Advies gevraagd: 1440p 144Hz gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jumstin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn pc voornamelijk gebruiken om te gamen. Ik speel vooral puzzelgames en Rocket League, maar ik wil ook graag zwaardere titels zoals outerwilds en another crabs treasure gaan spelen. Tot nu toe had ik alleen een Nintendo Switch, dus ik kijk ernaar uit om met deze pc een veel breder aanbod aan games te kunnen spelen. Het is voor mij belangrijk dat games op 1440p met een goede framerate soepel draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al een aantal onderdelen (RAM en monitor). Mijn maximale budget is €1150. Ik wil het systeem zo toekomstbestendig mogelijk bouwen, omdat ik in de toekomst bijvoorbeeld het RAM wil kunnen uitbreiden zonder meteen meerdere andere componenten te moeten vervangen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Samsung Odyssey G5 27” (2560×1440, 144 Hz) monitor voor €65 kunnen overnemen. Daarnaast kan ik via een vriend 16 GB DDR5-RAM krijgen. Verder heb ik al een muis en toetsenbord, maar dit wordt mijn eerste desktop-pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een 2 TB SSD, zodat opslag geen beperkende factor wordt. Daarnaast heb ik mijn zinnen gezet op de Fractal Design North XL (ATX) behuizing. Los daarvan sta ik open voor suggesties, zolang het systeem toekomstbestendig blijft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb geen specifieke merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen sterke voorkeur voor RGB (het mag, maar hoeft niet). Mijn belangrijkste wensen zijn 1440p 144 Hz gaming en een systeem dat niet te luidruchtig is.

Ga je overklokken?
Nee, ik ben niet van plan om te overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor graag of ik iets over het hoofd zie of dat ik te optimistisch ben binnen dit budget. Ik ben nog vrij nieuw in pc-bouwen, maar heb al wat advies ingewonnen bij vrienden en ben op basis daarvan tot deze configuratie gekomen.
ComponentProductPrice
CPUAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 168,99
MoederbordGigabyte B650 EAGLE AX€ 136,75
GPUPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 409,-
RAMKingston Fury Beast KF556C36BBE-16€ 0
SSDLexar NQ790 2TB€ 204,90
PSUCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,55
CaseFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 134,30
Total€ 1.138,49

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:15
Je zou de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB kunnen overwegen. Deze is TLC ipv. QLC en is daardoor iets duurzamer en iets sneller.

Mbt. toekomstige upgrades, is de RM650e misschien wat aan de magere kant. De uitvoering: Chieftec Vega M 850 watt Zwart is op dit moment even duur en is kwalitatief ook beter. B vs A tier (https://psutierlist.org/)

Voor CPU zou je nog kunnen kijken naar de uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray alhoewel deze alleen bij AliExpress voor die prijs te koop is, en je dit dus aandurft. De Franse verkoper is geloof ik over het algemeen betrouwbaar via daar. Hierbij zit geen boxed koeler, waardoor je ongeveer 200-210€ totaal kwijt bent voor CPU en een dergelijke koeler zoals de uitvoering: Arctic Freezer 36. Maar dit produceert wel een stuk minder geluid en houd je CPU een stuk koeler. De uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray is ook een optie die zeer gelijkwaardig is aan de 7600, maar mis je wel een geintegreerde CPU voor bijv. troubleshooting als de GPU het om een of andere reden niet doet.

Voor videokaart zou je de uitvoering: XFX Mercury AMD Radeon RX 9060 XT OC White Gaming Edition 16GB kunnen overwegen. Deze is waarschijnlijk stiller en koeler dan de Powercolor Reaper.

[ Voor 6% gewijzigd door Apart op 05-02-2026 20:45 ]