Toon posts:

citaten op een site uit een boek

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Zodra ik gebruik maak van citaten uit een boek op mijn site en ik vermeld de bron erbij, ben ik dan in overtreding? Het is geen site die een commercieeel doel heeft.
Het lijkt me geen probleem,maar wie weet hier meer over?

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 10:21

DeFeCt

je wéét toch

Waarom niet even overleggen met de auteur?

Wat zeg je?

Shakespear?

Oooh dan is het wel goed :)

Flickr

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zou inderdaad contact openemen met de auteur als ie nog leeft en um iig opnemen in een bronvermelding.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Moet je dan niet ook de uitgeverij op de hoogte stellen?

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

één woord: citaatrecht ©nederlands wetboek

bijvoorbeeld:
3.2 Auteursrechten
Zoals in paragraaf 3.1 al is opgemerkt, is het zonder toestemming van de rechthebbende in bezit hebben van commerciële software illegaal. Dit geldt natuurlijk ook voor andere gegevensdragers waarop auteursrechten rusten.

Er bestaat echter wel een uitzonderingsregel hierop. Deze regel staat bekend als "citaatrecht" (Fair Use in het Engels). Het komt er kortweg op neer dat delen uit beschermde werken mogen worden gebruikt wanneer dit gebeurt met het doel het te bespreken of te bekritiseren. Zo kun je bijvoorbeeld een plaatje uit een spel gebruiken als illustratie bij een bespreking van dat spel, of een citaat uit een document om aan te tonen dat dat document onzin bevat.

Helaas is het in de praktijk erg lastig om algemeen vast te stellen waar de grenzen liggen bij citeren en ander gebruik volgens het citaatrecht. Dit kan eigenlijk alleen maar van geval tot geval worden bekeken. [...]

De enige praktisch haalbare regel is dan ook, dat in geval van twijfel de desbetreffende documenten direct ontoegankelijk worden gemaakt, totdat de zaak verder uitgezocht is. [...] Gebruikers dienen in een verklaring akkoord te gaan met de eis om geen auteursrechten van derden te schenden. Doen zij dit toch en wordt Stack hiervan op de hoogte gesteld, dan dienen de materialen direct ontoegankelijk gemaakt te worden. Zolang de rechthebbende zelf geen aktie onderneemt tegen schendingen van haar auteursrecht, hoeft Stack dat ook niet te doen.
van http://www.stack.nl/~galactus/jur/criminaliteit.html

http://www.minjust.nl/a_beleid/auteurswet/introductie/auteurswet.htm
zie artikel 16, oftewel als je het met onderwijs-doeleinden doet, of als het actueel nieuws betreft is er geen direct probleem zolang je duidelijke bronvermelding toepast

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de auteur gebeld en het was geen probleem, dus das helemaal prima

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 20 september 2001 10:45 schreef pepweb het volgende:
ik heb de auteur gebeld en het was geen probleem, dus das helemaal prima
En anders zou hij het ook goed moeten vinden. Het is namelijk een wettelijk recht om uit gecopyrighte stukken te citeren. Het moet echter wel bij citeren van bijvoorbeeld enkele paragrafen blijven, met bronvermelding - geen hele hoofdstukken ofzo :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1