Bosch vaatwasser mirculeuze lekkage/plas water op vloer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Goofmannetje
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-02 16:45
Beste lezer,
Wij hebben sinds een paar maanden een Bosch inbouwvaatwasser. Eerst deed hij het goed, geen enkel probleem. Een paar weken geleden lag er opeens een klein plasje water circa 30cm voor de vaatwasser. Alsof er zo een straaltje uit de vaatwasser op de grond was gespoten.
Eerst dacht ik dat het misschien eraan lag dat hij op de eco stand automatisch open springt aan het einde van het programme (dan staat hij een stukje open om verder te drogen). Maar ook in andere standen (waar hij niet open springt) lag er de volgende ochtend een plasje. Het gekke is, soms gebeurde dit wel en soms niet. In alle programma's/standen.
Nu is het zo dat het alweer een week goed is. Geen probleem dus. Maar ik dacht, voor het terug komt, als iemand weet wat ik kan doen. Filters zijn schoon, armen niet verstopt, rubbers zitten goed. Allemaal gecheckt.

Bosch vaatwasser
type: SMV6YCX02E/58
(Zie hieronder foto van de typeplaat)

Mijn vraag:
Weet iemand wellicht een oorzaak en oplossing voor dit probleem?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Groet,
Mischa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xuCIRJ3WIi3Vm2P7TQt82iFxDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdY8uzOAtHhHrst9Hq7NZdu1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Goofmannetje schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:44:
[..]

Mijn vraag:
Weet iemand wellicht een oorzaak en oplossing voor dit probleem?

[..]
Had een maat van mij ook, zat de afvoerslang klem en zat er een scheurtje in. Bij het afpompen kwam er dus goor water uit het scheurtje en kwam z'n laminaat omhoog. Wellicht is dat bij jouw ook gebeurt. Dus de vaatwasser even weghalen en de afvoerslang (en misschien de aanvoerslang) even controleren ;)

Ey!! Macarena \o/

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-02 17:12
Is het niet zo dat je helemaal uitgeklust bent en je partner dat zielig vind, en daarom zelf een plasje water bij de vaatwasser heeft gegooid zodat je weer wat te doen hebt? :P

Is het links, rechts, direct ervoor? Dan kan je met een exploded view wel zien waar de af of aanvoer langs loopt onder het apparaat?

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-02 20:09
Hier iets soortgelijks gehad en had te maken met de afvoer. De vaatwasser pompte meer water weg dan de afvoer aankon, terwijl het eerder altijd goed ging. Uiteindelijk bleek de afvoerleiding deels verstopt te zitten door zeep- of vetresten. Een paar keer het hoge‑temperatuurprogramma draaien heeft het probleem opgelost.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Hier ook zoiets gehad met een Bosch vaatwasser waar in de rubber afvoerslang, onder de kuip, een scheurtje was ontstaan.
De slang vervangen en bleek in het bochtje, van binnenuit, behoorlijk te zijn weggevreten.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results