Kwaaitalvloer isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roger Melly
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-02 21:33
Onze split-level woning is eind jaren '70 gebouwd (onder bijzondere architectuur). Er is gebruikgemaakt van een Kwaaitaalvloer als verdiepingsvloer tussen het souterrain (geen kruipruimte) en de eerste verdieping, en tussen de eerste en tweede verdieping. Het plafond is nooit afgewerkt met gipsplaten. We overwegen nu om vloerverwarming aan te leggen in de woonkamer op de eerste verdieping en willen daarom de Kwaaitaalvloer in het souterrain isoleren. Ons idee is om de gewelven op te vullen met glaswol en dit op zijn plek te houden met PIR-isolatieplaten. Ik vraag me af wat de beste manier is om dit aan te pakken zonder in de Kwaaitaalvloer te hoeven boren.

Alvast bedankt,
Roger

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
Die gewelven vullen heeft geen nut qua isolatie. Enige wat je moet voorkomen is vrije doorstroom van lucht.
Je zou in de lengte van de elementen isolatieplaten van 50cm breed kunnen plakken en dan om de meter opvullen met een strookje minerale wol. Isolatieplaten kan je gewoon vastkitten met montagekit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt 3 soorten warmte overdracht: geleiding, convectie en straling geleiding. In het geval van een lege lucht kamer moet je vooral bang zijn voor convectie. (het rond draaien van de lucht door temperatuurs verschillen)
Doordat dit een vloer is en de bovenkant van het gewelf warm is en de isolatie (onderkant) relatief koud krijg je opzich maar beperkte convectie in de "stilstaande lucht" als je het gewelf niet vult. ook ik ben van mening dat je de moeite en het geld beter kan steken in een iets dikkere pirplaat.

Omdat je kwaaital vloeren hebt zou ik wel heel goed documenteren, inspectie wordt immers lastig bij verkoop in de toekomst, dus daar gaan waarschijnlijk vragen over komen. (opzich is de kans dat een kwaaital binnen ,ook als de versnellers zijn gebruikt gaat "rotten" vrij klein) Veder zou ik pir niet onbeschermd in een gebruiks ruimte laten hangen het voegt dan wel beperkt iets toe aan brand, maar de gassen die er dan uit kunnen komen zijn zeer giftig. Dus omdat het een souterrain is en geen kruipruimte zou ik daar persoonlijk minimaal gipsplaat op willen hebben.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gewoon montage kit en het blijft prima hangen.

Houd er wel rekening mee dat je isolatie maar heel beperkt hoeft te zijn. Uiteindelijk isoleer je tussen de vloerverwarming temperatuur (30 graden?) en de lucht direct onder het plafond (18 graden?)
Je souterrain gaat vaak niet extreem koud worden, het zit eigenlijk nog gewoon binnen je schil. Daarnaast is een beetje warmte ook weer niet direct een probleem, om vochtproblemen e.d. te voorkomen.

Een Rd van 1 is echt al heel veel als je binnen je schil zit, dan verminder je de warmteoverdracht al met iets van driekwart of meer. Stel je pakt nog 50mm glaswol erbij in de gewelven, dan zit alleen daar al een Rd van 2 oid in.

Even ter referentie, voor een kruipruimte, waarbij je dus echt naar buiten je schil gaat, is een Rd van 3.5 tot 5 een beetje normaal. Minimaal 3.5 was de ISDE subsidie waarde.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
@TheGhostInc In geval van een kwaaitaalvloer zijn de gewelven zelf geisoleerd met een klein laagje EPS erin verwerkt, het warmteverlies zit vooral in de liggers.