Noob alarm: "deksel" valt niet goed meer in putje badkuip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-02 21:20
Enige tijd geleden is het afdekdeksel (geen idee hoe het precies heet) stuk gegaan van ons bad. We hebben een vervangend onderdeel besteld, wat volgens de leverancier het vervangende model was. Deze valt echter niet "diep" genoeg in de afvoerput, waardoor er steeds water wegloopt terwijl je in bad zit. Het afdekdeksel kan niet kleiner afgesteld worden. Wat moet ik doen om weer een waterdichte afsluiting te krijgen?

Putje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGsod6msxe7-ewArHK2EryODmCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvpvCo2zKkcuv2NIS7gdcOMj.jpg?f=fotoalbum_large

Afdekdeksel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qvCow8neJamY5bYh5UkNeih-Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cznVpcTgZfSc4UJAyuOtipYA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:12
Wat was er afgebroken van de oude, zit er nog een stukje in misschien?

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:42
Ik heb recent de plug in ons bad vervangen door een nieuwe "universele" variant. Bij dat exemplaar kan je het staafje dat jij op de foto vasthoudt dankzij schroefdraad langer of korter maken.

Maar bij ons is het wel rond, zowel het afdekplaatje als dat staafje, dus ik betwijfel of die "universele" bij jou zou passen. Je zou het wel kunnen proberen, volgens mij heb ik 'm bij Bol voor ongeveer een tientje gekocht. Of misschien is zoiets er ook in het vierkant.

PS: zoekterm is badplug of badstop. Let wel op dat die eerste variant soms door auto-correct in iets HEEL anders veranderd kan worden >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Lapa op 05-02-2026 15:34 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Die staaf waar je hem vasthoudt wat korter maken? Met een vijl of slijptol.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46
met stofzuiger te losse delen uit gaatje zuigen?

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:45
Je kan het putje ook even losmaken en kijken of er nog wat losse stukjes inzitten. De zeskant losdraaien en het metalen gedeelte er uithalen.

Het staafje korter maken kan altijd nog.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03
NEE! Draai aub niet die zeskant los. De sifon valt van het bad en je bent de sjaak als je er niet onder kunt komen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-02 21:20
Dank voor alle tips!

Even ter verduidelijking: de vorige plug is afgebroken maar _niet_ terecht gekomen in het middelste gaatje van de zeskant. Ik kan de nieuwe plug wellicht bijslepen, maar het is niet echt handig want als ik maar een beetje scheef slijp, past hij niet meer. Ik ga er nog even over nadenken wat handig is.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03
Je kunt even proberen het messing staafje van de nieuwe plug af te draaien. Als ie dan wél sluit, is het staafje dus iets te lang. Je kunt er best een paar mm afhalen, ook al zou je iets scheef gaan past ie nog steeds prima. Je kunt hem immers onmogelijk dikker slijpen :-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1