn hoofddoel is de geluiddemping door een combinatie van isolatie/demping in de vrije balkruimte & massa van 2 platen op elkaar.
De beglazing is overal hr++.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:52
DIY schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 04:57:
Doordat een houten/balken constructie relatief licht is zal die sneller gaan resoneren. De truc is om massa toe te voegen aan het dak. Het eenvoudigste is om zware betonblokken los onder de pootjes/opstelblokken van warmtepomp te leggen. Dikke opsluitbanden van beton van zo'n 30kg zijn prima geschikt.
Isoleren aan de onderkant moet je doen. punt..

Helaas wat zware betonblokken of opsluit banden er onder werkt niet ( hebben ze al uitgeprobeerd.)
De BB maakt overal geluid .. en zorgt er voor dat je resonanties krijgt in je huis .. dubbele gipsplaten klinkt leuk .en veer latten ook ...resonantie kan nog steeds optreden.
Het best wat werkt is beschreven in Trillingen warmtepomp dempen topic.

Hier een voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJcyoAgm3UJCfv8OMiwxHY38Uas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V3VQ7GsHcabcUfAqUdWnSOXG.jpg?f=user_large

Komt uit X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"
En contact geluid hoor je nog niet.. maar komt er aan .. als je nu al de ventilator hoort.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:52
En ook geen last meer van de bevroren pootjes.
Zelfs bij wat extra sneeuw geen last en gewoon werken.
Hij staat namelijk heel wat hoger dan alleen op zijn pootjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKWYKSwPiiLi07zx6bLVP6K5T_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNbBXWQEYNxEuydUhNwpt6AD.jpg?f=fotoalbum_large

Er onder liggen omgekeerde rubber tuin/terras tegels om het resterend geluid te dempen en het defrost water wat ijs word te breken zo dat het geen grote ijsplaat word die geluid doorgeeft.

Bij een ander voorbeeld, als er wat sneeuw valt en hij staat LAAG en de sneeuw schuift van je dak..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f6lZjTei1znDOVI_Er1NGOReXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVHUUjfppeCHPTbu59vrCfb1.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet de ladder rechts onder...hij moest sneeuw ruimen..de BB had wat moeite..

[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 06-02-2026 23:41 ]

• dutchman1979
Mij is nog niet duidelijk hoe ik de afwerking na isolatie het mooiste krijg, vooral bij de overgangen van plafond en schuine wand en rondom mijn dakraam dat komende week overigens voor eenzelfde maat maar dan uitzet tuimel variant met rolluik vervangen wordt. Zie foto. Wat is daar de beste manier van aanpakken ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RYB0mBwqAL4aZ89V75P5VCQylY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLJRrugKR4wosl11cbCDlKYw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNiaC9NM-Kj6b0_gZWmWRPhiiMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlMVwnQ4aC89ST4qJQvdpjGO.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1