vervangen macbook pro late 2012

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• aj4649
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-02 15:12
Mijn vraag
Ik werk met een macbook pro eind 2012.
Deze is aan vervanging toe
ik werk met word/excel, mail, opgebouwde documenten, lees de krant en internet nieuws en ziggo go
Is een ipad een goeie vervanger.
Een ipad uitgerust met een toetsenbord en/of aparte muis
Of is het toch beter een nieuwe mac te kopen
Mag ik een advies...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:43
Ik zou de Best Buy Guide even raadplegen. Waarschijnlijk is een MacBook Air een prima optie voor jouw gebruik.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:25
ik zou voor een Macbook air gaan met 16/512 Gbyte. 14" ongeveer zelfde prijs als de MBpro uit 2012.
Als je een MBpro gewend bent om te werken, is het wennen aan een ipad (kleiner, ander scherm)

ik heb zelf mijn Macbookpro early 2011 enkele jaren gelden vervangen door een MBpro m1 16/512Gbyte omdat ik ook de cardreader en de HDMI erbij wilde. (maar ca €2000)

[ Voor 15% gewijzigd door peter-rm op 05-02-2026 16:40 . Reden: aanvulling/typo ]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14
Doe wat onderzoek, ga eens bij een winkel kijken (Apple store, Amac of wat er in de buurt zit) of je kan ervaren hoe een iPad werkt en of dat voor jou werkt. Als je er een keyboard en muis aan wil hangen, koop dan gewoon een laptop. De al gelinkte Best buy guide laat zien waar nu de beste deals zitten voor Macbooks. Geef ook aan wat je wilt uitgeven en wat je zelf al hebt gevonden, we lopen nu het risico dat we zestien meningen gaan delen maar die hoeven niet aan te sluiten bij wat jij zoekt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een iPad met toetsenbord/muis geeft imo toch net een wat mindere desktopervaring dan een gewone laptop. Ondanks de verbeterde windowed functies in de nieuwe iPadOS. Je blijft toch met een klein schermpje zitten en dingen slepen, resizen of switchen tussen apps gaat toch net iets omslachtiger. Het is wel goed gedaan overigens, maar ik gebruik de iPad in de praktijk gewoon als touchscreendevice met 1 app per keer.

Heb zelf een tweedehands MacBook Pro gekocht en dat is toch wel een meer volwaardige ervaring. Wat dat betreft kun je tweedehands best goede deals treffen zonder de hoofdprijs te betalen. Met een MacBook met M1 chip kun je nog een tijdje vooruit bijvoorbeeld.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:56
aj4649 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:12:
Mijn vraag
Ik werk met een macbook pro eind 2012.
Deze is aan vervanging toe
ik werk met word/excel, mail, opgebouwde documenten, lees de krant en internet nieuws en ziggo go
Is een ipad een goeie vervanger.
Een ipad uitgerust met een toetsenbord en/of aparte muis
Of is het toch beter een nieuwe mac te kopen
Mag ik een advies...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Als dat alles is wat je er mee gaat doen, kan dat op zowel iPad als MacBook. Maar als je er ook nog eens echte 'computer' dingen op wil doen, laat de iPad je in de steek. Terwijl een MacBook alles klan wat een Windows PC kan.

Maar even vanuit gaan wat je noemde alles is:
- word/excel: Kunnen ze beide. Maar Macbook zal prettiger zijn met multi tasking. Wel vind ik een MacBook toetsenbord een stuk fijner typen.
- Mail: kunnen ze beiden
- Krant: Ipad is fijner
- Internet nieuws: Hangt er van af, beiden hun eigen voordeel,
- Ziggo Go: kunnen beiden. Hangt af hoe je wil kijken welke fijner is..

Als je een iPad Pro met toetsenbord neemt ben je duurder uit dan een MacBook Air M4. En de iPad zal niet krachtiger zijn. En qua formaat verschillen ze amper. En sinds MacBooks M (ARM) chips hebben, hebben ze ook een enorme accuduur en zijn de air modellen net als iPads alleen passief gekoeld (geen ventilator).
Ik vind iPads aantrekkelijk voor "tablet dingen", maar voor echte computer dingen is een MacBook veel beter.
Pagina: 1